Köyhät miksi ette opiskele itsellenne korkeakoulututkintoa ja mene hyväpalkkaiseen työhön?
Opiskelu on Suomessa kaikille ilmaista. Tukien varassa loisimisella ei ole tarkoituskaan rikastua
Kommentit (245)
*Huokaus. Suomen vanhusväestön määrä vain kasvaa tulevina vuosikymmeninä ja työssäkäyvien ikäluokkien määrä romahtaa. Lääkäreiden tarve kasvaa kaikkien ennusteiden mukaan, vaikka nykyisinkin heitä on aivan liian vähän. *
On kai tuo nyt ilman tutkimuksiakin selvää että kun suurista ikäluokista aika jättää (10-20 vuotta) niin vanhuksia on vähemmän.
Olen korkeakoulutettu ja minulle kerrottiin 35-vuotiaana, että olen liian vanha. Olen onneksi hyväosainen, jolla oli mahdollisuus muuttaa pois Suomesta ja hakea töitä muualta. Sääliksi käy suomalaisia työnhakijoita Suomessa. Maa on menossa ihan väärään suuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et Ap ole varmasti lääkäri koska olet noin typerä.
Ihmisen äö on suurelta osin periytyvä. Ei lääkikseen pääse jos ei ole normaali älykkyys ja opiskelutaidot.
Miksi olet itse vain lääkäri kun voisit olla lääkäri-lentäjä-juristi ja myös sijoittaja-miljonääri? Jos ihminen voi itse valita niin typerää valita lääkärin ammatti.
Terveisin lääkäri
Harkitsin kyllä myös liikennelentäjän uraa mutta koin, että lääkärin työ sopisi minulle paremmin. En ole katunut valintaani.
ap
Lääkäri ei kirjoita noin huonoa suomea. Lääkäri tuskin vauvapalstalla avautuisi yleensäkään ottaen. Keksi parempi provo.
Ei kirjoitakaan, moni lääkäri kirjoittaa vielä huonompaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
KOSKA OPISTOTUET ON LÄHES KÄYTETTY JO! uusia ei anneta, eikä ne jäljelle jääneet riitä tutkintoon.
Yhtålö missä sekä ollan töissä että opiskellaan ainakin pk-seudulla ei toimi taloudellisesti. Vuokrat liian isot.
Teen täyspäiväisesti töitä ja opiskelen samalla 45op vuodessa.
niin no tuo onkin aika vähäninen määrä. Ja, olenko oikeassa ettei opintosi ainakaan lääketiedettä, oikeustiedettä tai mitään muuta vaativampaa, tai aikaavievää tiedettä ole.
Mä ajattelin kokoaikaisia opintoja. Käydään luennoilla 9-16 . Et mitenkään jaksa olla töissä 17-01 yölllä. Etenkin jos teet fyysisesti rankaa työtä. Tai sit elät lainalla, tai isin tuella tms. muuta outoa.
Millä mittarilla juuri nuo ovat ne vaikeimmat? Opiskelen matematiikkaa, fysiikkaa ja tietojenkäsittelyä.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään on tosiaan mahdollista opiskella monimuotona esim. amk-insinööriksi. Opiskelu tapahtuu lähinnä iltaisin ja etäluentoina. Jonkin verran on labroja jotka täytyy tehdä paikanpäällä, mutta nämä on ihan muutamia päiviä. Tämän voi tehdä siis työn ohessa. Nämä linjat on suunniteltu töissä käyville.
Vinkkinä vaan teille, jotka mietitte millä rahalla opiskelisitte, jotka oikeasti haluaisitte opiskella. Ei itselläni olisi näin aikuisena ja yh:na mahdollista opiskella opintotuella, opintolainalla tai edes aikuisopintotuella. Ne on ihan liian pieniä aikuisen perheellisen elämiseen. Mutta monimuotona pystyn opiskelemaan, kun voin samalla käydä töissä.
Ei työn ohessa opiskelu ole mikään uusi juttu. Itse opiskelin merkonomiksi iltakoulussa jo 80-luvulla, sittemmin täydensin opinnot tradenomiksi 90-luvulla. Silloin tosin piti olla läsnä, jos halusi oppia jotain, mutta osa opinnoista tehtiin jo kotona, ei vaan ollut nettiä ensimmäisessä ollenkaan ja toisessa se oli vielä kallista kotikäytössä. Avoimessa yliopistossa voi opiskella aika paljon etänä, mutta ne maksaa. 80-luvulla muuten työtönkin sai opiskella ammatin iltakoulussa menettämättä korvauksia, samassa ryhmässä oli muutama sellainen.
Vierailija kirjoitti:
Itse opiskelin aikoinaan ahkerasti ja nyt olen hyväpalkkainen lääkäri
ap
Mutta oletko hyvä lääkäri?
Mä kävin muutama vuosi sitten 25 opintopistettä avoimessa yliopistossa yhden syksyn aikana työn ohessa. Ei se ollut erityisen rankkaa muuten, mutta kun oli etänä ryhmätöitä missä piti netin kautta olla tekemisissä ja piti löytää aika: yksi oli kokopäiväopiskelija ja harrasti iltaisin, kaksi meistä oli työssäkäyvää mutta toinen teki vuorotyötä ja neljäs oli ammattiurheilija joka koetti saada opintojaan eteenpäin ja hänen oli hankalinta löytää se yhteinen aika. Löydettiin sitten kaksi tuntia yhtenä päivänä, kun minä jätin oman ei-välttämättömän harrastukseni väliin.
Vierailija kirjoitti:
*Huokaus. Suomen vanhusväestön määrä vain kasvaa tulevina vuosikymmeninä ja työssäkäyvien ikäluokkien määrä romahtaa. Lääkäreiden tarve kasvaa kaikkien ennusteiden mukaan, vaikka nykyisinkin heitä on aivan liian vähän. *
On kai tuo nyt ilman tutkimuksiakin selvää että kun suurista ikäluokista aika jättää (10-20 vuotta) niin vanhuksia on vähemmän.
Tuo on täyttä valhetta. Yli 75-vuotiaiden määrä kasvaa ennusteiden mukaan sadoilla tuhansilla vuoteen 2040 mennessä. Samaan aikaan työikäisten määrä vähenee.
Sellaista aikaa, jolloin vanhuksia olisi vähemmän ei ole näkyvissä. Päinvastoin huoltosuhde heikkenee koko ajan.
En oo saanu opiskelupaikkaa, koska älyni ei riitä.
Olen oikeasti tyhmä. Enkä muista juuri mitään mistään, että mikä lie varhaisdementia.
Ei oo kuitenkaan kehitysvammaa tms.
Ikää 40+
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään on tosiaan mahdollista opiskella monimuotona esim. amk-insinööriksi. Opiskelu tapahtuu lähinnä iltaisin ja etäluentoina. Jonkin verran on labroja jotka täytyy tehdä paikanpäällä, mutta nämä on ihan muutamia päiviä. Tämän voi tehdä siis työn ohessa. Nämä linjat on suunniteltu töissä käyville.
Vinkkinä vaan teille, jotka mietitte millä rahalla opiskelisitte, jotka oikeasti haluaisitte opiskella. Ei itselläni olisi näin aikuisena ja yh:na mahdollista opiskella opintotuella, opintolainalla tai edes aikuisopintotuella. Ne on ihan liian pieniä aikuisen perheellisen elämiseen. Mutta monimuotona pystyn opiskelemaan, kun voin samalla käydä töissä.
Ei työn ohessa opiskelu ole mikään uusi juttu. Itse opiskelin merkonomiksi iltakoulussa jo 80-luvulla, sittemmin täydensin opinnot tradenomiksi 90-luvulla. Silloin tosin piti olla läsnä, jos halusi
Juu, vaikutti vaan että jotkut ei ehkä ole tietoisia mahdollisuuksista. Ja itsekin opiskelen tosiaan niin että oppilaitos on 500 km päässä. Voi katsella opintoja tosi laajalta alueelta kun ei ole pakko olla läsnä. Ja tämä ei nyt siis ole mitään minttuilua kenellekkään, vaan ihan vaan vinkki. Itse koen tämän hienoksi mahdollisuudeksi vaikka onkin rankkaa.
Suomessa korkeakoulututkinnon tulee 100 % vastata haettua työtä, vaikka ammattitutkintojahan nämä eivät ole (amikselle hankala ymmärtää), vaikka osa valmistaakin selvästi tiettyyn ammattiin.
Esim. jos olet opiskellut viestintää, et voi hakea vaikkapa yleisiä toimistohommia. Jos olet opiskellut vieraita kieliä, osaat vain vieraita kieliä etkä viestintää yleisesti. Jos olet opiskellut kääntämistä, osaat vain yksittäisten merkitysten kopiointia, et vieraita kieliä etkä suomea. Näin siis työnantajan silmissä. Siitä sitten alaa valitsemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei työn ohessa opiskelu ole mikään uusi juttu. Itse opiskelin merkonomiksi iltakoulussa jo 80-luvulla, sittemmin täydensin opinnot tradenomiksi 90-
Tutkinnon täytyy olla totaalista pilipalia, jos ihminen voi samaan aikaan käydä täysipäiväisesti töissä ja vielä jää aikaa perheelle.
Jos opintosuorituksia saa ilman että siihen menee sitä aikaa mikä pitäisi, kyse ei ole mitään järjellisestä tutkinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on täyttä valhetta. Yli 75-vuotiaiden määrä kasvaa ennusteiden mukaan sadoilla tuhansilla vuoteen 2040 mennessä. Samaan aikaan työikäisten määrä vähenee.
Sellaista aikaa, jolloin vanhuksia olisi vähemmän ei ole näkyvissä. Päinvastoin huoltosuhde heikkenee koko ajan.
Vanhusväestön osan kasvaminen ja huoltosuhteen heikentyminen on kaksi eri asiaa. Vanhusten määrä ei oikein voi suurten ikäluokkien jälkeen kasvaa, kun kaikki seuraavat ikäluokat on pienempiä. Huoltosuhde toki voi heiketä kun tulevat sukupolvet on koko ajan pienempiä ja pienempiä.
Olen köyhä kroonisen sairauden aiheuttaman työkyvyttömyyden vuoksi en suinkaan sen vuoksi ettei opiskelu ja työnteko kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse opiskelin aikoinaan ahkerasti ja nyt olen hyväpalkkainen lääkäri
ap
Sori, nyt saatat pudota oksalta, mutta yksikään joka aloittaa opiskelun, ei tiedä mikä on työllisyystilanne kun valmistuu, ei edes lääkärit.
Lääkäreitä valmistui suoraan työttömäksi 70-ja 90-luvulla ja moni lääkäri joutui muuttamaan työn perässä ulkomaille esim. Ruotsiin, Englantiin, Arabimaihin jne. jotta saivat maksettua opintolainan korkonsa.
Ja kukaan ei tiedä, mikä on lääkärien työllisyystilanne 10-20v päästä, kun suuret ikäluokat ja 50-luvulla syntyneet kuolevat ja elossa on pienet ikäluokat ja ikärakenne muuttuu. Samoin lääketiede kehittyy ja teknologia tulee avuksi ja lapsia syntyy yhä vähemmän ja väkiluku pienenee ja lääkäreitä tarvitaan yhä vähemmän.
Näin on kä
Nyt lääkärillä ei ainakaan matematiikka ole se paras vahvuus.
Suomessa suurin elossa oleva ikäluokka on 80-luvulla syntyneet. Kuinkas paljon heitä onkaan?
Seuraavaksi suurin ikäluokka 60-luvulla syntyneet ja sitten 70-luvulla syntyneet jne. jotka ovat pieniä ikäluokkia.
Tällä hetkellä miesten elinikäennuste 79v ja naisten 84v.
Ja tällä hetkellä ikäluokat 1945-1950 syntyneet ovat iältään 74-79 vuotiaita ja ennen 1945 syntyneet sitä vanhempia.
Tietysti lääkärien työllisyystilanne voi jatkua samankaltaisena vielä vuosikymmeniä, jos joku keksii lääkkeen kuolemattomuuteen.
Tutkinnon täytyy olla totaalista pilipalia, jos ihminen voi samaan aikaan käydä täysipäiväisesti töissä ja vielä jää aikaa perheelle.
Jos opintosuorituksia saa ilman että siihen menee sitä aikaa mikä pitäisi, kyse ei ole mitään järjellisestä tutkinnosta.
Amk-inssin tutkinto. Olen suorittanut yhden amk-tutkinnon aiemmin ja kyllähän suurin osa niissä läsnäoloa vaativissa kursseissa aiemmissakin opinnoissani oli sellaisia että ne olisi voinut opiskella lukemalla. Ja tässäkin tosiaan on luentoja, ne vaan on teamsina ja tallenteina. Aikaa menee sillä tavalla, että lähes kaikki illat ja viikonloput. Käytännössä itselläni ei ole vapaa-aikaa ollenkaan. Sen se vaatii, ei se tieto itsestään päähän kaadu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köyhät ovat köyhiä juurikin tyhmyyttään. Ei ollut lahjoja eikä motivaatiota kouluttautua.
Mulla oli motivaatiota ja älyä mutta ei ollut rahaa. Opiskelu ei todellakaan ole ilmaista.
Suomessa on. Ei lukukausimaksua, kaikki saavat opintorahaa ja -lainaa, edullista soluasumista, alennuksia. Ikävä ettet saanut opiskelupaikkaa tai jaksanut opiskella.
Sitä soluasumista ei kestä nykyään Erkkikään, ei ainakaan kukaan aikuinen ihminen!
Vierailija kirjoitti:
50+ iässä yliopisto-opintojen aloittaminen 5 vuoden hakurumban jälkeen olisi naurettavaa. Valmistuessa olisin 60. Jokainen tietää otetaanko töihin vai ei.
iIeheni äiti opiskeli tutkinnon 70v. Tekin näin omaksi ilokseen.
Huokaus. Suomen vanhusväestön määrä vain kasvaa tulevina vuosikymmeninä ja työssäkäyvien ikäluokkien määrä romahtaa. Lääkäreiden tarve kasvaa kaikkien ennusteiden mukaan, vaikka nykyisinkin heitä on aivan liian vähän.