Äänestävätkö nuoret aikuiset lapsenne?
Minulla on mielikuva, että äänestämässä käyvät lähinnä vanhukset yms joilla ei ole enää muuta annettavaa yhteiskunnalle. Ehkä monella on kalenterissakin äänestyspäivä ruksittu.
Minä en käynyt koskaan äänestämässä ennen kuin täytin 30. Ei kiinnostanut ja aina oli muuta menoa elämässä, kun äänestyspäivä oli.
Synnyinpaikkakunnalla vaalilautakunnassakin tuntui olevan kaikki fossiilit, ei paljon nuoria näkynyt.
Kommentit (78)
Parikymppiset pojat molemmat äänestivät ainakin näissä vaaleissa. Eikä kumpikaan fassari-Hallista, joten jotain on tehty oikein vaikkei poliittista indoktrinaatiota olekaan harrastettu.
Nuorempi, 19v, on äänestänyt kaikissa vaaleissa, missä on pystynyt. Pari vuotta vanhempi lapsi ei ole äänestänyt.
Itse aloin ap:n tavoin äänestää säännöllisesti vähän alle 30-vuotiaana.
Ekalla kierroksella kävi äänestämässä mutta nyt tokalla ei aikonut
Juuri eilen poika 26v sanoi ettei ole käynyt äänestämässä, koska Stubb pääsee pressaksi muutenkin. Kun kerrottiin viimeisimmistä (?) prosenttiluvuista, sanoi että sitten todellakin menee äänestämään. Myös 1. kierroksella on äänensä käynyt antamassa.
Myös tytär 22 v on käynyt äänestämässä poikakaverinsa kanssa.
Koskaan ei olla äänestämisestä heille painotettu mitään että "täytyy käydä", täysi-ikäisiksi tultuaan kerran olen sanonut että nyt kun äänestysoikeus on niin kyllä se kannattaa käyttää.
Tulin juuri tyttäreni luota vaalikahvilta. Hän on 24v.
Toinen, 21 v äänesti Rehniä. Nyt toisella kierroksella ei äänestä, koska ei halua kumpaakaan.
Toinen ei äänestänyt.
Näin Helsingissä.
Ei.
Olemme poliittisesti ja yhteiskunnallisesti valveutuneita joten kukaan meistä ei äänestä.
Moraalikompassi ei ole rikki.
Äänestämme silloin kun on nuhteettomia todellisia vaihtoehtoja ketkä eivät ainakaan pahenna/ole pahentaneet asioita.
Ei. Ei ne tiedä edes hallituksen vaihtuneen eikä omista henkilöllisyystodistustakaan.
Eduskuntavaaleissa äänesti, mutta presidentinvaalit jättää välistä.
Vierailija kirjoitti:
Eduskuntavaaleissa äänesti, mutta presidentinvaalit jättää välistä.
Olen itse 22v ja toimin myös näin. Ei käy minun järkeen se kun ei löydy sitä omaa ehdokasta äänestetään siksi, ettei joku oma ihokki pääse jatkoon. Taktinen äänestäminen vie demokratialta pohjan.
Presidentti on turha kuluerä, en äänestä.
N23
Vierailija kirjoitti:
Presidentti on turha kuluerä, en äänestä.
N23
Valtiollisen päätäntävallan olemme jo antaneet sotimatta pois. Tuo hahmo ei Suomea pelasta, eikä tuhoa, kun ei ole sitä valtaa.
N22
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Haavistoa. Ovat saaneet kotoa oikeanlaiset arvot.
Onneksi sinä et sinne koppiin pääse vahtaamaan, ketä lapsesi äänestää.
Äänestävä kansa on tyhmä kuin saapas. Kerta kerran jälkeen sanoma on sama. Pidä turpasi kiinni ja tyydy osaasi. Teidän mielipide ei kiinnosta ketään enää vaalien jälkeen.
Valitettavasti ei äänestänyt. Pyysin häntä tulemaan mukaan mutta ei kiinnostanut.
Vierailija kirjoitti:
Äänestävä kansa on tyhmä kuin saapas. Kerta kerran jälkeen sanoma on sama. Pidä turpasi kiinni ja tyydy osaasi. Teidän mielipide ei kiinnosta ketään enää vaalien jälkeen.
Tilataan mersu ja saadaan dacia. Voi voi, kuinka tässä taas näin kävi.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä äänestävät ja ovat todella valveutuneita yliopisto-opiskelijoita.
Eivät kovin valveutuneita ole, jos uskovat vaalipuheita. Toki presidentillä nyt ei muutenkaan ole kummoista virkaa, että sen puoleen aikalailla se ja sama.
21v äänestää kaikissa vaaleissa aina ja on itsekin ollut jo ehdolla muutamissa. Tänäänkin on toimitsijana.
Mun 20v lapseni kyllä.