Oletteko puolisonne kanssa samaa mieltä valojen käytöstä? :D
Olen itse sitä mieltä että turhaan ei valoja pidetä päällä yhtään, ja pienessä hämärässä on mukava olla. Esim.tupakeittiössä on työtason kirkas valo päällä kun tehdään ruokaa tms. Kattolamput on kauniit, mutta en pidä niitä päällä ellei ole pakko, esim. siivotessa. Sen sijaan on pieniä tunnelmavaloja, jalkalamppu ja talvisin kasvilamput. Ja työtason valo todellakin sammutetaan heti kun siellä ei mitään tehdä.
Mies jos saisi päättää, meillä olisi koko ajan kaikki valot päällä. Kun tulee kotiin ja vaihtaa makkarissa vaatteet, sinne jää valot päälle. Tulee tupakeittiöön ja lätkäisee sekä keittiön että olkkarin puolen kattolamput päälle. Minä sitten kuljen perässä sammuttamassa :D
Kommentit (100)
Rahasta puhuvat, jätättekö vedenkin valumaan hanasta koska ei se paljoa maksa ja on kiva kun haluaa vettä lasiin niin hana on jo auki? Sen sijaan että sähkönkin kohdalla miettisi, rahan sijaan, tarvitseeko siellä huoneessa olla valot vaikka siellä ei olla, eli ihan vaan järkevyyttä.
Ei olla. Mies haluaa elää hämärässä, minä kaikki valot päällä. Riitoja ei saada aiheesta kylläkään aikaiseksi, vuorotellaan aika sovussa siitä onko kaikki valot päällä vai vain yksi jalkalamppu tms.
Meillä mies sytyttelee valoja kaikkialle. Keittiössäkin laittaa kattovalojen lisäksi päälle kaikki työtapojen, tiskipöydän ja liesituulettimen valot.
Hän valittaa, että ei näe jos ihan kaikki valot eivät ole päällä. Minä en ole ainoa kuka kärsii kirkkaasta valaistuksesta. Lapsetkin valittavat siitä ja sammuttelevat valoja.
Googlesta löysin sellaisen väittämän, että tällainen valojen sytyttely voi olla kaihin ensioireita ja patistin miehen lääkäriin. Mies vastusteli ja sanoi ettei voi olla, mutta kaihihan sieltä silmistä löytyi. Sen verran pitkällä jo on että operoidaan julkisella. Keväälle on lupailtu leikkausaikaa.
Kaihi ei näköjään ole pelkästään vanhusten sairaus. Se voi tulla jo kolmekymppiselle. Nuorimmat potilaat ovat lääkärin mukaan parikymppisiä.
Aika samoilla linjoilla. Itse pitäisin siitä, että olisi useita valonlähteitä mutta mies pitää enemmän säädettävästä yleisvalaistuksesta. Ollaan pikkuhiljaa vaihdettu kaikki valaisimet älyvalaisimiin, niin valaistusta saa helposti säädettyä halutunlaiseksi.
Ehkä isoin ero on siinä, että itselläni on tapana sammuttaa valot, kun lähden huoneesta mutta miehellä ne jäävät helposti päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valaisimet on nimensä mukaisesti siksi, että valaistaan. Miksi ruokaa pitää laittaa yhden ainoan kohdevalon valossa, kun kuitenkin tulee liikuttua jääkaapille ja liedelle, miksi ei samantien olisi kunnollista työvalaistusta?
Meillä on pitkä ja kirkas ledivalaistus työtason päällä, ei mitään yhtä kohdevaloa. Näkee kyllä mennä jääkaapille 😄
Hyväksyisitkö vastaavan työpaikalla? Työt pitäisi tehdä huonossa valaistuksessa vain siksi, että jonkun mielestä niin on hyvä.
Minulla oli yhdessä työpaikassa ongelmana liian kirkkaat valot. En nähnyt niiden valojen takia kunnolla.
Ongelman aiheutti se, että se kirkas valo oli työtason alla, ja siihen piti katsoa suoraan töitä tehdessä. Vanhemmassa pöydässä oli ollut mahdollisuus suojata silmät, mutta uudessa mallissa sitä mahdollisuutta ei ollut. Sanoivat lampun olevan himmeämpi eikä tarvetta suojalle siksi ole.
En saanut suojaa uuteen pöytään vaikka miten valitin. Oli oikeasti ärsyttävää kun näkökentän keskelle tuli tumma varjo sen valon takia. En nähnyt esim ihmisten kasvoja jos en katsonut ohi, koska näkö toimi vain reuna-alueilla.
Mies kärsii hämäräsokeudesta, eli siinä vaiheessa, kun muu perhe vielä sujuvasti lukee tekstejä, niin mies ei näe enää edes kävellä kompastumatta. Hän laittaa kirkkaita valoja kulkiessaan, ja todellakin jättää ne päälle. Harmi vaan, että ne kirkkaat valot aiheuttavat minulle migreeniä ja häikäisevät pahasti.
Toisaalta silmäni eivät kestä jyrkkiä kontrasteja, eli kun illalla katsotaan televisiota, niin huoneessa pitää olla himmeä valaistus. Miehen mielestä taas pitäisi olla muuten pimeää - no sitten en voi katsoa sitä telkkaa. En oikein pysyt elokuvateatterissakaan olemaan, sattuu silmiin.
Todella pahasti ärsyttää se, että kun ilta/aamuähämärässä olisin oihassa ilman valoja, koska silloin ei tule myöskään jyrkkiä varjoja ja pystyy hyvin tekemään töitä kasvimaalla tms. niin mies lätkäisee isot tolppavalot päälle. Kun hänhän ei siis näe edes kävellä pihassa siinä vaiheessa :-( Tai kun ollaan lenkillä, haluan nähdä mitä ympäristössä tapahtuu, ja kirkkaalla taskulmapulla niin eihän siinä näe kuin sen valokeilan valaiseman alueen, ei ympärilleen lainkaan.
Kyse ei ole siis rahansäästöstä, vaan siitä, että meidän näkökykymme ovat hyvin toisistaan poikkeavat, ja se aiheuttaa ongelmia. En esimerkiksi käy miehen kanssa iltaisin/öisin lenkillä, koska en halua pilata lenkkikokemusta sillä halavatin taskulampulla. Tai kun katotaan leffaa, joka kerta mies pyytää, josko voisimme kokeilla, jos voisinkin jostain syystä katsoa sitä ruutua pimeässä - ja kun vartin päästä silmiin sattuu ja migreeni alkaa jyskyttää, niin joudun lopettamaan ja mies ihmettelee, että miten niin tää voi häikäistä... Huoh.
Jos oikein valojen käyttö riitauttaa välejä, niin kannattaa miettiä, onko muistisairaus.
Omilla vanhemmilla tilanne valoista meni niin pitkälle, että äiti joutui yöllä käyttämään taskulamppua vessaan mennessään. Kun muuten tuli sanominen valojen käytöstä.
Mies läpsäisee aina kaikki valot päälle minne meneekin ja jättää sitten ne palamaan. Tuo ärsyttää minua, sillä me laitetaan kulut tasan ja joudun maksamaan miehen tuhlailusta. Olen pienempituloinen ja minulla pitäisi olla päätösvalta mihin meillä rahaa laitetaan. Sanon kyllä joka kerta, kun joudun sammuttamaan turhia valoja, ja mies ei siitä tykkää.
Vierailija kirjoitti:
Mies läpsäisee aina kaikki valot päälle minne meneekin ja jättää sitten ne palamaan. Tuo ärsyttää minua, sillä me laitetaan kulut tasan ja joudun maksamaan miehen tuhlailusta. Olen pienempituloinen ja minulla pitäisi olla päätösvalta mihin meillä rahaa laitetaan. Sanon kyllä joka kerta, kun joudun sammuttamaan turhia valoja, ja mies ei siitä tykkää.
Ei valojen käytöllä ole juurikaan vaikutusta sähkölaskuun. Vaikka pitäisit valoja päällä 24/7 kotona ollessasi, sen osuus laskusta on muutama euro. Laskuun vaikuttaa enemmän esim vajaiden pesu- ja tiskikoneiden käyttö, kyttää enemmän niitä ja uunin holtitonta käyttöä äläkä valoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei valojen käytöllä ole juurikaan vaikutusta sähkölaskuun. Vaikka pitäisit valoja päällä 24/7 kotona ollessasi, sen osuus laskusta on muutama euro. Laskuun vaikuttaa enemmän esim vajaiden pesu- ja tiskikoneiden käyttö, kyttää enemmän niitä ja uunin holtitonta käyttöä äläkä valoja.
Muutama euro siirtomaksun kanssa on paljon enemmän kuin muutama euro. Se on paljon rahaa, joka menee ihan hukkaan.
Vierailija kirjoitti:
Meillä mies sytyttelee valoja kaikkialle. Keittiössäkin laittaa kattovalojen lisäksi päälle kaikki työtapojen, tiskipöydän ja liesituulettimen valot.
Hän valittaa, että ei näe jos ihan kaikki valot eivät ole päällä. Minä en ole ainoa kuka kärsii kirkkaasta valaistuksesta. Lapsetkin valittavat siitä ja sammuttelevat valoja.
Googlesta löysin sellaisen väittämän, että tällainen valojen sytyttely voi olla kaihin ensioireita ja patistin miehen lääkäriin. Mies vastusteli ja sanoi ettei voi olla, mutta kaihihan sieltä silmistä löytyi. Sen verran pitkällä jo on että operoidaan julkisella. Keväälle on lupailtu leikkausaikaa.
Kaihi ei näköjään ole pelkästään vanhusten sairaus. Se voi tulla jo kolmekymppiselle. Nuorimmat potilaat ovat lääkärin mukaan parikymppisiä.
Tätä aloinkin nyt pohtimaan, mies on 43 ja aina sytyttelemässä valoja jokapaikkaan, itse herään hitaasti ja mieluiten pikkuhiljaa, mutta keittiön pyödänkin yläpuolen kattovalaisinkin tuntuu kuulustelijan valokeilalta 😄🙈
Saiskohan tuon lääkärille, hmmm
Meillä ollaan sovitusti hämärässä. Hyvä olla.
En ymmärrä alkuunkaan miksi kotona pitäisi olla kattovalot tai ylipäätään kirkkaat valot päällä. Siis jos ei tehdä jotain joka sen vaatii, kuten käsityöt tai lukeminen.
Meillä kattovalot on siivousvaloja. Siis jos ei jostain syystä siivota silloin kun on luonnonvaloa.
Kyllä yhteisasuminen toisen ihmisen kanssa samassa taloudessa on vaan perseestä, voi hyvä ihme.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä yhteisasuminen toisen ihmisen kanssa samassa taloudessa on vaan perseestä, voi hyvä ihme.
Ei ole. Mies saa kerätä vaikka kaikki valot yhteen - ja päälle - kun on yksin kotona. Muutoin meillä on isot valot käytössä vain tarvittaessa. Jos ei mies osaa perustella miksi sohvalla telkkaria katsottaessa pitäisi olla kunnon valot päällä, valoja ei tarvita 😄
Mutta totuus on että miestä häiritsee hämärä paljon vähemmän kuin minua häiritsee turha valoisuus.
Minut hämärä tekee uneliaaksi ja vetämättömäksi. Jatkuvaa haukottelua ja tuntuu että ei jaksa mitään.
Toisekseen näkä on heikko toisessa silmässä, joten hämärässä törmäilen ovenkarmeihin yms.
Ei selvästikään olla. Juuri kävin sammuttamassa olohuoneesta pöytälampun, keittiön kattovalon sekä liesituulettimen valon ja eteiskäytävältä pöytävalaisimen.
Minä maksan meillä sähkölaskun joten meillä ei pimeässä istuta. Jo senkin takia että iso telkkari räimii silmille jis ei ole tarpeeksi valoja päällä. Kokeileppa katsoa 80 tuumasta hämärässä.
Vierailija kirjoitti:
Ei selvästikään olla. Juuri kävin sammuttamassa olohuoneesta pöytälampun, keittiön kattovalon sekä liesituulettimen valon ja eteiskäytävältä pöytävalaisimen.
Tuttua! Monesti mäkin teen näitä täsmäiskuja, ja käyn sammuttamassa parit kattolamput, työtason valon, liesituulettimen valon kerralla.
Tai jos mies opiskelee sängyllä ja hänellä on kattovalo ja spottivalo päällä ja lähtee käymään vessassa, ja sammutan valot sillä aikaa, niin mies ei huomaa mitään, koska sängyn vieressä olevasta ikkunasta paistaa aurinko sisälle 😄
Nimeomaan eivät kestä jatkuvaa sammuttelua ja sytyttelyä, sen takia ne eivät sulla kestä kauan.