Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vammainen nuori tuohtui, kun palvelu loppui kello 23

Vierailija
09.02.2024 |

https://yle.fi/a/74-20073529

Ymmärränkö nyt oikein, että kaikki muut asiat on kunnossa mutta hän haluaa palvelua myös yöllä? Koska haluaa ei halua mennä sänkyyn kello 23?

Kommentit (420)

Vierailija
101/420 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksinasujan on saatava ateriat myös. On tylsää kärsiä nälkää ja näivettyä tuuan puutteessa. Toivottavasti ruokapuoli hoituu ainakin. 

Käy kaupassa ja laittaa ruokaa avustajan kanssa. 

Siihenhän se avustaja on tarkoitettu, normaalin elämän sujumiseen, eikä mahdollistamaan kännireissuja aamuyöllä. Mutta ei riitä. 

Vierailija
102/420 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hän on 21v niin eihän hän edes pääse kaikkiin yökerhoihin, kun ikäraja monessa . Esimerkiksi K22- ja K24-paikkoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/420 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännä että täällä riittää empatiaa wt mammoille ja muille leijonaenoille jotka tappelevat yhteiskunnan tukia nepsy lapsilleen ja muille häiriköille jotka ovat vain kasvatusta vailla, mutta oikeasti vammaiset, jotka itse puhuvat puolestaan, saavat tällaista vihaa

Eno leijona.

Vierailija
104/420 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jännä että täällä riittää empatiaa wt mammoille ja muille leijonaenoille jotka tappelevat yhteiskunnan tukia nepsy lapsilleen ja muille häiriköille jotka ovat vain kasvatusta vailla, mutta oikeasti vammaiset, jotka itse puhuvat puolestaan, saavat tällaista vihaa

Mikä ihmisoikeus se yökerho on, kerro mulle se! 

Miten yökerho liittyy tähän, jutussa ei mainittu mitään yökerhoista? Noin yleisesti kuulunevat liikkumisvapauden piiriin ja esim. korona-aikana kävi ilmi, että moni kyllä piti yökerhoja ihan perustavaa ihmisoikeutena ja suurena loukkauksena, jos ei ilman rokotetta sisään päässyt...

Vierailija
105/420 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas yksi joka edesauttaa omalla mankumisellaan ja hullunkurisilla vaatimuksillaan sen ettei avustajiksi ole kovinkaan suurta tunkua. Avustajaa ei pidetä edes ihmisenä ja päävaatimuksena olla 24/7 käytössä vailla omaa elämää, perhettä jne. Omaishoitajaisänsä voi varmaankin jatkaa poikansa hoitamista ja avustamista sen 24/7. 

Vierailija
106/420 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten yökerho liittyy tähän, jutussa ei mainittu mitään yökerhoista? Noin yleisesti kuulunevat liikkumisvapauden piiriin ja esim. korona-aikana kävi ilmi, että moni kyllä piti yökerhoja ihan perustavaa ihmisoikeutena ja suurena loukkauksena, jos ei ilman rokotetta sisään päässyt...

Aamu-tv:ssä hän oli ja puhui että kun yökerhoissa ei pääse olemaan aamuun asti niin on se hirveää. Ihan jo yhdeltätoista pitää olla kotona, kun avustajan työaika päättyy. Ja että kun kaikki muutkin ja hän ei voi, mikä ei ole totta lähellekään. 

Vierailija
107/420 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas yksi joka edesauttaa omalla mankumisellaan ja hullunkurisilla vaatimuksillaan sen ettei avustajiksi ole kovinkaan suurta tunkua. Avustajaa ei pidetä edes ihmisenä ja päävaatimuksena olla 24/7 käytössä vailla omaa elämää, perhettä jne. Omaishoitajaisänsä voi varmaankin jatkaa poikansa hoitamista ja avustamista sen 24/7. 

Siis 24/7-hoitoon tarvitaan vähintään 4 hoitajaa, koska hoitajilla on vapaapäivätkin. Ei tässä kukaan odota yhden henkilökohtaisen avustajan työskentelevän 24/7. Neljä hoitajaa yhdelle on vain älyttömän kallista.

Vierailija
108/420 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kyllä se pitäisi olla pyörätuolivamnaiselle isompi oikeus kuin wt mammojen oikeus tehdä lisää häirikkölapsia yhteiskunnan elätettäväksi. Valitettavasti wt mammat siellä yökerhoissa pyörivät.

Kyllähän hänellä on oikeus, sitten kun ikä riittää, hommatkoon apua omalla rahalla tai pyytäköön kavereita tai omaisia avuksi. Ei voi edellyttää, että on avustaja sitä varten. 

Vierailija
109/420 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä ihmisoikeus se yökerhoissa käyminen on???

Miten usein itse käytte yökerhoissa? Minä olen käynyt muistaakseni kaksi kertaa, se toinen kerta oli 90-luvun lopulla. 

En ole käynyt ikinä, eikä ole mitään tarvetta mennä.

Vierailija
110/420 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis 24/7-hoitoon tarvitaan vähintään 4 hoitajaa, koska hoitajilla on vapaapäivätkin. Ei tässä kukaan odota yhden henkilökohtaisen avustajan työskentelevän 24/7. Neljä hoitajaa yhdelle on vain älyttömän kallista.

Hoitakoon isänsä ja palkatkoon omasta pussistaan ne loput tarvitsemansa lakeijat. 

Vierailija
111/420 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän tuohtui, kun ei voi elää haluamallaan tavalla. 

Moniko voi??? Että ihan kaikkea voi tehdä, mitä haluaa? 

Vierailija
112/420 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa tuo pelien maailmassa eläminen olla hämärtänyt todellisuudentajun. 

Vierailija
113/420 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan totta, vammaisilla pitäis olla täysi oikeus saada tarvittavaa hoitoa ja apua kellon ympäri ei oo oikei että ne joutuu taistelemaan saadakseen tarpeeks tukea, oli tilanne mikä tahansa. kaikilla pitäis olla mahdollisuus pelata ja tehdä mitä haluaa eikä kellonajan pitäis rajoittaa sitä. jokasen ihmisen ihmisarvo pitäis kunnioittaa ja varmistaa, että ne saa tarpeeks apua ja tukea, asuivat ne missä tahansa. Se on osa ihmisyyttä.

Se ihanne ei ole vielä toteutunut yhdessäkään maailman maassa, eikä perheessä. Ja tuskin ihmiset koskaan pystyvät muuttamaan luonnon rytmiä ja vaihtamaan yötä päiväksi, niin kuin täällä oletetaan, jopa vaaditaan yökouluja. Helpompi on vaihtaa omaa rytmiä, kun muuttaa maailman kaikkeutta. 

Vierailija
114/420 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseessä on mieshenkilö, niin yö vessan voi hoitaa kuikalla, moni sairaalassa oleva mies joutuu tekemään niin ja tuollahan toimii kädet että voi otta pullon ja lorauttaa. 

Yökerho ei ole ihmisoikeus, ole yli 70 ja en ole koskaan käynyt, enkä tunne jääneeni mistään paitsi. Jotain rotia palveluun, tuskin moni vanhus saa tarpeeseen muuta kuin ilmoituksen, ei ole rahaa ja siihen on tyytyminen.

Taloyhtiöissä on sääntöjä 22 hiljaisuus, miten tämä yökukkuja pelaa niin hiljaa ettei häiritse naapureita. Opiskelijalle klo 22 on oikea aika mennä nukkumaan. Ihan järjettömiä toiveita, toivottavasti on nyt saanut valautetta ja vähän ajattelee muitakin kuin omaa napaansa.

Vierailija
115/420 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin mutta vaikka olisi vain yksi, jonka työaika on 6-8 tuntia, ne tunnit eivät ole peräperää. On aivan kohtuutonta, jos tuollaisilla tunneilla pitäisi hypätä monta kertaa vuorokaudessa avustamassa milloin avustettava sattuu haluamaan. Eli olla käytettävissä 24/7 käytännössä.

Itse en suostuisi jakamaan niitä edes kahteen osaan tuolla palkalla. 

Vierailija
116/420 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös Arsin kertomukset omasta toimintakyvyistään ja esimerkiksis heräämisajoistaan eroavat avustajien kertomuksista. 

Vierailija
117/420 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä ihmisoikeus se yökerhoissa käyminen on???

Miten usein itse käytte yökerhoissa? Minä olen käynyt muistaakseni kaksi kertaa, se toinen kerta oli 90-luvun lopulla. 

En ole käynyt ikinä, eikä ole mitään tarvetta mennä.

Koetko menettäneesi siinä paljonkin ihmisoikeuksiasi? 

Vierailija
118/420 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jaakkola on kertonut heräävänsä päivittäin seitsemältä, mutta avustajat ovat kertoneet hänen heränneen paljon myöhemmin. Päätöksen mukaan Jaakkola myös pystyy toimimaan monissa asioissa omatoimisesti."

Sillai. Saisinko minäkin avustajan tekemään kotitöitä, jotta voisin pelata yöt? 

Vierailija
119/420 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ymmärrä tätä tilannetta. Mun sukulaisella on henkilökohtainen avustaja ja vapaa-aikaan käytettävät tunnit voi olla mihin aikaan tahansa. Eikö onnistu, että vapaa-ajan tunnit käytetään vaikka kerran tai kaksi kuussa klo 23-05. Jos palaa vaikka baarista klo 3, eikö sitten pääse kotona vessaan ja sänkyyn parissa tunnissa? Vapaa-ajan tunteja tähän menisi 12 tuntia kuussa, jos kaksi kertaa kk. Käsittääkseni sovitun tuntimäärän puitteissa ei ole velvollinen erittelemään missä käy ja mihin aikaan, minimi lain mukaan tähän 30 tuntia kk. 

Vierailija
120/420 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin mutta vaikka olisi vain yksi, jonka työaika on 6-8 tuntia, ne tunnit eivät ole peräperää. On aivan kohtuutonta, jos tuollaisilla tunneilla pitäisi hypätä monta kertaa vuorokaudessa avustamassa milloin avustettava sattuu haluamaan. Eli olla käytettävissä 2

Mutta Arsi odotti jutun mukaan saavansa henkilökohtaisen avustajan käyttöönsä 24/7/365. Ei siinä silloin ole tarvetta pilkkoa avustajan työpäiviä, vaan palkata vähintään 4 avustajaa hoitoremmiin. Tuleeko ensimmäinen avustaja siis klo 7 ja viimeinen lähtee klo 23? Tuloaikaa aamulla ei mainittu, mutta olettaisin sen olevan Arsin esittämä heräämisaika aamulla, joka ei avustajien mukaan pidä paikkaansa.