Patjanmalliset tonkkositeet huonolla teipilla! Nostalgiaketju meille, joilla oli aina pakaran paalla, sisareidessa tai polven kohdalla se larpatin hurraamassa ohivuodolle.
Kommentit (141)
huonolla menestyksellä. Sillä tavalla munkin housut ja koko kylppärin kokolattiamatto (Tottakai kylpyhuoneessa on kokolattiamatto, muutenhan varpaat paleltuisivat!) lainehtii. Ei auta muutakuin kykkiä ammeessa joskus montakin kertaa päivässä...tai sitten lääppiä niillä kosteuspyyhkeillä pahimmat pois.
Ujoa tyttöä kun olin, niin koulussa ei oikein kehdannut laukusta kaivella puhdasta sidettä tilalle. Ja jos laukun kanssa vessaan meni, niin heti oli pojat ilkkumassa, että " Sillä on siellä Salaiset Siniset!" . Niinpä kekseliäänä tyttönä puin nailonit päälleni, ja laitoin varasiteen siihen masun päälle sukkisten alle. Niin sujui vaihtokin näppärästi kenenkään huomaamatta :DDD Onneksi tarvitsi vaihtaa vain kerran koulupäivän aikana, ettei tarvinnut itseään topata enemmillä siteillä!
Itse olen kätilö, vm 73 (vanha-akka...) ; )))
Ja muistan myös erittäin hyvin nuo iki-ihanat tönkkösiteet vuodelta 1986, jolloin menkkani alkoivat. Äitini oli juuri ja juuri saanut kerrotuksi jotain minimaalista asiasta. Itse olin aivan nolona, koska äitinikin oli ja TODELLAKAAN isälleni ei asiasta saanut mainita.
Koulussa suurin häpeä oli, että jos side falskaa, samoin nolotti, jos yöllä tuli ohivuotoja. Siteet eivät niihin aikoihin pitäneet mitään ja teippiraita oli ohut ja yleensä kuivunut. Äitini tapasi ostaa jotain " monellaa..?" n 1000 kpl:een halpispaketteja, joita sitten uskollisesti käytin, kunnes eräänä päivänä sain niistä tarpeekseni ja palautin paketin hänelle ja ilmoitin vastedes ostavani siteeni ihan itse. Silloin oli myös Libressejä, joissa sentään oli pyöristetyt päät ja triplaleveämpi teippiraita.
Ah, sitä ihanaa päivää, kun tulivat ensimmäiset siivekkeelliset ja sittemmin myös ohuet siteet. Se todella helpotti elämää.
Tamppoonia en osannut laittaa paikoilleen ennen kuin 15-16 vuotiaana. Ei ollut oikein tuo anatomia hallussa... = )
Oma tyttäreni on tiennyt kuukautisista varmaan jo 2 vuotiaasta asti ja aion myös " juhlistaa" asiaa, kun hänellä ne sitten joskus alkavat.
tv: klö
Minulla alkoi kuukautiset 11-vuotiaana vuonna -88 ja heti ekana juoksin äidille kertomaan. Hän kertoi kaiken mahdollisen, opasti siteiden käytössä (niiden mahtivaippojen) ja osti aina tarpeeksi siteitä kaappiin. Isäkin niitä toi kaupasta, vaikka se minua nolotti. Nykyään voidaan äidin kanssa puhua kuukautisista, hänen vaihdevuosista, hän lainaa meillä käydessään sidettä jos tarvitsee ja toisinpäin. Oma äitinsä ei ollut hänelle kertonut mitään kuukautisista ja naapurin rouva oli joutunut kertomaan. Oli silloin kuulemma päättänyt, että omalle tyttärelleen ei samaa karhunpalvelusta tee.
Nykyään meillä mies ostaa kauppareissullaan siteitä ja tampooneja siinä missä minäkin.
Ennen tätä ketjua olin ihan varma siitä, että olen ainoa, jolle sattui silloin ohivuotoja ja siteet hinkkautui housuista ulos! :D Olispa silloin tiennyt :) Kiitos ketjusta!
Äiti ei ollut puhunut mitään ja koulussa sanottiin, että ne tulee vasta yläasteella, mutta ei kerrottu mitä menkat tarkoittaa. Tungin koko päivän paniikissa vessapaperia pöksyihin ja kun verta tuli vain, niin menin äitille illalla itkemään, että verta tulee ihan hirveesti enkä tiedä mistä. Mä en edes tiennyt, että on olemassa emätin jne!!!
Äitikään ei selitellyt yhtään mitään, auttoi vaihtamaan pikkarit kun olin ihan paniikissa, näytti miten (patja)side laitetaan ja kertoi missä niitä on. Aattelin, että kai tää on sit normaalia, kun ei äiti menny paniikkiin. Menin seuraavana päivänä kirjastoon ja luin lääkärikirjasta mistä on kyse. Äiti osti mulle tosi kalliit farkut, varmaan vähän hyvityksenä siitä, ettei ollu tajunnut kertoa mitään.
Mun menkat on alusta asti olleet todella runsaat ja ohivuotoja sattui tosi usein kunnes siivekkäitä siteitä rupes tulemaan markkinoille. Siteet siellä äitin vaatekaapissa vain äkkiä vaihtui niihin ja rupesin käyttämään niitä. Kaverilla näin sit kerran OB:n ja ostin sitten kaupasta niitä. Meillä oli yläasteella ulkovessat, joten pärjäsin hyvin kun laitoin tamponin ja siteen. Kävin sit kotimatkalla olleen sairaalan sisäveskissä ottamassa tamponin pois... Tulvapäivät olin äidin luvalla kotona. Kuukauden välein oli flunssa, mahakipu, päänsärkyä jne. Äiti onneks ymmärsi sen, että voi olla kipee.
Nykyään käytän kuukuppia ja kestositeet on ostoslistalla. En vaihda takaisin kertissiteisiin, vaikka pidänkin vierasvaraa kaapissa. 5v tyttö tietää jo, että sitten isompana tulee menkat ja taatusti tietää mitä se tarkoittaa. Olen jo luvannut, että pidetään naisten päivä tai tehdään reissu tms. ja juhlitaan hänen naiseksi tuloaan :)
Näin joskus tosi pienenä äidillä siteen kädessä ja kysyessäni siitä, hän sanoi laittavansa sen alushousuihin vatsan ja kuminauhan väliin, ettei kuminauha painu vatsaan ikävästi. Muistan, että hän otti sen kirkkanpunaisesta paketista. Sisareni on kertonut, että äitini pyysi aina kauppiasta pakkaamaan sidepaketin paperiin, ettei se näkyisi. Voihan nenä! Itse lähetin miehen synnytyksen jälkeen hakemaan pakettitolkulla siteitä sekä jotain lääkettä kipeisiin peräpukamiin. Niin ne ajat muuttuvat.
oli sellaisia, joissa oli pitkät päät, jotka kiinnitettiin vyötäröllä olevaan sidevyöhön. Sellaisilla minä aloitin noin vuonna 1979. Kyllä niihinkin tottui.
Esimerkiksi Bodomjärven surmien todistusaineiston joukossa oli kuukautissuojana käytetty tyynyliina.
Mulla alkoi menkat 11-vuotiaana (1989), ja olen 171 cm. Enkä tosiaan ollut silloin 11-vuotiaana 171 cm, lähellekään - eli kasvoin vielä ainakin 10 cm.
Meillä käytettiin muuten harsovaippoja yösiteinä! Oli tosi mukavia, pehmeitä ja varmasti piti :) Vaippa ja sidehän on periaatteessa sama asia - ja ekologistakin se on. Ymmärtääkseni olivat samoja harsoja, mitä mulla oli 70-luvulla ollut vaippoina :o
Mikähän lie Mimosept (?) Anatomic se oli nimeltään? Side taisi olla vähän normaalia kapeampi, mutta mukamas " anatomisesti oikein muotoiltu" - ja katin kontit!
Onneksi älysin siirtyä Tampaxeihin isona :-)
ja tämä oli 80-luvun alkua.
t. vm. 1967
mä oon kans kuvitellut et vaan mun äiti on ollut niin häveliäs etei oo näist jutuista puhunnu
ite en kans uskaltanu puhuu kk alkamisesta vaan nioin myös mä väsäsin siteitä itse hu hu kun muistelee öitä kun valvoin kun valu veri pitkin poikin ja vessa papereita kului kun niistä tein siteet
muistan noi nainen siteet ja saba oli must hyvä väh kun libresset nykyään, muistan et äiti käytti noita verkkositeitä ja joskus se osti meille tytöillekin niitä ne oli kyl ihanan pehmeitä, enkä mäkään osannut käyttää niitä oikein ihmettelin niitä pitkiä siippoja, joilla siis olis piätny vyöhön sitoa ne
pian mäkin aloin salaa ostella ob tamponeja kesätyörahoillani, tai tunnustan en itse niitä kehdannut ostaa vaan räväkkä kaverini osti ne ja mä odotin kaupan ulkopuolella, ai kauheeta, ihan vieläkin kauhistuttaa miten sitä on on niin hävelisä ollut
ja ne käytetyt siteet piti salaa kuljettaa roskikseen ja peitellä muiden roskien alle, se vaati usien aikamoista järjestelyä ettei kukaan nähnyt
omalle tytölleni olen avoimesti kertonut asioista ja myös näyttänyt miten siteet laitetaan siivekkeet yms ja hankin myös vessaan roskiksen ettei tartte miettiä miten ne roskikseen kuljetta ja ihan oman hyllyn vessassta omille siteille ja kyllä katson tarkkan et siteitä riittää, kyselen välillä mitkä on hyviä ja mitkä koot
on tää avoimempaa nykyään, ihanaa
joo ja en mä ihan häveliääksi jäånyt , valmistuin kätilöksi
Olin osannut jo odottaakin, että niitä ikiä niiden pitäisi alkaa, mutta silti tuli yllätyksenä, onneksi ei tullut housuista läpi. Äiti oli jo aiemmin näyttänyt (tai ennemminkin antanut vaivihkaisesti ymmärtää) vessan kaapista, mistä siteitä löytyy, ja varmisti asian vielä uudelleen kun sitten ilmoitin puoliksi ylpeänä, puoliksi nolona että " nyt ne sitten alkoi" . Kertoi myös, että tamponeja käyttää itse mieluummin, mutta antoi ymmärtää, että niitä käytetään " vasta sitten aikuisena" . ;)
Alkuun ongelmia tuottivat juuri ne paksummat siteet, jotka vääntyilivät paikaltaan, vuotivat ohi ja sai pelätä, näkyvätkö taakse. Koulussa nolotti kun tuntui että lorahteli, mutta ei uskaltanut tarkistaa, oliko mennyt läpi - yleensä ihme kyllä ei. Pulpetista nouseminen oli pelottavaa, ja yritin varoa, että takana istuvat pojat olivat ehtineet nousta ja lähteä ovelle, olevinaan siinä järjestelin pitkään tavaroitani... ;) Nolotti myös kovasti, kun aina silloin tällöin kotona huomasi läikkiä housuissa - selvästi erottuivat, mutta onneksi vain sisäreisillä, ei edessä tai takana. Taktiikkani oli olla niin kuin ei mitään olisi tapahtunut, jos vahinko oli päässyt tapahtumaan. Ajattelin, että jos ei reagoi mitenkään, ei kukaan kiinnittäisi siihen huomiota. Ainakaan ei kukaan tullut kiusaamaan, vaikka pelkään pahoin näin jälkikäteen, että varmasti on huomattukin...
Muutamien kuukautisten jälkeen äiti alkoi ostaa ohuita libressejä, olisiko ollut niin, että olisi pitänyt sidepakettia varalla pitempään kaapissa, tai että olisi vasta jälkeenpäin tajunnut että on uutuuksiakin tarjolla? Meillä ei rahassa pihistelty tässä asiassa, ja aina oli uusimmat mallit vessan kaapissa. Isäkin osti, kuulin joskus kun jollekin kaverilleen sanoi, että on se kumma, jollei osaisi oikeanlaisia ostaa, kun on useampi nainen talossa. ;D
Tamponeja en ikinä tottunut käyttämään, vaikka niillä Suosikin kupongeilla saaduilla kokeilinkin. En kehdannut ostaa, ja äidin käyttämät olivat liian isoja. Kuukuppi ja kestositeet ovat nykyään käytössä. (Äitini järkyttyi, kun aikoinaan hehkutin kestositeitä, ja oli sitä mieltä, että kun " niistä räteistä" on päästy, niin ei pitäisi enää takapakkia ottaa kehityksessä. Hänellä oli nuoruudessaan varmaan noita tässäkin ketjussa mainittuja viritelmiä, tai pestäviä liinoja. )
Näitä lukiessa olen kiitollinen vanhemmilleni; vaikka kk-asia olikin semmoinen mitä ei turhaan esille otettu, siitä kuitenkin oli suht luonnollista kysyä ja kertoa. Hämmästyttää lukea näistä, miten moni on joutunut itse ostamaan omat suojansa! Meillä se jotenkin oli itsestäänselvyys, että äiti ja isä ne ostivat, ja tyttäret uskollisesti käyttivät.
Omille lapsille aion opettaa niin, ettei tarvitse hävetä. Järkyttävää, miten tabu tämäkin aihe on ollut. Isoäitini kertoi, että hän oli luullut kuolevansa, eikä kukaan siitä ikinä hänelle opettanut mitään, oli ajan kanssa tajunnut että tämä on toistuva asia, johon pitää yrittää varautua parhaansa mukaan... :/ Aika karmeaa.
ps. Meilläkin oli koulussa suihkupakko, joka oli karmean noloa, yläasteelaiset yhteissuihkussa... Ikinä en kehdannut jäädä pois liikuntatunnilta menkkojen takia, muutenhan kaikki olisi tienneet että minulla on NE! Sitten piti nolostella siellä suihkussa, jos pisaroi lattialle. Eipä tee mieli muistella...
kun ei ollut muita vaihtoehtoja kuin Perfektat. Tamponit olivat ilmeisesti sen verran kallimpia, että niitä ei meille koskaan ostettu.
Niin, mitä tehtiin ennen Perfektoja? Äitini kertoi, että he virkkasivat koulussa käsityötunnilla pumpulilangasta vastaavat siteet, joihin sitten tungettiin vanua sisään.
Nuo Perfektat eivät tosiaan estäneet ohivuotoja mihinkään suuntaan ja niinpä lioteltiin niin pikkuhousuja kuin lakanoitakin säännöllisesti kerran kuussa. Muistan, että isosiskoni osti joskus kertakäyttöpikkuhousuja (tehty samasta kuitukankaasta, kuin kertakäyttölakanat). Meillä liikunnanopettaja onneksi antoi olla jumppaamatta kuukautisten aikana, eiväthän nuo siteet pysyneet mitenkään paikallaan liikkuessa. Ratsastustunneilla käyntiä ne eivät kyllä minua ainakaan estäneet :)
kanssa hänen autollaan festareille kesähameessa kaksi patjaa rinnakkan ja peräkkäin ja kun nousin autosta, niin penkissä oli punainen läntti. Jeesus maaria, että hävetti.
Vierailija:
Ujoa tyttöä kun olin, niin koulussa ei oikein kehdannut laukusta kaivella puhdasta sidettä tilalle. Ja jos laukun kanssa vessaan meni, niin heti oli pojat ilkkumassa, että " Sillä on siellä Salaiset Siniset!" . Niinpä kekseliäänä tyttönä puin nailonit päälleni, ja laitoin varasiteen siihen masun päälle sukkisten alle. Niin sujui vaihtokin näppärästi kenenkään huomaamatta :DDD Onneksi tarvitsi vaihtaa vain kerran koulupäivän aikana, ettei tarvinnut itseään topata enemmillä siteillä!
Oma äitini kyllä kertoi kuukautisista ihan reilusti kun huomasi mulla alkaneen, itse en kertonut vaan virittelin myös noita vessapaperimyttyjä.
Mua järkyttää tuommoiset äidit jotka ei hanki lapsilleen minkäännäköisiä siteitä tai tamponeita, varsinkin lukiessani jonkun viestiä joka oli puristellut tamponista vaan enimmät veret pois ja laittanut uudestaan. Ties minkä kohtalokkaan tulehduksen olisi voinut saada. Mun mielestä kyseessä on jo jonkinasteinen heitteillejättö...
äidin mielestä ilmeisesti piti kärsiä koko rahan edestä. ja ei todellakaan huolehtinut että siteitä oli tarpeeksi. pyyöräily oli muuten järkyttävää siinä megasiteessä. aina välillä pyysin että tuo libressee, sit saattoi tuoda pikkuhousunsuojia tms. no, kertoo aika paljon ihmisestä.
Alkuun varsinkin on syytä seurailla niitä vuotojen kestoja ennen kuin vakiintuvat kohdalleen.
Minulla kuukautiset on alkaneet jo vuonna 1968.
Silloin oli tavallista se kuminauhaviritys vyötäröllä. Kuukautisten alettua tajusin mitä oli ne veriset rätit joita äiti pesi kun olin pieni. Siteitä ei ole tosiaankaan aina ollut.
Äiti piti kyllä huolen että meillä oli aina siteitä ja itsekin käytti siinävaiheessa kaupan tuotteita eikä enää rättejä.