Köyhät miksi ette opiskele itsellenne korkeakoulututkintoa ja mene hyväpalkkaiseen työhön?
Opiskelu on Suomessa kaikille ilmaista. Tukien varassa loisimisella ei ole tarkoituskaan rikastua
Kommentit (245)
Hankala opiskella lääkäriksi kun en saanut edes merkonomin papereita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
KOSKA OPISTOTUET ON LÄHES KÄYTETTY JO! uusia ei anneta, eikä ne jäljelle jääneet riitä tutkintoon.
Yhtålö missä sekä ollan töissä että opiskellaan ainakin pk-seudulla ei toimi taloudellisesti. Vuokrat liian isot.
Teen täyspäiväisesti töitä ja opiskelen samalla 45op vuodessa.
Näin tein minäkin. Ja kun määräaikainen työni päättyi, katsottiin opintoni sivutoimiseksi, sillä olin opiskellut yli puoli vuotta täysipäiväisen työn ohessa. Niinpä olin oikeutettu ansiosidonnaiseen ja pystyin opiskelemaan omaan tahtiin toisin kuin omaehtoisessa opiskelussa, jossa opintojen etenemistä seurataan ja tukiaika on rajattua.
Vierailija kirjoitti:
Koska se ei automaattisesti tarkoita hyvää palkkaa. Kaduttaa etten itse mennyt johonkin amikseen kun putkarikin tienaa enemmän kuin minä.
Tämä! Kitkuttelen humanistina pätkätyösuhteissa ja apurahoilla. En silti ole hirveän katkera, koska tämä on juuri minulle sopiva työ, mutta olisi kiva ansaita vähän enemmän tai edes saada vakituinen työsuhde.
Korkeakoulututkinto on jo. En voi opiskella, koska en saisi siihen mistään mitään rahaa. Selvitetty on, motivaatiota olisi ollut.
Aikuiskoulutustukeen en ollut oikeutettu, koska sen ehtona oli, että olet vakituisessa työssä ja ollut siinä vähintään vuoden. Ei se ollut köyhille ja työttömille tarkoitettu.
Olin köyhä, opiskelin itselleni korkeakoulututkinnon. Kävi ilmi että olen liian vanha tekemään töitä nykysuomessa kun en pääse rekrytoinnissa edes siitä ekasta filtteristä läpi ikäni kanssa. No onneksi jäi opintovelat maksettavaksi toimeentulotuella sentään /s
Tämä on käytännössä se hyvinvointivaltio jonka vasemmisto on kansalleen luonut. Eli työttömiä jokaisesta ja sitten näprätään pienillä tukiaiskorotuksilla ja odotetaan kansan tyytyvän niihin.
Et Ap ole varmasti lääkäri koska olet noin typerä.
Ihmisen äö on suurelta osin periytyvä. Ei lääkikseen pääse jos ei ole normaali älykkyys ja opiskelutaidot.
Miksi olet itse vain lääkäri kun voisit olla lääkäri-lentäjä-juristi ja myös sijoittaja-miljonääri? Jos ihminen voi itse valita niin typerää valita lääkärin ammatti.
Terveisin lääkäri
Vierailija kirjoitti:
Köyhät ovat köyhiä juurikin tyhmyyttään. Ei ollut lahjoja eikä motivaatiota kouluttautua.
Mulla oli motivaatiota ja älyä mutta ei ollut rahaa. Opiskelu ei todellakaan ole ilmaista.
Ei ole varaa opiskella, kun on kaksi lasta elätettävänä ja exän velat maksettavana ja tukia en saa vuoroviikkoisena etävanhempana senttiäkään.
Miksei köyhät ryhdy sisällöntuottajiksi? Striimaisivat persaukisen elämää. Tienasivat miljoonia.
Niin ap. Eikö hävetä loisia työikäisenä työkyvyttömyyseläkkeellä?
Vierailija kirjoitti:
Ihmisen äö on suurelta osin periytyvä. Ei lääkikseen pääse jos ei ole normaali älykkyys ja opiskelutaidot.
Miksi olet itse vain lääkäri kun voisit olla lääkäri-lentäjä-juristi ja myös sijoittaja-miljonääri? Jos ihminen voi itse valita niin typerää valita lääkärin ammatti.
Terveisin lääkäri
ÄÖ? ÄlykkyysÖsamäärä? Lääkäripä hyvinkin... Huoh!
Vierailija kirjoitti:
Terveisin lääkäri
Harkitsin kyllä myös liikennelentäjän uraa mutta koin, että lääkärin työ sopisi minulle paremmin. En ole katunut valintaani.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köyhät ovat köyhiä juurikin tyhmyyttään. Ei ollut lahjoja eikä motivaatiota kouluttautua.
Mulla oli motivaatiota ja älyä mutta ei ollut rahaa. Opiskelu ei todellakaan ole ilmaista.
Suomessa on. Ei lukukausimaksua, kaikki saavat opintorahaa ja -lainaa, edullista soluasumista, alennuksia. Ikävä ettet saanut opiskelupaikkaa tai jaksanut opiskella.
Monissa konepajafirmoissa duunarit tienaa paremmin, kuin korkeakoulutetut.
Monet Akavalaiset liitot on täysin munattomia. Suomessa on maailman halvimmat insinöörit suhteessa duunareihin.
Sähköasentaja tienaa urakalla 80000 vuodessa. Siinä saa moni insinööri vain uneksia moisesta palkasta. Puhumattakaan lastentarhanopettajista.
Koska minun älykkyystasoni ei riitä ja tunnistan sen kyllä. En pääsisi korkeakouluun eikä minulla olisi kykyä opiskella.
Mutta kyllä sinäkin herra/rouva tohtori tulet joskus tarvitsemaan p*seenpesijää, kun makaat dementikkona laitoksessa. Ja minä teen sen sydämellisesti ja lempeydellä, sinua arvostaen. Palkasta viis. Tai sinun titteleistäsi.
Korkeastikoulutetuille ei ole Suomessa töitä. Siksi aikuiset lapseni muuttivat ulkomaille. Ja nyt heillä on hyväpalkkaiset työt.
Jos opintotukiviikot on jo käytetty, eikä saa enää opintotukea, niin käytännössä opintojen rahoittamiseen tarvitaan hyvätuloinen puoliso, jollaista ei kaikilla ole. Lisäksi tietenkin tarvitaan se opiskelupaikka sellaiselta alalta, jonka tutkinto johtaa näihin hyväpalkkaisiin töihin. Näistä opiskelupaikoista on usein kova kilpailu.
Vaikka onnistuisi pääsemään opiskelemaan hyvätuloisen puolison rahoittamana, se ei siltikään takaa pääsyä niihin hyväpalkkaisiin tehtäviin. Osa korkeakoulutetuista ei pääse oman alan töihin vaikka olisivat aloittaneet opinnot suoraan lukion jälkeen. Uskon työllistymisen olevan vielä vaikeampaa niille, jotka opiskelevat myöhemmällä iällä työttömyyden jälkeen.
Mutta tietenkin aina kannattaa yrittää, jos vain on mahdollisuus opintoihin (rahoitus ja opiskelupaikka). Ja tässä kohtaa on turha sanoa, että opiskelujen ohessa voi tehdä töitä. Jos olisi kykyä päästä töihin, niin ei olisi työtön alun perinkään! Joten ei sitä työpaikkaa noin vain siunaannu sen opiskelupaikan saamisen myötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveisin lääkäri
Harkitsin kyllä myös liikennelentäjän uraa mutta koin, että lääkärin työ sopisi minulle paremmin. En ole katunut valintaani.
ap
Lääkäri ei kirjoita noin huonoa suomea. Lääkäri tuskin vauvapalstalla avautuisi yleensäkään ottaen. Keksi parempi provo.
Vierailija kirjoitti:
Menisin heti jos koulutusjärjestelmä olisi fiksumpi. Eli opiskeltaisi sitä alaa, eikä mukana olisi turhia pakollisia aineita, jotka eivät liity alaan tasan millään tavalla esim. pakkoruotsi. Ei ole mielestäni fiksua, että vielä korkeakoulutasollakin on se ala-astemainen teesi "kyllä pitää opetella syömään kaikkea". Vähän kuin sellainen nännännäää, etpäs saa tätä jos et tee tota, nännäsnää!!. Todella, todella typerää. Tappaa motivaation ja pakkopulla on tehottomin oppimiskeino ikinä.
Joo, ja sitten meillä olisi entistä enemmän yhden alan ihmeitä, joilta puuttuu kokonaan yleissivistys. Kyllä sille on ihan syynsä, miksi virkamiesruotsi ja muut pakolliset opinnot pitää suorittaa. Jos niiden tarkoitusta ei tajua, niin ei ehkä ole muutenkaan rahkeita opiskella korkeakoulussa.
Ei lääkärileikit 8-20 vuotiaana tee susta lääkäriä.