Miksi omaiset eivät peru kotihoidon käyntejä silloin kun ovat itse vanhuksen luona?
Ymmärrättekö tällaista? Kotihoidossa on muutenkin tiukat aikataulut, olisi kiva jos käynnit peruttaisiin kun niitä ei tarvita, olisi sitten niinä päivinä enemmän aikaa sellaisille vanhuksille joiden luona ei koskaan käy ketään sukulaisia. Ymmärrän käyntien jatkumisen siitä syystä, jos vanhus on esim täysin pidätyskyvytön ja vaipat on vaihdettava useasti päivässä, kaikki omaiset ei missään nimessä pysty siihen. Mutta kun usein hoitaja saapuu tilanteeseen missä omaisia istuu paikalla tuvan täydeltä ja hoitajaa pyydetään lämmittämään ruoka, keittämään kahvia tai hakemaan posti. Se tuntuu aika nöyryyttävältä, miksi omaiset eivät itse voi näitä tehdä?
Kommentit (227)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kotihoidon henkilökunnalle kuulu ruoan lämmittäminen ja postin hakeminen. Ei ainakaan meillä päin.
Kuka sen sitten tekee, kun vanhus ei pysty ja omaiset ovat satojen kilometrien päässä.
Ei välttämättä kukaan jos asiasta ei ole minkään tahon kanssa sopimusta.
https://www.eeva.fi/jutut/onko-aitia-pakko-kayda-katsomassa
Vähän jo vanha artikkeli mutta ihan hyvä vastuista. Toki sen että viranomainen ottaisi yksittäisestä vanhuksesta mitään vastuuta on tänäpäivänä hankalampaa kuin neljä vuotta sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Aloitin hoitajan opinnot ja nää ruuanlaitto jutut tulivat salakavalasti esille. Ei yhtään kiinnosta mikään kahvinkeitto, tiskaus tai ruuan tarjoilu. Syöttäminen ja vessatus ok"
Jos kotihoitoa ei kiinnosta ruuan lämmitys tai muut jutut, niin miksi ihmeessä vanhuksen pitäisi siitä maksaa tai yhteiskunta edes pakvelua tarjoaa.
Kotihoito ei ole ilmainen palvelu, vaan siitä maksetaan ja asiakkaalla on oikeus saada rahoilleen vastiketta.
En kyllä ajatellut tehdä töitä minäkään kotipalvelijana. Siksi ei näillä näkymin kotihoitoon työllistyminen kiinnosta
Palvelijana? Sinulla on aika outo asenne ollaksesi hoitoalalla. Kun vanhus ei pysty, niin häntä autetaan.
-ohis
Vierailija kirjoitti:
"Muutenkin ihmetyttää, kun omaiseen otetaan yhteyttä ja kuvitellaan että on jotenkin vastuussa vanhuksen sekoilusta tai huonosta käytöksestä."
Miksi siitä pitäisi ottaa jonkun vastuuta? Omaisiin otetaan yhteyttä juurikin sen vuoksi että he pysyvät tilanteen tasalla ja tarvittaessa voivat ottaa yhteyttä vanhuspalveluissa niihin tahoihin jotka esim. päättävät palvelusopimuksista.
Miksi tuo on omaisten vastuulla? Nehän voivat olla vaikka vankilassa puolet ja kokoaikakännissä puolet. Ei kaikilla edes ole omaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kotihoidon henkilökunnalle kuulu ruoan lämmittäminen ja postin hakeminen. Ei ainakaan meillä päin.
Kuka sen sitten tekee, kun vanhus ei pysty ja omaiset ovat satojen kilometrien päässä.
Käyt siellä vanhuksen luona nostelemassa roskiin syömättä jääneitä ruokapakkauksia ja oho se sitten kuoli? Ei kuulu kotihoidolle?
Vai otat yhteyttä esihenkilöösi joka edelleen sopii omaisten kanssa vanhuksen sopimuksen täydentämisestä?
Melko ikävää oli, kun lupasin tulla töistä saattamaan iäkkään omaisen terveyskeskuskäynnille, niin tämä oli kotihoidon toimesta tilanteessa, jossa oli puolipukeissa ja vessakäynti hoitamatta, vaippa vaihtamatta ja taksi tulossa 5 min kuluttua. Tämä sama tilanne toistui kaksi kertaa.
Ilmeisesti kotihoidossa ajateltiin, että koska lupauduin saattamaan, hoidankin sitten kaikki muutkin asiat. Melkoisen kiva killeri muutenkin kiukuttelevan ja toimintakyvyltään heikon vanhuksen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Muutenkin ihmetyttää, kun omaiseen otetaan yhteyttä ja kuvitellaan että on jotenkin vastuussa vanhuksen sekoilusta tai huonosta käytöksestä."
Miksi siitä pitäisi ottaa jonkun vastuuta? Omaisiin otetaan yhteyttä juurikin sen vuoksi että he pysyvät tilanteen tasalla ja tarvittaessa voivat ottaa yhteyttä vanhuspalveluissa niihin tahoihin jotka esim. päättävät palvelusopimuksista.
Miksi tuo on omaisten vastuulla? Nehän voivat olla vaikka vankilassa puolet ja kokoaikakännissä puolet. Ei kaikilla edes ole omaisia.
Eihän siitä edes pakoteta omaisia ottamaan vastuuta. Moni tekee sen ihan velvollisuudesta. Viranomainen ei samanlaista velvollisuutta tunne yksittäistä, vierasta vanhusta kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyt siellä vanhuksen luona nostelemassa roskiin syömättä jääneitä ruokapakkauksia ja oho se sitten kuoli? Ei kuulu kotihoidolle?
Vai otat yhteyttä esihenkilöösi joka edelleen sopii omaisten kanssa vanhuksen sopimuksen täydentämisestä?
Miksi hitossa minä siellä kävisin jos vanhus ei ole minun omainen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Aloitin hoitajan opinnot ja nää ruuanlaitto jutut tulivat salakavalasti esille. Ei yhtään kiinnosta mikään kahvinkeitto, tiskaus tai ruuan tarjoilu. Syöttäminen ja vessatus ok"
Jos kotihoitoa ei kiinnosta ruuan lämmitys tai muut jutut, niin miksi ihmeessä vanhuksen pitäisi siitä maksaa tai yhteiskunta edes pakvelua tarjoaa.
Kotihoito ei ole ilmainen palvelu, vaan siitä maksetaan ja asiakkaalla on oikeus saada rahoilleen vastiketta.
En kyllä ajatellut tehdä töitä minäkään kotipalvelijana. Siksi ei näillä näkymin kotihoitoon työllistyminen kiinnosta
Palvelijana? Sinulla on aika outo asenne ollaksesi hoitoalalla. Kun vanhus ei pysty, niin häntä autetaan.
-ohis
Jos on tuossa tilassa niin kuuluu sairaalaan tai palvelukotiin. Kotihoidon idea pitäisi olla lääkkeiden anto ja hygieniahoito. Siivoaminen ja ruokailu kuuluvat eri palvelun antajille
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitäpaitisi oma esimiheni saattaisi nauraa koko asialle, että mitä hittoa nyt.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen sairaalassa töissä ja jos ruoka-aikaan omaiset eivät saattele potilasta päiväsaliin tai hae tarjotinta ja kyselevät sen perään, kerron heille mistä saa ruokaa. Syöttävän en kenenkään oleta (suurin osa omaisista senkin tekee) mutta ruokaa en vie huoneisiin.
Ihme ettet ole saanut palautetta tuosta. Hoivamaksu nimittäin kattaa sen, että työntekijät hoitavat kokonaisuudessaan nuo asiat. Tietysti suurin osa omaisista varmaan tekee ihan mielellään pienet asiat kun ovat paikalla, mutta minä en kyllä kehtaisi hoitajana olettaa että tekevät, kun minulle siitä kuitenkin palkka maksetaan.
Vierailija kirjoitti:
Kotihoidon tulee hoitaa sovitut käynnit ja tehtävät koska niistä laskutetaan. Ymmärtäisin jos käynti vähennetään laskusta ja tehtävät asiat ovat esim. ruokahuolto, tiskaus, pissavaipan vaihto ja roskien vienti. Lääkkeitä en suostuisi antamaan ihan jo vastuusyistä. Omaisen näkökulmasta on ikävää kun kysytään heti että tarvitseeko tulla (ollenkaan)? Vähän sama kun päiväkodissa alkoi kyselyt talvilomasta että tarvitteko hoitoa viikolla 8?
Kaikille omaisille ei ole luontevaa tehdä hoitotoimenpiteitä. Ei kaupan kassakaan voi sanoa pariskunnalle että toinen voi skannata ja rahastaa, minä menen nyt viemään korit tai hyllyttämään, kun te saatte tämän tehtyä. Vika ei tietenkään ole hoitajien vaan järjestelmän joka vetää aikataulut liian tiukalle. Puhumattakaan siitä että moni vanhus on liian huonossa kunnossa kotona asumiseen.
Tuo on kaunis ajatus että jos joku käynti jää po
Jos useampi omainen tekee säännöllisesti hoitajan töitä, niin siihen piiriin tulee vaan enemmän käyntipaikkoja että taas olisi mahdollisimman kiireistä.
Se ei ole omaisten syytä jos kotihoitoon ei haluta palkata riittävästi työntekijöitä. Ei omaisten tarvitse toimia ilmaisina talkootyöläisinä kotihoidon apuna.
Ja sama koskee sairaalaa.
Itse kävin sairaalassa vierailulla äitini luona, kun hän oli loukkaantunut onnettomuudessa. Tulihan sieltä nopeasti hoitajalta pyyntö, että käyttäisin äitiäni vessassa ja suihkussa. En ymmärrä miten olisin ne saanut hoidettua. Minulla on reuma ja MS-tauti. Hyvänä päivänä pystyn kävelemään lyhyitä matkoja ilman apuvälineitä. On täysin kohtuutonta olettaa, että pystyisin avustamaan toista huonosti liikkuvaa ihmistä. Eikä se auttaminen ole edes turvallista kun ei tiedä miten se pitäisi tehdä.
Tuskin olen ainoa omainen kuka ei pysty hoitamaan vanhusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän siitä edes pakoteta omaisia ottamaan vastuuta. Moni tekee sen ihan velvollisuudesta. Viranomainen ei samanlaista velvollisuutta tunne yksittäistä, vierasta vanhusta kohtaan.
Eikö viranomaisella ole mitään vastuuta? Meneekö se niin että viranomainen saa tehdä töissä mitä häntä sattuu huvittamaan, ja olla tekemättä jos ei huvita? Ei paina jos joku vanhus sattuu jäämään heitteille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuvitellaan tilanne että kotihoito löytää kaapista pilaantuneita ruokia ja ilmoittaa niistä esimiehelle. Esimies ehkä hymähtää että eikö työntekijä edes ilmoitusta saa niitä siivottua pois. Jos taas kotihoito ilmoittaa että täällä on nyt niin huonokuntoinen vanhus että häntä ei pysty jättämään kotiin, niin joko esimies hoitaa lääkäriajan tai hätätilanteessa pyytää työntekijää soitttamaan hätäkeskukseen.
Palvelusopimukseen kotihoidon esimies ei puutuu, eikä edes oikein voi puuttua vastuukysymysten takia. Kotihoidon esimies (ellei sitten omainen sitä tee) voi ottaa toki yhteyttä viranomaiseen jonka tehtävään kuuluu sen sopimuksen tekeminen/päivittäminen.
Ja en tosiaan ole millään tavalla työkseni tekemisissä kotihoidon kanssa.
Yhteiskunta pyrkii hoidattamaan vanhukset yhä enenemässä määrin omaisten avun turvin.
Jos omaisena yhtään miettii oman jaksamisensa rajallisuutta, kannattaa katsoa miten paljon suostuu tekemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin kotihoito lämmittää ruuan, jos vanhus ei pysty sitä itse tekemään.
Kotihoito ei tee sitä elle niin ole palvelusopimuksessa sovittu. Jos se asia pitää sinne palvelusopimukseen saada niin sitten yhteys siihen hekilöön joka niitä laatii/päivittää.
Turha kai täällä on väitellä, mitkä tehtävät kuuluvat kotihoidolle ja mitkä ei, koska asia voi vaihdella paljonkin tapauskohtaisesti ja palveluntuottajastakin riippuen.
Näiden asiaankuuluvien hommien hoitaminen ei ole kuitenkaan nöyryyttävää, oli sitten paikalla ketä tahansa. Jos joku asiakkaan läheinen pyytää kotihoitajaa tekemään asioita, jotka ei toimenkuvaan kuulu, siihen voi vastata ystävällisesti kertoen mitkä hommat kuuluu palveluun ja mitkä ei.
Omainen voi tarvittaessa olla varmastikin yhteydessä kotihoitoa tuottavaan tahoon, jos haluaa keskustella palvelun sisällöstä, muuttaa sopimusta, tai lisätä siihen jotakin tarpeellista.
Ihannetilanteessa kumpikaan ei kyttää toistansa sen paremmin kotihoito omaisten tekemisiä tai omaiset kotihoidon tekemisiä vaan tehdään yhteistyötä sen vanhuksen hoitamiseksi.
Omaisena odotan että se kotihoidon työnteijä pystyy vastaamaan minulle vanhuksen toimintakyvystä tai toimintakyvynmuutoksista. Jääkö jotakin ruokia syömättä ja mikä on hoitajan näkemys siihen miksi niin tahatuu. Ihannetilanteessa voidaan keskustella myös onko palvelusuunnitelmaa tarpeen päivittää.Hoitajat vastaan omaiset tai hoitajat vastaa omaiset ja vanhus ei ole kenenkään etu.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen sairaalassa töissä ja jos ruoka-aikaan omaiset eivät saattele potilasta päiväsaliin tai hae tarjotinta ja kyselevät sen perään, kerron heille mistä saa ruokaa. Syöttävän en kenenkään oleta (suurin osa omaisista senkin tekee) mutta ruokaa en vie huoneisiin.
Mihin päiväsaliin? Mä olen joutunut olemaan osastolla viime vuosina paljon ja koskaan kuullutkaan päiväsalista. Kaikissa sairaaloissa sen sapuskatarjottimen on tuonut joku reipas virolainen siihen sängyn viereen pöydälle.
Ja sitten on paljon niitä vanhuksia, joiden mielestä omainen hoitaa kaiken ja muusta hoidosta voikin kieltäytyä, kun on tämä ilmainen apu omasta takaa.
Siinä onkin sitten miettimistä, että jaksaa sitä itsemääräämisoikeutta kunnioittaa.