Seuraajat huolissaan siivouskuningatar Auri Kanasesta: Miksi et käytä suojavarusteita?
Kananen oli jo saanut todella kivuliaan korvatulehduksen ja epäili korvaansa menneen torakka pahoin saastunutta kohdetta siivotessaan.
Nyt Auri on somensa perusteella puuhannut aivan äärilleen täyden ja törkyisen WC-pöntön parissa ja seuraajat ovat järkyttyneitä suojavarusteiden puuttumisesta.
Noista kohteista voi saada todella ikävän infektion, loistartunnan, tai vaikka minkä taudin. Miksi Auri jatkaa siivoilua sandaalit jalassa ja pikkutopeissa?
Kommentit (124)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanon suoraan että kouluja käymättömät siivoojat ovat yksi päänvaiva. Kaikki pitää näyttää kädestä pitäen, varsinkin vessan siivous, ei nämä tiedä aseptisuudesta mitään. Ja koneiden käyttö, huolto yms. Kaikki pitää opettaa. Kysytään paljonko tuota ainetta mihinkin ja saako käyttää tähän. Mikä laikka tuohon tulee. Eräs soitti kun olin talon toisessa päässä että apua, on vessassa veriroiskeita, mitä teen. Niinpä, jos olisi koulun käynyt niin tietäisi eikä tarvitsisi olla sormi suussa.
Mikään muu ei ole niin raskasta kun ammattitaidoton työkaveri, ei ole aikaa opettaa perusasioita kuten vahaamista, mikä pitäisi osata kun alalla työskentelee. Käykää se tutkinto, jos ei muuten niin oppisopimuksella jos palkkaa haluatte samalla saada. Ja työt ei todellakaan lopu sen jälkeen.
Mulla ei ole siivousalan koulutusta, muuten olen kyllä kouluja käynyt mutta
Veriroiskeisiin kyllä törmää ihan muuallakin kuin vaan sairaaloissa. Esimerkiksi rappusiivouksissa ja itselläni kohde jossa päivittäin melkein näkee verta, kiitos narkkien (wc)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Videot myy paremmin kun on fliplopit jaloissa, eli varvassandaalit jne
Jollet ole koskaan huomannut ainakin kesällä siivoojilla on ihan yleisesti työkenkinä sandaalit ilman sukkia. Jolle kohteessa nyt vaadita turvakenkiä tai umpikenkiä.
No ei tulisi mieleenkään olla avojaloin sandaaleissa, ,niin paljon eritteitä joka paikoissa.
Hoivakoti siivooja
Mua inhottaa ajatus jo pelkästä pölystä varpaiden väleissä😬
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, kyllä siivoojalla pitää olla siivouskortti, hygieniapassi, ensiapukortti, verokortti ja korttipakka vähintään, että saa niitä töitä tehdä.
Tämä on muuten ihan totta, Suomessa. Olen hakenut siivoustöitä mutta moneen vaaditaan kortteja tai koulutuksia. Nyt katsonut alan koulutuksia jos pääsisi siivoamaan edes toimistoja. Ei enää kuka tahansa pääse siivoamaan.
Todellakaan kenen tahansa ei kuulu päästä siivoamaan. Jonkinlainen koulutus pitäisi olla pakollinen.
Yksikin muualta tullut siivooja käytti suunnilleen pullon viikossa wc-pesuainetta, laimentamattomana. Kun se kuulemma toi hyvän tuoksun vessoihin.
Vierailija kirjoitti:
Mietin myös mitä homeitiöitä saa keuhkoihinsa. Niitä ei sitten häädetään enää tavan antibiooteilla. Nuori nainen, ei taida pohtia terveysasioita tai pelätä sairastumista. Flip flopit joo mutta suojavaatteet pitäisi torakat kokonaan ulkopuolella. Nekin levittävät mielenkiintoisia tauteja.
Suojavarusteet päässä ei näytä niin seksikkäältä somessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, kyllä siivoojalla pitää olla siivouskortti, hygieniapassi, ensiapukortti, verokortti ja korttipakka vähintään, että saa niitä töitä tehdä.
Tämä on muuten ihan totta, Suomessa. Olen hakenut siivoustöitä mutta moneen vaaditaan kortteja tai koulutuksia. Nyt katsonut alan koulutuksia jos pääsisi siivoamaan edes toimistoja. Ei enää kuka tahansa pääse siivoamaan.
Todellakaan kenen tahansa ei kuulu päästä siivoamaan. Jonkinlainen koulutus pitäisi olla pakollinen.
Yksikin muualta tullut siivooja käytti suunnilleen pullon viikossa wc-pesuainetta, laimentamattomana. Kun se kuulemma toi hyvän tuoksun vessoihin.
Ette perehdyttänyt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kyllä kelvannut sairaalaan kesätyöhön laitoshuoltajaksi ilman koulutusta. Ne vakituiset työkaveritkin oli kyllä vailla alan koulutusta myöskin. Ei meillä ollut mitään erikoisvälineitä tai suojapukuja käytössä.
Taitaa sairaala olla kohteena sellainen että jäisi ilman tekijöitä jos alan koulutusta vaadittaisiin. Itse en ainakaan tykännyt edes vanhainkodissa olla kun hygieniataso niin korkea. Saisin sairaalassa stressihäiriön. Mulle sopii koulu.
Voi olla että infektioiden ja sairaalabakteerien määrä tulee lisääntymään kun sairaalahuoltajina toimivat kouluttamattomat ja työkokemusta omaamttomat henkilöt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietin myös mitä homeitiöitä saa keuhkoihinsa. Niitä ei sitten häädetään enää tavan antibiooteilla. Nuori nainen, ei taida pohtia terveysasioita tai pelätä sairastumista. Flip flopit joo mutta suojavaatteet pitäisi torakat kokonaan ulkopuolella. Nekin levittävät mielenkiintoisia tauteja.
Suojavarusteet päässä ei näytä niin seksikkäältä somessa.
Kokkiohjelmissa näkee usein ihmisiä hiukset auki ja melkein osalla tukka ui keitossa. Juurikin kuvausten takia. Olisi ruman näköistä pitää hiusverkkoa tai myssyä. Ei ole seksikästä.
Vierailija kirjoitti:
Siivoaminen vaatii erityistä osaamista ja taitoja jotka tulisi oppia koulutuksen kautta. ammattitutkinnon suorittaneet siivoojat voisivat tarjota korkealaatuisempia palveluita ja varmistaa paremman hygienian ja turvallisuuden.
siivoaminen on ammatti joka ansaitsee saman arvostuksen kuin muutkin ammatit ja koulutus auttaisi tukemaan tätä käsitystä.
Koulutetut siivoojat voisivat myös oppia tehokkaampia ja ympäristöystävällisempiä tapoja suorittaa tehtävänsä.
AMKin käyneet siivoojat voisivat myös saada parempaa palkkaa ja työsuhde-etuja.
Siivojille ei vain olla valmiita maksamaan niin hyvää palkkaa että tämä kannattaisi. Kuka ottaisi älyttömät opintolainat ja opiskelisi 3.5 vuotta siivoojaksi korkeakoulussa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kyllä kelvannut sairaalaan kesätyöhön laitoshuoltajaksi ilman koulutusta. Ne vakituiset työkaveritkin oli kyllä vailla alan koulutusta myöskin. Ei meillä ollut mitään erikoisvälineitä tai suojapukuja käytössä.
Taitaa sairaala olla kohteena sellainen että jäisi ilman tekijöitä jos alan koulutusta vaadittaisiin. Itse en ainakaan tykännyt edes vanhainkodissa olla kun hygieniataso niin korkea. Saisin sairaalassa stressihäiriön. Mulle sopii koulu.
Voi olla että infektioiden ja sairaalabakteerien määrä tulee lisääntymään kun sairaalahuoltajina toimivat kouluttamattomat ja työkokemusta omaamttomat henkilöt.
Eiköhän näihin pääosin vaadita tutkinto. En tunne ketään kuka työskentelee sairaalassa siivoojana eikä ole käynyt koulutusta siihen. Ja tunnen siis monta alan tekijää. Kesätyöntekijöiksi kyllä haetaan niitä joilla ei papereita, harmillista. Monesti jälki on sitten sen mukaista kun töihin palaa:/ Voi vaan kuvitella sitten miten bakteerit levinnyt kesän aikana. Ei tee mieli sairaalaan kyllä kesällä:D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaahas, 1 suomalainen menestyy. Nyt on alettava vetämään häntä alas.
Oikeasti osaan tämän alan toimista tarvitaan erityiskoulutus ja erityiset luvat. Esim. tuholaistorjuntaa ei saa kuka tahansa harjoittaa. Virallisista luvan suorittaneista tuholaistorjujista on oma rekisterinsä ja näistäkään kaikki eivät saa hankkia tai käsitellä rotanmyrkkyä.Huokaus. Auri ei harjoita tuholaistorjuntaa. Se on täysin eri asia kuin siivoaminen.
Näkisitte missä kunnossa on vaikka ravintoloiden vessat kun ne siivotaan. Ihan tavallisissa varusteissa ne siivotaan.
Monessa ravintolassa pitää työn ohessa siivota vessa samoilla vaatteilla millä hääräät ravintolan puolella ja käsittelet buffetin tuotteita. Ja ilmeisesti laitoskeittiöissäkin nykyään pitää keittiöhenkilökunnan siivota välillä vessoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ihmisiä hoitamaan eli lähihoitajaksi pääsee vuoden koulutuksella, niin ei siivoojan koulutuskaan saisi olla sitä pitempi. Vasta oli tällä palstalla linkki johonkin 30 vuotta Suomessa asuneen maa han muut tajan haastatteluun, jossa tämä mm. kertoi miten maa han muut ta ja tytöt saa helposti töitä hoitoalalta, mutta pojat ei saa sieltä töitä ja niinpä ne ajautuu rikollisjengeihin, kun haluavat jostain saada rahaa. Jos pojat ei kerta pääse lähihoitajiksi, niin siivous vois olla heille sitten se vaihtoehto, jos siihen ois yhtä lyhyt koulutus.
Totuus on se että siivoustyö ei kiinnosta monia ja vielä vähemmän koulutus
Joitakin helppoja vaihtoehtoja niille m a m u pojillekin pitäis kuitenkin olla. Ettei rikollisuus jää ainoaksi vaihtoehdoksi ansaita rahaa, kun mitään töitä ei saa. Ei kaikist
No onhan niillä vaihtoehtoja. Mutku rikollisuus on niin c0ol, voi saada paljon rahaa eikä makseta veroja.
Siivous on aika vaikeaa. Putosin kärryiltä jo liinan taittelussa kun puhdas puoli pitää aina olla kättä vasten ja näytössä meni aina päin v*ttua. En edelleenkään osaa. En käynyt koulua loppuun, sain onneksi töitä varastolta. Siivous ei sovi kaikille, vaatii todella paljon tarkkuutta ja en osaa olla sekä tarkka, tehokas ja nopea. Kaikki kunnia siivoojille, vaativa duuni!
Vierailija kirjoitti:
Siivous on aika vaikeaa. Putosin kärryiltä jo liinan taittelussa kun puhdas puoli pitää aina olla kättä vasten ja näytössä meni aina päin v*ttua. En edelleenkään osaa. En käynyt koulua loppuun, sain onneksi töitä varastolta. Siivous ei sovi kaikille, vaatii todella paljon tarkkuutta ja en osaa olla sekä tarkka, tehokas ja nopea. Kaikki kunnia siivoojille, vaativa duuni!
Sain valituksia aikoinaan töissä kun käytin liian monta liinaa yhteen kohteeseen. Juuri siksi kun en muistanut mitä puolta olin käyttänyt ja mitä en. Oli pakko ottaa uusi puhdas. Valitukset tuli työkavereilta. En ymmärrä miten he siinä kiireessä muistavat yhtään mitään mikä puoli milloinkin käytetty. Meinasi tulla burnout jo kuukaudessa koska olen tunnollinen tekijä ja hirveä stressin määrä kun tehtävä nopeasti ja tarkkaan. Onneksi oli määräaikainen työ, joskus oli pakko luistaa hommista kun ei kukaan nähnyt ja todennäköisesti käyttää samaa likaista puolta. Tuntui pahalta:( Monta kertaa tuli koskettua jo puhtaaseen pintaan ja meinasi lähteä järki kun alkoi miettimään että olikohan nyt tuo pyyhitty ja entäs sitten mopin ja kuivaimen, harjan varret. Oliko niihin vahingossa koskenut likaisella vai puhtaalla.
Vierailija kirjoitti:
Mitähän on ne suojavarusteet, mitä vessaa pestessä pitäisi olla? Ei ainakaan itselläni ole ollut kuin hanskat ja työvaatteet.
Hiukan eri tavallinen vessa kuin sellainen vessa joita Auri siivoaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisen pitäisi vähintäänkin suorittaa Suomessa näitä alaan liittyviä lisäkoulutuksia, että osaisi toimia paremmin ja saisi myös itsekin tarjota ja suorittaa näitä toimenpiteitä.
Lol, jos nykyään siivoojallekaan ei riitä enää edes 4 vuoden oman alan korkeakoulutus, vaan pitäis opiskella lisää. Vissiin jo yhtä monta vuotta kuin lääkärit eli 6?
Näillä koulutuksilla yritetään saada ammattiin arvostusta lisää. Mutta vaikka itse pidän siivoustyöstä niin en jaksaisi sitä opiskella. Yritin mutta oli niin puuduttavaa ettei jaksanut päntätä. Hain kouluaikaan töitä ja lopetin opiskelut ja siivoan tällä hetkellä ammatikseni, ilman koulutusta.
Minäkin inhosin tuota koulutusta, mutta kävin sen koska yksityiselläkin saa vähän lisää palkkaan, ja pääsee kunnan hommiin, mihin vaaditaan koulutus. Kun nyt ei oman alankaan töihin tunnu pääsevän...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen käsittänyt että Auri on ihan kouluttautunut laitoshuoltaja. Ei anna kyllä ammattitaitoista kuvaa nyt
Restonomi on koulutukseltaan.
No just. Eli ei ole koulutusta. No siltä se näyttääkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän näihin pääosin vaadita tutkinto. En tunne ketään kuka työskentelee sairaalassa siivoojana eikä ole
Eikös sairaalassa ole laitoshuoltajia eikä siivoojia? Sen lisäksi on välinehuoltajia.
Olen miettinyt siivousalan koulutusta mutta juuri tuo tarkkuus mietityttää, en varmaan pääsisi näyttöjä läpi sen vuoksi. Joskus tehnyt siivoustöitä mutta siitä huolimatta ei töitä ole saanut.
Meidän firmassa ei Auri voisi siivota, on pakko olla työvaatteet ja työkengät, ja käyttää turvavarusteita.