Köyhät miksi ette opiskele itsellenne korkeakoulututkintoa ja mene hyväpalkkaiseen työhön?
Opiskelu on Suomessa kaikille ilmaista. Tukien varassa loisimisella ei ole tarkoituskaan rikastua
Kommentit (245)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
*Huokaus. Suomen vanhusväestön määrä vain kasvaa tulevina vuosikymmeninä ja työssäkäyvien ikäluokkien määrä romahtaa. Lääkäreiden tarve kasvaa kaikkien ennusteiden mukaan, vaikka nykyisinkin heitä on aivan liian vähän. *
On kai tuo nyt ilman tutkimuksiakin selvää että kun suurista ikäluokista aika jättää (10-20 vuotta) niin vanhuksia on vähemmän.
Tuo on täyttä valhetta. Yli 75-vuotiaiden määrä kasvaa ennusteiden mukaan sadoilla tuhansilla vuoteen 2040 mennessä. Samaan aikaan työikäisten määrä vähenee.
Sellaista aikaa, jolloin vanhuksia olisi vähemmän ei ole näkyvissä. Päinvastoin huoltosuhde heikkenee koko ajan.
Vanhusväestön osan kasvaminen ja huoltosuhteen heikentyminen on kaksi eri asiaa. Vanhusten määrä ei oikein voi suurt
Harmi, että 20 vuoden päästä suuret ikäluokat on pääosin kuolleet, mutta väestöennusteiden mukaan yli 75-vuotiaiden määrä on silloin suurempi kuin nyt. Vuonna 2040 yli 75-vuotiaita on yli 900 000, kun nyt heitä on reilu 600 000.
Miten tämä on niin vaikea asia? Muutkin ikäluokat vanhenevat eivätkä ne ole mitään pieniä ikäluokkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
*Huokaus. Suomen vanhusväestön määrä vain kasvaa tulevina vuosikymmeninä ja työssäkäyvien ikäluokkien määrä romahtaa. Lääkäreiden tarve kasvaa kaikkien ennusteiden mukaan, vaikka nykyisinkin heitä on aivan liian vähän. *
On kai tuo nyt ilman tutkimuksiakin selvää että kun suurista ikäluokista aika jättää (10-20 vuotta) niin vanhuksia on vähemmän.
Tuo on täyttä valhetta. Yli 75-vuotiaiden määrä kasvaa ennusteiden mukaan sadoilla tuhansilla vuoteen 2040 mennessä. Samaan aikaan työikäisten määrä vähenee.
Sellaista aikaa, jolloin vanhuksia olisi vähemmän ei ole näkyvissä. Päinvastoin huoltosuhde heikkenee koko ajan.
Tämkö on itseään lääkäriksi kutsuvan tietotaso huoltosuhteesta? Ei millään uskoisi
Ei ole varaa opiskella. AMK-tutkinnon suorittaminen kestäisi 3,5v ja yliopistoon menisi 5v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämkö on itseään lääkäriksi kutsuvan tietotaso huoltosuhteesta? Ei millään uskoisi
Olen eri, joka tähän vastasi. Oli uutta tietoa itselleni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tirsk! En ole lääkäri enkä sellaiseksi itseäni ikinä väittänyt. Mistä tuollaisia keksit.
Vanhusten määrän kasvu on suoraan Tilastokeskuksen väestöennusteesta. Mikä on sinun lähteeai väitteelle, että vanhusten määrä vähenee?
Lisäksi lääkäreiden tarvetta on arvioinut mm. kunta- ja hyvinvointialuetyönantajat, jotka arvioivat, että lääkäripula tulee pahenemaan Suomessa entisestään.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan siksi kun mihinkään kouluun ei pääse. Se estää tehokkaasti. 10 vuotta yritin ja hain kymmeniä kertoja. Sitten opiskelin laitoshuoltajaksi.
Juurikin tämä, pääsykokeissa karsitaan jo köyhät ja tyhmät pois
Olen miettinyt tätä, mutta olen tullut siihen lopputulokseen, että tilanteessani oman yrityksen perustaminen on fiksumpaa kuin korkeakoulututkinnon hankkiminen.
Mä oon opiskellut korkeakoulututkinnon ja oon koko ajan ollut töissä, mutta silti palkka on pieni. Kuulun palkkani perusteella duunareihin. Työ on asiantuntijatyötä.
Opiskelijan tuet ovat pieniä, ei niillä ole varaa elättää perhettä. Pitää jatkaa siinä ammatissa, jonka joskus valitsi.
Minä olen köyhä ja vielä työtönkin. Mulla on kaksi korkeakoulututkintoa, toinen hyvin jopa työllistävä. On työkokemusta ja osaaminenkin on päivitetty ihan omatoimisesti. Töitä en vaan saa ja syykin on ihan selvä kun kerron, että olen viiskymppinen. Turha haaveilla hyväpalkkaisista töistä kun ei pääse ees paskatöihin. Ihana ikärasismi <3 Onko Suomella todella varaa jättää vuosikymmeniksi työvoimaa kokonaan työelämän ulkopuolelle? Koulutettua työvoimaa!
Kyselin työkkäristä omaehtoista opiskelua. Ei onnistu koska ainoat mulle härkevät ja minua kiinnostavat alat vaatii sen 5v opiskelua. Käytännössä menisi nopeamminkin. ja mulla on myös motivaatio tehdä opinnot ennätysajassa. Hyväksyisin sen 2v rajan työttömyystuella koska siinä ajassa saisin kandin tehtyä ja voisin ainakin teoriassa päästä alan töihin. Toki ensin pitäisi saada opiskelupaikka. Ainakin näin työttömänä olisi aikaa lukea pääsykokeisiin.
Vierailija kirjoitti:
Itse opiskelin aikoinaan ahkerasti ja nyt olen hyväpalkkainen lääkäri
ap
Jep, mielikuvituksissasi.
Suhteellisesti vanhusten määrä lisääntyy, mutta määrällisesti vähenee. Nyt jo on suurin elossa oleva ikäluokka 1983 syntyneet, viime vuonna tuli muutos, sitä ennen suurin oli jonkun aikaa 1963 syntyneet. Myös lapsia syntyy koko ajan vähemmän mikä tarkoittaa vähemmän hoitoalan tarpeita. Kun vielä ihmisten elämäntavat on nykyään huonot, rasvaa, sokeria, lisäaineita ja todella vähän liikuntaa, kääntyy se kasvu että elettäisiin kovin vanhaksi toiseen suuntaan. Tilastokeskus ei ota näitä asioita huomioon. Sen lisäksi nettilääkärit yleistyvät. Nykyään perusflunssaan tai vatsatautiin otetaan usein saikkutodistus jo nettilääkäriltä. Tämä vähentää valtavasti tarvetta fyysiseen paikalla oloon.
Jos elää työttömyys tuella työkkäri loppupeleissä päättää mitä voit ja et voi opiskella. Tämä voi tulla yllätyksenä niille jotka tällaista sanoo.
Nonniin, tullu taas miljoona syytä edellä, miksi ei voi. Kuinka ollakaan. Jännä juttu että niin moni kuitenkin voi. Köyhtykää rauhassa, omapa on valintanne.
No juuri sen takia olenkin köyhä koska opiskelen. Vielä pitäisi 4 vuotta kitkuttaa.
Minä olen tehnyt tämän matkan. Tarina on liian pitkä kerrottavaksi kunnolla tässä muuta kuin tiivistetysti.
Olin kolmeakymmentä lähestyessäni matalapalkka-alalla työskentelevä, vuokra-asunnossa asuva kouluttamaton ja alustavan päihdeongelman kanssa painiva sinkku jolla ei ollut minkäänlaista omaisuutta. Psyykkistä ongelmiakin oli, mikä osittain johtui ahdistuksesta elämäntilanteen ja osittain päihteiden käytöstä. Ahdistusta tietysti lääkitsin alkoholilla. Olin siis kierteessä joka olisi voinut päättyä huonostikin.
Jossain vaiheessa itselleni kuitenkin tuli kristallinkirkas oivallus että näin en voi jatkaa, ja että ainoa joka voi asian tilaa muuttaa olen minä itse.
Noin 27 vuotiaana pääsin pääsykokeiden kautta opiskelemaan teknilliseen korkeakouluun, ja aloitin pitkän ja raskaan opiskelun. Opiskelusta teki raskasta se, että elämäntilanteesta johtuen en halunnut tai voinnut heittäytyä opintotuen varaan vaan tein koko opiskeluajan lähes täysipäiväisesti töitä (illat, viikonloput ja osittain myös yöt). Lisäksi pohjatiedot olivat mm matematiikasta niin hatarat koska koulunkäynti ei ollut aikoinaan kiinnostunut että sain tehdä hartiavoimin töitä läpäistäkseni pakolliset kurssit.
Kolmannen opiskeluvuoden lopulla pääsin opiskelualani mukaisiin töihin osa-aikaiseksi ja tuloni alkoivat parantua. Vähän ennen valmistumista työpaikka vaihtui isompaan firmaan ja koulutusta vastaaviin tehtäviin. Tässä vaiheessa palkkakin koki ensimmäisen selkeän hypyn ylöspäin.
35 vuotiaana olin korkeakoulutettu tekniikan alan asiantuntija jolla oli puolison kanssa omistusasunto hyvällä alueella, työpaikka asiantuntijana pörssiyrityksessä, nousujohteinen ura, työsuhdeauto ja suomalaisten keskipalkan ylittävä ansiotaso.
Muutos vei kokonaisuudessaan 6-7 vuotta ja matka ei ollut helppo. Toisaalta mitään hävittävääkään minulla ei ollut, ja onneksi ei vielä siinä vaiheessa ollut perhettä tai elätettäviä.
Olisi epärealistista sanoa että kuka tahansa pystyy samaan. Olin vielä nuori, ja onneksi sellaisessa elämäntilanteessa että pystyin panostamaan opintoihin, ja lisäksi ei ollut suurempaa epäonnea matkalla. Myös yrittäjävanhemmilta saatu usko siihen että jokainen voi itse omilla valinnoillaan muokata elämästään haluamansa kaltaisen auttoivat. Ehkä myös oli jotain piilevää lahjakkuutta opintoihin koska pystyin kovalla työllä sisäistämään opintoihin kuuluvat asiat. Ei jokaiselta pienituloiselta voi vaatia samaa.
Jos en olisi onnistunut luokkahypyssä opintojen kautta olisin yrittänyt seuraavaksi yritystoiminnan kautta.
Nyt olen noin 45 vuotias ja tukevasti keskiluokan tai ylemmän keskiluokan elintasossa. Viime vuonna tienasin yli 90000€ bruttona ja omaisuutta on kertynyt (yhdessä puolison kanssa) paitsi yhden omakotitalon niin myös pienen sijoitussalkun verran. Toki velkaakin on, mutta ei hillittömästi. Viime aikaiset hintojen nousut yms ovat tuntuneet meidänkin taloudessa, mutta lähinnä niin että on siirretty etelänmatkaa seuraavalle vuodelle tai pienennetty palkasta sijoituksiin menevää osuutta satasista muutamaan kymppiin.
Lapsilleni olen pyrkinyt siirtämään uskon omiin kykyihin, ymmärryksen omiin valintoihin liittyvästä vastuusta sekä myös ajatuksen siitä että työsuhde on aina kauppa jossa työntekijä myy omaa osaamistaan. Oman osaamisen markkina-arvosta ja kilpailukyvystä kannattaa ja pitää huolehtia itse, koska kukaan muu ei sitä tee.
Vierailija kirjoitti:
Opiskelu on ilmaista, mutta eläminen maksaa. Jos ei voi saada opintotukea eikä ole työpaikkaa, niin millä maksat sen elämisen?
Opintolaina. Ettei tarvitse muiden rahoilla elää.
Korkeakoulutettujen työttömyysprosentti on yllättävän suuri. Jos haluaa hyvän palkan ja löhes taatun työllisyyden niin kannattaisi kehotaa opiskelemaan putkimieheksi, sähköasentajaksi tai lokakaivon tyhjentäjäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskelu on ilmaista, mutta eläminen maksaa. Jos ei voi saada opintotukea eikä ole työpaikkaa, niin millä maksat sen elämisen?
Opintolaina. Ettei tarvitse muiden rahoilla elää.
Opintolainaa ei voi edes saada, ellei saa opintotukea. Opintotukea on siirretty jatkuvasti lainapainotteisemmaksi.
Niin ja lisäksi tutkinnon suorittamiseen on varattu aikaa neljä vuotta. Päiväopintoina sama taitaa onnistua kolmessa vuodessa.