Vastikkeen nousu putkiremontin jälkeen
Heippa! Kiinnostaisi kuulla kokemuksia rivareissa tai kerrostaloissa asuvilta, paljonko teidän vastike on noussut putkiremontin jälkeen? Vanhemman asunnon osto haaveissa ja siihen ei ko. remppaa vielä ole tehty..
Kommentit (141)
1980-luvun taloihin ei välttämättä ole vielä tehty yhtään putkiremonttia. Meidän talo on rakennettu vuonna 1973 ja ensimmäinen putkiremontti tehtiin 2023.
t. nro 11
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän toki että riippuu monesta asiasta mutta kiinnostaa silti ne vastikkeen nousut (toki voi mainita asunnon koon myös niin saa paremmin osviittaa ) :) netissä joku google vastaus oli että jopa 80% nousisi vastike. Toisaalta olen katsellut 80- luvun asuntoja (joissa olisi ainakin pitänyt ymmärtääkseni putkiremppa olla jo!) niin niissä vastikkeet usein olivat silti aika vähän! -ap
Siis putkiremppa pitää tehdä aina 40-50 vuoden välein. Kasarilla rakennetuissa se on taas edessä noin 10-15 vuoden sisällä. Ei riitä, että se kerran tehdään.
Mitä mä sekoilen. Siis kasaritaloihin tuskin on vielä yhtään putkiremppaa tehty.
Minulla takana kolmen asunnon putkiremontit Helsingissä. Asuntojen koko 72, 76 ja 112 neliötä. Kaikissa nousi kuukausimenot noin 350 e kk. Kahdessa pienemmässä kämpässä uima-altaat, jotka kai nosti hintaa osin.
Kannattaa muuttaa johonkin maakellariin asumaan niin säästää.
Useita vuotoja. Ensimmäiset talon ollessa korkeintaan viisi vuotta vanha. Ehkä kymmenkunta vuotoa yhteensä. Googleta asiaa, niin huomaat, että vaikka on harvinaista, niin ei poikkeuksellista kuitenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Useita vuotoja. Ensimmäiset talon ollessa korkeintaan viisi vuotta vanha. Ehkä kymmenkunta vuotoa yhteensä. Googleta asiaa, niin huomaat, että vaikka on harvinaista, niin ei poikkeuksellista kuitenkaan.
Tämä vastaus siis sille, joka ihmetteli, miksi tämän ikäiseen (2006) taloon piti tehdä käyttövesiputkien linjasaneeraus.
Vastike tuskin nousee, ennemminkin laskee jos samalla remontoidaan lämmitys.
Rahoitusvastiketta tulee sitten riippuen asunnon koosta, ellet sitten maksa osuuttasi heti pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu neliöistä ja mitä tehdään
mulla maksoi noin 1000 euroa per neliö ja maksoin lainan pois
nykyään ehkä 1200-1500
Onkohan tuossa yksi nolla liikaa? Eli sadan neliön asuntoon maksaisi 120 000- 150 000?
Näin se vaan on nykyhinnoilla. Julkkariremppakin päälle 1000 euroa neliöltä. Jos ei ole varaa maksaa kätsyllä pois, niin siihen vielä lainakorot päälle, kokonaishintaan lisää melkein puolet.
Meillä kymmenen vuoden takainen putkiremppa pääkaupunkiseudulla maksoi rivariin noin 830 € / m2. Nykyhinnoilla varmaan sitten enemmän.
Ap vastailee. Hei kiitos, jotkut olivat vastanneet ihan oikeasti kysymään asiaan ja jotkut myös ihan tarpeellista muuta lisäinfoa.
Sinulle ilkeän kommentin kirjoittajalle jos tiedot noin huonolla tolalla, kannattaa ottaa selvää, niin enkös tässä juuri tähän pyrikin? Asunnon ostoon kun liittyy aika paljon asiaa, josta tulee maallikon tulla tietoiseksi yksityiskohta kerrallaan. Olen asunut tähän asti uudessa asunnossa, joten näiden remonttien osalta tiedot hankittava nyt. Tällä tavalla juuri kerään tietoa, plus etsin netistä kaiken mahdollisen ja yritän kysellä tutuilta jotka asioista tietävät. Varmasti en kaikkea tiedä valmiiksi, tuskin kukaan? Koen että asuntojen välittäjät eivät tiedä senkään vertaa kuin minä, tai eivät ainakaan asioista tykkää kertoa.
Kannattaa nyt heti erottaa käyttö(hoito)- ja rahoitusvastike. Hoitovastike saattaa jopa laskea, rahoitusvastike riippuu tietenkin lainan suuruudesta, laina-ajan pituudesta ja korkotasosta. Ja tietenkin taloyhtiön lainan voi maksaa kerralla pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu neliöistä ja mitä tehdään
mulla maksoi noin 1000 euroa per neliö ja maksoin lainan pois
nykyään ehkä 1200-1500
Onkohan tuossa yksi nolla liikaa? Eli sadan neliön asuntoon maksaisi 120 000- 150 000?
Putkiremontti ja kylpyhuoneen täydellinen uusiminen, hinta n. 500-1000 €/m2 muutama vuosi sitten. Hinta riippuu paljolti siitä missä päin Suomea asunto on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä vastaus siis sille, joka ihmetteli, miksi tämän ikäiseen (2006) taloon piti tehdä käyttövesiputkien linjasaneeraus.
Eikö putket tehnyt yhtiö joutunut tästä millään tavalla vastuuseen?
Korkokulut tosiaan lainoille tällå hetkellä suolaiset. Harvalla varmasti kuitenkaan jotain 80t irrottaa heti, itselläni ei ainakaan.. maakellariin en sentään tarvitse muuttaa (kiitosta vaan vinkistä :D), mutta hyvä se on laskeskella mihin ne asumiskulut lähivuosien aikana nousisi.. ap
Käyttövesiputkien, hanojen ja WC-pytyn uusinta kerrostaloon. 10.500e. Taloyhtiön laina 10v, jolloin lainan takaisinmaksu hinta n. 14,500e.
Meillä arvio 1250€ per osake, eli 54m2 x 1250€, 67500€. Asunnosta maksettu 2020 320000€. Hki keskusta.
Meillä tehtiin putkiremppa 10 vuotta sitten ja 70 neliön asuntoon minun kustannukset oli jo tuolloin 35 000. Kustannukset riippuu paljolti siitä, että mitä kaikenlaista muuta tehdään samanaikaisesti.
Meillä jatkuu hommat edelleenkin kun vasta nyt on tehty huoneistokohtaisten vesimittarien käyttöönotto, josta paukahti taas muutama tonni lisää maksettavaa. Samaten nyt tehdään lämmöntalteenoton järjestelmää, siitäkin on tulossa muutaman tonnin lasku.
Vastikkeissa näitä uusimpia makselen, kuten parin vuoden takaista kattoremppaakin. Kauhulla odotan, että julkisivuremppaa aletaan tekemään. Oma maksukyky alkaa olla jo niillä rajoilla, että pakko pian kai myydä asunto pois. Talo on rakennettu 1963.
Meille tuli rivitaloasuntoon putkiremontista yhtiölainaa noin 115000 €. Muistaakseni 20 vuoden laina-aika, ja olisikohan kuukausittainen maksu tällä hetkellä noin 750 €. Aiemmin ei ollut yhtiölainaa, joten maksoimme silloin pelkkää hoitovastiketta. Meillä siis nousi kulut 750 € kuukaudessa putkirempan myötä.
Yksiöön just sähkö, ilmanvaihto, putket. Hinta aika tarkkaan 1000/neliö. Noin 250/kk lisää vastiketta, ellei maksa heti pois kokonaan tai osaksi.