Oletteko puolisonne kanssa samaa mieltä valojen käytöstä? :D
Olen itse sitä mieltä että turhaan ei valoja pidetä päällä yhtään, ja pienessä hämärässä on mukava olla. Esim.tupakeittiössä on työtason kirkas valo päällä kun tehdään ruokaa tms. Kattolamput on kauniit, mutta en pidä niitä päällä ellei ole pakko, esim. siivotessa. Sen sijaan on pieniä tunnelmavaloja, jalkalamppu ja talvisin kasvilamput. Ja työtason valo todellakin sammutetaan heti kun siellä ei mitään tehdä.
Mies jos saisi päättää, meillä olisi koko ajan kaikki valot päällä. Kun tulee kotiin ja vaihtaa makkarissa vaatteet, sinne jää valot päälle. Tulee tupakeittiöön ja lätkäisee sekä keittiön että olkkarin puolen kattolamput päälle. Minä sitten kuljen perässä sammuttamassa :D
Kommentit (100)
Mulla on asunnossa vain tunnelmavalaistusta, mutta onneksi asun yksin. En ikinä käytä kattolamppuja.
Olemme samaa mieltä eli valaistus on ensisijaisesti turvallisuuskysymys. Meillä on paljon valaisimia ja paljon valoa, lamppuja ei sammutella silkasta sammuttamisen ilosta. Keittiössä on aina kattovalo, kun olemme kotona (paitsi tietty kesällä keskellä päivää) ja pihavalo palaa ajastimella ohjattuna.
Pimeyden Ruhtinas sammuttelee valoja.
Säde vastas:"Peikko kulta,
Pimeys vie hengen multa,
Enkä toivo kuolemaa.
Pois mun täytyy heti mennä,
Ellen kohta valoon lennä,
Niin en hetkeäkään elää saa."
Niin lähti kaunis päivänsäde,
Mutta vieläkin,
Kun menninkäinen yksin tallustaa,
Hän miettii, miksi toinen täällä valon lapsi on,
Ja toinen yötä rakastaa.
Ei ole samaa mieltä kanssani.
Meillä menee vähän toisinpäin. Hän tekee kaiken pimeässä, kyllä, ja minä sytyttelen valoja jotta näen mitään, koska haluan nähdä minkä sotkun päälle kulloinkin astun tms koska tosiaan pimeässä sotkee eikö sitä näe. Sama vessassa.
Mutta kun eihän sielä valoja tarvitse. Sanoo hän.
Kyllä tarvitsee. Menee hermo. Haluan nähdä mitä teen ja mikä on ympäristö kun sen teen. Ihan uskomatonta.
Vierailija kirjoitti:
Pidän valoisasta kodista, joten meillä ei lamppuja sammutella. Nytkin keittiössä on täysi valaistus, vaikka siellä ei ole ketään. Pimeät talot on jotenkin surullisia, muutama yksittäinen tunnelmavalo ja sitten huoneesta toiseen kuljetaan taskulampun valossa - kiitos ei minulle tuollaista. Onneksi mies on samaa mieltä, ei ole tarpeen istua pimeässä siksi, että se on jotenkin tunnelmallista.
Mulla on tunnelmavalot kotona, mutta ei täällä nyt pimeää ole.
Aikaistunut ikänäkö pimeässä hiippailusta?
Törmäilyä ovenpieliin?
Led-lamput on haitallisia silmille
Murtunut varvas näyttää ja tuntuu ikävältä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valaisimet on nimensä mukaisesti siksi, että valaistaan. Miksi ruokaa pitää laittaa yhden ainoan kohdevalon valossa, kun kuitenkin tulee liikuttua jääkaapille ja liedelle, miksi ei samantien olisi kunnollista työvalaistusta?
Meillä on pitkä ja kirkas ledivalaistus työtason päällä, ei mitään yhtä kohdevaloa. Näkee kyllä mennä jääkaapille 😄
Hyväksyisitkö vastaavan työpaikalla? Työt pitäisi tehdä huonossa valaistuksessa vain siksi, että jonkun mielestä niin on hyvä.
Olen eri, mutta mulla on ongelma työpaikan liian kirkkaat valot, mutta onneksi niitä voi säädellä. Tulen yleensä ensimmäisenä töihin aamulla ja säädän ne mieleiseksi ja harva niitä on laittanut kirkkaammalle sitten. En siis puhu mitään, että niitä säätelen.
Ollaan onneksi samaa mieltä.
Itse pelkään pimeää ja ahdistun pimeässä.
Nukutaankin valot päällä :D
Jokin ulkovarasto tai talli ja jos vahingossa jää valot päälle yöksi niin äkkiä ajatellaan onko sitten sattunut jotain?
Mä tykkään epäsuorasta valosta, mies taas tykkää pitää kaikki kattovalot aina päällä. Sitten taas ei pidä luonnonvalosta ja vetää kaihtimet kiinni heti kun aurinko paistaa olkkariin. Mä taas tykkään auringonpaisteesta.
Ei me tästä nyt riidellä. Välillä vaan ärsyttää kun olen sytytellyt kynttilät ja muut tunnelmavalot ja fiilistelen niitä ja mies tulee huoneeseen ja läppäisee kaikki valot päälle.
Vierailija kirjoitti:
Ollaan onneksi samaa mieltä.
Itse pelkään pimeää ja ahdistun pimeässä.
Nukutaankin valot päällä :D
Kaikkea sitä mutta hyvä että vakka kantensa löytänyt.
Inhoan kirkkaita valoja. Tunnelmavalaistus on viihtyisää. Vain kun teen tarkkuuta vaativaa työtä tai luen on kohdevalo. Elävän tulen valo on kaunein. Yksin onneksi asun ja itse päätän valoni.
Vierailija kirjoitti:
Pidän valoisasta kodista, joten meillä ei lamppuja sammutella. Nytkin keittiössä on täysi valaistus, vaikka siellä ei ole ketään. Pimeät talot on jotenkin surullisia, muutama yksittäinen tunnelmavalo ja sitten huoneesta toiseen kuljetaan taskulampun valossa - kiitos ei minulle tuollaista. Onneksi mies on samaa mieltä, ei ole tarpeen istua pimeässä siksi, että se on jotenkin tunnelmallista.
🤣 No en kyllä kulje taskulampun kanssa, niin hämärää ei sentään ole.
Minä haluaisin olla ja kulkea aina pimeässä, varsinkin illalla, yöllä ja aamulla ja varsinkin vessassa. Mies laittaa kaikki valot päälle hämärän ja pimeän aikaan. Myös aamulla, kun herää ennen minua.
Meillä on kadun puolelle keittiön ikkuna, niin yritän opettaa lapsiakin sammuttamaan keittiön valot, kun kukaan ei ole siellä, ettei ole näyteikkuna sinne kadulle. Mutta mies juuri sanoikin, että se ei näytä kadulle kivalta, kun on kämppä niin pimeenä.
Vierailija kirjoitti:
Minä haluaisin olla ja kulkea aina pimeässä, varsinkin illalla, yöllä ja aamulla ja varsinkin vessassa. Mies laittaa kaikki valot päälle hämärän ja pimeän aikaan. Myös aamulla, kun herää ennen minua.
Meillä on kadun puolelle keittiön ikkuna, niin yritän opettaa lapsiakin sammuttamaan keittiön valot, kun kukaan ei ole siellä, ettei ole näyteikkuna sinne kadulle. Mutta mies juuri sanoikin, että se ei näytä kadulle kivalta, kun on kämppä niin pimeenä.
Miehes taitaa olla vähän pimeä.
Enpä juuri kattolamppuja käytä. Olkkarissa on yhdessä nurkassa jalkalamppu, sitten on pöytälamppu ja sohvanurkassa on pieni seinälamppu. Valaistus on juuri sopivan tunnelmallinen eikä liian kirkas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis yhden kattolampun sijaan 4-5 tunnelmavaloa eikä missään oikein näe tehdä mitään? Tulisin hulluksi tuollaisessa hämäränhyssyssä.
Jos pitää TEHDÄ jotain, kuten vaikka täyttää joku lomake tai lääkedosetti, kattovalon saa siksi aikaa päälle. Jos vain syö tai vaikka katsoo telkkaria, valoja ei tarvitse.
Oikeastiko syöt pimeässä?
En. Meillä on ikkunat kolmeen suuntaan ja verhot auki eli päiväsaikaan valo tulee sieltä ja muulloin on aloituksessa mainitut muut valot päällä. Pimeää ei ole koskaan paitsi yöllä kun nukutaan.
Mies mörröttäis pilkkopimeässä aina, itse tykkään että edes jossain on valoa. Ei tietenkään tarvi valoja huoneissa joissa ei olla, mutta kun on tupakeittiö niin siellä on joku valo päällä ja se antaa tarpeeksi valoa myös olohuoneeseen jos vaikka katsotaan telkkaria.