Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ensimmäisen sairauspäivän palkattomuus tulee pitkittämään sairauslomia

Vierailija
08.02.2024 |

Sijaisia tarvitaan lisää ja työnantajalle se tuottaa lisää vaivaa ja kustannuksia. Aivan järjetön hanke. 

Kommentit (192)

Vierailija
141/192 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkkeitä pitäisi vapauttaa saatavaksi ilman reseptiä, ei tarvitse olla pois esimerkiksi flunssan takia jos saa tarpeeksi hyvät tropit ilman lääkärissä käyntiä.

Ainakin itse olen ottanut duactin avulla töissä ihan jäätävässä poskiontelotulehduksessa.

Apteekista pitäisi saada;

Kunnon puuduttavia lääkkeitä kurkkukipuun. Kodeiinia kovempiin särkyihin, esimerkiksi selkäkipuihin.

Isompia pakkauksia särkylääkkeitä saataville. Antibiootteja virtsatietulehdukseen, esim kotitestin perusteella. Duactia tai vastaavaa flunssaan ja allergiaan.

Duactia voi käyttää myös jos vähän väsyttää, niin pääsee ylös vaikka muuten ei jaksaisi.

Apteekkia voisi muutenkin hyödyntää enemmän terveystestien perusteella annettavien hoitojen tekemiseen. Eiköhän esimerkiksi Streptokokki-A:n voisi todeta kotitestillä ja apteekki sitten sen perusteella määräisi sopivan antibioottikuurin.

No, en usko, että apteekeille saadaan oikeus määrätä lääkkeitä, lääkärit tuskin puoltaisivat tätä muutosta ja lakiakin pitäisi muuttaa.

Mutta reseptilääkkeiden vapauttaminen käsikauppaan pitäisi onnistua. Tulee vapauttamisesta ongelmia, mutta pärjäilee monet muutkin maat asian kanssa 

Vierailija
142/192 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Normaali aikuinen ihminen ei sairastu vatsatatutiin koska pesee kätensä"

Juu käsiä pesemällähän ne taudit poissa pysyy, sehän on nähty. 

Jep, minulla ainakin. Vatsataudissa olen ollut viimeksi lapsena, ja lähentelen keski-ikää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/192 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nytkin n 2 miljoonaa palkansaajaa on sopimuksissa joissa eka päivä on palkallinen. Miksi nostetaan ylös?

Ei työehtosopimukset ole kiveen hakattuja. Tuokin on asia, joka tulee muuttumaan ja se koskee kaikkia tunnollisia työntekijöitäkin. Kiitokset teille, jotka ette liity ammattiliittoon, kaikki heikennykset on teidän syytä.

Itse ihmettelen että vielä riittää porukkaa jjotka haluaa maksaa jäsenmaksuja liitolle joka on täysin työnantajien talutusnuorassa eikä saa aikaan kunnon palkankorotuksia eikä työehtoja.Nyt ollaan kyllä huutamassa ja lahjakorteilla porukkaa houkuttelemassa 

Vierailija
144/192 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulee pitkittämään. Itse tulen juuri pienellä palkallani toimeen. Ei todellakaan ole varaa menettää yhdenkään päivän palkkaa. Harva flunssa kolmessa päivässä täysin talttuu eli jos sinne lääkäriin pitää raahautua, niin kyllä sieltä sairaslomaa sen 5 päivää saa. Työnantajalle tästä tosiaan tulee lisäkustannuksia. Jatkossa jokainen flunssa tuo vähintään viikon sairasloman. 

En ymmärrä hallituksen järjenjuoksua. Meidän työpaikalla saikuttajat on otettu tarkempaan syyniin. Näin muiden ei tarvitse kärsiä ja saikuttajakin saa ehkä apua ongelmiinsa. 

Ai. Minun flunss

Et kai sinä autolla tai bussilla terkkariin kulkiessasi hiero sitä pas kaasi toisten naamoihin? Vai miten ihmeessä muut sairastuvat ympärilläsi kun haet sen todistuksesi?

Vierailija
145/192 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keksikää sitten parempi keino houkutella krapulaiset töihin.

Kannattaa panostaa rekrytointiin ja varhaisen tuen malliin, niin siellä listoilla ei roiku tällaisia vetelyksiä. Tuskin tuollaisen työpanos on tehokas muutenkaan, mutta ihan itse olette rekrytoineet moiset raappahousut.

Vierailija
146/192 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkkeitä pitäisi vapauttaa saatavaksi ilman reseptiä, ei tarvitse olla pois esimerkiksi flunssan takia jos saa tarpeeksi hyvät tropit ilman lääkärissä käyntiä.

Ainakin itse olen ottanut duactin avulla töissä ihan jäätävässä poskiontelotulehduksessa.

Kunnon puuduttavia lääkkeitä kurkkukipuun. Kodeiinia kovempiin särkyihin, esimerkiksi selkäkipuihin.

Isompia pakkauksia särkylääkkeitä saataville. Antibiootteja virtsatietulehdukseen, esim kotitestin perusteella. Duactia tai vastaavaa flunssaan ja allergiaan.

Duactia voi käyttää myös jos vähän väsyttää, niin pääsee ylös vaikka muuten ei jaksaisi.

Apteekkia voisi muutenkin hyödyntää enemmän terveystestien perusteella annettavien hoitojen tekemiseen. Eiköhän esimerkiksi Streptokokki-A:n voisi todeta kotitestillä ja apteekki sitten sen perusteella määräisi sopivan antibioottikuurin.

No, en usko,

Narkki haluaa vapautaa lääkkeet joihin voi jäädä koukkuun.

Vierailija
147/192 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämäkin on kokeiltu ja eikö tulos ollut juurikin tuo, että pakko sairastaa varmuuden vuoksi pitempään.

Suosittelen, että kaikki jotka vain kykenevät, niin menevät töihin sairaina, aloittavat päivän ja lähtevät kesken päivän kotiin sairastamaan niin pitkäksi aikaa kuin tarvis. Työpäivä on silloin aloitettu ja ei mene  omasta pussista 

Sairaiden pitää pysyä kotona.

Ei ole mahdollista kaikilla aloilla.Tuuraajia ei ole ja työkaveri joutuu luopumaan vapaapäivästä ilman ylimääräistä korvausta.

Vierailija
148/192 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep, minulla ainakin. Vatsataudissa olen ollut viimeksi lapsena, ja lähentelen keski-ikää.

Eikö sinuun tarttuneet edes ne vatsataudit, jotka lapsesi toi päiväkodista tai koulusta? Meillä ne kiersi ihan jokaisen perheenjäsenen.

Vierailija
149/192 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö sinuun tarttuneet edes ne vatsataudit, jotka lapsesi toi päiväkodista tai koulusta? Meillä ne kiersi ihan jokaisen perheenjäsenen.

Minulla ei ole lapsia, mutta vanhempiini ei tarttunut kolmen lapsen taudit. Johtuu siitä että meillä huolehdittiin aina hygieniasta, etenkin käsihygieniasta. Simppeliä.

Vierailija
150/192 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pesen käsiäni kymmeniä kertoja päivässä, mutta silti ne vatsataudit tarttui, kun piti olla oksentelevan lapsen lähellä.

Vierailija
151/192 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, en usko,

Pärjäilee? :D

Antiobioottiresistenssi on yksi suurimmista koko maapalloa uhkaavista terveyskriiseistä, valtaosin juuri siksi että osassa maita antibiootteja voi syödä oman maun mukaan ilman lääkärin määräystä. Kipulääkeaddiktiot ovat valtava ongelma Euroopan ulkopuolella, sillä niitä määrätään vähän joka vaivaan kuin karkkeja.

Ota pää pois pyllystä ja katso ympärillesi.

Vierailija
152/192 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö suurin osa kuulu sopimukseen jossa eka sairaslomapäivä on palkallinen? Kunnat, valtio jne...

Luuletko että ne sopimukset ovat ikuisia? Ne _neuvotellaan_ aina uudelleen. 

Vierailija
153/192 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Apteekkia voisi muutenkin hyödyntää enemmän terveystestien perusteella annettavien hoitojen tekemiseen. Eiköhän esimerkiksi Streptokokki-A:n voisi todeta kotitestillä ja apteekki sitten sen perusteella määräi

Muutenkin ongelmanratkaisuna mielenkiintoinen. Eiköhän suoraan velvoiteta työnantajan hommaamaan pärjäämisbaarit, joista jokainen voi sitten vetää viinaa, koksua, pollea tai kodeiinia ihan sen mukaan, mikä koneen käynnissä pitää.

Koska muullahan ei ole väliä kuin sillä, että ollaan työpaikalla työaikana.

Vierailija
154/192 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me tienataan tällä !

Vierailija
155/192 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai. Ei ole järkeä olla yhtä palkatonta päivää pois töistä vaan mieluiten 5 päivää niin tasaa sitä karenssia 👍

Vierailija
156/192 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai. Ei ole järkeä olla yhtä palkatonta päivää pois töistä vaan mieluiten 5 päivää niin tasaa sitä karenssia 👍

Miten se sitä tasaa?

Vierailija
157/192 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä uudistus on kyllä myös epäreilu meille, joiden töitä kukaan ei tee sairasloman aikana. Eli joudut tekemään sairaudesta huolimatta saman työmäärän myöhemmin, mutta palkkasi vähenee.

Vierailija
158/192 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on tyhmä juttu, mutta ymmärrän, mistä on tullut: niistä maanantaisaikuttajista. Rakennusalalla niitä on paljon. Sääli, jos kaikkimkärsivät sitten

Rakennusalalla kaikki hommat tekee pienet yhden tai kahden miehen alihankintayritykset, jotka voivat itse päättää krapulapoissaoloistaan. Mutta tarkoititko että toimihenkilöt ovat yleisesti maanantait rokulissa?

Vierailija
159/192 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa eli yli 90% työntekijöistä on TESsin piirissä, heillä sairausloma olisi edelleen palkallinen. AY-liike siis ottaa kantaa asiaan, joka on heidän toimivaltansa ulkopuolella ja on saanut suomalaiset uskomaan, että tuo koskettaisi jokaista. Tosin - työnantajat on huomanneet saman ja miettivät, että jos työntekijäpuoli asian noin esittää, niin miksi ihmeessä eka sairauslomapäivä ei olisi kaikilla palkaton, merkitään se siis seuraavaan työehtosopimukseen.

Vierailija
160/192 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olenko ainoa velvollisuudentuntoinen joka uskoo jäävänsä herkemmin saikulle jos se menee omaan piikkiin enkä ole "velkaa" työnantajalle sairaspäivästä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi yhdeksän