Miksi omaiset eivät peru kotihoidon käyntejä silloin kun ovat itse vanhuksen luona?
Ymmärrättekö tällaista? Kotihoidossa on muutenkin tiukat aikataulut, olisi kiva jos käynnit peruttaisiin kun niitä ei tarvita, olisi sitten niinä päivinä enemmän aikaa sellaisille vanhuksille joiden luona ei koskaan käy ketään sukulaisia. Ymmärrän käyntien jatkumisen siitä syystä, jos vanhus on esim täysin pidätyskyvytön ja vaipat on vaihdettava useasti päivässä, kaikki omaiset ei missään nimessä pysty siihen. Mutta kun usein hoitaja saapuu tilanteeseen missä omaisia istuu paikalla tuvan täydeltä ja hoitajaa pyydetään lämmittämään ruoka, keittämään kahvia tai hakemaan posti. Se tuntuu aika nöyryyttävältä, miksi omaiset eivät itse voi näitä tehdä?
Kommentit (227)
Minusta tämän keskustelun kommentit voitaisiin tulostaa jokaisen hoitajan seinälle niin voisivat katsoa niitä aina viimeiseksi nukkumaan mennessään ja ensimmäisenä herätessään. Toivon, että mahdollisimman moni hoitaja lukee nämä kommentit.
Ap kuule, kun kukaan ei arvosta hoitajia eikä meitä kiinnosta hoitajien ajatukset tai mielipiteet. Haluamme vain, että hoidatte työnne ja olette muuten hiljaa. Siitähän teille maksetaan.
Sinulle juoksee palkka siitä, että teet työsi. Ei ole sinun asiasi ruveta päättelemään kuka paikalla satunnaisesti olijoista voisi tehdä sinun työsi sinun puolestasi. Varsinkin jos laskutus juoksee silti ja sinä saat joka tapauksessa palkkasi.
Tässä on kuunneltu edellisen lakon aikana, miten hoitajat on niin stressaantuneita ja tympääntyneitä omaan työhönsä. Enpä usko, että se ylimääräinen aika käytettäisiin toisen asiakkaan luona. Suurin osa käyttäisi sen ihan itselleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää näkökulma löi täysin ällikällä. Mulla ei ole suoraan sanottuna ikinä tullut mieleen, että jos maksan jostain palvelusta niin voisin kuitenkin hyvää hyvyyttäni tehdä sen työn itse, jotta se jolle olen maksanut kerkiäisi tehdä muita töitä.
Sovellettaisiinko tätä muihinkin palveluihin? Jos vien auton korjaamolle, niin antaisin maksun korjaajalle mutta korjaisin itse autoa minkä osaan, jotta korjaaja voi tehdä jotain muuta. Mitä ihmettä?
Ihan kuin ne maksut menisi suoraan hoitajien tileille. Henk. koht. minä mielellään istuisin hieman pidempää saattohoidossa olevan asiakkaan kanssa, kuin kiiruhtaisin keittämään kahveja asiakkaalle jolla istuu aikuisia sukulaisia tuvassa tumput suorana..Mutta jokainen tyylillään..
Mikä ero on siinä saako hoitaja palkan suoraan asiakkaalta vai työnantajansa kautta? Jos maksan autokorjaamolla firman tilille, niin silloinko minun tulisi auttaa sinne palkattua korjaajaa eikä seisoa tumput suorana, jotta korjaaja ehtisi tehdä päivän aikana jotain mitä hän mieluummin tekisi? Jos maksan suoraan firman omistajalle niin sitten ei tarvitse auttaa? Selitä vähän, mulle toi ei avaudu lainkaan.
Ja sä voit toki toimia noin jos haluat. Kuten itsekin sanoit niin jokainen tyylillään.
Vierailija kirjoitti:
Sinulle juoksee palkka siitä, että teet työsi. Ei ole sinun asiasi ruveta päättelemään kuka paikalla satunnaisesti olijoista voisi tehdä sinun työsi sinun puolestasi. Varsinkin jos laskutus juoksee silti ja sinä saat joka tapauksessa palkkasi.
Tässä on kuunneltu edellisen lakon aikana, miten hoitajat on niin stressaantuneita ja tympääntyneitä omaan työhönsä. Enpä usko, että se ylimääräinen aika käytettäisiin toisen asiakkaan luona. Suurin osa käyttäisi sen ihan itselleen.
Hoitajat ovat kyllä luusereita.
Miksi ihmeessä ilmoittaisin, että olen äidin luona, kun ei ole mitään tietoa siitä, onko kotihoito paikalla klo 10 vai klo 15, vaikka suunnitelmassa sanotaan "aamupäivällä". Siinä käy äkkiä niin, että äiti on viikon tai kaksi ilman kotihoitoa, koska yhden kerran peruutus vie ainakin meillä koko loppukuun kotisairaanhoidon vuorot. Varauksista vastaava toteaa, että muuta ei oikein voi, älkää peruko, koska se sotkee hoitajan aikataulut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää näkökulma löi täysin ällikällä. Mulla ei ole suoraan sanottuna ikinä tullut mieleen, että jos maksan jostain palvelusta niin voisin kuitenkin hyvää hyvyyttäni tehdä sen työn itse, jotta se jolle olen maksanut kerkiäisi tehdä muita töitä.
Sovellettaisiinko tätä muihinkin palveluihin? Jos vien auton korjaamolle, niin antaisin maksun korjaajalle mutta korjaisin itse autoa minkä osaan, jotta korjaaja voi tehdä jotain muuta. Mitä ihmettä?
Ihan kuin ne maksut menisi suoraan hoitajien tileille. Henk. koht. minä mielellään istuisin hieman pidempää saattohoidossa olevan asiakkaan kanssa, kuin kiiruhtaisin keittämään kahveja asiakkaalle jolla istuu aikuisia sukulaisia tuvassa tumput suorana..Mutta jokainen tyylillään..
Mikä ero on siinä saako hoitaja palkan suoraan asiakkaalta vai työnanta
Monella tuntuu olevan käsitys että kotihoidon työntekijät on palkattu palvelemaan ja tekemään asioita hoidettavan puolesta. Se korjaamo saa maksun jokaisesta minuutista ja hieman ylimääräisestäkin minkä auton kimpussa käyttää, hoitajat ei.
Tää ketju taas muistutti syistä minkä takia lopetin kotihoidossa työskentelyn ja lähdin yliopistoon opiskelemaan toista alaa. Suurin osa asiakkaista oli ihania, omaiset ei niinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ero on siinä sa
Sehän on hoitajan tehtävä. Palvella. Hoitaja on aikuisen perseenpyyhkijä.
Vierailija kirjoitti:
Tää ketju taas muistutti syistä minkä takia lopetin kotihoidossa työskentelyn ja lähdin yliopistoon opiskelemaan toista alaa. Suurin osa asiakkaista oli ihania, omaiset ei niinkään.
Onneksi jatkossa Purra ja Orpo kieltävät hoitajien alanvaihdon. Minusta kaikki nuoret ja kauniit 18-vuotiaat tytöt suorittamaan peppujen pesuja samalla tavalla kuin miehet joutuvat armeijaan. Ilman palkkaa tietysti.
Nojaa mua ei haittaa paikalla olevat omaiset, ei niiden mun töitä kuitenkaan kuulu tehdä. Suurin osa on kuitenkin tehtäviä mitä omaiset ei tee ja jos haluavat vaikka ruuan lämmittää niin yleensä on muutakin tehtävää tai jos ei niin onpa ainakin asiakkaan vointi tarkistettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ero on siinä sa
Monella tuntuu olevan käsitys että kotihoidon työntekijät on palkattu palvelemaan ja tekemään asioita hoidettavan puolesta. Se korjaamo saa maksun jokaisesta minuutista ja hieman ylimääräisestäkin minkä auton kimpussa käyttää, hoitajat ei.
Kiinnostavaa. Mihin kotihoidon työntekijät sitten on todellisuudessa palkattu ellei tekemään niitä asioita mitä hoidettava ei itse pysty tekemään? Ja eikö hoitaja sitten saa palkkaa joka minuutista minkä on töissä? Mulla ei ole omaisia kotihoidossa, joten mulle on täysin uutta tietoa jos ei olekaan niin että hoitaja olisi palkattu hoitamaan hoidettavaa ja saa työtunneistaan palkkaa ihan kuin autonkorjaajakin.
Tavallaan ymmärrän miksi sinulla ottaa päähän, mutta jos peruminen ei näy laskussa, niin systeemissä on vikaa. Varmasti käyntejä peruttaisiin paljonkin, jos se vaikuttaisi rahallisesti. Toinen mitä kannattaa miettiä on se, että teidän asiakkaiden omaiset saattavat olla vielä työelämässä. He voivat olla siis omasta arjestaankin väsyneitä, niin olisihan se hullua, että omien töiden päälle he tekisivät vielä teidänkin työt hyötymättä siitä mitenkään.
"Kiinnostavaa. Mihin kotihoidon työntekijät sitten on todellisuudessa palkattu ellei tekemään niitä asioita mitä hoidettava ei itse pysty tekemään? Ja eikö hoitaja sitten saa palkkaa joka minuutista minkä on töissä? Mulla ei ole omaisia kotihoidossa, joten mulle on täysin uutta tietoa jos ei olekaan niin että hoitaja olisi palkattu hoitamaan hoidettavaa ja saa työtunneistaan palkkaa ihan kuin autonkorjaajakin."
Hoitajan nyt vain on vaikea hyväksyä, että hänen tehtävänsä on pyyhkiä kakkaa ja pissaa, kun muut naiset kihartelevat hiuksiaan ja kikattelevat miesten kanssa ravintoloissa. Mutta ei sitä ole syytä hävetä. Jo ennen vanhaan aatelisilla oli omat perseenpyyhkijät ja näistä paikoista jopa kilpailtiin.
Mun isällä kävi kotihoito neljä kertaa päivässä. Aina jos olin paikalla tai tiesin meneväni (tai sisarukseni), peruin kotihoidon käynnin. Maksu siitä silti meni mutta koska tiedän kuinka kiire kotihoitajilla on niin mielelläni helpotin heidän työtaakkaansa. Edes joskus saivat olla jonkun vanhuksen luona pidempään ja hieman rauhallisemmin siirtyä paikasta toiseen kun yksi asiakas jäi välistä pois.
Itseä ei haittaa omaiset, teen työni sen mukaan, mitä kyseisen asiakkaan suunnitelmassa lukee. Olen kyllä ruokaakin lämmitellyt, vaikka omainen paikalla onkin. Aika usein ne omaiset itse sanovat, että he voivat hoitaa ruuan tms. Pesut pystyy vessassa tekemään , vaikka ne omaiset paikalla olisivatkin. Samoin lääkehoidon tai vaikka injektion. Monilla asiakkailla olen käynyt niin kauan, että omaisetkin ovat jo tulleet tutuiksi, samoin kuin se asiakaskin.
Kotona pärjäämisen varmistamisessa ja palvelussa on iso ero. Se kahvin keitto ei ole välttämätöntä kotona pärjäämisen kannalta.
Hoitajan nyt vain on vaikea hyväksyä, että hänen tehtävänsä on pyyhkiä kakkaa ja pissaa ja oksennusta ja muita eritteitä, kun muut naiset kihartelevat hiuksiaan ja kikattelevat miesten kanssa ravintoloissa. Mutta ei sitä ole syytä hävetä. Jo ennen vanhaan aatelisilla oli omat perseenpyyhkijät ja näistä paikoista jopa kilpailtiin.
1500-luvun alkupuoliskolla Englannin kuninkaana olleen Henrik VIII:n hovissa oli äärimmäisen tavoiteltu virka. Virallinen työnimike oli Groom of the Stool eli vapaasti suomennettuna jakkaran kamariherra. Nimi tulee siitä, että työntekijän tehtävänä oli tuoda omalaatuiselle hallitsijalle pehmustettu istuin (kuvassa) ulostamista varten, ja kun kuningas oli saanut hommansa hoidettua, työnsi kamariherra kätensä sisälle istuimeen ja pyyhki kuninkaan takaliston tikunnokassa olevalla märällä sienellä.
Kuulostaa pahimmalta mahdolliselta työltä, koska pyyhkimisen kohteena oli aikuinen, joka oli tehtävään itsekin täysin kykeneväinen henkilö. Mutta itseasiassa työpaikka oli kovinkin haluttu!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ero on siinä sa
Nyt sinä sotket yrittäjän ja työtekijän tulot. Autokorjaajat ovat yleensä tuntipalkalla samoin kuin hoitajatkin, joten kommentissasi ei ole pointtia.
Minulla taas ei ole aikaa odotella ihmisten haaveilua, ei hoitajien eikä omaisten koska työni on huoltaa laitoksia ja ruuan jako on pelkkä tarpeeton aikaani vievä lisätyö joka on pois oikeista töistä. Joten tarjotin tulee eteen ja tehköön mitä sillä huvittaa jokainen. Se tarjotin myös lähtee siitä aika nopeast koska ruokakärryn hakija ei odota.