Mistä ruoista sinulla tulee lapsuus mieleen? Viekö esimerkiksi leipäjuusto tai kaalilaatikko lapsuuteen?
Itsellä esimerkiksi mannapuuro on sellainen, josta tulee lapsuus mieleen. Samaten tuoreet vastapaistetut sämpylät.
Mikä vie sinut lapsuuteen?
Kommentit (99)
En tiedä miksikä niitä kutsutaan, onneksi niitä ruokia ei missään enää tarjota.
Meillä leipäjuusto oli nimeltään juustoleipä. Eli juustosta tehty leipä kuumassa puu- uunissa.
Äiti teki sitä vielä kun oli 85v.
Kasvissosekeitto ja itse tehdyt sämpylät.
Sit myös semmonen mustikkapiirakka, jossa on pullapohja ja tosi paljon mustikkaa.
Makaronilaatikko, lihapullat ja perunamuusi, uunissa tehty kirjolohi smetanalla.
Riisipuuro. Sitä keitettiin sunnuntaina. :)
Myös hernekeitto. Herneet likosivat kattilassa yön yli ja keitto kiehui pitkään liedellä.
Juustoleivät, as in leipä jolla juustoa, joko paahtoleipinä tai mikrossa lämmitettyinä lämppäreinä.
Tuoreet juustosämpylät ja kaakao
Mannapuuro ja ruusunmarjasose
Mummovainaan riisivelli ja itse paistettu ruisleipä paksulla voikerroksella oli tyypillinen tarjoilu mummolassa käydessä. HK:n herkkumaksamakkara leivälle levitettynä kuuluu myös vahvasti mun lapsuuteen, ja sitä saa kaupoista edelleen.
mustikkapiirakka ja porkkanasämpylät
Sianlihakastike ja perunat. Niitä oli käytännössä aina ja kun valitin, että haluaisin syödä joskus muutakin, niin sanottiin, että mitä muuta muka? Niinpä niin, eihän maailmassa ole muka mitään muuta ruokaa...
T-benstek med kryddsmör. Det var min mors bravur.
Tuo Bravon suklaa-banaani olisi kyllä nostalginen.. Minun lapsuudenkodissani ja lapsuudenaikaisella parhaalla ystävälläni oli aina suklaa-banaania, koska sitä sai usein edullisesti 3 pakettia kymmenellä markalla, joten vanhempamme päätyivät melkein aina siihen.
Makaroonivelli tai maitopottu.
Omenista tehty lappapuuro?
Tilliliha, mutta muistot on huonoja.
Vanhemmat eivät olleet mitään mestarikokkeja. Isä lämmitti koulunjälkeen saarioisen jompaa kumpaa laatikkoa ja äidillä paha currykana viikonloppuisin tai muu marinadi. Eikö isän maistattama maksa paloina auttanut asiaa. Mutta ei se mitään. Silloin hedelmät olivat ihan hyviä, nykyään kaupassa täälläpäin on homeista ja nahistunutta.
Koulun kanaviillokki mustaherukkahillolla oli taivaallista, vaikka jotkut sitä kovasti inhosi.
Savustettu kala keitettyjen perunoiden ja muiden kasvisten kanssa. Isä tykkäsi kalastaa paljon.
Enää ei ole myynnissä Bravo banaani-suklaa jäätelöä. Tätä kun saisi niin lapsuus tulisi mieleen.
Letut on sellainen minkä tuoksu tuo heti lapsuuden mieleen.