Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi puheliasta ja eloisaa henkilöä inhotaan niin paljon?

Vierailija
07.02.2024 |

Miksi puheliaisuus ja eloisuus aiheuttavat niin jyrkkää inhoa? Miksi juuri SINÄ et siedä puheliasta ja eloisaa?

Kommentit (134)

Vierailija
41/134 |
07.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En jaksa kuunnella koko ajan jotain pälätystä. Tai toisen tylsiä juttuja, usein vielä puhuvat itsestään jatkuvasti. En myöskään jaksa vastailla turhanpäiväisiin asioihin.

Pälätät se sinäkin. Tiivistä. Kaikki veetuttaa.

Vierailija
42/134 |
07.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku voi olla epätyypillisen suomalainen, se lasi on aina puoliksi täysi, siis luonnostaan hyväntuulisia ja melko puheliaitakin, mutta toki ottavat toiset huomioon, joten tälläisiä henkilöitä voisi olla enemmänkin tässä tuppisuiden maassa. Se mitä en kaipaa, on kovaäänisesti hölöttävä, rajaton ja tunkeileva henkilö, joka kokee velvollisuudekseen kertoa intiimitkin asiat kaikille ja odottaa vielä että muita kiinnostaa, yök. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/134 |
07.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä ihmiset puhuvat paljon, mutta sisältö on usein tyhjien tynnyreiden kolinaa.

Vierailija
44/134 |
07.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En jaksa kuunnella koko ajan jotain pälätystä. Tai toisen tylsiä juttuja, usein vielä puhuvat itsestään jatkuvasti. En myöskään jaksa vastailla turhanpäiväisiin asioihin.

Sinä ärsyynnyt jos puhelias ja eloisa henkilö odottaa vastavuoroisuutta ja kysyy sinultakin kuulumiset?

Kyllä ärsyynnyn. Ei minulla ole mitään velvollisuutta kertoa kenellekään itsestäni vain sen takia, että toinen tykkää hölöttämisestä. Hölöttäköön itsekseen jos on pakko, mutta älä yritä muuttaa mua samanlaiseksi.

Sulla ei taida olla yhtäkään ystävää eikä käytöstapoja. Ei tarvitse ärsyyntyä kaikesta eikä ole kyse mistään velvollisuudesta kertoa mitään mutta on todella epäkohteliasta olla vastaamatta vaikka ihan lyhyestikin, vaikka kum

Suutuitko kun sinua kuvailtiin tässä ketjussa vai mitä? 

oletko kuitenkin tietoinen siitä miten eloisa puheliaisuutesi vaikuttaa ympärillä oleviin?😆

Vierailija
45/134 |
07.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ärsyttää jatkuva turha kälätys ja nämä ihmiset puhuu yleensä vain itsestään.

Juuri näin. Joka työpaikalla on sellainen riesa, joka huutaa kahvihuoneessa sukutarinansa, erotragediansa ja intiimivaivansa sekä kehuu itseään estotta. Tuo ihmistyyppi itse kuvittelee olevansa eloisa ja puhelias, mutta on tosi asiassa se syy, miksi kollegat tiedustelee toisiltaan Panadolia migreeniin. 

Vierailija
46/134 |
07.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kylläpäs täällä nyt vihataan puheliaisuutta. Suomalaisilla ei ole mitään käytöstapoja. On moukkamaista vain istua ja tuijottaa eteensä.

Peesaan.

Vierailija
47/134 |
07.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanan positiivinen meininki tässä ketjussa :) Voin jo kuvitella kommentoijat, millaisia ilopillereitä oikeassa elämässä :) ja ei, en itse ole mahdoton höpöttäjä, mutta en inhoa ketään ja arvostan erityyppisiä ihmisiä ja persoonia.

En sanoisi, että Suomessa ongelma olisi tosiaankaan liika puhe ja sosiaalisuus, ennemminkin tympeys ja ilkeys.

Vierailija
48/134 |
07.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä ärsyynnyt jos puhelias ja eloisa henkilö odottaa vastavuoroisuutta ja kysyy sinultakin kuulumiset?

Kyllä ärsyynnyn. Ei minulla ole mitään velvollisuutta kertoa kenellekään itsestäni vain sen takia, että toinen tykkää hölöttämisestä. Hölöttäköön itsekseen jos on pakko, mutta älä yritä muuttaa mua samanlaiseksi.

Sulla ei taida olla yhtäkään ystävää eikä käytöstapoja. Ei tarvitse ärsyyntyä kaikesta eikä ole kyse mistään velvollisuudesta kertoa mitään mutta on todella epäkohteliasta

En ole puhelias enkä eloisa, vaan hiljainen introvertti, mutta mulla on käytöstavat ja osaan sanoa jos joku puhuu liikaa. Käytöstavat näyttävän olevan hukassa monelta.

Vierailija
49/134 |
07.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Espanja

Vierailija
50/134 |
07.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä ainakaan karsasta eloisuutta ja puheliaisuutta, vaikka en itse helposti väsyvänä introverttinä sellaista ihmistä kauaa jaksakaan. Se on kuitenkin eri asia kuin pitääkö niistä ominaisuuksista vai ei. Päinvastoin olen sanonut, että Stubbissakin pidän juuri hänen eloisuudesta, rentoudesta ja iloisuudesta. Ne eivät vain ole presidentille eduksi eli kyse on siitä. En minäkään hakeutuisi hälinään väsyvänä introverttinä tapahtuma-alalle tai esiintyjäksi. Aivan samoin Stubbin vahvuudet ovat ihan jossain muualla kuin valtionpäämiehenä, ministerinä jne. Niissä tehtävissä vaaditaan rauhallisuutta, vakautta ja erityisen hyvää harkitakykyä.

Vierailija
51/134 |
07.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ärsyttää jatkuva turha kälätys ja nämä ihmiset puhuu yleensä vain itsestään.

Ja monesti eivät ota vastuuta vaan kääntävät sen toisen tekemäksi

Vierailija
52/134 |
07.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku voi olla epätyypillisen suomalainen, se lasi on aina puoliksi täysi, siis luonnostaan hyväntuulisia ja melko puheliaitakin, mutta toki ottavat toiset huomioon, joten tälläisiä henkilöitä voisi olla enemmänkin tässä tuppisuiden maassa. Se mitä en kaipaa, on kovaäänisesti hölöttävä, rajaton ja tunkeileva henkilö, joka kokee velvollisuudekseen kertoa intiimitkin asiat kaikille ja odottaa vielä että muita kiinnostaa, yök. 

Mä olen luonnostani hyväntuulinen optimisti. Olen myös hiljaisuutta rakastava introvertti, mieluiten omissa ajatuksissani. Hölöttäjä surisee ärsyttävästi jossain havaintohorisontissa.

Vierailija
53/134 |
07.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihanan positiivinen meininki tässä ketjussa :) Voin jo kuvitella kommentoijat, millaisia ilopillereitä oikeassa elämässä :) ja ei, en itse ole mahdoton höpöttäjä, mutta en inhoa ketään ja arvostan erityyppisiä ihmisiä ja persoonia.

En sanoisi, että Suomessa ongelma olisi tosiaankaan liika puhe ja sosiaalisuus, ennemminkin tympeys ja ilkeys.

Ei se ole minun ongelmani, ja kiinnostaa lähinnä tietää että miksi muiden pitäisi toimia siten kuin sinä oletat? Eli olla puheliaita, lähteä tilanteesta riippumatta mukaan kaikkiin avauksiin samalla innolla kuin joku ne aloittaa. Huomaatko, kaikki eivät pysty tai muuten vain siinä tilanteessa halua olla vastavuoroisia tai toimia kuten sinun mielestäsi on hyvä juuri silloin kun sinä haluat. 

Ihmiset on erilaisia. Se puheliaisuus ei ole normi. Sosiaalisia taitoja tarvitaan siihen, että puolin ja toisin ymmärretään toisen tilanne, Keskusteluun tarvitaan aina kaksi, ja ideahan ei ole, että kukaan on missään mukana vain muiden mieliksi. 

Vierailija
54/134 |
07.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohis:

Törmäsin yksissä myyjäisissä eläkeläistätiin, hänellä  oli höperö tapa kertoa kuinka hienon upean mahtavaa hän on. 🤦

oltiin siis myyjänä vierettäisissä pöydissä. Jutusteltiin siinä siis vähän, kun oli tyhjiä hetkiä eikä asiakkaita. 

keskustelu meni siihen malliin, että kerroin asuneena tällä paikkakunnalla sen ja sen aikaa. No hän, että hänpä onkin asunut kymmenkertaisen määrän. 

Kerroin keränneeni mustikoita ämpärillisen syksyllä. No hänpä oli kerännyt niin valtavasti, kymmeniä ämpäreitä. Kerroin ostaneeni viininöynnöksen, yhden. No hänellä oli kymmeniä lajikkeita ja oli ämpärikaupalla tullut viinirypäleitä.

hullua kun keskustelu päättyi aina niihin omakehuihin🤦

Vierailija
55/134 |
07.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse aika pohdiskeleva ja vähän ns.syvällisempi ihminen. Ei ongelmaa,jos jaksaa "puhelias ja eloisa" näistäkin puhua.

En vain jaksa itse henk.koht. jauhaa turhanpäiväistä vain sen jauhamisen takia. Siis muodostaa ääntä ilman mitään sisältöä.

Ei toki kaikki omakaan ulostulo ole mitään "maata mullistavaa", ei lähelläkään.:D sitä en tarkoita.

Mutta en esim. todellakaan jaksa jauhaa esim säästä,ellei sillä ole jotain todellista relevanttiutta.

"On kylmää" "joo". En näe kamalasti pointtia jatkaa keskustelua tuosta pidemmälle. Jos aihe on tuo. Eri asia,jos vaikka kadut ovat liukkaat ja joku haluaa sitä miettiä.

Toki kohteliaisuussyistä voin sanoa jotain; "no kyllä se kesä sieltä tulee etc". Mutta en näe esim. tuossa sääkeskustelussa lähtökohtaisesti mitään järkeä.

Ehkä olen sitten niitä "smalltalkkia" osaamattomia juntteja joidenkin mielestä.

Osaisin kyllä, en vain koe sitä luontevana tai aitona. Joskus jaksan,joskus en.

Vierailija
56/134 |
07.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos puhuu enemmän kuin muut, on epäkohtelias. Suhteellisen tasainen puheajan jakautuminen on tärkeä osa hyväksi koettua vuorovaikutusta. Jos joku on eloisa, se tapahtuu usein muiden kustannuksella.

Vierailija
57/134 |
07.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä ihmiset puhuvat paljon, mutta sisältö on usein tyhjien tynnyreiden kolinaa.

Toivottavasti sinulla ja muilla ei ole lapsia, koska lapsethan ne vasta pälpättävät ja ovat eloisia. Vietä päivä eloisan ja puheliaan 5-v. kanssa niin olet ihan loppu.

Vierailija
58/134 |
07.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika usein (poikkeuksiakin toki on) he vievät toisilta samassa tilassa/keskustelijoilta tilan tuoda omia näkemyksiään esiin omassa tahdissaan. Eivät osaa kuunnella toisia tai antaa heille tilaa. Ryhmän hiljaisillakin kun voisi olla mielenkiintoistakin annettavaa keskusteluihin, jos heille annetaan siihen mahdollisuus.

Vierailija
59/134 |
07.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei, taidat valehdella. Minusta tuntuu, että inhoat niitä jotka ovat vaisuja ja hymyttömiä. Miksi? 

joskushan täytyy olla ilkeä ihan tahallaan, jos joku vaan änkeää iholle. Ilkeys on siis huonossa tilanteessa juuri oikea toimintatapa.

taidat olla itse niitä jotka tunkevat iholle, ja ovat päättäneet hiljaisemmanihmisen puolesta, että meistäpä tuleekin pariskunta/bestiksiä. 

kuka se sinä olet vaatimaan muilta ihmisiltä sinua miellyttävää käytöstä? 

Vierailija
60/134 |
07.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kate Murphy kirja tai äänikirja :

Et taida kuunnella , miksi kuunteleminen on tärkeää ja miten se muuttaa meitä. 

Kirja sopii mielestäni  introverteille , ekstroverteille, ambiverteille ja kaikille asiasta kiinnostuneille. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kolme