Mikä on lukunopeutesi? Itse olen 2 kuukaudessa lukenut 45 kirjaa. 300 sivua menee 4 tuntia.
Kommentit (95)
Joko ap valehtelee tai on jonkinlainen autistinen "rain man". Kukaan normaali ihminen ei pysty lukemaan noin nopeasti, ei ainakaan niin, että oikeasti lukee kaiken ja sisäistää lukemansa.
3 viimeisintä kirjaa:
Laszlo Krasnahorkai: Vastarinnan melankolia ja Salaman: Siinä näkijä, missä tekijä, Kyllönen:Vainajaiset
Luin hyvin, hyvin hitaasti nautiskellen kielestä, analysoiden rakennetta, kerrontaa ja pysähtyen tulkitsemaan.
Kuukauden aikana olen lukenut Jyrki Kiiskisen: Nenän edessä vuori runoteosta 6 kertaa löytäen koko ajan uusia näkökulmia. Eli luen hitaasti.
En myöskään kuuntele tuplanopeudella kyykkyjä tehden ja kerää hurjaa määrää kirjoja. En myöskään lue dekkareita, true crimea, tai autofiktiota.
Mä oon kuunnellut 3 kirjaa viikossa. A. Einsteinin, N.Teslan ja M. Curien elämänkerrat. Olen ainakin oppinut sen että valo kvantti luovuttaa energiansa joko kokonaan tai ei ollenkaan elektronille valosähköisessä ilmiössä (aurinkopaneeli). Muut asiat olikin jo melkoisen tuttuja paitsi se että M. Curien siskokin on saanut Nobelin palkinnon.
Vierailija kirjoitti:
Joko ap valehtelee tai on jonkinlainen autistinen "rain man". Kukaan normaali ihminen ei pysty lukemaan noin nopeasti, ei ainakaan niin, että oikeasti lukee kaiken ja sisäistää lukemansa.
Riippuu tekstistä. Olen ammatiltani toimittaja, kirjoittanut YO-kokeissa äidinkielestä L:n ja opiskellut yliopistossa journalistiikkaa ja viestintää. Luen kevyttä huttua noin 100 sivua tunnissa, joskus enemmänkin. Asiatekstiä itselleni vieraasta aiheesta luen huomattavasti hitaammin.
Luen kuukaudessa 110 kirjaa.
Kahdessa kuukaudessa 90 kirjaa. Neljässä tunnissa 600 sivua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu tekstistä. Olen ammatiltani toimittaja, kirjoittanut YO-kokeissa äidinkielestä L:n ja opiskellut yliopistossa journalistiikkaa ja viestintää. Luen kevyttä huttua noin 100 sivua tunnissa, joskus enemmänkin. Asiatekstiä itselleni vieraasta aiheesta luen huomattavasti hitaammin.
Luen kuukaudessa 110 kirjaa.
Foorumi ei näköjään tue erikoismerkkejä, yhdestä kymmeneen kirjaan siis.
Tarttisko ap:lle antaa kultamitalli vai mitä kinuaa? Annetaan papukaijamerkki. Mikä on lukunopeutesi, kysyy ap. Onko siihen joku mittari vai miten sen saa selville? Mitä varten pitäisi tietää joku lukunopeus, ootko ap toope ja torvelo?
Nyt minulla on kesken Robinson Crusoe. Aloitin nelisen vuotta sitten. Olen melkein puolessa välissä.
Kyllä 200 - 350 sivuisen kirjan lukee normaalin päivän aikana, siinä muiden hommien sivussa. Ei siis ole mikään ongelma ainakaan itselleni. Tänään aloitin juuri äsken toisen kirjan. Olen ollut hommissa klo 8 - 13, tehnyt ruokaa ja kotitöitä siinä vielä ja lukenut. Ihan tavallinen päivä. Me jotkut vain luemme nopeammin ja ilmeisesti erilaisella tekniikalla kuin rivi riviltä kirjaa lukevat.
Tieteellinen teksti saksaksi on itselleni hieman haasteellisempaa eli se vie aikaa. :)
Niin. Varmaan riippuu ihan kirjan sivujen koosta, kuvista kuten AP:lla, rivivälistä... Jne...
Edellisen kirjan luin tosi nopeasti. Alle vuodessa, vaikka kannessa luki "suositus yli seitsemän vuotta".
Luin lapsena, nuorena ja nuorena aikuisena valtavan paljon, joten kyllä siinä lukunopeus kehittyi. Kevyt kirjallisuus kuten dekkarit menee yli sata sivua tunnissa.
En mittaa aikaa. Luen ja uneksin. Uneksin ja lennän luen ja nukahdan.
Englanniksi ja suomeksi luen noin 60 sivua tunnissa, ja ruotsiksi noin 100 sivua tunnissa.
Nopeat lukijat eivät lue kirjoja sanasta sanaan, vaan yhdellä silmäyksellä rivejä, lauseita kerrallaan. Hahmottavat asian, eivät joka ikistä sanaa joilla se asia on kerrottu. Siinä 100 s tunnissa vs 20 s tunnissa ero.
Kokeilin.....printtasin 10 sivua tekstiä fontilla 36 ja noiden lukemiseen meni pikkuisen yli minuutti joten luen noin 500s/tunti tuollaista tekstiä, joten ap voi puhua tottakin, jos lukee suurifonttisia lastenkirjoja.
Vierailija kirjoitti:
Nopeat lukijat eivät lue kirjoja sanasta sanaan, vaan yhdellä silmäyksellä rivejä, lauseita kerrallaan. Hahmottavat asian, eivät joka ikistä sanaa joilla se asia on kerrottu. Siinä 100 s tunnissa vs 20 s tunnissa ero.
Kun on hyvä kirja ja lukemisen imu päällä, niin näen kirjan tapahtumat elokuvana mielessäni. Siinä on ihan sama, jos joku adjektiivi tai että-sana jää lukematta.
Aika paljon alkaa tulla jo deja vu ilmiööitä kun tarpeeksi on lukenut. Kyllä viihteellinen kirja menee tietysti varmaa tunnissakin.