Ensimmäisen sairauspäivän palkattomuus tulee pitkittämään sairauslomia
Sijaisia tarvitaan lisää ja työnantajalle se tuottaa lisää vaivaa ja kustannuksia. Aivan järjetön hanke.
Kommentit (192)
Palkaton sairausloma vähentää verotuloja ja ostovoimaa. Siinä tippuu moni pienituloisen toimeentulotuelle.
toinen ääripää taas ottaa pari sairauspäivää silloin tällöin kun pomo ei antanut palkatonta vapaata. Ei haittaa, ollaan sitten palkattomalla sairauslomalla.
ei tää ole hyvä.
Mulla on ollut teini-iästä lähtien migreenikohtauksia, jotka yleensä kestää päivän tai korkeintaan kaksi. Eli olen ollut vuosien varrella todella monta kertaa päivän mittaisella sairauslomalla, koska siinä päänsäryssä ei kerta kaikkiaan voi olla töissä. Tästä huolimatta olen sitä mieltä, että eka saikkupäivä voisi olla palkaton, koska tiedän sitä käytettävän hyväksi vaikka tänne kirjoittavat pyhimykset eivät sitä tietenkään tee.
Oon yleensä kipeänä 1,5 pv . Viime vuonna olin kerran. Ikäväähän toi palkattomuus on, mutta mulle ei, onneksi, iso juttu
En jaksa lukea viestiketjua, mutta Ruotsissahan tämä käytäntö on ollut jo vuosia. Ihan hyvin sujuu!
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ollut teini-iästä lähtien migreenikohtauksia, jotka yleensä kestää päivän tai korkeintaan kaksi. Eli olen ollut vuosien varrella todella monta kertaa päivän mittaisella sairauslomalla, koska siinä päänsäryssä ei kerta kaikkiaan voi olla töissä. Tästä huolimatta olen sitä mieltä, että eka saikkupäivä voisi olla palkaton, koska tiedän sitä käytettävän hyväksi vaikka tänne kirjoittavat pyhimykset eivät sitä tietenkään tee.
Erittäin suomalainen näkemys. Vaikka minä itse olen tunnollinen ja ahkera työntekijä, joka tekee työnsä tod näk sitten seuraavana päivänä, kun migreeni on ohi, olen valmis maksamaan siitä, että kukaan toinen ei käytä hyväksi yhtäkään palkallista saikkupäivää.
Maksan vaikka satasen, että työkaveri ei saa viittäkymppiä.
Vierailija kirjoitti:
En jaksa lukea viestiketjua, mutta Ruotsissahan tämä käytäntö on ollut jo vuosia. Ihan hyvin sujuu!
Ruotsissa on monta muutakin käytäntöä, esim. semmoinen, että ensimmäisenä töihin tullut lähtee viimeisenä, työntekijät ovat aktiivisesti mukana neuvotteluissa, noin pari mainitakseni.
Jotta ei menetä rahaa, niin voi hätätapauksessa käyttää muutaman lomapäivän pikailmoituksella.
Ei varmaan tule niin helposti sellaista superlojaalista tunnetta, että heti töihin kun vähänkin paremmalta tuntuu, vaan toipuu sitten ajan kanssa omaa parastaan ajatellen. (?)
Millä alalla nämä myyttiset maanantaisaikuttajat ovat? Jos meidän työpaikalla joku on ma kipeänä, se on järjestään jonkun pitemmän saikun yhteydessä, esim. viikko lenssussa. Enemmän tuntuu, että ihmiset yrittää alkuviikon tsempata, keskellä viikkoa on päivän tai pari kipeänä kun joku lenssu leviää, ja loppuviikosta yritetään jo tulla (ainakin puolikuntoisena etä)töihin. Ja meillä on käytössä työterveysneuvottelut ja varhaisen puuttumisen mallit päihdeongelmiin ja esimies voi vaatia saikkulapun tarvittaessa ja vieläpä työterveyden lääkäriltä eli niihin mahdollisiin krapulaisiin saadaan kyllä puututtua
Vierailija kirjoitti:
Millä alalla nämä myyttiset maanantaisaikuttajat ovat? Jos meidän työpaikalla joku on ma kipeänä, se on järjestään jonkun pitemmän saikun yhteydessä, esim. viikko lenssussa. Enemmän tuntuu, että ihmiset yrittää alkuviikon tsempata, keskellä viikkoa on päivän tai pari kipeänä kun joku lenssu leviää, ja loppuviikosta yritetään jo tulla (ainakin puolikuntoisena etä)töihin. Ja meillä on käytössä työterveysneuvottelut ja varhaisen puuttumisen mallit päihdeongelmiin ja esimies voi vaatia saikkulapun tarvittaessa ja vieläpä työterveyden lääkäriltä eli niihin mahdollisiin krapulaisiin saadaan kyllä puututtua
Tätä ihmettelen minäkin. Muutenkin jotenkin tuntuu ihan hullulta tuo hokeminen, että minä en koskaan saikuta turhaan, joten siitä syystä olen valmis maksamaan työnantajalle siitä, että joskus kuitenkin on pakko jäädä sairauslomalle, koska tiedän, että jotkut saikuttaa turhaan.
Eli että on ihan ok, että mä maksan siitä, mitä ikinä en tee, mutta joku toinen tekee. Pääasia ilmeisesti on siis, että työnantaja ei maksa mistään, ei siitäkään, että ottaisi käsittelyyn nämä "jotkut" jotka maanantaisaikuttaa.
Itse en henkilökohtaisesti halua alkaa maksamaan siitä, että olen sen muutaman vuoden välein oikeasti niin kipeä, että en jaksa tehdä töitä, kun vielä tiedän, että siellä ne työt mua odottaa, ei ole sijaisia tms. Eli jos tämä nyt otetetaan käyttöön, mun mielestä vähimmäisvaatimus on, että vain aloilla, joissa oikeasti tarvitaan ja saadaan sijainen.
Eli että on ihan ok, että mä maksan siitä, mitä ikinä en tee, mutta joku toinen tekee.
No just näin. Tolla perusteella mun pitäis varmaan maksaa kahdesta lounaasta, jos näen jonkun ottavan ylimääräisen kanaleikkeen tai toisen jälkkärin työmaaruokalassa.
Tässä on vain se pikku seikka ongelmana, että tämä ei ole totta. Mikään fakta tai tutkimus ei tätä tue, vaan päinvastoin.
Se, että saa olla 1-3 päivää (yleensä tuon 3) sairauslomalla omalla ilmoituksella, kertoo semmoisesta kuin luottamus. Eli siis siitä, että työnantaja luottaa työntekijöihinsä. Tiedän, melkoisen harvinainen ilmiö tämän päivän suomalaisessa työelämässä.
Kuitenkin kaikki faktat tukevat saatuja kokemuksia siitä, että kun luottamus on kunnossa, työntekijät haluavat olla sen arvoisia. He eivät koe kohtelutyytymättömyyttä, joka yleensä esiintyy juurikin tarpeettomina sairauslomina, myöhästelynä ja varasteluna. Myös säännöllisiin poissaoloihin on itse asiassa helpompi puuttua, koska ne ovat osa tätä luottamuspakettia.
Eli uudelle työntekijälle kerrotaan heti alussa, että sinulla oikeus omalla ilmoituksella olla saikulla x määrää päivää ja jos poissaoloja kertyy enemmän kuin xx päivää, meillä on tapana pitää keskustelu siitä, mikä vikana. Ovatko siis työtehtävät oikeita, onko työn teossa tai muualla jotain vialla. Säännöt on näin selvät molemmin puolin.
Suomi on hullu maa, josta tästä aletaan ottaa takapakkia.