Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vammainen nuori tuohtui, kun palvelu loppui kello 23

Vierailija
09.02.2024 |

https://yle.fi/a/74-20073529

Ymmärränkö nyt oikein, että kaikki muut asiat on kunnossa mutta hän haluaa palvelua myös yöllä? Koska haluaa ei halua mennä sänkyyn kello 23?

Kommentit (420)

Vierailija
61/420 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulen ettei tyypille myönnetä nyt lisää avustajatunteja koska on tiedossa että hänellä on etenevä sairaus ja tulee tarvitsemaan jossain vaiheessa 24/7 avustajia. Siksi niitä lisätunteja ei nyt myönnetä.

Eiköhän kunta silloin pistä miehen laitokseen, eikä tarjoa palvelua kotiin.

Vierailija
62/420 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä jälleen kerran vahvistaa ystäväni kertoman, mitä en alkuun oikein uskonut, naiivi kun olin. 

Hän oli töissä vammaisten koulussa ja hoitolaitoksissa, kuten puolisonsakin, ja kertoi että monet (Huom! Ei kaikki) vammaiset nuoret ovat kotonaan olleet aivan pilalle lellittyjä, siksi tosi itsekkäitä ja vaativat itselleen kaiken mahdollisen ja ovat suorastaan vit..maisia ihmisiä. Ovet tottuneet saamaan kaiken ja enemmänkin ja ovat sitä mieltä, että heillä on siihen oikeus jatkossakin. 

Olen huomannut, että taisi olla oikeassa. 

Olet aivan oikeassa, sekaisinhan se aika monen "normi-ihmisen" pääkopan pistäisi jos ulkomaailma kohtelisi kuin roskaa ja vastapainoksi omat vanhemmat lellisivät hieman liikaa.

Täytyy olla vammaisilla aikamoinen mielenlujuus, että eivät sen pahemmassa jamassa ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/420 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä jälleen kerran vahvistaa ystäväni kertoman, mitä en alkuun oikein uskonut, naiivi kun olin. 

Hän oli töissä vammaisten koulussa ja hoitolaitoksissa, kuten puolisonsakin, ja kertoi että monet (Huom! Ei kaikki) vammaiset nuoret ovat kotonaan olleet aivan pilalle lellittyjä, siksi tosi itsekkäitä ja vaativat itselleen kaiken mahdollisen ja ovat suorastaan vit..maisia ihmisiä. Ovet tottuneet saamaan kaiken ja enemmänkin ja ovat sitä mieltä, että heillä on siihen oikeus jatkossakin. 

Syy on silloin vanhemmissa. 

Vierailija
64/420 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teidän mielestä on siis väärin, että nuori mies haluaisi päästä yöllä vessaan ja itse päättää kotiintuloaikansa, eikä tykkää jos se on klo 21. Huhhuh teitä.

Tottakai saa päättää. Mutta ei yhteisillä verorahoilla. 

Vierailija
65/420 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Päättivätkö sinun vanhempasi nukkumaanmenoajoistasi kun olit 21 ja muuttanut pois kotoa?"

Kyllä tuossa iässä, jos on 21v niin pitäisi jo nuoren itse tajuta, ettei enää voi valvoa klo 23 jälkeen, asui sitten kotona tai omillaan, jos nuori käy ammattikoulua ja koulu alkaa klo 8 ja tarvitaan 8h yöunet ja aamulla herätys klo 6-7. 

Meillä 20v nuori ja käy töissä, niin hän on jo sängyssä klo 21, kun työt alkavat klo 7, muuten ei jaksa. Hiukan myöhemmin meni nukkumaan kun oli lukiossa, mutta silloinkin viimeistään klo 22. 

Milloin tuo avustettava nuori nukkuu, jos hän käy ammattikoulua ja jos aikoo pärjätä koulussa, niin tarvitaan 8h yöunet ja koulu alkaa klo 8. 

Vierailija
66/420 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, onhan se nyt ihan helv*tin itsekästä vammaiselta haluta samanlaista elämää kuin muutkin saavat elää (kirjoitettu sarkastisesti).

Kaikkien vammaisten pitää vaan maailman tappiin adti tyytyä siihen luuhun, joka kouraan silloin tällöin nakataan, koska vammaisetgan eivät omista minkäänlaista ihmisarvoa (kirjoitettu provosoivasti).

On tämä maailma sekaisin kun ei vähääkään viitsitä asettua toisten saappaisiin ja pohtia muutakin kuin rahaa, taloutta, kustannuksia, vientiä ja "mitä hyötyä/haittaa mä siitä saan".

Itteäni v*tuttaisi aivan s**tanasti, jos menettäisin niin paljon mahdollisuuksia kuin Arsi ylen jutussa sekä saisin ainakin viikoittain jos ei päivittäin kuulla haukkumisia ja nähdä joko sääliviä tai halveksuvia ilmeitä. Omat rajoitteeni eivät sentään näy päällepäin eivätkä estä minua toimimasta kuten haluam, joten olen siinä hyvin etuoikeutetussa asemassa "rajoitteisena" ihmisen

Tollanen kitinä on länsimaalaisen ihmisen itsekkyyttä. Mene kattomaan johonkin köyhään maahan mitä siellä tapahtuu oli rajotteita tai ei. Sun vamma ei ole yhteiskunnan ongelma

Vierailija
67/420 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mulla vaan ollut opiskelijana varaa käydä baareissa kuin ehkä kerran parissa kk korkeintaan, ja opinnotkin veivät niin paljon aikaa ja energiaa, ettei olisi jaksanutkaan. Yökerhossa kävin ensimmäisen kerran lähemmäs kolmikymppisenä työssäkäyvä ä. 

Ilmeisesti vammainen saa hyvät tuet ja opiskelukin on nykyään helppoa, kun yöt voi viettää baareissa ja pelaillen.

Milloin hän opiskelee? Kai hänen joskus pitää nukkuakin. 

Vierailija
68/420 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisiltä puuttuu ihan oikeasti empatiakyky. He parkuvat kallista bensaa, kallistunutta kauppalaskua, kalliita lainojen korkoja taloissaan. Muuhun ei riitä kapasiteetti. Nämä kaikki ymmärtämättömät ihmiset jotka täällä ulisee voi pahoin ja tämä palsta on niitten kaatopaikka. Ollaan koukussa palstaan ja riitelyyn. Olin täältä pois varmaan vuoden ja voin paremmin. Eihän täällä oo muuta kuin pahoinvointia. Säälin teitä oikeesti. Jos ei riitä ymmärrystä vähempiosaisille niin kannattaa oikeasti katsoa peiliin ja miettiä mitä sieltä näkyy. Pohtia oikein syvällisesti sitä mitä käy jos menettääkin kaiken mitä sieltä peilistä näkyy.

Vierailija
69/420 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Että yötäpäivää pitäisi olla joku päivystämässä kotona. Palvelutaloon kuuluu tämä herrasmies.

Juurikin näin. Jutussahan vielä mainittiin että hänelle oli tarjottu tuettua asumispaikkaa mutta kieltäynyt ja halua asua yksin omin ehdoin.

Tulee mieleen mun sukulainen. Kehitysvamman vuoksi vanhemmat passanneet 24/7, mutta halusi muuttaa omilleen. Tulikin laitoksen säännöt ja mm. nukkumaanmenoaika. Ei yllättäen sopeutunut, kun kotona oli vrk-rytmi päälaellaan. Palasi kotiin.

Eli tässä on nyt reality check menossa, ei sen kummempaa. Voitte hajaantua.

Eikö vammaisen ihmisen hyvinvointia tukisi säännöllisempi rytmi? Miksi vanhemmat antavat hänen valvoa mit

Varmasti ovat. Vanhempana kannattaa aloittaa hyvissä ajoin lasten kasvattaminen ja opastaminen tiettyihin rutiineihin, niin niistä ei tarvitse sitten tapella ikuisesti ja uupua niin pahasti. Siinä tekee itselleenkin palveluksen, kun opettaa pienestä pitäen tietyt jutut. 

Vierailija
70/420 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kukaan pakota nukkumaan klo 21. Hänhän pelaa koko yön. 

Vierailija
71/420 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisiltä puuttuu ihan oikeasti empatiakyky. He parkuvat kallista bensaa, kallistunutta kauppalaskua, kalliita lainojen korkoja taloissaan. Muuhun ei riitä kapasiteetti. Nämä kaikki ymmärtämättömät ihmiset jotka täällä ulisee voi pahoin ja tämä palsta on niitten kaatopaikka. Ollaan koukussa palstaan ja riitelyyn. Olin täältä pois varmaan vuoden ja voin paremmin. Eihän täällä oo muuta kuin pahoinvointia. Säälin teitä oikeesti. Jos ei riitä ymmärrystä vähempiosaisille niin kannattaa oikeasti katsoa peiliin ja miettiä mitä sieltä näkyy. Pohtia oikein syvällisesti sitä mitä käy jos menettääkin kaiken mitä sieltä peilistä näkyy.

Kyllä minuakin sairaana ihmisenä harmittaa ilkeät kommentit. Ja se, että joidenkin mielestä kaikkea pitää mitata rahassa. Rakentava kritiikki systeemiä kohtaan on hyväksyttävää. 

Vierailija
72/420 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän kyllä harmituksen, mutta ei valitettavasti taida olla realismia, että yhteiskunta voisi järjestää jokaiselle apua tarvitsevalle yksilölliset palvelut. Tässäkin tapauksessa on kuitenkin tarjottu vaihtoehtoja. Fakta on se, että yöllä avustajan järjestäminen on todella kallista. Avustajat tekee raskasta työtä huonolla palkalla eikä sitä palkkaa kun halua nostaa. Täytyy myös huomioida kulut, jotka tulee siitä jos avustajan täytyy ajaa jostain keskellä yötä edestakaisin vain lyhyen pätkän takia. Harva voi yöllä liikkua muuten kun omalla autolla, jos nyt ei asuta ihan jossain Helsingin ytimessä. Mielestäni vammaisille nuorille koitetaan kuitenkin aika paljon apua tarjota, on ylipäätään mahdollista asua yksin ja iltamenoihinkin saa kyllä silloin tällöin avustajan. Toinen juttu onkin sitten mm vanhukset, se hoidon taso on ihan luokatonta, koska rahaa ja hoitajia ei vaan ole. Monen vammaisen arki on luksusta siihen verrattuna. Myös omaishoitajien arki on usein aika karua, ei he voi miettiä mihin aikaan haluaa nukkua vaan nukkuu silloin kun ehtii, usein pätkissä. 

Vierailija
73/420 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä sinä oikein uliset? Tälle vähempiosaiselle pojalle on tarjottu yhteiskunnan toimesta apua ja hoitoa. On tarjottu tuen asumisen asuntoa missä apua olisi tarjolla 24h. Mutta ei kelpaa. Ja nyt yhteiskunnan varoilla pitäisi palkata lisää avustajia, siksi että asiakas vain haluaa. 

Vierailija
74/420 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, onhan se nyt ihan helv*tin itsekästä vammaiselta haluta samanlaista elämää kuin muutkin saavat elää (kirjoitettu sarkastisesti).

Kaikkien vammaisten pitää vaan maailman tappiin adti tyytyä siihen luuhun, joka kouraan silloin tällöin nakataan, koska vammaisetgan eivät omista minkäänlaista ihmisarvoa (kirjoitettu provosoivasti).

On tämä maailma sekaisin kun ei vähääkään viitsitä asettua toisten saappaisiin ja pohtia muutakin kuin rahaa, taloutta, kustannuksia, vientiä ja "mitä hyötyä/haittaa mä siitä saan".

Itteäni v*tuttaisi aivan s**tanasti, jos menettäisin niin paljon mahdollisuuksia kuin Arsi ylen jutussa sekä saisin ainakin viikoittain jos ei päivittäin kuulla haukkumisia ja nähdä joko sääliviä tai halveksuvia ilmeitä. Omat rajoitteeni eivät sentään näy päällepäin eivätkä estä minua toimimasta kuten haluam, joten olen siinä hy

no eihän se oo oikein, että vammaiset jäis ilman apua ja tukea. niille pitäis kyl tarjota avustajapalveluita ilman, että ne joutuu kattoo jatkuvasti budjettia. jokasen pitäis saada tarpeeks apua, oli tilanne mikä hyvänsä.

Vierailija
75/420 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihmisoikeus se yökerhoissa käyminen on???

Miten usein itse käytte yökerhoissa? Minä olen käynyt muistaakseni kaksi kertaa, se toinen kerta oli 90-luvun lopulla. 

Vierailija
76/420 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

no eihän se oo oikein, että vammaiset jäis ilman apua ja tukea. niille pitäis kyl tarjota avustajapalveluita ilman, että ne joutuu kattoo jatkuvasti budjettia. jokasen pitäis saada tarpeeks apua, oli tilanne mikä hyvänsä.

Vierailija
77/420 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuossa tehdään nuorelle karhunpalvelus ja heikennetään hänen mahdollisuuksia entisestään hänen pärjäämistään, jos järjestetään avustajia 24/7 ja menmään nuoren pillin mukaa. 

Jos hän käy ammattikoulua, niin hänen pitäisi olla jo nukkumassa klo 23 ja jos hän puuhailee ja tarvitsee avustajia klo 23 niin ammattikoulu haaveet voi unohtaa ja yleiskunnon säilymisen, silllä jo hänen sairautensa vuoksi yöunet ovat tärkeät ja sitä tarvitaan menestyminen koulussa. 

Noin lyhyillä yöunilla, hän käy koko ajan ylikierroksilla ja terveys heikkenee. 

Vierailija
78/420 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hänen ei pitäis jäädä ilman apua vaikka haluaaki olla hereillä yöllä. kaikilla pitäis olla oikeus saada tarvittavaa hoitoa ja tuki 24/7 koska se on ihmisoikeus.

Vierailija
79/420 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet aivan oikeassa, sekaisinhan se aika monen "normi-ihmisen" pääkopan pistäisi jos ulkomaailma kohtelisi kuin roskaa ja vastapainoksi omat vanhemmat lellisivät hieman liikaa.

Täytyy olla vammaisilla aikamoinen mielenlujuus, että eivät sen pahemmassa jamassa ole.

Missä mielessä vammaisia kohdellaan kuin roskaa? Tämäkin jannu valitsi itse asumisen paikassa, johon ei saa palveluja vuorokauden ympäri. Laitoksessa olisi saanut, mutta ei kelvannut. 

Vierailija
80/420 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vammaiset ovat siis ihan ok, jos eivät kuluta verorahoja tai elävät sillä "minimillä" jolla juuri pysyvät elossa, mutta eivät opiskele tai vuetä vapaa-aikaa. Joissain maissa tämä on hoidettu niin, että he kerjäävät kadulla tai elävät perheensä armoilla tai laitoksessa poissa silmistä koko elämänsä, ja siellä saavat juuri ja juuri minimin. Suomi on vähän edellä näitä maita ihmisoikeuksissa, mutta aika moni täällä haluaisi ottaa takapakkia.

Veikkaanpa että teidän ongelmat ovat Mitättömiä ja elämänne luksusta verrattuna tuon herran elämään. Vai vaihtaisitteko osia?