Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi omaiset eivät peru kotihoidon käyntejä silloin kun ovat itse vanhuksen luona?

Vierailija
09.02.2024 |

Ymmärrättekö tällaista? Kotihoidossa on muutenkin tiukat aikataulut, olisi kiva jos käynnit peruttaisiin kun niitä ei tarvita, olisi sitten niinä päivinä enemmän aikaa sellaisille vanhuksille joiden luona ei koskaan käy ketään sukulaisia. Ymmärrän käyntien jatkumisen siitä syystä, jos vanhus on esim täysin pidätyskyvytön ja vaipat on vaihdettava useasti päivässä, kaikki omaiset ei missään nimessä pysty siihen. Mutta kun usein hoitaja saapuu tilanteeseen missä omaisia istuu paikalla tuvan täydeltä ja hoitajaa pyydetään lämmittämään ruoka, keittämään kahvia tai hakemaan posti. Se tuntuu aika nöyryyttävältä, miksi omaiset eivät itse voi näitä tehdä? 

Kommentit (227)

Vierailija
201/227 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kotihoidon henkilökunnalle kuulu ruoan lämmittäminen ja postin hakeminen. Ei ainakaan meillä päin.

Tietenkin kotihoito lämmittää ruuan, jos vanhus ei pysty sitä itse tekemään.

Kotihoito ei tee sitä elle niin ole palvelusopimuksessa sovittu. Jos se asia pitää sinne palvelusopimukseen saada niin sitten yhteys siihen hekilöön joka niitä laatii/päivittää.

Turha kai täällä on väitellä, mitkä tehtävät kuuluvat kotihoidolle ja mitkä ei, koska asia voi vaihdella paljonkin tapauskohtaisesti ja palveluntuottajastakin riippuen.

Näiden asiaankuuluvien hommien hoitaminen ei ole kuitenkaan nöyryyttävää, oli sitten paikalla ketä tahansa. Jos joku asiakkaan läheinen pyytää kotihoitajaa tekemään asioita,

Ei se omainen kyllä niin vaan lisäile palveluihin jotain tarpeellista. Kyllä on kiven alla, että vanhus palveluja saa vaikka kunto olisi jo hyvinkin huono.

Vierailija
202/227 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa käynyt niinkin, että vanhuksen luona on ollut enemmänkin väkeä vierailulla ja kotihoidon käyntiä on oikein odotettu. Kuvittelivat, että katan pöydän ja  kahvitan koko porukan. Minä sitten sovitusti käytin vanhuksen suihkussa, laitoin papiljotit ja lämmitin lounaan. Jälkeen päin omaiset ottivat yhteyttä esimieheeni ja haukkuivat minut pystyyn. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/227 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajoitan käynnit vanhuksen luo iltoihin ja kotihoidon käyntien väliin, mikäli pystyn.

Tuossa vaiheessa päivää olen jo oman työpäiväni tehnyt, ei minun tarvitse enää heidän töitään tehdä.

Vierailija
204/227 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa käynyt niinkin, että vanhuksen luona on ollut enemmänkin väkeä vierailulla ja kotihoidon käyntiä on oikein odotettu. Kuvittelivat, että katan pöydän ja  kahvitan koko porukan. Minä sitten sovitusti käytin vanhuksen suihkussa, laitoin papiljotit ja lämmitin lounaan. Jälkeen päin omaiset ottivat yhteyttä esimieheeni ja haukkuivat minut pystyyn. 

Kuulostaa nyt kyllä vähän epäuskottavalta.

Vierailija
205/227 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä ei vähennetä laskusta.

Mutta palvelu katkeaa eikä jatku. Moneksiko viikoksi vanhus jää hoidotta hoitajan kirjattua väärin, että "omaiset hoitavat".

Mä en osaa pistää lääkkeitä saati mutenkaan arvioida kenenkään vointia, ja ne lääkkeet on hoitajilla.

Kotisairaanhoidon piirissä oleville kuuluu hoitajan käynnit.

Ap,  suksi sinä lusmulähäri vttuun jos ei työ maistu.

Vierailija
206/227 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen sairaalassa töissä ja jos ruoka-aikaan omaiset eivät saattele potilasta päiväsaliin tai hae tarjotinta ja kyselevät sen perään, kerron heille mistä saa ruokaa. Syöttävän en kenenkään oleta (suurin osa omaisista senkin tekee) mutta ruokaa en vie huoneisiin. 

Mihin päiväsaliin? Mä olen joutunut olemaan osastolla viime vuosina paljon ja koskaan kuullutkaan päiväsalista. Kaikissa sairaaloissa sen sapuskatarjottimen on tuonut joku reipas virolainen siihen sängyn viereen pöydälle.

Ainakin perustason hoito-osastoilla ja kuntouttavilla osastoilla on yleisesti päiväsali, johon kaikki kynnelle kykenevät saatellaan ruokailemaan. Jännä, että joku kuvittelee tuntevansa tilat ja käytännöt kaikissa sairaaloissa ja kaikilla osastoilla.

Vierailija
207/227 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa nyt kyllä vähän epäuskottavalta.

Usko pois, totuus on usein tarua ihmeellisempää. Varsinkin kun on ihmisistä kyse.

Vierailija
208/227 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En hoitanut enkä viitsinyt enkä jaksanut. Mulla raja meni siihen että kotona on nuori aikuinen jolla kehitysvamma. Päätin että olen tarpeeksi venynyt etten ketään muuta hoida.

Vierailija
209/227 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vanhuksella ei edes ollut kotihoidon ksnssa mitään kirjoitettua sopimusta, vaikka on lakisääteinen. Kotihoito maksoi yli 2000 kuussa. Kävivät 2 kertaa päivässä ja tekivät aika minimin. Loput omaiset ja vanhuksen palkkaamat siivoojakodinhoitajat. Nyt tilanne onneksi parantunut. 

Vierailija
210/227 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kotihoidon henkilökunnalle kuulu ruoan lämmittäminen ja postin hakeminen. Ei ainakaan meillä päin.

Kuka sen sitten tekee, kun vanhus ei pysty ja omaiset ovat satojen kilometrien päässä.

Ei välttämättä kukaan jos asiasta ei ole minkään tahon kanssa sopimusta.

Käyt siellä vanhuksen luona nostelemassa roskiin syömättä jääneitä ruokapakkauksia ja oho se sitten kuoli? Ei kuulu kotihoidolle?

Vai otat yhteyttä esihenkilöösi joka edelleen sopii omaisten kanssa vanhuksen sopimuksen täydentämisestä? 

Sitäpaitisi oma esimiheni saattaisi nauraa koko asialle, että mitä hittoa nyt.

Nauraisi kun vanhus kuolisi nälkään? Teillä on hieno yksikkö.

Vierailija
211/227 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin varmaan joo... ja esimies tietenkin haukkui sinut eikä puhunut näille omaisille mitän että ei pöydän kattaminen kuulu palvelusopimukseen... juupa juu...

Vierailija
212/227 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onkohan jollain taas päiväunia siitä että hoitaja kävisi keittämässä hänelle kahvit.

Vierailija
213/227 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kotihoidon esimiehet eivät kyllä kauheasti reagoi yleensä edes asiasta tehtyihin asiallisiin valituksiin, joten tuskinpa sulle tuosta ongelmaa tuli? 

Vierailija
214/227 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kotihoidon esimiehet eivät kyllä kauheasti reagoi yleensä edes asiasta tehtyihin asiallisiin valituksiin, joten tuskinpa sulle tuosta ongelmaa tuli? 

En tosiaan usko että tuohon reakoisivatkaan enkä ymmärrä miksi pitäisi.

Vierailija
215/227 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka sen sitten tekee, kun vanhus ei pysty ja omaiset ovat satojen kilometrien päässä.

Ei välttämättä kukaan jos asiasta ei ole minkään tahon kanssa sopimusta.

Käyt siellä vanhuksen luona nostelemassa roskiin syömättä jääneitä ruokapakkauksia ja oho se sitten kuoli? Ei kuulu kotihoidolle?

Vai otat yhteyttä esihenkilöösi joka edelleen sopii omaisten kanssa vanhuksen sopimuksen täydentämisestä? 

Kuvitellaan tilanne että kotihoito löytää kaapista pilaantuneita ruokia ja ilmoittaa niistä esimiehelle. Esimies ehkä hymähtää että eikö

Sanotaan että ateriapalvelu on tilattu. Mutta asiakas ei pysty niitä lämmittämään eikä syömään ilman apua. Kotihoito heittää avaamattomat paketit roskiin ja esimies nauraa päälle? 

Vierailija
216/227 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen sairaalassa töissä ja jos ruoka-aikaan omaiset eivät saattele potilasta päiväsaliin tai hae tarjotinta ja kyselevät sen perään, kerron heille mistä saa ruokaa. Syöttävän en kenenkään oleta (suurin osa omaisista senkin tekee) mutta ruokaa en vie huoneisiin. 

Jotenkin huvittavaa tämä alapeukutus. Ruoan kuskaamisesta ei makseta mulle yhtään sen enempää kuin teillekään, se ei kuulu minun työtehtäviin, se on ekstraa jonka joudun tekemään ja pois muista työtehtävistä. Kertoo tosi paljon juuri Sinusta ihmisenä jos koet olevasi liian tärkeä hakemaan Matti-papalle ruokatarjottimen ja mehua.

Kyllä minäkin ihmettelen jotain määrättyjä asioita, mutta totta kai kuljetan ruuan huoneeseen. Omainen voisi halutessaan olla avuksi, mutta eiköhän se enemmän minun kuin hänen toimenkuvaan kuulu, eikä ole ongelma viedä ruokaa huoneisiin. 

Vierailija
217/227 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on suoraan sanottu, että miksi kotihoito käy kun olet paikalla. Siis se sairaanhoitaja, joka oli vastuussa äidistäni.

Maksettu palvelu ensinnäkin. Äitini päässyt sairaalasta letkuruokinnalla. En tiennyt mitään hoitamisesta saati letkuruokinnasta. Koin, että olisi turvallisempaa kun ammattilainen hoitaa.

Opin tosin itse nopeasti tekemään kaikki vaadittavat toimenpiteet ja peruutin koko kotihoidon. Koin vaan, että syyllistettiin kun en uskaltanut ottaa täyttä vastuuta vanhuksesta.

Vierailija
218/227 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle on suoraan sanottu, että miksi kotihoito käy kun olet paikalla. Siis se sairaanhoitaja, joka oli vastuussa äidistäni.

Maksettu palvelu ensinnäkin. Äitini päässyt sairaalasta letkuruokinnalla. En tiennyt mitään hoitamisesta saati letkuruokinnasta. Koin, että olisi turvallisempaa kun ammattilainen hoitaa.

Opin tosin itse nopeasti tekemään kaikki vaadittavat toimenpiteet ja peruutin koko kotihoidon. Koin vaan, että syyllistettiin kun en uskaltanut ottaa täyttä vastuuta vanhuksesta.

Miksi suostuit?

Vierailija
219/227 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä palvelusta maksetaan syystä! Ole hyvä, että saat palkkasi. 

Vierailija
220/227 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotihoitoa on varmasti ylemmältä taholta ohjeistettu, että kaikki vaan omaisten piikkiin mikä irti lähtee.