Lue keskustelun säännöt.
Miksi omaiset eivät peru kotihoidon käyntejä silloin kun ovat itse vanhuksen luona?
09.02.2024 |
Ymmärrättekö tällaista? Kotihoidossa on muutenkin tiukat aikataulut, olisi kiva jos käynnit peruttaisiin kun niitä ei tarvita, olisi sitten niinä päivinä enemmän aikaa sellaisille vanhuksille joiden luona ei koskaan käy ketään sukulaisia. Ymmärrän käyntien jatkumisen siitä syystä, jos vanhus on esim täysin pidätyskyvytön ja vaipat on vaihdettava useasti päivässä, kaikki omaiset ei missään nimessä pysty siihen. Mutta kun usein hoitaja saapuu tilanteeseen missä omaisia istuu paikalla tuvan täydeltä ja hoitajaa pyydetään lämmittämään ruoka, keittämään kahvia tai hakemaan posti. Se tuntuu aika nöyryyttävältä, miksi omaiset eivät itse voi näitä tehdä?
Kommentit (301)
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Alotuksesta poiketen moni hoitaja täällä onkin ollu sitä mieltä, et ei tietenkään koko käyntiä tarvii perua ellei se oikeesti ois vaan joku ruoan lämmitys ja kävijä ois just usein käyvä lähiomainen. Mut siis susta on tosi iso apu kun hoidat noita tiskejä yms! Iso kiitos siitä!
Kotihoidon kansio ei oo paikka mihin kirjataan, vaan just sinne puhelimeen minkä mainitsit. Kotihoidon kansiota ei oikeestaan yleensä tarvii hoitajista kun jotkut sijaiset jotka ei pysty käyttämään työpuhelinta tai jos puhelimen kanssa on joku ongelma. Mut se mitä me muuten sillä tehdään on, et päivitetään sinne hoitosuunnitelmaa ja lääkelistaa juuri sen takia jos esim järjestelmä kaatuu tai muuten on jotain teknistä ongelmaa jotta voidaan käynnillä varmistua myös sellasessa tilanteessa siitä, et hoito, etenkin lääkehoito toteutuu oikein. Lisäks esim ensihoitajat haluu usein kotihoidon kansion koska löytää siitä tarvittaessa kotihoidon yhteystiedot ja isoimpana asiana näkevät sen lääkelistan. Kansio lähtee yleensä myös päivystykseen mukaan.
Mä luulen, että monen läheisellä on se kotihoidon kansio vaikka eivät välttämättä tiedä siitä itse. Useimmilla se on jossain esillä, mut jotkut tykkää piilottaa sen vaikka kirjahyllyyn ja osa muistamattomista vaan hukkaa sen tai heittää roskiin.
Ite tykkään yleensä varmistaa omaisiin törmätessä, (jos ei oo ennen tavattu) et onhan heillä kotihoidon yhteystiedot ja monesti näytän heille kotihoidon kansiosta mistä ne löytyy.