Seuraajat huolissaan siivouskuningatar Auri Kanasesta: Miksi et käytä suojavarusteita?
Kananen oli jo saanut todella kivuliaan korvatulehduksen ja epäili korvaansa menneen torakka pahoin saastunutta kohdetta siivotessaan.
Nyt Auri on somensa perusteella puuhannut aivan äärilleen täyden ja törkyisen WC-pöntön parissa ja seuraajat ovat järkyttyneitä suojavarusteiden puuttumisesta.
Noista kohteista voi saada todella ikävän infektion, loistartunnan, tai vaikka minkä taudin. Miksi Auri jatkaa siivoilua sandaalit jalassa ja pikkutopeissa?
Kommentit (124)
Vierailija kirjoitti:
Mitähän on ne suojavarusteet, mitä vessaa pestessä pitäisi olla? Ei ainakaan itselläni ole ollut kuin hanskat ja työvaatteet.
Varmaankin aloittajan mielestä tiiviit uimalasit ja ffp3-maski. Kuulostaa kyllä jo ihan OCD:lta moiset varusteet joidenkin mahdollisesti ilmaan lentävien pisaroiden takia.
Koitapa oikeasti siivota FFP3-maski päässä. Ite kerran koitin sellainen päässä siivota vanhan talon hiirenpaskaista vinttiä. Happi loppui vartissa ja päätä särki koko loppupäivän. Loput siivosin ilman maskia eikä mitään tautia tarttunut.
Vierailija kirjoitti:
Perusteli ettei käytä kumisaappaita koska iik torakat pääsee sinne ja siksi käyttää VARVASTOSSUJA. Miksei kiristä saappaita ihoa vasten vaikka naruilla ettei pääse ötökät saappaisiin? Ei ole älykkyydellä tätä naista siunattu.
Mitä ne torakat sitten haittaa jos juoksee varvastossuisen jalan yli? Tuskin se Auri niiden paskaa syö. Ainoastaan paskaa syömällä niitä tauteja niiltä torakoilta saa.
On muuten hullua, että mietitään miten nuoret saatais työelämään nopeammin ja sitten kuitenkin vaaditaan siivojaltakin kohta vissiin joku siivousalan YAMK-koulutus ja vielä tuholaistorjuntakurssit päälle. Ei ihme kun kukaan ei pääse nuorena työelämään.
Videot myy paremmin kun on fliplopit jaloissa, eli varvassandaalit jne
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, kyllä siivoojalla pitää olla siivouskortti, hygieniapassi, ensiapukortti, verokortti ja korttipakka vähintään, että saa niitä töitä tehdä.
Tämä on muuten ihan totta, Suomessa. Olen hakenut siivoustöitä mutta moneen vaaditaan kortteja tai koulutuksia. Nyt katsonut alan koulutuksia jos pääsisi siivoamaan edes toimistoja. Ei enää kuka tahansa pääse siivoamaan.
Mulla ei koulutusta, vain vuosien kokemus. Olen siivoojana hoivakodissa, niihin otetaan ainakin kun ei ole tarjolla koulutettuja.
Sanon suoraan että kouluja käymättömät siivoojat ovat yksi päänvaiva. Kaikki pitää näyttää kädestä pitäen, varsinkin vessan siivous, ei nämä tiedä aseptisuudesta mitään. Ja koneiden käyttö, huolto yms. Kaikki pitää opettaa. Kysytään paljonko tuota ainetta mihinkin ja saako käyttää tähän. Mikä laikka tuohon tulee. Eräs soitti kun olin talon toisessa päässä että apua, on vessassa veriroiskeita, mitä teen. Niinpä, jos olisi koulun käynyt niin tietäisi eikä tarvitsisi olla sormi suussa.
Mikään muu ei ole niin raskasta kun ammattitaidoton työkaveri, ei ole aikaa opettaa perusasioita kuten vahaamista, mikä pitäisi osata kun alalla työskentelee. Käykää se tutkinto, jos ei muuten niin oppisopimuksella jos palkkaa haluatte samalla saada. Ja työt ei todellakaan lopu sen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Koitapa oikeasti siivota FFP3-maski päässä. Ite kerran koitin sellainen päässä siivota vanhan talon hiirenpaskaista vinttiä. Happi loppui vartissa ja päätä särki koko loppupäivän. Loput siivosin ilman maskia eikä mitään tautia tarttunut.
Korona-aikana tämä oli ilahduttavaa siivota täydessä suojavarustuksessa.
Kaupunkien ongelma joten ei kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Sanon suoraan että kouluja käymättömät siivoojat ovat yksi päänvaiva. Kaikki pitää näyttää kädestä pitäen, varsinkin vessan siivous, ei nämä tiedä aseptisuudesta mitään. Ja koneiden käyttö, huolto yms. Kaikki pitää opettaa. Kysytään paljonko tuota ainetta mihinkin ja saako käyttää tähän. Mikä laikka tuohon tulee. Eräs soitti kun olin talon toisessa päässä että apua, on vessassa veriroiskeita, mitä teen. Niinpä, jos olisi koulun käynyt niin tietäisi eikä tarvitsisi olla sormi suussa.
Mikään muu ei ole niin raskasta kun ammattitaidoton työkaveri, ei ole aikaa opettaa perusasioita kuten vahaamista, mikä pitäisi osata kun alalla työskentelee. Käykää se tutkinto, jos ei muuten niin oppisopimuksella jos palkkaa haluatte samalla saada. Ja työt ei todellakaan lopu sen jälkeen.
Jos maksaisitte asiallista palkkaa, ehkä saisitte jonkun koulua käyneen.
Niin kauan kuin siivoustyöstä maksetaan surkeinta mahdollista liksaa, on turha inistä että joku ei kuluta vuosia koulun penkillä päästäkseen sitä tekemään.
Nuorena kun olin mäkkärissä töissä, vessat siivottiin jollain niin ärtsyllä pesuaineella että kärystä meinas taju lähteä. Sen vuoksi työkaveri piti vahtia vessan ovella ja vuorotellen siivottiin, vaihdettiin vuoroa kun toinen meinasi pökrätä niin toinen piti vahtia.
Ja kyllä, oli ihan päällikön ohjeistus.
N28
Virukset ovat viheliäisiä. Suomi on muuttunut turvattomampaan suuntaan. Itse käytän kasvomaskia saunaa, suihkutiloja pestessäni. Koronan aikaan kasvomaski koko ajan kasvoilla.
Ovenkahvat, kaiteet desinfioivalla koronan aikaan. Kyllä huoli on suuri miten voi epidemia syntyä.
Siistijöiden vastuu on kova, pomot eivät tätä ymmärrä. Saati muutkaan jotka eivät siivoustyötä tee.eivät vain halua nähdä ja eivät ymmärrä todellista vaaraa. Vähättelevät vain kuinka siivous on pa..a työ ja sen osaa jokainen.
No, oikeasti ei sitä jokainen osaa. Kunhan vain halutaan vähätellä ammattikuntaa.
Jokainenhan tietää miten menee oikeaoppinen wc tilojen siivous, miten siivousliina taitellaan niin , että saadaan mahdollisimman monta pintaa. mitä on vahaus, kristallointi, vaiheet ja kuinka sauna ja kaakelipinnat pestään niin ettei pintaa pilata???? Ph arvot tietää jokainen ja miten ne vaikuttaa puhdistettvaan materiaaliin.
Niin, näihin vastauksen tietää kaikki, koska onhan ammattisiivous niiiiiiin helppoa, jonka jokainen osaa??? Ja siitä ammattitaidosta ei saisi saada siistijä ihmisarvoista palkkaa niinkuin muutkin työtä tekevät saavat?
Tämä ei todellakaan ole oikein siistijöitä kohtaan. Palkassa se vastuu pitäisi näkyä niinkuin muillakin työntekijöillä.
Selailin... Mitkä alaikäiset ja uusavuuttomat täällä räpeltää.. Huuooohh..
Mulla on koulukiusaamistausta ja olen iloinen että peruskoulupohjalla olen päässyt siivoojaksi. Kouluja en ole pystynyt käymään koska ne ovat olleet liikaa. Viihdyn työssäni ja palkka on juuri hyvä omalle kohdalleni. Saan säästöönkin. Asiakkat pitävät minusta, esimies kehunut työnjälkeä.
Ei koulutus aina kaikkea kerro. Halusin siivoojaksi koska pidän fyysisestä työstä sekä rutiineista, en koskaan miettinyt palkkaa, kunhan saan olla työelämässä. Harmi jos menee siihen että myös siivoojalta vaaditaan joka paikkaan tutkinto. Jää moni työntekijä pois.
Tärkeää että oma naama näkyy eikä suojamaskeja ja suoja vaatteet puuttuu törkykohteissa ja samoin kunnon käsineet viiltoja vastaan mikä nyt tietenkään käy.
Vierailija kirjoitti:
Virukset ovat viheliäisiä. Suomi on muuttunut turvattomampaan suuntaan. Itse käytän kasvomaskia saunaa, suihkutiloja pestessäni. Koronan aikaan kasvomaski koko ajan kasvoilla.
Ovenkahvat, kaiteet desinfioivalla koronan aikaan. Kyllä huoli on suuri miten voi epidemia syntyä.
Siistijöiden vastuu on kova, pomot eivät tätä ymmärrä. Saati muutkaan jotka eivät siivoustyötä tee.eivät vain halua nähdä ja eivät ymmärrä todellista vaaraa. Vähättelevät vain kuinka siivous on pa..a työ ja sen osaa jokainen.
No, oikeasti ei sitä jokainen osaa. Kunhan vain halutaan vähätellä ammattikuntaa.
Jokainenhan tietää miten menee oikeaoppinen wc tilojen siivous, miten siivousliina taitellaan niin , että saadaan mahdollisimman monta pintaa. mitä on vahaus, kristallointi, vaiheet ja kuinka sauna ja kaakelipinnat pestään niin ettei pintaa pilata???? Ph arvot tietää jokainen ja miten ne vaikuttaa puhdistettvaa
Ammattitaitoinen siivooja ei käytä itsestään nimitystä siistijä tai puhu liinoista. Se on siivooja/laitoshuoltaja/toimitilahuoltaja sekä pyyhe, ei liina
T.Laitoshuoltaja
Lopetin Aurin videoiden katsomisen vähän aikaa sitten. Oli kiva katsoa niitä videoita, joissa esimerkiksi masennuksesta toipuva oli päästänyt asunnon todella sotkuiseksi ja likaiseksi, mutta ei ollut mitään bio hazard-tilanteita. Autettavat olivat myös ihan tervejärkisen oloisia ja kiitollisia.
Nyt on tullut enemmän videoita, joissa asukkaat ovat selkeästi valehdelleet Aurille sotkun syistä, esimerkiksi väitetään jonkun ulkopuolisen sotkeneen. Sotkut ovat menneet myös paljon ällöttävämmäksi, enää ei ole vaan paljon roskaa ja pinttynyttä likaa vaan kämppä vaatisi jo kalmasiivousta. Yhdellä videolla asukas oli jopa vääntänyt tortut lavuaariin?!
Olen kyllä kelvannut sairaalaan kesätyöhön laitoshuoltajaksi ilman koulutusta. Ne vakituiset työkaveritkin oli kyllä vailla alan koulutusta myöskin. Ei meillä ollut mitään erikoisvälineitä tai suojapukuja käytössä.
Perusteli ettei käytä kumisaappaita koska iik torakat pääsee sinne ja siksi käyttää VARVASTOSSUJA. Miksei kiristä saappaita ihoa vasten vaikka naruilla ettei pääse ötökät saappaisiin? Ei ole älykkyydellä tätä naista siunattu.