Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi puheliasta ja eloisaa henkilöä inhotaan niin paljon?

Vierailija
07.02.2024 |

Miksi puheliaisuus ja eloisuus aiheuttavat niin jyrkkää inhoa? Miksi juuri SINÄ et siedä puheliasta ja eloisaa?

Kommentit (134)

Vierailija
61/134 |
07.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ärsyttää jatkuva turha kälätys ja nämä ihmiset puhuu yleensä vain itsestään.

Olen puhelias mies ja jauhan kaikille miehestäni Mikosta. Mikko on komea, uljas, söpö, rakas ja pian mennään taas mökille ja töissäkin tauot venyy ja syystä enkä välitä.Kamuja on joka sormelle ja nautin puhumisesta. En tiennytkään näin monen inhoavan puheliaisuuttani, mutta meikä poika vaan pälpättää menemään ja hyvä niin, kyllä tänne ääntä mahtuu.

Vierailija
62/134 |
07.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enhän siis omassa kommentissani odottanut, että kenenkään tarvitsisi "lähteä mukaan" mihinkään. En usko, että puhelias ihminen odottaa sinun muuttuvan samanlaiseksi tai mitään sellaista.

Mainitsin myös, etten itse ole mikään yltiöpäinen höpöttäjä. En vain ymmärrä, miksi tälläisen ihmisen seurassa täytyy niin kovasti ahdistua? Onko se siis koska joillekin tulee tunne, että nyt täytyy muuttua ja alkaa itsekin höpöttää?

Mielestäni inhoaminen on melko vahva sana käyttää toisesta ihmisestä. ja nyt puhun hyväntahtoisista höpöttäjistä, jotka nauttivat toisten ihmisten seurasta. Mleko hapan aloitus muuten tuo: "ei ole minun ongelmani..."

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/134 |
07.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä ihmiset puhuvat paljon, mutta sisältö on usein tyhjien tynnyreiden kolinaa.

Toivottavasti sinulla ja muilla ei ole lapsia, koska lapsethan ne vasta pälpättävät ja ovat eloisia. Vietä päivä eloisan ja puheliaan 5-v. kanssa niin olet ihan loppu.

En ole noista kirjoittajista kumpikaan,mutta miksi otat tämän näin henkilökohtaisena?

"Toivottavasti sinulla ja muillakaan ei ole lapsia"

WTF?

Vain eloisilla ja puheliailla saa olla lapsia? Ok... hienoa. (Sarcasm)

Vierailija
65/134 |
07.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihanan positiivinen meininki tässä ketjussa :) Voin jo kuvitella kommentoijat, millaisia ilopillereitä oikeassa elämässä :) ja ei, en itse ole mahdoton höpöttäjä, mutta en inhoa ketään ja arvostan erityyppisiä ihmisiä ja persoonia.

En sanoisi, että Suomessa ongelma olisi tosiaankaan liika puhe ja sosiaalisuus, ennemminkin tympeys ja ilkeys.

Mä olen itse puhelias ja hyväntuulinen. Mutta hoksaan lukea tilanteita ja ihmisiä, huomaan että nyt pitää olla hiljaa ja että vastapuolta ei nyt huvita puhella. Ja vaikka mulla olisi jotain sanottavaa johonkin asiaan niin annan muidenkin puhua, ja mietin tuoko oma sanomiseni mitään lisäarvoa keskusteluun esim. palavereissa.

Ketjussa on keskusteltu niistä ihmisistä jotka eivät anna muille suunvuoroa ja/tai keskeyttävät heti. Jotka väkisin haluavat joka asiaan sanoa jotain ja joka väliin puhua ja jotka oikeasti puhuvat niin paljon, että se väsyttää muita.

Ilmeisesti et ole törmännyt näihin kokoajanpuhuviin, koska muuten olisit kyllä hoksannut.....

Vierailija
66/134 |
07.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen eloisa ja hyvässä seurassa puhelias ihminen, mutta mielestäni puhun normaalilla äänellä ja otan keskustelukumppanin huomioon. En usko, että minua inhotaan, ja takuulla vaistoaisin jos joku näin ajattelisi. Joskus olen pitänyt sitä outona itsekin, että olen aina hyvällä tuulella, enkä ole mikään valittajatyyppi. Puolisoni arvostaa kovasti hyväntuulisuuttani ja meillä nauretaan paljon ja on hyvää huumoria. En mahda itselleni mitään, vaan olen tällainen. Viihdyn todella hyvin yksin ja saatan olla omissa oloissani hiljaisuudessa koko päivän ja joskus päiväkausia, ja jopa viikkoja, eikä ole mitään pakkoa seurustella kenenkään muun kanssa kuin puolison. 

Vierailija
67/134 |
07.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pidän puheliaista ja eloisista ihmisistä, joilla on hyvä tilannetaju, hyvät vuorovaikutustaidot sekä kyky ottaa keskusteluseura huomioon. Pääsen heidän kanssaan helposti samalle aaltopituudelle ja heidän kanssaan onnistuu niin läpänheitto kuin asiakeskustelu. Minun on muutenkin helpompi tutustua vähän puheliaampiin tyyppeihin, koska olen melko lailla itsekin sellainen.

Joskus eloisuuteen ja puheliaisuuteen yhdistyy epämiellyttäviä ominaisuuksia ja silloin pidän isompaa hajurakoa. Ihminen ei välttämättä tahallaan käyttäydy niin mutta jos ei itse tiedosta tai halua tiedostaa käytöksensä sokeita pisteitä, niin ei sellaisen ihmisen seuraa kauaa jaksa. Tilannetajuton möläyttely, itsekeskeisyys ja tauoton omista asioista puhuminen, jatkuva vitsin vääntäminen sekä utelu ja päällepäsmäröinti ovat piirteitä, joita en jaksa etenkään läheisissä ihmissuhteissa. Työpaikalla sen kestää, kun pyrkii pitämään tiettyä etäisyyttä mutta esimerkiksi parisuhteeseen en tällaisen ihmisen kanssa haluaisi.

Usein kyse ei ole pelkästään jostain tietystä piirteestä, kuten esimerkiksi puheliaisuus vaan ennemmin siitä, millä tavoin se ilmenee ja mitä muita piirteitä siihen liittyy. Yhtä lailla rauhallinen ja hiljainen ihminen voi olla miellyttävän harkitseva sanoissaan, tarkkaavainen, tasapainoinen, hyvä kuuntelija ja pelkällä läsnäolollaan vahvuutta huokuva. Vastaavasti toinen samankaltaisella temperamentilla varustettu voi olla kyräilevä, töksäyttelevä, muita huomioimaton ja suoranainen ihmisvihaaja.

Paljon riippuu myös henkilökemioista. Yhden seurassa luontevalla tavalla puhelias voi toisen kohdatessaan muuttua hermostuneeksi puheripuliautomaatiksi. Vaatii melko hyvää itsetuntemusta ja sosiaalista itseluottamusta, jotta pystyy aina ja kaikkien kanssa käyttäytymään luonnollisesti.

Vierailija
68/134 |
07.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sen jutun on kuullut 8 kertaa päivän aikana samasta suusta. Vieressä ollen. Tulee hetki jolloin jäät kälättäjän kanssa kahdestaan. 9 kerta sama juttu samasta suusta.

Kerrot kuulleesi jo jutun. Mitä kuka sinulle on kertonut on yleensä kälättäjän vastaus. Sinä itse tänään ja kahdeksan kertaa.

Mulle keskustelu on vuorovaikutusta, rakentavaa, syventävää ja toisen ihmisen huomioivaa. Kälättäjille ei.

Vierailija
69/134 |
07.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisvamma ilmenee lukemattomin eri tavoin. Autistisen epäsosiaalisista, elämäänsä kyllästyneistä muumioista poikkeavien yksilöiden kieroon katsominen on yksi vamman ilmentymismuoto.

Vierailija
70/134 |
07.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihanan positiivinen meininki tässä ketjussa :) Voin jo kuvitella kommentoijat, millaisia ilopillereitä oikeassa elämässä :) ja ei, en itse ole mahdoton höpöttäjä, mutta en inhoa ketään ja arvostan erityyppisiä ihmisiä ja persoonia.

En sanoisi, että Suomessa ongelma olisi tosiaankaan liika puhe ja sosiaalisuus, ennemminkin tympeys ja ilkeys.

Mä olen itse puhelias ja hyväntuulinen. Mutta hoksaan lukea tilanteita ja ihmisiä, huomaan että nyt pitää olla hiljaa ja että vastapuolta ei nyt huvita puhella. Ja vaikka mulla olisi jotain sanottavaa johonkin asiaan niin annan muidenkin puhua, ja mietin tuoko oma sanomiseni mitään lisäarvoa keskusteluun esim. palavereissa.

Ketjussa on keskusteltu niistä ihmisistä jotka eivät anna muille suunvuoroa ja/tai keskeyttävät heti. Jotka väkisin haluavat joka asiaan sanoa jotain ja joka väliin puhua ja jotka oi

Mielestäni ketjun kommenteissa oli liikaa negatiivisuutta, joten ilmaisin sen noin. Kyllä, lähipiirissäni on ihan mahdottomia höpöttäjiä, sekä ystävinä, että työkavereina. Ihmisiä, jotka eivät lisäksi oikein intoutuessaan anna suunvuoroa. Tunnistan ja olen tavannut monia ketjussa mainittuja energiasyöppöjä. Halusin vain tuoda esille kommentissani kait, että muistaisimme arvostaa erilaisuutta ja nähdä kaikissa hyvää. Moni lie tukinnut tämän niin ,että kaikkien pitäisi olla nyt niitä höpöttäjiä. Mutta kiitos kommentistasi. Se oli hyvin kirjoitettu.

Vierailija
71/134 |
07.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovat energiasyöppöjä. Uuvuttavat monologeillaan, eikä vastapuoli saa heidän kanssaan vietetystä ajasta itselleen yhtikäs mitään. Puhuvat usein tyhjänpäiväisyyksiä ja/tai jutut pyörivät heidän itsensä ympärillä. Ylikorostunut itsetunto ja kova huomiontarve. Omasta mielestäni tosi outoa ja jopa surullista, jos aikuinen ihminen on tosi huomionkipeä. Tulee mieleen, ettei ole läheisiä ihmisiä, joilta saisi huomiota, niin sitten pitää kerjätä sitä huomiota ihan keneltä tahansa.

Ehkä vienyt kaiken elinvoiman jutuillaan niiltä entisiltä läheisiltä, jotka ovat sitten ottaneet etäisyyttä?

Vierailija
72/134 |
07.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä ihmiset puhuvat paljon, mutta sisältö on usein tyhjien tynnyreiden kolinaa.

Toivottavasti sinulla ja muilla ei ole lapsia, koska lapsethan ne vasta pälpättävät ja ovat eloisia. Vietä päivä eloisan ja puheliaan 5-v. kanssa niin olet ihan loppu.

En ole noista kirjoittajista kumpikaan,mutta miksi otat tämän näin henkilökohtaisena?

WTF?

Sinulla ei ole käytöstapoja ja itse otit henkilökohtaisesti asiallisena esitetyn kysymyksen. Puheliaalla lapsella ja aikuisella ei ole mitään eroa, koska molemmat puhua pälpättävät ja lapsi kyselee huomattavasti enemmän. Ok...taisi mennä ihon alle. Hienoa.

Vierailija
73/134 |
07.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En inhoa tuollaista henkilöä, mutta mulle tulee huono omatunto, kun en jaksa/osaa höpötellä takaisin.

Tämä hyvinkin. En tiedä miten toimia puheliaan henkilön kanssa.

Vierailija
74/134 |
07.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kylläpäs täällä nyt vihataan puheliaisuutta. Suomalaisilla ei ole mitään käytöstapoja. On moukkamaista vain istua ja tuijottaa eteensä.

Tästä tuli mieleen. Olen kroonisesti sairas ja asun kerrostalossa. Se ei näy päällepäin se sairaus.

Olen kesällä joskus mennyt pihalle istumaan,kun vietän aikani aika pitkälle 4 seinän sisällä.

Haluan istua siellä ulkona rauhassa. No siihen pyrähtää aina joku naapurintäti paikalle. Olen yrittänyt vastata "istuskelen vain tässä". Olen yrittänyt vihjailla moneen kertaan,etten jaksa puhua, mutta ei mene perille. Sitten vain istun siinä ja Kirjaimellisesti tuijotan maahan enkä sano mitään. Ja yritän olla kohtelias. Vaikka tekisi mieli sanoa suoraa, että toivon hänen poistuvan paikalta.

Tähän toki sisältyy se,että en koe velvollisuutena kertoa omia asioitani,jotka sitten juorutaan koko taloyhtiölle. Kyllä; Olen siinä istuessa kuullut vaikka mitä naapureista,ilman kysymistä.En koe siis kyselyn olevan vilpitöntä tiedustelua.

Lisäksi yleensä tilanne päättyy siihen, että ensin esitetään mukavaa, ja sitten siihen päälle töräytetään jotain ilkeää. Vaikka "pitäisikö sinun pestä noi ikkunat". Siinä kivuissa etc.päätynyt jopa kotiin itkemään.

En siis enää mene pihalle istuskelemaan.

Olenko siis huonotapainen juntti? Vai tämä "eloisa ja puhelias"?

Vierailija
75/134 |
07.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska häiritsette muita kälkätyksellänne ja räkätyksellänne, joka on sitäpaitsi yleensä pelkkää esitystä ja huomionhakua.

Vierailija
76/134 |
07.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kylläpäs täällä nyt vihataan puheliaisuutta. Suomalaisilla ei ole mitään käytöstapoja. On moukkamaista vain istua ja tuijottaa eteensä.

On moukkamaista häiritä kunnon ihmisiä tyhjänpäiväisellä mölinällä.

Vierailija
77/134 |
07.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisvamma ilmenee lukemattomin eri tavoin. Autistisen epäsosiaalisista, elämäänsä kyllästyneistä muumioista poikkeavien yksilöiden kieroon katsominen on yksi vamman ilmentymismuoto.

Siis mielestäsi suomalaiset ovat lähtökohtaisesri autistisia muumioita. Jep jep.

Oletko koskaan matkustanut esim. Itäsuomessa? Siellä on hyvinkin puheliasta porukkaa. Omalla paikkakunnallani, vaikka iso kaupunki onkin, ihmiset eivät kamalasti tuntemattomille juttele.

Vierailija
78/134 |
07.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En yleensäkään pidä ihmisistä, joilla on jokin pakottava tarve täyttää hiljaisuus alkamalla höpöttää jotain aivan turhaa tyyliin säästä tms., enkä sellaisista, jotka keskeyttävät kaveriporukan höpinät ja punkevat siihen väliin omilla mielipiteillään ja asioillaan. 

Ei aina tarvitse olla äänessä, hiljaisuus on ihan ok. 

Vierailija
79/134 |
07.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

WTF?

Sinulla ei ole käytöstapoja ja itse otit henkilökohtaisesti asiallisena esitetyn kysymyksen. Puheliaalla lapsella ja aikuisella ei ole mitään eroa, koska molemmat puhua pälpättävät ja lapsi kyselee huomattavasti enemmän. Ok...taisi

Siis mielestäsi aikuisella ja lapsella ei ole eroa? :D

Itse olen kokenut eron juuri tuossa; lapset vielä kasvavat ja heidän aivonsakin ovat kehitysvaiheessa. Terveen Aikuisen pitäisi pystyä hillitsemään  paremmin käytöstään ja ottaa huomioon muutkin.

Pitäisikö siis aikuisiakin komentaa kuin pikkulapsia? Toki pienille lapsille pitää asiat yleensä selittää juurta jaksaen. Näköjään joillekin aikuisillekin.

Vierailija
80/134 |
07.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut puheliaat ja eloisat ovat oikein kivoja jos heillä on älykkäitä ja mielenkiintoisia juttuja mistä puhuvat ja osaavat myös antaa tilaa toisille. 

Aika moni valitettavasti on sellaisia jotka jaarittelevat tyhjänpäiväisiä asioita jotka eivät jaksa pitää mielenkiintoa yllä, eivät anna puheenvuoroa ja ovat vielä kovaäänisiä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi viisi