Helsingin sanomat varoittaa lapsettomien erittäin ankeasta vanhuudesta!!!
Kommentit (253)
Vierailija kirjoitti:
Ihmeellinen sitkeä luulo joillakin että lapset hoitaisi vanhempiaan kun ne tulee vanhoiksi. Ei meiltä ole kumpikaan tulossa hoitamaan vanhempiani, en minä 150km päästä eikä siskoni 300km päästä. Meillä on omat vastuut ja urat kotipaikkakunnillamme. Meidän elämä on myös arvokas eikä minulla todellakaan ole tarkoitus käyttää koko aikuiselämääni aina jotain passaten. Kenelläkään ei ole oikeutta ryöstää minulta ainutkertaista elämääni omaan käyttöönsä.
Lapset voidaan lailla velvoittaa tähän, kun työikäisiten määrä ei riitä vanhusten kaitsemiseen. Se ei tarkoita sitä, että he itse hoitavat, vaan että järjestävät vanhuksensa hoidon.
Jos lapsia ei ole, kellään ei ole velvollisuutta huolehtia siitä vanhuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Artikkeli pitää hyvin paikkaansa. Asumme ruotsissa.
Siskoni kanssa saimme olla kovana että isä sai aikoinaan hoivakoti paikkansa, suomalaiselta osastolta.
Olisivat haluneet dementikon jättää kotiinsa kodinhoidon varaan. Olisi ollut yhteiskunnalle edullisempaa.
Isältä ruotsinkieli jo unohtunut.
Ne neuvottelut ja kädenväännöt, ihan sairasta. Siinä oli pidettävä puolensa. Kiltemmät lapset jyräävät allensa. Ihan suoraa kyselevät ja odottavat että lapset auttavat, hoitavat vanhempiaan. Pikku asistanssia sitten olisi siintä hemsamariitista.
Jos isä olisi ollut lapseton tai me tyttäret jotain kilttejä, saamattomia mämmäreitä niin olisi laitettu yksin sinne kotiin sairaalasta, pärjäämään kodinhoidolla mikä olis käynyt pari kertaa päivässä hetken.
Tarvitsi jo tuolloin vahtimista 24/7.
Tuohan on suomalaisten vanusten kohtalo nykyään ja ei väliä onko vanhuksella omaisia vai ei. Silti sama kohtalo
Itse juttu oli kyllä huono ja toimi yksityisten palvelujen mainoksena. Kokonaan unohdettiin esim. muistisairaat, jotka ei pysty ostamaan mitään palveluja, vaikka niitä tarvitsevat. Kuka auttaa höperöä vanhusta, kun omaiset ei ole mukana?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmeellinen sitkeä luulo joillakin että lapset hoitaisi vanhempiaan kun ne tulee vanhoiksi. Ei meiltä ole kumpikaan tulossa hoitamaan vanhempiani, en minä 150km päästä eikä siskoni 300km päästä. Meillä on omat vastuut ja urat kotipaikkakunnillamme. Meidän elämä on myös arvokas eikä minulla todellakaan ole tarkoitus käyttää koko aikuiselämääni aina jotain passaten. Kenelläkään ei ole oikeutta ryöstää minulta ainutkertaista elämääni omaan käyttöönsä.
Lapset voidaan lailla velvoittaa tähän, kun työikäisiten määrä ei riitä vanhusten kaitsemiseen. Se ei tarkoita sitä, että he itse hoitavat, vaan että järjestävät vanhuksensa hoidon.
Onko tää joku vassareitten, vai emakkojen märkä päiväuni? Jakaa sikiämisen kärsimystä ympärilleen. Seuraavaksi esität, että kaikki lisääntymiskykyiset naiset hedelmöitetään väkisin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Artikkeli pitää hyvin paikkaansa. Asumme ruotsissa.
Siskoni kanssa saimme olla kovana että isä sai aikoinaan hoivakoti paikkansa, suomalaiselta osastolta.
Olisivat haluneet dementikon jättää kotiinsa kodinhoidon varaan. Olisi ollut yhteiskunnalle edullisempaa.
Isältä ruotsinkieli jo unohtunut.
Ne neuvottelut ja kädenväännöt, ihan sairasta. Siinä oli pidettävä puolensa. Kiltemmät lapset jyräävät allensa. Ihan suoraa kyselevät ja odottavat että lapset auttavat, hoitavat vanhempiaan. Pikku asistanssia sitten olisi siintä hemsamariitista.
Jos isä olisi ollut lapseton tai me tyttäret jotain kilttejä, saamattomia mämmäreitä niin olisi laitettu yksin sinne kotiin sairaalasta, pärjäämään kodinhoidolla mikä olis käynyt pari kertaa päivässä hetken.
Tarvitsi jo tuolloin vahtimista 24/7.
Tuoha
Mietipä, mikä on vanhuksen kohtalo, kun omaiset ei ole pitämässä puolia. Kaikista vanhuspalveluista pitää nykyään taistella. Jos vanhuksella ei ole ketään pitämässä puolia, hän jää heitteille.
Taitaa hesarin levikki olla pienenemään päin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tää joku vassareitten, vai emakkojen
Oikeiston märkä uni on pakottaa naiset raskaaksi vaikka raiskaamalla.
Vanhustenhoidossa ja saattohoidossa hoitajana työskennellyt lapseton tätini alkoi hyvissä ajoin kyselemään, autanko häntä vanhuksena. Arvelisin, että kyseisen alan ammattilaisella ei ole isoja puheita siitä omasta pärjäämisestä elämän ehtoopuolella, kun on nähnyt, mitä se todellisuudessa on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tää joku vassareitten, vai emakkojen
Ei, ainoastaan stoalainen toteamus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttävä ajatusmaailma, että jollakin on jokin velvollisuus huolehtia jostakin (muu kuin aikuinen lapsestaan 18v asti). Valtiolla ei ole mitään velvollisuutta ylläpitää jonkin luuserin elämää, tai lapsella huolehtia vanhemmistaan. Jokainen on itse vastuussa itsestään.
Mun äidillä ja isällä on 3 lasta. Sisko ja veli on molemmat työelämän ulkopuolella ja vielä aikuisinakin tarvitsevat vanhojen vanhempiensa apua taloudellisesti ja henkisesti.
Itse olen työelämässä, mutta asun kaukana, 1000km päässä. Mitään hyötyä minustakaan ei heille ole jokapäiväisessä elämässä, vaikka kuinka tahtoisin auttaa.
Toisaalta, jos on lapsia, moni saa tyytyä heidän apuunsa, vaikka on veroja ikänsä maksellut. Raha kun ei enää riitä palveluihin muiden kuin muuttajien osalta.
No mikä tässä on ongelma? Lopulta se on yleisen edunvalvojan, sosiaalityön ja hoitokodin henkilökunnan kombinaatio, joka sinusta huolehtii, ellei omaisia ole.
Ihan turhaa lätinää. Niin paljon on lastensa laitoksiin ja koteihinsa hylkäämiä vanhuksia. Ja toisaalta, yksi tuttu vanha rouva kuoli 93-vuotiaana ilman lapsiaan jotka olivat kaikki kuolleet ennen häntä. Ei täältä lähdetä ikäjärjestyksessä.
Vierailija kirjoitti:
Jaa... no ensiksikin on säästynyt lapsettomuuden takia sen verran rahaa ja tullut omaisuutta hankittua, joten tulen viettämään vanhuuden etelän lämmössä. Jos asiaa lekurille niin silloin mennään taksilla ovelta ovelle yksityiselle. Siinä vaiheessa kun menee liikuntakyky tai en persettä pysty pyyhkimään, niin vaihdan hiippakuntaa itse valitsemallani tavalla kun niin haluan.
Nyt saan asetella sanani, ettei kommenttini poistu.
Se, että ihminen valitsee päättää elämänsä, on valtavan iso asia. Etenkin terveenä. Vaikka sitä miten järkeilisi, että nyt olisi aika, niin ehkä sitten kuitenkin vielä tämä päivä.
Kunnes oletkin huonossa kunnossa etkä pysty tai ymmärrä enää. Tuohon se päätös siis voi romuttua; kukaan ei näe tulevaisuuteen eikä siten voi tehdä niitä muutoksia tyyliin päivää ennen kuin terveys romahtaa.
Ihanteellista tuo olisi minunkin mielestäni. En vaan näe, että elämä toisi yllätyksiä. Esim. siskoni, 58-vuotias, sairastui muistisairauteen. Ei ole suvussa näin varhain sairastuneita. Aluksi hän ei itse suostunut uskomaan, että mikään on vialla. Nyt ei enää ymmärrä, että tarvitsee pian jonkun hoitamaan itseään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttävä ajatusmaailma, että jollakin on jokin velvollis
Eikö olekin? Vastuu kuitenkin liittyy kiinteänä osana aikuisuuteen. Aikuisuutta ei ole olematta ilman vastuuta.
Niin se on ollut maailman sivu, että lapset auttavat vanhoja vanhempiaan. Kannattaa tehdä lapsia vielä kun voi jos saa. Yhteiskunnan apuun ei kannata luottaa. Se voi sitten olla vaikka mitä!
Suomessa on korkea verotus ja sen takia kukaan ei jää hoitamatta eikä lasten tarvitse hoitaa ketään vanhempiaan.
Näin aina sos-demut on perustellut korkeaa verotusta.
Mun äidillä on 6 sisarusta mutta silti vielä työelämässä oleva, 200 kilometrin päässä asuva äitini on ainoa joka käy huolehtii mummosta ja mummon asioista. Mummon kanssa samalla paikkakunnalla asuva täti perheineen auttaa mummoa vain jos saa siitä maksun.
Ei ne lapset takaa hyvää vanhuutta.
Melko naiivia kuvitella että ne lapset huolehtisi oikeasti, mitään velvollisuutta kun ei ole.
Ensin heitetään ne kakarat ulos kämpästä kun se täyttää 18 että voidaan vihdoin nauttia omasta elämästä ja sitten kuvitellaan niiden tulevan hoitamaan sitä samaa äippää vanhana :D
Hesari elää italaialisten kulttuurissa. Sori siitä