Äänestävätkö nuoret aikuiset lapsenne?
Minulla on mielikuva, että äänestämässä käyvät lähinnä vanhukset yms joilla ei ole enää muuta annettavaa yhteiskunnalle. Ehkä monella on kalenterissakin äänestyspäivä ruksittu.
Minä en käynyt koskaan äänestämässä ennen kuin täytin 30. Ei kiinnostanut ja aina oli muuta menoa elämässä, kun äänestyspäivä oli.
Synnyinpaikkakunnalla vaalilautakunnassakin tuntui olevan kaikki fossiilit, ei paljon nuoria näkynyt.
Kommentit (78)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Haavistoa. Ovat saaneet kotoa oikeanlaiset arvot.
Mitä ne arvot ovat? Viha, katkeruus ja kosto?
Minun 21v ja 24v lapset eivät ole koskaan äänestäneet, eivät ole politiikasta kiinnostuneita. Itsekin äänestän vain kuntavaaleissa ja eduskuntavaaleissa, ainoat vaalit joilla todella on merkitystä.
En äänestä. En oikein ymmärrä mitä presidentti tekee työkseen.
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa suomalaisista ei tiedä, mutta silti he äänestävät.
Teiltä pitäisi ottaa äänioikeus pois
Kyllä, pitää sitä tärkeänä ja ymmärtää että on tavallisen kansalaisen ainoa tapa olla vaikuttamassa demokratian kautta.
Luonnollisesti. Myös ulkomailla asuessa käy äänestämässä. Esikoinen oli kuntavaaleissa itsekin ehdokkaana kun täytti 18v. juuri sopivasti ennen vaaleja. Nuorimmaiset täyttävät 18v juuri ennen seuraavia eduskuntavaaleja, ja ihan satavarmasti hekin tulevat äänestämään.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, pitää sitä tärkeänä ja ymmärtää että on tavallisen kansalaisen ainoa tapa olla vaikuttamassa demokratian kautta.
Jälleen yksi jolta pitäisi ottaa äänioikeus pois
Poika tuli aamupäivällä abiristeilyltä ja ehdotti itse, että käydäänkö samalla reissulla äänestämässä. Tytär on jo 20 ja oli äänestänyt yliopistolla ennakkoon. Molemmat ovat aika meneviä nuoria, käyvät bileissä jne, mutta aika fiksuja kumminkin.
25v poika äänestää, 45v poika ei koska on matkoilla, itse kävin äänestämässä.
Äänesti, poika, 18 v. Juteltiin ehdokkaista ja otti itse selvää, ja teki valinnan itse, tietysti.
Vierailija kirjoitti:
Kävin äänestämässä tyhjää. Kumpikaan ehdokas ei miellytä, äänestin Rehniä ensimmäisellä kierroksella. Kaikissa vaaleissa olen äänestänyt joissa ikä riittänyt.
N22
Pisteet siitä että olet äänestänyt, mutta miinuspisteitä typerästä tyhjän äänestämisestä. Nyt teit sen virheen, että annoit äänesi muiden käyttöön. Se on sun oikeus ja velvollisuus äänestää aina, vaikka sitten pienempi paha kahdesta. Niin minäkin olen aina tehnyt. Olen aina halunnut naispresidentin, mutta silti nuorena oli pakko äänestää Ahtisaarta vaikka hänellä oli nainen vastassa toisella kierroksella, mutta se nainen oli niin ärsyttävä. Ja olen joutunut ikävä kyllä äänestämään myös Halosta vastaan, koska en ole hänestäkään tykännyt. Nyt oli kolmas kerta presidentin vaalit kun äänestin Haavistoa. Jos Haaviston tilalla olisi nyt Halla-aho Stubbia vastaan, äänestäisin ilolla Halla-ahoa. Stubb on rikas ja luonteeltaan sellainen josta ei ole koko kansan presidentiksi millään, hän on eliitin edustaja, vaimonsakin tienaa neljännesmiljoonan vuodessa, joten he ovat jossain niin kaukana tavallisten ihmisten arjesta, ettei edes kaukoputkella näe.
Unohdin äänestää ennakkoon ja näillä pakkasilla en lähde kävellen minnekään, oma äänestyspaikka 3km päässä.
Kyllä.
Ääni Stubille on ääni turkistarhauksen puolesta.
Stubb kannatta turkistarhausta, joka perustuu samaan arvopohjaan kuin asekauppa.
Meillä on kotona opetettu, että aina äänestetään!
En tiedä, en ole kysynyt. Äänestävät jos haluavat.
Vierailija kirjoitti:
Unohdin äänestää ennakkoon ja näillä pakkasilla en lähde kävellen minnekään, oma äänestyspaikka 3km päässä.
Taksilla pääsee. Lähetä lasku Riikalle. Edustathan sinä valtiota täyttäessäsi äänestysvelvollisuutesi.
Kyllä äänestävät. Heti 18v ikäisestä ovat alkaneet äänestää, kuten itsekin aikoinani aloitin. Meidän suvussa äänestämistä on aina pidetty tärkeänä ja olemme myös olleet tarkkoja vaalisalaisuuden pitämisestä, eli emme tiedä kuka sukulainen on äänestänyt ketä.
Vierailija kirjoitti:
Jauhaa paskaa. Veroilmoituksessakin lukee ammatin kohdalla paskajauhaja.
Kävin äänestämässä tyhjää. Kumpikaan ehdokas ei miellytä, äänestin Rehniä ensimmäisellä kierroksella. Kaikissa vaaleissa olen äänestänyt joissa ikä riittänyt.
N22