Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi omaiset eivät peru kotihoidon käyntejä silloin kun ovat itse vanhuksen luona?

Vierailija
09.02.2024 |

Ymmärrättekö tällaista? Kotihoidossa on muutenkin tiukat aikataulut, olisi kiva jos käynnit peruttaisiin kun niitä ei tarvita, olisi sitten niinä päivinä enemmän aikaa sellaisille vanhuksille joiden luona ei koskaan käy ketään sukulaisia. Ymmärrän käyntien jatkumisen siitä syystä, jos vanhus on esim täysin pidätyskyvytön ja vaipat on vaihdettava useasti päivässä, kaikki omaiset ei missään nimessä pysty siihen. Mutta kun usein hoitaja saapuu tilanteeseen missä omaisia istuu paikalla tuvan täydeltä ja hoitajaa pyydetään lämmittämään ruoka, keittämään kahvia tai hakemaan posti. Se tuntuu aika nöyryyttävältä, miksi omaiset eivät itse voi näitä tehdä? 

Kommentit (227)

Vierailija
121/227 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi omaisten pitäisi tehdä kotihoidontyöt, joista vanhusta laskutetaan?

Vierailija
122/227 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä ei vähennetä laskusta.

Ja kun laskuta ei vähennetä niin me kusihomot emme rupea mitään ilmoittelemaan mihinkään. T Nenä pystyssä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/227 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niistä käynneistä maksetaan.

Esim kun anopilla kävi kotihoito, ei tullut mieleenkään perua käyntejä tai tehdä hoitajien töitä heidän puolestaan. Mitä ihmettä??

Eri asia, jos se vähennetään laskusta.

Kyllä, mutta jos on kyse ruuan lämmityksestä, niin ihanko tosi istut vieressä katsomassa, kun hoitaja tekee tätä näinkin yksinkertaista asiaa? 

Kotihoidosta maksetaan, joten miksi pitäisi tehdä heidän työt?

Sinä varmaan maksat rengasliikkeelle renkaiden vaihdosta ja silti vaohdat ne itse

Vierailija
124/227 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää näkökulma löi täysin ällikällä. Mulla ei ole suoraan sanottuna ikinä tullut mieleen, että jos maksan jostain palvelusta niin voisin kuitenkin hyvää hyvyyttäni tehdä sen työn itse, jotta se jolle olen maksanut kerkiäisi tehdä muita töitä.

Sovellettaisiinko tätä muihinkin palveluihin? Jos vien auton korjaamolle, niin antaisin maksun korjaajalle mutta korjaisin itse autoa minkä osaan, jotta korjaaja voi tehdä jotain muuta. Mitä ihmettä?

Ihan kuin ne maksut menisi suoraan hoitajien tileille. Henk. koht. minä mielellään istuisin hieman pidempää saattohoidossa olevan asiakkaan kanssa, kuin kiiruhtaisin keittämään kahveja asiakkaalle jolla istuu aikuisia sukulaisia tuvassa tumput suorana..Mutta jokainen tyylillään..

Laskut menee kotihoidon asiakkaalta. Ihan kuin kaikilla vanhuksilla olisi yhteinen tili, josta laskutetaan, niin ei ole väliä saako kaikki maksamansa ajan hoitoa/apua

Vierailija
125/227 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaisenkin on hyvä nähdä millaista se kotihoidon työ on ja ketä siellä vanhuksen kotona käy.

Vierailija
126/227 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te kotihoitajat, katsokaa itseänne peiliin ja lopettakaa omaisten ja asiakkaiden haukkuminen. Lähihoitajakouluun pääsee 2 pisteellä.

Se valitettavasti näkyy alalla. 

Lisää ystävällisiä ulkomaalaistaustaisia hoitajia töihin, kiitos. kiitos kaikille ystävällisille ulkomaalaistaustaisille jotka ovat tehneet työnsä valittamatta ja haukkumatta!

Vierailija
127/227 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni kun vetoaa laskuun niin yleensä sen hoitajan palkka tulee verovaroista eli meidän kaikkien veroista, se paljon laskutetaan ei kata hoitajan palkkaa. Ajatteletteko ollenkaan sitä että jos hoitajalle jää tyhjää niin joku ilman omaisia voi saada extra aikaa. 

Lasku käynneistä tulee vaikka ei kokonaan hoitajan palkkaa kata. Se on silti lasku x h/kk hoitoa vanhukselle

Vierailija
128/227 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää näkökulma löi täysin ällikällä. Mulla ei ole suoraan sanottuna ikinä tullut mieleen, että jos maksan jostain palvelusta niin voisin kuitenkin hyvää hyvyyttäni tehdä sen työn itse, jotta se jolle olen maksanut kerkiäisi tehdä muita töitä.

Sovellettaisiinko tätä muihinkin palveluihin? Jos vien auton korjaamolle, niin antaisin maksun korjaajalle mutta korjaisin itse autoa minkä osaan, jotta korjaaja voi tehdä jotain muuta. Mitä ihmettä?

Ihan kuin ne maksut menisi suoraan hoitajien tileille. Henk. koht. minä mielellään istuisin hieman pidempää saattohoidossa olevan asiakkaan kanssa, kuin kiiruhtaisin keittämään kahveja asiakkaalle jolla istuu aikuisia sukulaisia tuvassa tumput suorana..Mutta jokainen tyylillään..

Lasku menee vanhukselta, vaikkei suoraan hoitajantilille mene. Miksi Maija-mummun pitäisi maksaa siitä, että kotihoito on ylimääräistä aikaa Tiina-mummon luona?

Vierailija
129/227 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä ero on siinä sa

Jos on sovittu hoitajan lämmittävän vanhkselle ruuan, niin se on hoitajan tehtävä.

Vierailija
130/227 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eivät pysty vaippaa vaihtamaan silloin, kun tietävät hoitajan olevan tulossa. Pystyvät kyllä odottamaan siinä ulosteen hajussa. Joskus menin käynnille ja paikalla oli vanhuksen kaksi poikaa, tytär ja tyttären mies. Tekivät ruokaa ja leipoivat. Vanhus istui olohuoneessa ulosteet vaipassa. Haju tuli vastaan jo ovella, edes ruoan tuoksu ei sitä peittänyt. Käyntejä oli kerran päivässä, eli vastaavassa tilanteessa esim. illalla he olisivat kyllä saanut vaipan vaihdettua.

Ja kyllä on niitä jotka ihan säännöllisesti ovat paikalla, mutta eivät peru käyntejä vaikka olisi pelkkä ruoan lämmitys kyseessä. Kyllä he tietävät mihin voisi soittaa, mutta eivät viitsi, kun kuitenkin maksu menee. Itse en edes haluaisi ketään ulkopuolista äitini luo pyörimään jos olisin siellä päivää viettämässä. Eikä tulisi mieleen mennä sinne syömään omia eväitä ja odottaa, että hoitaja lämmittää äidille ruoan.

Osa toki noita yllättäviä

Näyttää siltä että olet väärässä ammatissa.

Vierailija
131/227 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen sairaalassa töissä ja jos ruoka-aikaan omaiset eivät saattele potilasta päiväsaliin tai hae tarjotinta ja kyselevät sen perään, kerron heille mistä saa ruokaa. Syöttävän en kenenkään oleta (suurin osa omaisista senkin tekee) mutta ruokaa en vie huoneisiin. 

Sairaalassa ruuanjakelu ei kuulu vierailemassa oleville omaisille. Hoida työsi

Vierailija
132/227 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei palveluita voida mitenkään järjestellä omaisten täysin satunnaisen avun varaan. Tässä ollaan nyt hyvin kaltevalla pinnalla, nykyisessä tilanteessa järjestelmälle ei voi antaa yhtään siimaa tai kuvitelmaa siitä, että jostain olisi vara leikata ja hivuttaa omaisten varaan.

Vierailija
133/227 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen sairaalassa töissä ja jos ruoka-aikaan omaiset eivät saattele potilasta päiväsaliin tai hae tarjotinta ja kyselevät sen perään, kerron heille mistä saa ruokaa. Syöttävän en kenenkään oleta (suurin osa omaisista senkin tekee) mutta ruokaa en vie huoneisiin. 

Jotenkin huvittavaa tämä alapeukutus. Ruoan kuskaamisesta ei makseta mulle yhtään sen enempää kuin teillekään, se ei kuulu minun työtehtäviin, se on ekstraa jonka joudun tekemään ja pois muista työtehtävistä. Kertoo tosi paljon juuri Sinusta ihmisenä jos koet olevasi liian tärkeä hakemaan Matti-papalle ruokatarjottimen ja mehua.

Sinä teet sen työaikanasi, josta saat palkkaa. Omainen ei ole sairaalsassa töissä, joten ei ole hänen tehtävä hoitaa ruuan jakelua.

Kommenttisi kertoo paljon sinun asenteesta, että muiden pitäisi tehdä sinun työsi

Vierailija
134/227 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäpä, jos se yhdessä asuva omainenkin on sairas? Hän ei saa tehdä mitään raskasta  (aivoverenvuodon vaara). Hoitajat käyvät 4 x vrk, mies hoitaa kaiken muun. 

Minäkin olin mieheni omaishoitaja, mutta silti meillä kävi aamuisin kotihoitaja. Jäi minulle ihan tarpeeksi puuhaa.

Vierailija
135/227 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eivät pysty vaippaa vaihtamaan silloin, kun tietävät hoitajan olevan tulossa. Pystyvät kyllä odottamaan siinä ulosteen hajussa. Joskus menin käynnille ja paikalla oli vanhuksen kaksi poikaa, tytär ja tyttären mies. Tekivät ruokaa ja leipoivat. Vanhus istui olohuoneessa ulosteet vaipassa. Haju tuli vastaan jo ovella, edes ruoan tuoksu ei sitä peittänyt. Käyntejä oli kerran päivässä, eli vastaavassa tilanteessa esim. illalla he olisivat kyllä saanut vaipan vaihdettua.

Ja kyllä on niitä jotka ihan säännöllisesti ovat paikalla, mutta eivät peru käyntejä vaikka olisi pelkkä ruoan lämmitys kyseessä. Kyllä he tietävät mihin voisi soittaa, mutta eivät viitsi, kun kuitenkin maksu menee. Itse en edes haluaisi ketään ulkopuolista äitini luo pyörimään jos olisin siellä päivää viettämässä. Eikä tulisi mieleen mennä sinne syömään omia eväitä ja odottaa, että hoitaja lämmittää äidille ruoan.

Osa toki noita yllättäviä

No alkaisitteko te naiset itse vaatimaan saada vaihtaa vaikka isäsi tai ukkisi vaipat? Ja siinä yhteydessä alasuihkuttamaan häntä?  siis kun hän on normaalitajuinen, eikä mikään muistisairas?

Tai vaatimaan saada pestä hänet suihkussa? Kyllä se on hänellekin noloa. Ei sitä isänsä sukupuolielimiä halua nähdä, vaikka olisikin hoidollisesti pakko, eikä varmasti hänkään halua esitellä!! Kyllä se ihan häveliäisyyssyistäkin on parempi että hoitaja sen tekee.

Vai kertokaas miten te oikesti muka teette?

Vierailija
136/227 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menisi sika sekavaksi, kuka pystyisi hallitsemaan: tänään klo 13-14 ei tarvitse mennä Maijan luokse eikä klo 14-15 Liisan luokse, klo 15-16 Kaijan luokse, 16-17 Kaarinan luokse, illalla ei tarvitse mennä Siirin luokse.

Huomenna klo 8-10 ei tarvitse mennä Marjatan luokse, eikä klo 10-11 Annikin luokse.

Ajatelkaa mikä sekaantumisen vaara. Ei mitään tolkkua.

Vierailija
137/227 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naurattaa tämä kiireeseen vetoaminen. Itse olen kotihoidossa ja välillä saan noottia kun asiakkailla menee yliaikaa. Palaute on kuitenkin ollut fantastista ja teen kaikki paskavuorotkin, pomo ei edes harkitse irtisanomista. Nerran totesin joulun aikoihin kun moitittiin että nyt on "se ja se saikulla ja näon monta..." että sehän on esimiehen ongelma priorisoida ja hoitajan tehtävä tehdä oma työnsä, jos ei kelpaa irtisanoudun. Ylläri että keskustelu loppui siihen.

Ei ne omaiset peru kerta siitä ei ole hyötyä, ja ymmärrän tämän hyvin. Jos sen käynnin verran nipistettäisiin laskusta tätä tapahtuisi useammin.

T. Mieshoitaja

Vierailija
138/227 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menisi sika sekavaksi, kuka pystyisi hallitsemaan: tänään klo 13-14 ei tarvitse mennä Maijan luokse eikä klo 14-15 Liisan luokse, klo 15-16 Kaijan luokse, 16-17 Kaarinan luokse, illalla ei tarvitse mennä Siirin luokse.

Huomenna klo 8-10 ei tarvitse mennä Marjatan luokse, eikä klo 10-11 Annikin luokse.

Ajatelkaa mikä sekaantumisen vaara. Ei mitään tolkkua.

Ihan perus asiakaspalvelun aikataulu. Itsellä on 15-30 kohdetta päivässä josta osa peruuntuu yllämainitsemallasi lailla. Sekaisin jos noista menee on muistisairas ja työkyvytön. T. Kiinteistönhoitaja

Vierailija
139/227 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No pidän kyllä seuraa mutta en rupea satakiloiselle äidilleni vaippaa vaihtamaan. 

Ei se sinun äitikään hoitanut sinua ....Niinkö?

Ihan eri asia vaihtaa vaippa alle 10 kg painvalta vauvalta kuin 100 kg vanhukselta. Jälkimmäinen tapaus voi aiheuttaa vaikka selän revähtämisen, jos vanhusta pitää nostaa. Vanhukset voivat myös vastustaa asioita, kun kyseessä on oma sukulainen ja suhteiden roolit sellaiset kuin ne olivat 20 vuotta sitten.

Vierailija
140/227 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On jo joitakin vuosia kun vanhemmilla kävi kotihoito. Silloin ainakin oli äärimmäisen vaikea saada kotihoitoon yhteyttä minkään yllättävän asian vuoksi.

Lisäksi on katsottava asiaa myös vanhuksen kannalta. Kun hänet on viimein saatu tottumaan siihen, että kotihoito tulee tiettyyn aikaan ja tekee tietyt asiat, niin sotkee pahasti hänen arkensa hahmotusta, jos siellä sittenkin on muut sukulaiset hommissa. Miksette voi aina tehdä noita, kysyy hän läheisiltään.

Luulisi kotihoidonkin olevan tyytyväinen jos jollain käyntikerralla pääsee vähän nopeammin lähtemään ja seurustelun tarvekin on pienempi.