Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ensimmäisen sairauspäivän palkattomuus tulee pitkittämään sairauslomia

Vierailija
08.02.2024 |

Sijaisia tarvitaan lisää ja työnantajalle se tuottaa lisää vaivaa ja kustannuksia. Aivan järjetön hanke. 

Kommentit (192)

Vierailija
121/192 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

107:lle vastauksena

En mä kyllä saikun takia oo menny lekuriin koskaan, ihan netin kautta oon kertonu oireet ja lähettävät sitten saikkulapun. Lekuriin pääsee vasta jos ei itekseen lähe paranemaan.

Niin juuri tämmöisen se työnantaja lopettaa, zoom-palaverissa on aivan liian helppoa feikata. Se alkaa vaatimaan läsnäoloa terkkarin luona, koska sillä tavalla todistat olevasi oikeasti kipeä. Siellä netissä voi kato se krapula mennä flunssasta liian helposti, kun kuvassa ei ole haju ja tärinä.

No juu, sitten varmaan työnantaja tarjoaa myös työterveyspalvelut. 

Omasta kokemuksesta terveysasemat ei oo työnantajien käskytettävissä, vaan menevät ihan omien sääntöjensä mukaan.

Vierailija
122/192 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulee pitkittämään. Itse tulen juuri pienellä palkallani toimeen. Ei todellakaan ole varaa menettää yhdenkään päivän palkkaa. Harva flunssa kolmessa päivässä täysin talttuu eli jos sinne lääkäriin pitää raahautua, niin kyllä sieltä sairaslomaa sen 5 päivää saa. Työnantajalle tästä tosiaan tulee lisäkustannuksia. Jatkossa jokainen flunssa tuo vähintään viikon sairasloman. 

En ymmärrä hallituksen järjenjuoksua. Meidän työpaikalla saikuttajat on otettu tarkempaan syyniin. Näin muiden ei tarvitse kärsiä ja saikuttajakin saa ehkä apua ongelmiinsa. 

Ai. Minun flunssani ei kestä sen kauempaa, oli eka päivä sitten p

Tää oli hyvä trolli! Aikuisethan ei sairastu juuri siten, että toinen aikuinen on vieressä ripulipaskat vaipassa....Mutta siis tässä se sketsinpaikka onkin, kieltämättä.

Suomalainen työpaikka vuonna 2025, puolet porukasta kulkee paskavaipoissa haisten ja toinen puoli törttöilee seiniä päin 39 asteen kuumeessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/192 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En mä kyllä saikun takia oo menny lekuriin koskaan, ihan netin kautta oon kertonu oireet ja lähettävät sitten saikkulapun. Lekuriin pääsee vasta jos ei itekseen lähe paranemaan.

Niin juuri tämmöisen se työnantaja lopettaa, zoom-palaverissa on aivan liian helppoa feikata. Se alkaa vaatimaan läsnäoloa terkkarin luona, koska sillä tavalla todistat olevasi oikeasti kipeä. Siellä netissä voi kato se krapula mennä flunssasta liian helposti, kun kuvassa ei ole haju ja tärinä.

Ei työnantaja sitä sentään päätä, miten terveydenhoidossa toimitaan. Mikään terveysasema ei huoli enää hengitystieoireisia tai ripulitautisia sinne tartuttamaan jonkun lippulappusen takia. Jos työnantaja haluaa toisin, hän myös maksaa sen. 

Vierailija
124/192 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole tapana saikuttaa, joten ei kiinnosta.

Ilmeisesti muutenkin naisvaltaisten alojen juttu?

Vierailija
125/192 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keksikää sitten parempi keino houkutella krapulaiset töihin.

Työnantaja voi pitää työntekijän ja työterveyden kanssa neuvottelun vaikka kolmen sairauspoissaolon jälkeen. Jos teillä ei ole vielä tuota käytössä, niin mene firman johdon puheille ja sano, että esimiehesi ei hoida hommiaan. Jatkossa nämä tietyt ihmiset joutuvat hommaamaan lääkärintodistuksen jokaisesta poissaolosta.

Tällainen vaatimus maksaa työnantajalle lähes yhtä paljon, kuin päivän palkka.

Paljonkohan työntekijän  työterveydessä käynti maksaa työnantajalle? Tiedätkö?

Vierailija
126/192 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nytkin n 2 miljoonaa palkansaajaa on sopimuksissa joissa eka päivä on palkallinen. Miksi nostetaan ylös?

Ei ole työntekijän oma valinta olla töissä ilman työehtosopimusta. Jos alalla ei ole yleissitovaa sopimusta ja työnantaja ei halua noudattaa, niin mitään ei voi tehdä. Suomessa on myös paljon sellaisia työpaikkoja, jotka jäävät yleissitovuuden alojen katvealueisiin.

Esimerkiksi opetusalalla on yleissitova sopimus, mutta jos on vaikka kouluttajana jossain muussa kuin varsinaisesti tutkintoon johtavassa oppilaitoksessa tai koulussa, niin ei tarvitse noudattaa. Yleensä suurin osa esim. TE-toimistojen kokoutumiskoulutuksista ja S2-opetuksesta on näitä, joissa halvin - eli se, jonka ei tarvitse noudattaa TES:siä, voittaa keikan. Halpa hinta on työntekijöiden selkänahasta pois. 

Vierailija
127/192 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No juu, sitten varmaan työnantaja tarjoaa myös työterveyspalvelut. 

Omasta kokemuksesta terveysasemat ei oo työnantajien käskytettävissä, vaan menevät ihan omien sääntöjensä mukaan.

Suurimmaksi osaksi tarjoaakin jo. Mutta totta kai ne, jotka haluavat mennä tähän älyttömyyteen mukaan, eli tosiaankin alkaa sakottamaan työntekijöitään flunssaan sairastumisesta estääkseen krapulaisten maanantaisaikuttelun ovatkin valmiita myös kustantamaan tarvittavat kyttäyspalvelut. Se valitettavasti on vähän suomalaisen työnantajan luonne: ollaan valmiita maksamaan vaikka enemmän kyttäämisestä kuin siitä, että työntekijään luotettaisiin.

Vierailija
128/192 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakko vielä kommentoida. Mikä ihmeen zoom-palaveri? Ei mun terveysasemalla ainakaan ole mitään zoom palavereja. Ihan netissä klikkaillaan oireet, kerrotaan työpaikka ja pyydetään todistus ja  tarvittavat lääkkeet.

Vierailija
129/192 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on ihan selvä, että yhden päivän poissaolo olisi järjetön, vaikka esim. migreeni talttuisikin. Kannattaa olla poissa kerralla vähintään 3 päivää tai esimerkiksi jos on selkä kipeä, vaikka kaksi viikkoa. 

Miksi?

Koska menettää vain sen yhden päivän palkan, mutta saa lomailla enemmän.

Etkö tähän mennessä ole saanut toipua rauhassa?

Ja nimenomaan, lusmuille kyse on lomailusta.

SairausLOMA. Oletko kuullut sellaista sanaa? 

Niin juuri. Tarkoitus on

Siinähän juuri toipuu kunnolla. Kerrankin. 

Vierailija
130/192 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole tapana saikuttaa, joten ei kiinnosta.

Ilmeisesti muutenkin naisvaltaisten alojen juttu?

Sairaanhoito- ja lastenhoitoalalla altistuu jatkuvasti infektioille, jolloin työntekijät sairastelee, vaikka naisilla on parempi vastustuskyky infektioita vastaan kuin miehillä (syyttäkää tästä testosteronia).

Vierailija
131/192 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö suurin osa kuulu sopimukseen jossa eka sairaslomapäivä on palkallinen? Kunnat, valtio jne...

Vierailija
132/192 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä niitä lähihoitajia saadaan niin paljon, että he ehtivät kiertää jokaisen sairaaksi ilmoittautuneen luona ensimmäisen sairauspäivän aikana?

Tarkastus olisi pistokoe. Työnantaja voisi myös tilata tarkastuksen työntekijälleen, jos epäilee tätä vilpistä.

Vierailija
133/192 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä niitä lähihoitajia saadaan niin paljon, että he ehtivät kiertää jokaisen sairaaksi ilmoittautuneen luona ensimmäisen sairauspäivän aikana?

Tarkastus olisi pistokoe. Työnantaja voisi myös tilata tarkastuksen työntekijälleen, jos epäilee tätä vilpistä.

Jos työnantaja on vainoharhainen, niin siinä tapauksessa kannattaa ruveta etsimään toista työpaikkaa.

Vierailija
134/192 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö suurin osa kuulu sopimukseen jossa eka sairaslomapäivä on palkallinen? Kunnat, valtio jne...

Työnantaja voi vaihtaa käyttämänsä työehtosopimuksen sellaiseen, jossa ensimmäinen sairauspäivä on palkaton.

Vierailija
135/192 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakko vielä kommentoida. Mikä ihmeen zoom-palaveri? Ei mun terveysasemalla ainakaan ole mitään zoom palavereja. Ihan netissä klikkaillaan oireet, kerrotaan työpaikka ja pyydetään todistus ja  tarvittavat lääkkeet.

Siis ette ole edes nettipuhelun kautta yhteydessä saikun kirjoittajaan, vaan omaehtoisesti klikkailette oireita? Voitko kertoa minulle, miten tämä estää krapulaista hankkimasta saikkua itselleen useammaksi päiväksi kuin maanantaiksi? Tsiisus, en yhtään ihmettele saikkujen määrää, jos sitä saikkua tosiaan saa klikkailemalla netissä. Joskus nuorempana festareiden jälkeen tuo olisi voinut itsellekin olla vastustamaton kiusaus, onneksi ei tommoisia upeita palveluja ollut, niin sielu säästyi puhtaampana...

Vierailija
136/192 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keksikää sitten parempi keino houkutella krapulaiset töihin.

Ei palkata sellaisia, joilla on (erityisesti arkisin) krapulaa, näin yksinkertaista.

Alkoholia työpaikoille. Ei haittaa vaikka piereskelet, ei sairauspoissaoloja,ei valitusta palkasta ,,,,     kaikki voittaa

Vierailija
137/192 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Zoom palaveri tarkoittaa = peräsuolen tähystystä.  2,1tuuman putkea puoli kuivan niin ,että kitarisoissa tuntuu. En voi suositella.   Jos Zoom - palaveri kutdu napshtaa koneelle niin heitä roskiin koko läppäri.

Vierailija
138/192 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mun lapsen korvaan ei ykskään kiertävä lähäri laittais yhtään mitään. Justjajust sais kuumeen mitata, vaikkakaan siitä ei mitään hyötyä olis kun osaan lääkitä lapseni.

T. Lähäri jolla ei ole sairaanhoitajan, terveydenhoitajan saatika lääkärin koulutusta

Vierailija
139/192 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämäkin on kokeiltu ja eikö tulos ollut juurikin tuo, että pakko sairastaa varmuuden vuoksi pitempään.

Suosittelen, että kaikki jotka vain kykenevät, niin menevät töihin sairaina, aloittavat päivän ja lähtevät kesken päivän kotiin sairastamaan niin pitkäksi aikaa kuin tarvis. Työpäivä on silloin aloitettu ja ei mene  omasta pussista 

Sairaiden pitää pysyä kotona.

Vierailija
140/192 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämäkin on kokeiltu ja eikö tulos ollut juurikin tuo, että pakko sairastaa varmuuden vuoksi pitempään.

Suosittelen, että kaikki jotka vain kykenevät, niin menevät töihin sairaina, aloittavat päivän ja lähtevät kesken päivän kotiin sairastamaan niin pitkäksi aikaa kuin tarvis. Työpäivä on silloin aloitettu ja ei mene  omasta pussista 

Sairaiden pitää pysyä kotona.

Ei tarvitse, jos itse arvelee kykenevänsä tekemään edes jotain töissä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi yhdeksän