Miksi puheliasta ja eloisaa henkilöä inhotaan niin paljon?
Miksi puheliaisuus ja eloisuus aiheuttavat niin jyrkkää inhoa? Miksi juuri SINÄ et siedä puheliasta ja eloisaa?
Kommentit (134)
Koska ne on ihan vtun rasittavia. Katsoin Maikkarilta uusimman jenkkien Selviytyjät-sarjan ja siinä se musta nainen, Maryam tjtn, kävi mun hermoon heti niin pahasti, että olisin ollut äänestämässä sen heti ulos. Hirveä kaakattaja, kälättäjä ja hirnuja, huitoi ja hosui ja sääti koko ajan. Jenkkien mielestä se oli ihanan pirteä, iloinen ja positiivinen ja ne äänesti sen voittoon 😳
Vierailija kirjoitti:
Koska ne on ihan vtun rasittavia. Katsoin Maikkarilta uusimman jenkkien Selviytyjät-sarjan ja siinä se musta nainen, Maryam tjtn, kävi mun hermoon heti niin pahasti, että olisin ollut äänestämässä sen heti ulos. Hirveä kaakattaja, kälättäjä ja hirnuja, huitoi ja hosui ja sääti koko ajan. Jenkkien mielestä se oli ihanan pirteä, iloinen ja positiivinen ja ne äänesti sen voittoon 😳
Minusta hän oli kyllä hyvä tyyppi ja ansaitsi kyllä voittonsa. Osasi pelata myös taktisesti.
Puheliaita ja eloisia on monenlaisia. Sellainen tyyppi, joka on jatkuvasti äänessä ja vetää 24/7 omaa showta antamatta ollenkaan tilaa muille, on rasittava ja raskasta seuraa ainakin pidemmän päälle. Tiedän tällaisia tapauksia, mutta sitten on olemassa myös luonnostaan iloisia ja vähän vilkkaampia ja erittäin kivoja ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Mua häiritsee työkaveri joka jaksaa aina kertoa omien kavereidensa kuulumiset viimeistä tarinaa myöten. Siis ihmisiä joita en ole ikinä tavannut, ihmisiä jotka eivät jaksa vaan kiinnostaa. Mitä väliä. Vähän kiusallistakin kuunnella jonkun ihan ventovieraan elämästä. Minna K, et ole ikinä kuullut musta mutta mun työkaveri on kertonut sun koko elämöntarinan....
Toinen mikä häiritsee on se että ei ymmärretä aikaa ja paikkaa. Hölötetään kun kiire tai tarpeettoman kovalla äänellä. Energiaavievä tyyppi, energiarosvo suorastaan sellanen jonka seuran jälkeen vaan haluaisi olla loppupäivän himassa.
Miksi oletat ettei Minna K. olisi koskaan kuullut sinusta? Todennäköisesti Minna K. tietää sinusta kaiken minkä työkaverisikin :)
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu monilla olevan oletuksena, että puhelias ihminen on automaattisesti nainen.
Minä olen erittäin puhelias mies ja tykkään kehua kumppaniani Mikkoa. Puhun koska haluan ja olen rohkea ja loistava kommunikoija. Kyllä tänne ääntä mahtaa ja introvertit ovat muuten tylsiä 90% ilkeitä kiusaajia. Ketju todistaa asian. Ihana puhua töissä ja kamuja on paljon ja töissäkin aina puhun ensimmäisenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu monilla olevan oletuksena, että puhelias ihminen on automaattisesti nainen.
Minä olen erittäin puhelias mies ja tykkään kehua kumppaniani Mikkoa. Puhun koska haluan ja olen rohkea ja loistava kommunikoija. Kyllä tänne ääntä mahtaa ja introvertit ovat muuten tylsiä 90% ilkeitä kiusaajia. Ketju todistaa asian. Ihana puhua töissä ja kamuja on paljon ja töissäkin aina puhun ensimmäisenä.
Puhelias ei tarkoita ekstroverttiä eikä hiljainen introverttiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse vaikutat ilkeältä.
Korviin sattuu kovat äänet, tuntuu vihlonnalta
Vierailija kirjoitti:
Riippuu ihmisestä. Jos on samanlainen kuin entinen työkaverini, joka puhui aivan taukoamatta, omia asioitaan. Eikä edes tajunnut miten häntä vältettiin, kun tuli kahvihuoneeseen. Kaikki lähti aina pois, kun hän tuli paikalle. Osa jopa otti ruokalautasen ja kahvinsa ja häipyi omaan työhuoneeseen jatkamaan ruokailua.
Ja toinen ihmetteli, et miten taulotila on aina niin tyhjä, tulee hän mihin aikaan tahansa.
Tuo nyt on kiusaamista eikä mitään muuta.
Suomessa kun tykätään vaan kyräillä, ei rehellistä kannanottoa.
Vierailija kirjoitti:
Kaveripiirissä on yksi tosi puhelias, ja syy siihen etten hirveästi pidä hänestä on se, että on yksinkertaisesti hiton tylsää istua kuuntelemassa pitkiä tarinoita joihin ei saa koskaan suunvuoroa väliin ja jos harvoin saakin, niin tulee keskeytetyksi ennen kuin kerkiää sanoa asiansa loppuun.
Juu näitä riittää myös työpaikalla. Ikinä ei saa sanoa omaa juttua, kun joku selittää ja sitten vaihtuu jo aihe. Saakelin raskaita ihmisiä.
Tuhlaa mun aikaa. Vaikka en sillä ajalla teekään mitään maailmaa mullistavaa niin mieluummin käytän sen johonkin, josta pidän kuin jonkun turhan suunpieksemisen kuuntelemiseen. Suurin osa siitä, mitä ihmisten suusta tulee ulos, on täysin turhaa. Myös minun kohdallani, vaikka puhunkin suhteellisen vähän.
Vierailija kirjoitti:
No kylläpäs täällä nyt vihataan puheliaisuutta. Suomalaisilla ei ole mitään käytöstapoja. On moukkamaista vain istua ja tuijottaa eteensä.
Se on rentoutumista
Vierailija kirjoitti:
Olen itse aika pohdiskeleva ja vähän ns.syvällisempi ihminen. Ei ongelmaa,jos jaksaa "puhelias ja eloisa" näistäkin puhua.
En vain jaksa itse henk.koht. jauhaa turhanpäiväistä vain sen jauhamisen takia. Siis muodostaa ääntä ilman mitään sisältöä.
Ei toki kaikki omakaan ulostulo ole mitään "maata mullistavaa", ei lähelläkään.:D sitä en tarkoita.
Mutta en esim. todellakaan jaksa jauhaa esim säästä,ellei sillä ole jotain todellista relevanttiutta.
"On kylmää" "joo". En näe kamalasti pointtia jatkaa keskustelua tuosta pidemmälle. Jos aihe on tuo. Eri asia,jos vaikka kadut ovat liukkaat ja joku haluaa sitä miettiä.
Toki kohteliaisuussyistä voin sanoa jotain; "no kyllä se kesä sieltä tulee etc". Mutta en näe esim. tuossa sääkeskustelussa lähtökohtaisesti mitään järkeä.
Ehkä olen sitten niitä "smalltalkkia" osaamattomia juntteja joidenkin mielestä.
Osaisin kyllä, en vain
Mutta eihän noiden puheliaiden kanssa tarviikaan muuta kuin heittää "joo" aina johonkin väliin. Ne hoitaa muun puhumisen. :)
Isältä opittua, oli vähäpuheinen. Ei sodastakaan puhunut. Näki pahaa ulta ja oli 4 aikaan jääkaapilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En jaksa kuunnella koko ajan jotain pälätystä. Tai toisen tylsiä juttuja, usein vielä puhuvat itsestään jatkuvasti. En myöskään jaksa vastailla turhanpäiväisiin asioihin.
Sinä ärsyynnyt jos puhelias ja eloisa henkilö odottaa vastavuoroisuutta ja kysyy sinultakin kuulumiset?
Kyllä ärsyynnyn. Ei minulla ole mitään velvollisuutta kertoa kenellekään itsestäni vain sen takia, että toinen tykkää hölöttämisestä. Hölöttäköön itsekseen jos on pakko, mutta älä yritä muuttaa mua samanlaiseksi.
Poistu paikalta. Sua kukaan yritä muuttaa miksikään.
Nää suupaltit yksinkertaisesti häiritsee työntekoa. Piti hankkia kuulosuojaimet, että meni perille, että haluan keskittyä siihen, mihin minut on palkattu.
Minä olen havainnut päinvastoin, että juuri puheliaista ihmisistä pidetään. Hiljaisen luullaan olevan jotenkin tyhmä, tai omituinen, vain siksi että hän on hiljainen. :(
Minulla oli tämmöinen työkaveri, äänessä koko ajan, tauollakin koko ajan kuului jotain puhetta vaikka oli yksin. Kun minä menin tauolle, puhe jatkui ja hoputti koko ajan, en siis saanut sitä yhtä taukoa pitää rauhassa.