Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi omaiset eivät peru kotihoidon käyntejä silloin kun ovat itse vanhuksen luona?

Vierailija
09.02.2024 |

Ymmärrättekö tällaista? Kotihoidossa on muutenkin tiukat aikataulut, olisi kiva jos käynnit peruttaisiin kun niitä ei tarvita, olisi sitten niinä päivinä enemmän aikaa sellaisille vanhuksille joiden luona ei koskaan käy ketään sukulaisia. Ymmärrän käyntien jatkumisen siitä syystä, jos vanhus on esim täysin pidätyskyvytön ja vaipat on vaihdettava useasti päivässä, kaikki omaiset ei missään nimessä pysty siihen. Mutta kun usein hoitaja saapuu tilanteeseen missä omaisia istuu paikalla tuvan täydeltä ja hoitajaa pyydetään lämmittämään ruoka, keittämään kahvia tai hakemaan posti. Se tuntuu aika nöyryyttävältä, miksi omaiset eivät itse voi näitä tehdä? 

Kommentit (227)

Vierailija
161/227 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mä sen eineksen voin laittaa mikroon ja hoitaa tiskit, mutta en ala kylvettää tai vaippoja vaihdella edes omille vanhemmille, saati kaukaisemmalle sukulaiselle. Toisekseen ihan kiva nähdä millasia tyyppejä siellä omaisen luona ramppaa omilla avaimilla.

Kertoisiko joku mitä kivaa siinä on että näkee millaisia tyyppejä esim. kotihoidossa on?

Vierailija
162/227 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilanteita on hyvin monenlaisia. Oma iäkäs vanhempani on harjoittanut henkistä vä kivaltaa minua kohtaan koko ikäni.  Ei ole mitenkään itsestäänselvää, että olen tässä remmissä vielä mukana. Hoidan toistaiseksi kuitenkin kauppa-asiat, pyykit, tiskit ja laskujen maksun ym. hoidettavat juoksevat asiat ja käyn hänen luonaan 2-3 kertaa viikossa.

Välillä on tilanteita, että joudun poistumaan hänen luotaan nopeastikin, koska katson, että minun ei tarvitse hänen taholtaan kaikenlaista sietää. Kotihoito käy 4 kertaa päivässä. Ei tulisi mieleenkään alkaa kotihoidon tehtäviä hoitamaan. Jos kotihoito on kysynyt, voinko jatkaa heidän asioiden hoitamista, olen vastannut että en ehdi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/227 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kotihoidon henkilökunnalle kuulu ruoan lämmittäminen ja postin hakeminen. Ei ainakaan meillä päin.

Tietenkin kotihoito lämmittää ruuan, jos vanhus ei pysty sitä itse tekemään.

Vierailija
164/227 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kotihoidon henkilökunnalle kuulu ruoan lämmittäminen ja postin hakeminen. Ei ainakaan meillä päin.

Tietenkin kotihoito lämmittää ruuan, jos vanhus ei pysty sitä itse tekemään.

Kotihoito ei tee sitä elle niin ole palvelusopimuksessa sovittu. Jos se asia pitää sinne palvelusopimukseen saada niin sitten yhteys siihen hekilöön joka niitä laatii/päivittää.

Vierailija
165/227 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jos kotihoito on kysynyt, voinko jatkaa heidän asioiden hoitamista, olen vastannut että en ehdi."

Kotihoito ei sille oikein mitään mahda jos et ehdi. Silloin ne jää hoitamatta ellei niintä nyt ole satuttu sitenn sopimaan jonkun muun tehtäväksi. Asioiden hoitaminen ei ole kotihoidon tehtävä.

Vierailija
166/227 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omia syitäni:

- en osaa tehdä haavahoitoja tai vaihtaa kipulaastareita. En halua vaihtaa vaippoja, myönnän täysin avoimesti, että ajatuskin kuvottaa. En tiedä olisiko tunne toinen, jos olisin joskus ollut aidosti läheinen äitini kanssa. 

- En muista ilmoittaa edes välttämättömiä asioita, sillä olen täysin uupunut äidin soitteluun ja asioista huolehtimiseen. Näitä puheluita tulee ympäri vuorokauden. 

- Kun äitini kunto romahti, tein sen virheen, että autoin liikaa ja siksi muuta apua ei myönnetty. Äitini valehteli puolet lisää kuinka paljon käyn auttamassa, joten mitään ei tippunut. Kun sain tämän virheen korjattua, vältän kuin ruttoa antamasta mitään vihiä minnekään, että olen käytettävissä oleva resurssi. Opin jo kerrasta.

- joskus haluan olla samaan aikaan paikalla kotiho

Aloitin hoitajan opinnot ja nää ruuanlaitto jutut tulivat salakavalasti esille. Ei yhtään kiinnosta mikään kahvinkeitto, tiskaus tai ruuan tarjoilu. Syöttäminen ja vessatus ok

Vierailija
167/227 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä niitä pitäisi perua, kun joka tapauksessa lasku tulee jokaisesta käynnistä? En peru myöskään siivouspalvelua, vaikka olisin paikalla. 

Ja toisekseen, mieluimmin pidän omaiselle seuraa ja yritän antaa elämyksiä ja mielihyvää, vaikka ulkoilemalla, keskustelemalla, katsotaan valokuvia jne. kuin tekisin tehtäviä, mitkä kuuluvat kotihoidolle tai siivoojalle. 

Yksi omainen on vanhusten hoivakodissa, en sielläkään ala vaihtamaan vaippoja tai siivoamaan, vaan keskityn vierailuun. 

Vierailija
168/227 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän kotihoidon työntekijä tee ne työt, mitkä on sovittu, vaikka siihen osuisi omainen paikalle. 

Lääkepakki on lukossa, joten ei voi omainen niitä lääkkeitä antaa.

Jos siitä palvelusta kerran maksaa, niin silloin ne sovitut asiat tehdään.

Ulkomaalaisia hoitajia mulla ei ollut mitään vastaan, kunhan suomen kielen taito oli hyvä. Jos vanhuksella on huono kuulo, niin huonoa suomea puhuvan hoitajan puheesta ei saa välttämättä selvää.

Vierailija
169/227 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos aikuisten ihmisten luona käy kotihoito niin sitten se käy. Minä olen aikuisen lapsi/sukulainen en kotihoito.

Ei se kotihoito siellä kahvi käy keittämässä.

Huono provo.

Vierailija
170/227 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja edelliseen lisäksi, kun olen hoitajana, niin minulla  on tietyt tehtävät, paikalla olevat omaiset eivät minun työtäni määrittelisi, vaan tehdyn sopimuksen sisältö.

Vierailija
171/227 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Aloitin hoitajan opinnot ja nää ruuanlaitto jutut tulivat salakavalasti esille. Ei yhtään kiinnosta mikään kahvinkeitto, tiskaus tai ruuan tarjoilu. Syöttäminen ja vessatus ok"

Jos kotihoitoa ei kiinnosta ruuan lämmitys tai muut jutut, niin miksi ihmeessä vanhuksen pitäisi siitä maksaa tai yhteiskunta edes pakvelua tarjoaa.  

Kotihoito ei ole ilmainen palvelu, vaan siitä maksetaan ja asiakkaalla on oikeus saada rahoilleen vastiketta. 

Vierailija
172/227 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Jos kotihoito on kysynyt, voinko jatkaa heidän asioiden hoitamista, olen vastannut että en ehdi."

Kotihoito ei sille oikein mitään mahda jos et ehdi. Silloin ne jää hoitamatta ellei niintä nyt ole satuttu sitenn sopimaan jonkun muun tehtäväksi. Asioiden hoitaminen ei ole kotihoidon tehtävä.

Luetun ymmärtäminen: "Jos kotihoito on kysynyt, voinko jatkaa heidän asioiden hoitamista" viittaa juuri kotihoidon tehtäviin.

Vierailija
173/227 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luetun ymmärtäminen: "Jos kotihoito on kysynyt, voinko jatkaa heidän asioiden hoitamista" viittaa juuri kotihoidon tehtäviin.

Ei se tänäpäivänä kysy asioiden hoitamisesta joka viittaa esim. laskujen maksuun tai vaikkapa kaupassakäyntiin. Asioidenhoito ei kuulu kotihoidolle.

Vierailija
174/227 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja kyllä on niitä jotka ihan säännöllisesti ovat paikalla, mutta eivät peru käyntejä vaikka olisi pelkkä ruoan lämmitys kyseessä. Kyllä he tietävät mihin voisi soittaa, mutta eivät viitsi, kun kuitenkin maksu menee. Itse en edes haluaisi ketään ulkopuolista äitini luo pyörimään jos olisin siellä päivää viettämässä. Eikä tulisi mieleen mennä sinne syömään omia eväitä ja odottaa, että hoitaja lämmittää äidille ruoan.

Jollekin vanhukselle tuo ruoan lämmittäminen mikrossa voi olla sellainen, jota ei anna läheisen ihmisen tehdä, mutta vieraskoreana tai muusta syystä sallii sen hoitajalle. Jokaisella on omat rajat, ja vanhukselle itsemääräämisoikeus on tärkeää.

Vierailija
175/227 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä pitäisi perua? Omainenko on joku ensisijainen hoitaja?

Muutenkin ihmetyttää, kun omaiseen otetaan yhteyttä ja kuvitellaan että on jotenkin vastuussa vanhuksen sekoilusta tai huonosta käytöksestä.

Omainenkin  on vapaaehtoistyöntekijä, se tuntuu unohtuvan. Mitään pakkoa ei ole.

Vierailija
176/227 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Aloitin hoitajan opinnot ja nää ruuanlaitto jutut tulivat salakavalasti esille. Ei yhtään kiinnosta mikään kahvinkeitto, tiskaus tai ruuan tarjoilu. Syöttäminen ja vessatus ok"

Jos kotihoitoa ei kiinnosta ruuan lämmitys tai muut jutut, niin miksi ihmeessä vanhuksen pitäisi siitä maksaa tai yhteiskunta edes pakvelua tarjoaa.  

Kotihoito ei ole ilmainen palvelu, vaan siitä maksetaan ja asiakkaalla on oikeus saada rahoilleen vastiketta. 

En kyllä ajatellut tehdä töitä minäkään kotipalvelijana. Siksi ei näillä näkymin kotihoitoon työllistyminen kiinnosta

Vierailija
177/227 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se tänäpäivänä kysy asioiden hoitamisesta joka viittaa esim. laskujen maksuun tai vaikkapa kaupassakäyntiin. Asioidenhoito ei kuulu kotihoidolle.

Kotihoidon tehtävät: ne asiat mitä on sovittu, että he käynneillään hoitavat.

Joko ymmärrät?

Vierailija
178/227 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka sen sitten tekee, kun vanhus ei pysty ja omaiset ovat satojen kilometrien päässä.

Vierailija
179/227 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Muutenkin ihmetyttää, kun omaiseen otetaan yhteyttä ja kuvitellaan että on jotenkin vastuussa vanhuksen sekoilusta tai huonosta käytöksestä."

Miksi siitä pitäisi ottaa jonkun vastuuta? Omaisiin otetaan yhteyttä juurikin sen vuoksi että he pysyvät tilanteen tasalla ja tarvittaessa voivat ottaa yhteyttä vanhuspalveluissa niihin tahoihin jotka esim. päättävät palvelusopimuksista.

Vierailija
180/227 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki yhdessä vanhuksen luona syön ja hoidan ruoan hänellekin, jos paikalla olen. Mutta alapesu yms. intiimihomma jää hoitajille. Lähipiiriini kuuluvat kotihoidon piirissä olevat vanhukset ovat täysissä järjissään olevia, eivätkä levittele pidätyskyvyttömyyttään tai muita intiimivaivojaan yhtään enempää kuin nuorempinakaan. 

Annan heidän säilyttää arvokkuutensa enkä tuppaudu sellaisille heidän elämänsä alueille, joita he eivät halua jakaa. Käytän vierailut mieluummin siihen, että keskustelemme, ulkoilemme jne. ja vietämme yleensä yhdessä aikaa. Ja kyllä niitä kotihommiakin, jotka kotihoitosopimukseen ei kuulu, aina riittää tehtäväksi.