Köyhät miksi ette opiskele itsellenne korkeakoulututkintoa ja mene hyväpalkkaiseen työhön?
Opiskelu on Suomessa kaikille ilmaista. Tukien varassa loisimisella ei ole tarkoituskaan rikastua
Kommentit (245)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
KOSKA OPISTOTUET ON LÄHES KÄYTETTY JO! uusia ei anneta, eikä ne jäljelle jääneet riitä tutkintoon.
Yhtålö missä sekä ollan töissä että opiskellaan ainakin pk-seudulla ei toimi taloudellisesti. Vuokrat liian isot.
Teen täyspäiväisesti töitä ja opiskelen samalla 45op vuodessa.
niin no tuo onkin aika vähäninen määrä. Ja, olenko oikeassa ettei opintosi ainakaan lääketiedettä, oikeustiedettä tai mitään muuta vaativampaa, tai aikaavievää tiedettä ole.
Mä ajattelin kokoaikaisia opintoja. Käydään luennoilla 9-16 . Et mitenkään jaksa olla töissä 17-01 yölllä. Etenkin jos teet fyysisesti rankaa työtä. Tai sit elät lainalla, tai isin tuella tms. muuta outoa.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole varaa opiskella, kun on kaksi lasta elätettävänä ja exän velat maksettavana ja tukia en saa vuoroviikkoisena etävanhempana senttiäkään.
Eivät ne ole exän velkoja, vaan omiasi. Yhtä lailla sinun kun yhdessä velan otitte. Se, että ex jätti sinun maksettavaksi, on omaa tyhmyyttäsi.
Itse opiskelen. Käyn töissä 37,5 h viikossa, hoidan yksin kaksi lasta (kylläkin jo isompia) ja koiran ja opiskelen amk:ssa monimuotona. Ihan helvetin rankkaa tämä on. Ymmärrän hyvin miksi moni ei tätä tee. Itse nyt satun olemaan vähän pakkoraossa, kun tiedän että elareiden ja lapsilisän loppumisen jälkeen en pysty enää edes pitämään asuntoa johon mahdumme, jos en saa palkkaa kunnolla ylös. Ja haluan että lapset voi opiskella toisen asteen vielä kotoa eikä heidän tarvitse käydä töissä vielä silloin.
Kun en ymmärrä akateemista tekstiä! Ihan outoa, miten voi luetun ymmärtäninen olla niin vaikeaa. Ammatin olen itsellni lukenut normi teksteistä.
Työtön olen silti, työtä olen kyllä vuosia tehnytkin ja todennut työilmapiirin olevan erittäin vaikea naisvaltaislla aloilla. Yksin haluaisin töitä tehdä, kun keksi mitä? Korkeakoulu ei siihen vamaan apua anna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et Ap ole varmasti lääkäri koska olet noin typerä.
Ihmisen äö on suurelta osin periytyvä. Ei lääkikseen pääse jos ei ole normaali älykkyys ja opiskelutaidot.
Miksi olet itse vain lääkäri kun voisit olla lääkäri-lentäjä-juristi ja myös sijoittaja-miljonääri? Jos ihminen voi itse valita niin typerää valita lääkärin ammatti.
Terveisin lääkäri
Harkitsin kyllä myös liikennelentäjän uraa mutta koin, että lääkärin työ sopisi minulle paremmin. En ole katunut valintaani.
ap
Lääkäri ei kirjoita noin huonoa suomea. Lääkäri tuskin vauvapalstalla avautuisi yleensäkään ottaen. Keksi parempi provo.
Kyllä kielitaitoni riitti oikein hyvin lääkiksessä. Olen toki enempi matemaattinen ihminen. Äidinkieli ei ollut vahvuuteni lukiossa mutta suoriuduin siitä arvosanalla C. Fysiikka, kemia ja matematiikka olivat kiitettäviä.
Vierailija kirjoitti:
Monissa konepajafirmoissa duunarit tienaa paremmin, kuin korkeakoulutetut.
Monet Akavalaiset liitot on täysin munattomia. Suomessa on maailman halvimmat insinöörit suhteessa duunareihin.
Sähköasentaja tienaa urakalla 80000 vuodessa. Siinä saa moni insinööri vain uneksia moisesta palkasta. Puhumattakaan lastentarhanopettajista.
Insinöörihän on AMK-tutkinto siinä vaikka joku sairaanhoitaja, joten ei palkan niin valtava tarvi ollakaan. Dippainssi tienaakin jo jotain ihan muuta kuten kuuluukin, iso osa varmaan ihan heittämällä tuon 80 000€.
Vierailija kirjoitti:
Menisin heti jos koulutusjärjestelmä olisi fiksumpi. Eli opiskeltaisi sitä alaa, eikä mukana olisi turhia pakollisia aineita, jotka eivät liity alaan tasan millään tavalla esim. pakkoruotsi. Ei ole mielestäni fiksua, että vielä korkeakoulutasollakin on se ala-astemainen teesi "kyllä pitää opetella syömään kaikkea". Vähän kuin sellainen nännännäää, etpäs saa tätä jos et tee tota, nännäsnää!!. Todella, todella typerää. Tappaa motivaation ja pakkopulla on tehottomin oppimiskeino ikinä.
No ole sitten ilman koulutusta, jos ei kelpaa. Typerämpää kuin pakkoruotsi on minusta tuosta syystä jäädä paikalleen ja kouluttamattomaksi.
Mä tein sen. En ole saanut ammattiani vastaavaa työtä. Valmistuin 2021.
Lääkärithän just kirjoittaa ihan miten sattuun. Sehän on yleinen vitsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
KOSKA OPISTOTUET ON LÄHES KÄYTETTY JO! uusia ei anneta, eikä ne jäljelle jääneet riitä tutkintoon.
Yhtålö missä sekä ollan töissä että opiskellaan ainakin pk-seudulla ei toimi taloudellisesti. Vuokrat liian isot.
Mikä esti sinua hakemasta opiskelupaikkaa aikuiskoulutustuella, kun sitä vielä sai? Kun opintotuki loppuu, saatat olla oikeutettu toimeentulotukeen.
Kannattaa myös selvittää mahdollisuudet omaehtoiseen opiskeluun työttömyysturvalla tai harkita opiskelua töiden ohella.
Ei ollu työuraa jolla ois aikuisk.tukea saanu. Toimeentulotuella kyllä opiskelinkin, kunnes Kela katkaisi sen ja PAKOTTI työkkäriin, työttömäksi. Ei siilä tuella kauan voi opiskella.
Saisin kyllä opintotukea ammattikoulua varten ilmeisesti mutta sillä 200 eurolla ei elä, enkä ala velkaorjaksi myöhemmin jollain matala-palkka alalla.
Vierailija kirjoitti:
Sit ei voi löhötä, pelata tukien varassa ja valittaa
Niin just, ei teillä luusereilla ole tarkoituskaan muuta kuin lusmuilla. Onneksi tukia kohta leikataan ja rajusti.
Opiskelu on ilmaista, mutta eläminen maksaa. Jos ei voi saada opintotukea eikä ole työpaikkaa, niin millä maksat sen elämisen?
Höpsö provo. Tietenkään kaikki eivät pärjää vaativissa ja pitkäkestoisissa opinnoissa. Amistutkintoihin, jotka on niitä lyhyitä, ei oteta kaikkia niihinkään. Ilman lapsia voi toki muuttaa ilmaisille alueille jonnekin pois pääkaupunkiseudulta ja asua vaiika teltassa tai asuntovaunussa opiskeluajan. Ihan ekana nuoren kannattaa tehdä näin: ottakaa niitä kunnollisia kirjoja käteen ja posottakaan niitä joku yksi viikossa -tahdilla. Kyllä se lukutaito (ja samalla ajattelukyky, koska ovat kytköksissä) sieltä tulee. Ei pidä antaa itselleen liikaa löysää.
Vierailija kirjoitti:
Koska se ei automaattisesti tarkoita hyvää palkkaa. Kaduttaa etten itse mennyt johonkin amikseen kun putkarikin tienaa enemmän kuin minä.
Niin totta. Vaikka opiskelisi niin siltikin pitää tehdä töitä uran eteen
Vierailija kirjoitti:
Monissa konepajafirmoissa duunarit tienaa paremmin, kuin korkeakoulutetut.
Monet Akavalaiset liitot on täysin munattomia. Suomessa on maailman halvimmat insinöörit suhteessa duunareihin.
Sähköasentaja tienaa urakalla 80000 vuodessa. Siinä saa moni insinööri vain uneksia moisesta palkasta. Puhumattakaan lastentarhanopettajista.
85 000€/vuodessa on minulle (DI) ihan peruspalkka (valtiolla) ja siististä sisätyöstä. Ylitöistä ja opetustyöstä maksetaan sitten erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Itse opiskelin aikoinaan ahkerasti ja nyt olen hyväpalkkainen lääkäri
ap
Minä olin ahkerampi ja tein 2 maisteria ja sain hyväpalkkaisen työn. Sitten kävi niin, mitä varmaan lääkärinä et voi käsittää, että sairastuin vakavasti. Sen takia olen nyt köyhä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi sinä et voisi jo lopettaa kannabiksen polttelua? Pääsi on aivan sekaisin.
Vastaan kuitenkin myös asiallisesti vaikka aloitus onkin typerä provoiluyritys:
1. On todella typerää kouluttautua alalle mikä ei kiinnosta.
2. Vaikka sinäkin yrität muuta väittää, niin opiskelu Suomessa ei ole ilmaista peruskoulun jälkeen.
3. Todella iso osa hakijoista jää joka vuosi ilman koulupaikkaa, iästä riippumatta. Opiskelemaan ei siis tuosta vain "mennä".
Aina tämä sama: ei pääse tuosta vain. Sanoiko ap tai kukaan muukaan, että helpolla pitäisi päästä?! Ei oo kukaan väittänyt sellaista eikä sellaistakaan, että työn pitäisi olla kivaa ja kiinnostavaa.
Töissä käydään siksi, että siitä saa elannon!
Ei ole tämä maailma luvannut kenellekään ruokaa, vaatetta, kattoa pään päälle tai edes huomista.
Itse pitää tehdä! Jos ei onnistu, niin yritetään uudestaan!
Ei jäädä kotiin odottamaan, että joku muu tulee työntämään ruokaa kurkusta alas.
Sairaat ja vanhukset on eri asia, mutta työttömät ei ole muuta kuin laiskoja pummeja.
Menkää töihin! Jos et pääse, opiskele ja yritä, yritä uudestaan kunnes onnistut tai ku olet.
If youre going through hell, keep going.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse opiskelin aikoinaan ahkerasti ja nyt olen hyväpalkkainen lääkäri
ap
Minä olin ahkerampi ja tein 2 maisteria ja sain hyväpalkkaisen työn. Sitten kävi niin, mitä varmaan lääkärinä et voi käsittää, että sairastuin vakavasti. Sen takia olen nyt köyhä.
Toki näinkin voi käydä mutta teitä on harvassa.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menisin heti jos koulutusjärjestelmä olisi fiksumpi. Eli opiskeltaisi sitä alaa, eikä mukana olisi turhia pakollisia aineita, jotka eivät liity alaan tasan millään tavalla esim. pakkoruotsi. Ei ole mielestäni fiksua, että vielä korkeakoulutasollakin on se ala-astemainen teesi "kyllä pitää opetella syömään kaikkea". Vähän kuin sellainen nännännäää, etpäs saa tätä jos et tee tota, nännäsnää!!. Todella, todella typerää. Tappaa motivaation ja pakkopulla on tehottomin oppimiskeino ikinä.
Joo, ja sitten meillä olisi entistä enemmän yhden alan ihmeitä, joilta puuttuu kokonaan yleissivistys. Kyllä sille on ihan syynsä, miksi virkamiesruotsi ja muut pakolliset opinnot pitää suorittaa. Jos niiden tarkoitusta ei tajua, niin ei ehkä ole muutenkaan rahkeita opiskella korkeakoulussa.
Olen tuplamaisteri ja toki pakkoruotsi myös suoritettuna. Yhteensä olen ollut työelämässä kohta 20 vuotta. Vieläkään en ole tajunnut miksi sitä ruotsia piti opiskella, enkä vieläkään ole sitä kertaakaan tarvinnut. Eikä kyseessä ole pelkästään anekdootti; suurin osa korkeakoulutetuista ei tarvitse ruotsin taitoa sen enempää kuin tsekin tai puolankaan kielitaitoa. Kyseessä on entisten valloittajien jäänne, eikä sille ole yhtäkään aitoa loogista perustelua (joka ei pätisi mihin tahansa muuhun kieleen).
Usein näin. Itseltä puuttui vain motivaatio kouluttautumiseen. Uskon, että mensan jäsenenä olisin voinut lukea pitkällekin. Omaksi ilokseni olen kyllä tykännyt sivistää itseäni.
Köyhä olen siis omasta syystäni, vaikka uskon ettei kouluttautuminenkaan minun luonteellani olisi tuonut suuria tuloja. Säästipähän valtiokin jotain, kun en viitsinyt kouluttautua kouluttautumisen vuoksi.