Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ensimmäisen sairauspäivän palkattomuus tulee pitkittämään sairauslomia

Vierailija
08.02.2024 |

Sijaisia tarvitaan lisää ja työnantajalle se tuottaa lisää vaivaa ja kustannuksia. Aivan järjetön hanke. 

Kommentit (192)

Vierailija
81/192 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on ihan selvä, että yhden päivän poissaolo olisi järjetön, vaikka esim. migreeni talttuisikin. Kannattaa olla poissa kerralla vähintään 3 päivää tai esimerkiksi jos on selkä kipeä, vaikka kaksi viikkoa. 

Miksi?

Jotta saa toipua kunnolla. Joka tapauksessa menettää sen yhden päivän palkan. 

Vierailija
82/192 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on ihan selvä, että yhden päivän poissaolo olisi järjetön, vaikka esim. migreeni talttuisikin. Kannattaa olla poissa kerralla vähintään 3 päivää tai esimerkiksi jos on selkä kipeä, vaikka kaksi viikkoa. 

Miksi?

Eri

Tietenkin kannattaa olla kokorahalla pois, kun siitä saikusta kerran on maksanutkin.

Lisäksi jossain selkäkivussa tai flunssassa on aina se riski, että palattua töihin sairastuukin/kipeytyykin uudelleen. Ei kannata ottaa riskiä, että joutuisi taas maksamaan uudesta saikusta, pitää olla pois niin kauan, että on varmasti terve.

Tätä juuri tarkoitan. Palkattomasta ekasta päivästä mesoavat vain ne, joilla on taipumus motivaatiosaikutukseen. Koko rahalla pois sitten vaan. :D Ei siksi että on sairas, vaan koko rahalla.

Flunssa kestää sen viikon riippumatta siitä oletko töissä vai et. Tekosyyt voi heittää jokeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/192 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi?

Koska menettää vain sen yhden päivän palkan, mutta saa lomailla enemmän.

Etkö tähän mennessä ole saanut toipua rauhassa?

Ja nimenomaan, lusmuille kyse on lomailusta.

Vierailija
84/192 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun tää sairaussakko tulee voimaan niin pikkulapsiperheissä vanhempien sairastelu suunnilleen lakkaa ja lapset mystisesti alkaa sairastaa enemmän. 

Sairaussakko kun ei koske tilapäistä hoitovapaata, kun jää hoitamaan sairasta lasta.

Ehkäpä valtio ottaa tämän huomioon ja palkkaa tarkastajan kiertämään säilyttäviä. Jos häntä ei päästäisi sisään, olisi saikku palkaton.

Lääkäreitä ei saa palkattua edes terveyskeskuksiin kovalla rahalla. Tuskimpa tollaseen kiertolaistyöhön kukaan pätevä suostuis.

Itsellä on lapset tänään kotona kun lapsi valitti kurkkukipua yöllä ja valvoi. On nyt ihan terveen oloinen ja päällepäin ei huomaisi lapsesta lainkaan, että on kipeä.

Vain lekuri voisi katsoa kurkkuun ja todeta sen punaiseksi/ turvonneeksi.

Ei siihen tarkastajan työhön lääkäriä tarvita. Lähihoitaja käy hyvin.

Vierailija
85/192 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulee pitkittämään. Itse tulen juuri pienellä palkallani toimeen. Ei todellakaan ole varaa menettää yhdenkään päivän palkkaa. Harva flunssa kolmessa päivässä täysin talttuu eli jos sinne lääkäriin pitää raahautua, niin kyllä sieltä sairaslomaa sen 5 päivää saa. Työnantajalle tästä tosiaan tulee lisäkustannuksia. Jatkossa jokainen flunssa tuo vähintään viikon sairasloman. 

En ymmärrä hallituksen järjenjuoksua. Meidän työpaikalla saikuttajat on otettu tarkempaan syyniin. Näin muiden ei tarvitse kärsiä ja saikuttajakin saa ehkä apua ongelmiinsa. 

Ai. Minun flunssani ei kestä sen kauempaa, oli eka päivä sitten palkaton tai palkallinen.

Sehän meissä on se vissi ero. Sinä hyväksikäytät systeemiä ja laiskottelet, minä en.

Vierailija
86/192 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi?

Ainakin minä olen mennyt takaisin töihin puolikuntoisena. Jatkossa menen vasta sitten, kun olen kokonaan toipunut. Enkä sairastaessa pidä työpuhelinta auki ja vastaa siihen kuten nykyään olen tehnyt.

Vierailija
87/192 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä niitä lähihoitajia saadaan niin paljon, että he ehtivät kiertää jokaisen sairaaksi ilmoittautuneen luona ensimmäisen sairauspäivän aikana?

Vierailija
88/192 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulee pitkittämään. Itse tulen juuri pienellä palkallani toimeen. Ei todellakaan ole varaa menettää yhdenkään päivän palkkaa. Harva flunssa kolmessa päivässä täysin talttuu eli jos sinne lääkäriin pitää raahautua, niin kyllä sieltä sairaslomaa sen 5 päivää saa. Työnantajalle tästä tosiaan tulee lisäkustannuksia. Jatkossa jokainen flunssa tuo vähintään viikon sairasloman. 

En ymmärrä hallituksen järjenjuoksua. Meidän työpaikalla saikuttajat on otettu tarkempaan syyniin. Näin muiden ei tarvitse kärsiä ja saikuttajakin saa ehkä apua ongelmiinsa. 

Ai. Minun flunssani ei kestä sen kauempaa, oli eka päivä sitten palkaton tai palkallinen.

Sehän meissä on se vissi ero. Sinä hyväksikäytät systeemiä ja laiskottelet, minä en.

Olitko kolme päivää kovassa kuumeessa ja menit takaisin töihin heti, kun kuume laski?

Vierailija
89/192 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi?

Eri

Tietenkin kannattaa olla kokorahalla pois, kun siitä saikusta kerran on maksanutkin.

Lisäksi jossain selkäkivussa tai flunssassa on aina se riski, että palattua töihin sairastuukin/kipeytyykin uudelleen. Ei kannata ottaa riskiä, että joutuisi taas maksamaan uudesta saikusta, pitää olla pois niin kauan, että on varmasti terve.

Tätä juuri tarkoitan. Palkattomasta ekasta päivästä mesoavat vain ne, joilla on taipumus motivaati

Olet väärässä. 

Itse olen hyvin pienipalkkainen osa-aikainen (alalla ei ole täysiaikaista työtä) työntekijä joka työskentelee lasten parissa. 

En ole pois töistä ellei ole pakko, usein kuitenkin on, kun lapsia lähetetään sairaanakin kouluun tartuttamaan muita, koska vanhemmat eivä halua jäädä kotiin hoitamaan flunssaisia lapsiaan.

Joka kerta on huono omatunto kun sairastuu kun tietää, että työkavereilla on vielä rankempaa kuin yleensä ja vaaratilanteita on vaikeampi välttää.

Nyt leikataan suojaosa 150€ tuista ja huoltajalisä joten tuloni laskee valtavasti, tohon vielä satunnainen palkaton päivä lisäsakkona niin kuukausituloista putoaa pahimmillaan yli 200€ helposti, se on aika paljon vähemmän ruokarahaa tässä perheessä.

Vierailija
90/192 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi?

Ainakin minä olen mennyt takaisin töihin puolikuntoisena. Jatkossa menen vasta sitten, kun olen kokonaan toipunut. Enkä sairastaessa pidä työpuhelinta auki ja vastaa siihen kuten ny

Aivan, koska kostat työnantajalle sen palkattoman vapaan.

Vierailija
91/192 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oli

Kyllä. En ymmärrä miksi olisin toiminut toisin. Tosin yleensä olen flunssan takia pois 2 päivää ja tämä tapahtuu kerran kolmessa vuodessa.

Vierailija
92/192 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrittääkö ap siis kertoa että ihmiset huijaavat olevansa kipeinä? Tämän takiahan se eka saikkupäivä muuttuu palkattomaksi että sillä kitketään juuri niitä sairasloman väärinkäyttäjiä pois.

Vierailija
93/192 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Aivan, koska kostat työnantajalle sen palkattoman vapaan."

Ei, vaan ei voi ottaa riskiä siitä, että esimerkiksi käy kokeilemassa päivän jaksaako ja oireet pahenee, tulee taas uusi palkaton päivä. Nyt on pakko olla täysin varma, että on työkunnossa palatessaan hommiin. 

Vierailija
94/192 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkattomina päivinä ei tarvitse tehdä töitä, koska työnantaja ei maksa palkkaa. Enkä kosta, mene töihin, kun olen parantunut.

Vierailija
95/192 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meissä on se vissi ero, että sinä varmaankin voit todellakin sairastaa sen flussasi rauhassa. Minun puhelimeni soi, työkaveri pyytää chattiin "ihan pikaisesti", katson meilit pari-kolme kertaa päivässä ja teen aivan pakolliset päivitykset tms. olin sitten kuinka flunssassa hyvänsä. Yritän ottaa jossain kohtaa päikkärit, kun päätä särkee ja on niin helkkarin huono olo, mutta silloin se puhelin takuulla soi.

Lisäksi olen saanut ikäni takia potkut (YTssä raivattiin kaikki pitkään firmassa olleet 50+ ikäiset) ja näin ollen minun, nyt 56 v oli pikkasen vaikeaa saada töitä. Onnistuin siinä kuitenkin, kun tingin palkastani 1500 e per kk.

Uudessa työssä olen ollut nyt 2,5 vuotta, enkä päivääkään saikulla. Voin kertoa sinulle, että rakkauteni työnantajia kohtaan ei ole enää niin suuri, että kokisin lojaalisuutta kipittää töihin mahdollisimman nopeasti heti kun vähänkään paremmalta tuntuu, jos he päättävät maksattaa minulla sen, että heillä ei ole munaa pistää rotiin lusmuilijoita.

Koska siitähän tässä on kyse, kuten monessa muussakin asiassa työelämässä: suomalaisten johtajien ja pomojen ammattitaito on aivan surkea, heillä ei ole mitään keinoja tai osaamista ratkoa ongelmia. He vain kiertävät niitä parhaansa mukaan.

Sinunkaltaisesi hyväuskoiset typerykset ovat heille tässä oiva apu. Tulet pettymään, kun huomaat, että se maanantaina krapulainen jatkaa kuten ennenkin, oikeastaan pahemmin, koska hän on tosiaan valmis maksamaan yhdestä rokulipäivästä, kun vielä paremmalla omallatunnolla voi käyttää 2 muuta perään. Eikä työkaveritkaan sitä niin vinoon katso, koska kaikkia vtuttaa alkaa maksamaan siitä, että krapulaista ei millään saada edes puhutteluun ja jokainen tunnollinenkin maksaa pienestä palkastaan tästä työnantajalle hyvitystä.

Vierailija
96/192 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei, vaan ei voi ottaa riskiä siitä, että esimerkiksi käy kokeilemassa päivän jaksaako ja oireet pahenee, tulee taas uusi palkaton päivä. Nyt on pakko olla täysin varma, että on työkunnossa palatessaan hommiin. 

:D :D

Okei, minä en ole ikinä törmännyt tuollaiseen ilmiöön että käydään töissä kokeilemassa paheneeko oireet. 100% tapauksista saikke pidetään yhtäjaksoisesti (yleensä 2-5 päivää) ja palataan töihin. Kai tuollainen ilmiö taas on valtava ongelma kun pitää päästä saikuttamaan oikein olan takaa.

Vierailija
97/192 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen miksi liitot eivät sanoa, että eivät tule solmimaan sellaista TES:ä missä eka päivä olisi palkaton? Eivät raukat uskalla luvata mitään, mutta sen sijaan ajetaan valehtelulla jäsenistö lakkoilemaan.

Millä valehtelulla? Mitä he ovat valehdelleet?

Esimerkiksi juuri tästä sairaslomapäivästä. Asia on liittojen omissa käsissä, vaikka hallitus tekisi millaisen lain. Lisäksi esim. irtisanomisperusteista puhutaan täyttä p*skaa. Riku Aalto esim. kertoo ääni väristen miten sinut irtisanotaan jos myöhästyt töistä kun veit lapsen päiväkotiin, yms. satuja. 

Ymmärrätkö että tällä hetkellä suurin syy lakkoiluun on työntekijöiden oikeuksien heikentäminen työlainsäädännöllä joka koskettaa jokaista: liittoon ku

Luetteletko ne työnlainsäädäntöön tulossa olevat heikennykset, jotka koskevat työssä olevia? Ja siis sellaiset oikeat valmistelussa olevat muutokset, ei mitään liiton mielikuvitusjuttuja.

Vierailija
98/192 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palkattomina päivinä ei tarvitse tehdä töitä, koska työnantaja ei maksa palkkaa. Enkä kosta, mene töihin, kun olen parantunut.

Niin, siis vastasin sille joka sanoi että saikku pidentyy jos eka päivä on palkaton. Silloin ollaan pidempään pois koska pitää kostaa työnantajalle se palkaton päivä. Tauti kestää saman ajan kuin ennenkin, mutta sairausloma on pidempi koska KoKo RaHaLLa NyT sItTeN.

Vierailija
99/192 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mei

En yleensä ole flunssan takia pois töistä, tai teen silloin etätöitä. Sairauslomalla olen ollut kuutisen kertaa 12 vuoden aikana, useimmiten 2 päivää kerrallaan.

Ne krapulaiset, jotka ennen saikuttivat sen yhden päivän, laitetaan kyllä ruotuun jos nyt sama jatkuva saikutus jatkuu mutta pidentyy kerta kerralta.

Vierailija
100/192 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on jo ollut vuosia käytössä muissa pohjoismaissa, eikä mitään ongelmaa. Eikä täälläkään taida muut valittaa kuin nämä "ammattisaikuttajat" ja bilettäjä/krapulapäivien viettäjät. 

Ainakin Virossa tästä on todellakin huomattu se ongelma, että ihmiset tulevat sairaanakin töihin ja tartuttavat muut. Toivottavasti sinäkin saat oikein mojovan ripulitaudin työkaveriltasi. 

Virossa saa sentään kunnon doupit ilman reseptiä apteekista. Flunssalääkettä aamuun (yhdistelmä pilleri jossa särkylääkettä, yskänlääkettä ja pseudoefedriiniä.) Iltaan vastaavaa, mutta ilman piristävää pseudoefedriiniä.

Kodeiinia sisältäviä särkylääkettä ym myös ilman reseptiä. 

Näin sen pitää olla jatkossa Suomessakin, muuten ei jaksa kipeänä töissä käydä.

Eikös Ruotsissa nimenomaan todettu, että palkaton sairauslomapäivä nimenomaan lisää poissaoloja? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän yhdeksän