Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vietättekö joulun yhdessä sukulaisten kanssa vai yksin oman perheen kanssa?

Vierailija
25.11.2023 |

Mulla olis kova kaipuu yhteiseen joulunviettoon. Lapsuudessa oli iso perhe ja tunnelmalliset joulut. Nyt oman pienen perheen kanssa joulu tuntuu tosi yksinäiseltä. 

Tuntuu ettei viitsi kysyä voisimmeko vierailla aattona omassa tai puolisoni kotona, kai he kutsuisivat jos se olisi ok. Joulupäivänä olemme usein käyneet ja silloin taakka putoaa harteiltani kun pääsen läheisten seuraan. 

Kommentit (55)

Vierailija
1/55 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vietän jouluni aina (paitsi koronavuodet) sinkkulomamatkalla Tokiossa. Japanissa joulu on vähän, mutta ei täysin, kuin Valentine's Day USA:ssa. Suomalainen joulu ei voisi vähempää kiinnostaa. Plus, isä on uurnassa ja äitiä minulla ei ole ikinä ollut, joten mitä minä jouluna tekisin Suomessa? Istuisin ja möllöttäisin? Teen paljon töitä, jotta saan vuosittaisen lomamatkani. M28

Vierailija
2/55 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse yksin asuvana menen kutsuttuna aikuisen lapseni perheeseen joulun viettoon kauas. Pois Helsingistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/55 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahdestaan miehen kanssa.

Vierailija
4/55 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai tuosta nyt voi omien läheisten kanssa edes puhua? Todeta, että olisipa ihanaa viettää joulua isommalla porukalla ja kysyä, mitä läheiset ovat suunnitelleet.

Itse kutsun aina muutamat läheiset sukulaiset meille jouluksi. Tämä perinne on ollut meillä jo toistakymmentä vuotta. Joka kerta tuntuu, ja sen kutsutuille sanon, että he tuovat meille joulun tullessaan. Tarkoittaa, että tuntuu kuin juhla alkaisi vasta yhdessäolosta.

Vierailija
5/55 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavataan sukulaisia joulun alla, joulun pyhät ollaan oman perheen kanssa. Tämä on meille paras konsepti.

Vierailija
6/55 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääosin vietetään perheen kesken, viimevuonna käytiin aattona äidin luona. Tänävuonna taidetaan käydä joulun alla ja olla kotona joulunpyhät. 

Vierailija
7/55 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai tuosta nyt voi omien läheisten kanssa edes puhua? Todeta, että olisipa ihanaa viettää joulua isommalla porukalla ja kysyä, mitä läheiset ovat suunnitelleet.

Itse kutsun aina muutamat läheiset sukulaiset meille jouluksi. Tämä perinne on ollut meillä jo toistakymmentä vuotta. Joka kerta tuntuu, ja sen kutsutuille sanon, että he tuovat meille joulun tullessaan. Tarkoittaa, että tuntuu kuin juhla alkaisi vasta yhdessäolosta.

Asumme kauempana sukulaisista ja joulun jälkeen matkustamme vierailemaan. Kutsuisin mielellään jonkun perheen kanssamme joulua viettämään, mutta eivät he lähde monen tunnin ajomatkan päähän, etenkään kun muut sukulaiset ovat juuri siellä päässä. Olemme ainoat kaukana asuvat. Ehkä odotan, että meidät kutsuttaisiin lähemmäs jouluksi. En viitsi itse kysyä saadaanko tulla, pelkään että tuppaudun väkisin seuraan. Ap

Vierailija
8/55 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan kahdestaan mieheni kanssa.Aattona ainoastaan syödään jouluruokaa,mitkä ostan valmiina.Muut päivät syödään mitä pakkasesta löytyy.Illat ollaan lähibaarissa,missä on paljon tuttuja.Ei mitään stressiä joulusta 🤶🎅

Vierailija
9/55 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vietetä ollenkaan joulua,ei olla moneen vuoteen vietetty.Ihan turhaa vouhottamista.

Vierailija
10/55 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on perheen kanssa, ei ole yksin. 

Vierailija
11/55 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahdestaan olemme miehen kanssa ja on nautinto kun ei tarvitse lähteä mihinkään. On niitä stressaavia reissujoulujakin vietetty.

Vierailija
12/55 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme viettäneet yhteisjoulua viimeset 30 vuotta, kutsun kaikki omat sekä miehen sukulaiset. Porukka joskus vaihtuu, mutta aina vähintään 15 ihmistä paikalla. Osa tulee 5 tunnin päästä ja ne majoitetaan tietysti. Ei olisi mitään joulua, jos vietettäisiin vain oman perheen kesken. 

Vierailija
13/55 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen ja lasten kanssa kotona. Meillä on sekä minun että miehen lapsuudesta tullut tapa, että joulua vietetään ydinperheen kesken. Sukua tavataan ennen joulua ja joulun jälkeen.

Vierailija
14/55 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vietän joulun yksin.

Vierailija
15/55 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota huomioon myös se, että aika kultaa muistot! Niinhän lapsuuden kesinäkin paistoi aina aurinko...

Vierailija
16/55 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä ihan yksin jos ei lapset tule käymään. Asuvat kyllä aika kaukana,

Vierailija
17/55 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksin oman itseni kanssa. Äiti, jonka kanssa aiemmin vietin jouluni, kuoli hiljattain.

Vierailija
18/55 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on sukujoulu, minun sukuni kanssa. Täytän 50 ja olen ollut sukujoulusta pois 3 kertaa; kun olin muuttanut juuri pois kotoa ja olin jouluaattona töissä, kun kuopuksemme syntyi juuri joulun alla, ja kun oli korona.

Meitä on tällä hetkellä kaikkiaan 21 ja kaikki pyrkivät pääsemään paikalle. Monesti ainoa päivä vuodessa kun serkut tapaavat toisiaan isolla porukalla.

Suoraan sanoen, itse kaipaisin myös joulua ihan vaan oman perheeni kanssa. Minä, mies ja jo aikuiset lapsemme. Mutta sen aika tulee sitten kun vanhemmistani on aika jättänyt. Sitten en enää sukujoulua halua.

Vierailija
19/55 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksin oman itseni kanssa. Äiti, jonka kanssa aiemmin vietin jouluni, kuoli hiljattain.

Osanottoni. Jouluna voi muistella niitä ihania hetkiä rakkaiden kanssa.

Vierailija
20/55 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehen ja lasten kanssa kotona. Meillä on sekä minun että miehen lapsuudesta tullut tapa, että joulua vietetään ydinperheen kesken. Sukua tavataan ennen joulua ja joulun jälkeen.

Sama täällä, ja kaikki muut tavat tuntuvat vierailta. Taitaa olla niin, että se joulu johon on lapsuudenkodissa tottunut tuntuu parhaalta.