Miksi puheliasta ja eloisaa henkilöä inhotaan niin paljon?
Miksi puheliaisuus ja eloisuus aiheuttavat niin jyrkkää inhoa? Miksi juuri SINÄ et siedä puheliasta ja eloisaa?
Kommentit (134)
Puheliaisuus ja eloisuus eivät ole mikään ongelma, jos ihminen osaa lukea tilannetta ja ymmärtää, milloin toinen ei ole kiinnostunut, tai tarvitsee tilaa tai puheenvuoron, ja milloin pitää olla hiljaa. Aika usein erittäin puhelias ja vilkas ihminen ei havaitse tätä, vaan häiritsee ja dominoi olemuksellaan tilannetta, vaikeuttaa toisten työtä tai keskittymistä, eikä aina hiljenny kuuntelemaan. Minä pidän tarkkailevampana ja hiljaisempana introverttina eloisia ja puheliaita tyyppejä aivan yhtä mukavina, kuin rauhallisempiakin, kunhan he eivät jyrää muita olemisellaan.
Puhelias ja eloisa tyyppi on helposti vähän päälle päsmäri, aina ylimpänä äänessä. Kyllähän semmoinen saattaa toisilta syödä voimavaroja ja alkaa ärsyttää.
Koska ne puhuvat yleensä vain itsestään.
Ei minua puheliaisuus ärsytä, vaan kovaäänisyys. On se nyt kumma, ettei voi sanoa sanottavaansa normaalivolyymilla.
En inhoa. Kunhan minäkin saan välillä puhua keskeytyksettä.
Varsinkin puheliaat naiset ovat rasittavia. Ei jaksaisi koko ajan olla tunkemassa munaa suuhun, että olisivat edes hetken hiljaa.
käläkäläkäläjasittenminäjapäläpäläpäläsaunavuorojäkjäknaapuriplaaplaa
Saa olla puhelias mutta pitää antaa myös muille puheenvuoro. Alkaa ärsyttää jos toinen puhuu ja puhuu eikä anna muiden puhua. Silloin en jaksa enää kuunnella itsekään ja olen hiljaa. Molempien täytyy saada puhua yhtä paljon.
Aika usein puheenaihe on minä minäja vielä kerran minä. Mahdollisesti välillä minun lapset minun lapset. Ketä sellainen kiinnostaa.
Eloisuus on ok, jos ihmisellä on myös hyvät käytöstavat! Eli on kohtelias muita kohtaan, huomioi myös tilanteen, muut ihmiset jne.
Pakko laittaa.
Joskus tällainen puhenryöppy päälle, itse sanot tuskin sanaakaan ja lopuksi kuulee: "olipa kiva keskustella". :D
Mulla on lähipiirissä ihminen, joka näyttää ulkopuolisille "puheliaalta ja eloisalta". Sitten lähipiirille ei sitä olekaan välttämättä. Ei jaksa puhua, etenkään yhtään syvällisistä asioista.
Herää vain kysymys? Kaikkihan me jossain määrin näyttelemme ulospäin. Mutta miksi se positiivinen energia tuhlataan tuntemattomiin ja omiin läheisiin ei säästetä.
Näin se vaan menee. Monella.En tiedä miksi.
(En toki tarkoita,että ulkopuolisille pitäisi olla ilkeitä tms.)
Riippuu kai missä ja milloin. Mihin tahansa aikaan ja missä tahansa se voi olla TURNOFF. Ajattele jos joku kipeä ihminen jolla on kriisitilanne tai migreeni, alkaa kuuntelemaan väsyneenä eloisaa kovaäänistä tyyppiä. Taas jossain muualla iloisuus voi olla kiva asia. Joskus osa kaipaa rauhallista ilmapiiriä. Tilannetajua. Aamulla jos joku karjaisee jokaiselle Huomenta, koko paikka kaikuu ja korvat soi.
Puhelias ja eloisa tarkoittaa 95% tapauksista sitä että henkilö on yleensä kananperse tätitukka tai muullatavoin vajaa-älylliseltä ymmärrykseltään. Yleensä kuvaan kuuluu myös läski olemus ja hiki. Ja tai pahanhajuinen ominaishaju, huono suuhygienia tms.
Tämmöinen tapaus tulee iholle, puhuessaan sylkipisaroita lentelee. Ällöttävistä on, jos tälläisen hullun sylkeä lentää vaikka omille huulille.
nämä eivät ota toisia ihmisiä huomioon, vaan oma show jatkuu yleisön pyynnöistä huolimatta.
ilmeisesti ovat jollakin tapaa yksinäisiä tai tuntevat itsensä yksinäiseksi.
Myöskään toisen ihmisen rajoja ei kunnioiteta riittävästi. Uteliaalle täti-ihmiselle ei tarvitse kertoa asioitaan, eikä tarvitse jäädä tälläisen uhriksi.
nämähän ovat usein myös wampyyri-ihmisiä, sillä heillä on taito imeä toisen ihmisen elinvoima.
mitäpä ite tykkäisit tälläisestä käytöksestä, ja siitä että saisit vielä moitteita siitä että et ole valmis kesken työpäivän nolaamaan itseäsi yhteisen tiputanssin merkeissä?
Yleensä eloisa ja puhelias ihminen ei voi hyvin. Jotain peittääkseen nauraa ja höpöttää koko ajan
Kyllä puhelias saa olla, mutta pitää osata antaa myös muille puheenvuoro.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En jaksa kuunnella koko ajan jotain pälätystä. Tai toisen tylsiä juttuja, usein vielä puhuvat itsestään jatkuvasti. En myöskään jaksa vastailla turhanpäiväisiin asioihin.
Sinä ärsyynnyt jos puhelias ja eloisa henkilö odottaa vastavuoroisuutta ja kysyy sinultakin kuulumiset?
Kyllä ärsyynnyn. Ei minulla ole mitään velvollisuutta kertoa kenellekään itsestäni vain sen takia, että toinen tykkää hölöttämisestä. Hölöttäköön itsekseen jos on pakko, mutta älä yritä muuttaa mua samanlaiseksi.
Sulla ei taida olla yhtäkään ystävää eikä käytöstapoja. Ei tarvitse ärsyyntyä kaikesta eikä ole kyse mistään velvollisuudesta kertoa mitään mutta on todella epäkohteliasta olla vastaamatta vaikka ihan lyhyestikin, vaikka kumpikaan ei pälättäisi. Ei kukaan ole sua muuttamassa, mutta voisit olla ystävällisempi ihan kaikile. En tajua mistä oot saanut käsityksen, että sut yritetään muuttuvan? Jos ei siedä mitään eikä ketään, niin suosittelen menemään peilin eteen, sieltä löydät syyn ja voit muuttaa asumaan korpeen kauaksi sivistyksestä. Iloa elämään vaikka sitten mykkänä!
Vierailija kirjoitti:
Ei minua puheliaisuus ärsytä, vaan kovaäänisyys. On se nyt kumma, ettei voi sanoa sanottavaansa normaalivolyymilla.
Samat sanat. Ap
No kylläpäs täällä nyt vihataan puheliaisuutta. Suomalaisilla ei ole mitään käytöstapoja. On moukkamaista vain istua ja tuijottaa eteensä.
Vierailija kirjoitti:
Komppaan kaikkia edellisiä. Lisäksi ärsyttää se että esim töissä tällainen puhelias kovaääninen työkaveri tuntuu ajattelevan että hänen kommenttinsa tarvitaan KAIKKEEN. Ja siksi palaverit ym venyy, kun tämän täytyy päästä joka väliin sanomaan jotain asiaan liittymätöntä. Kun "hänellä vaan tuli mieleen" hihhihhihhih. Kaikkien olisi hyvä opetella edes joskus olemaan hiljaa ja antamaan tilaa muillekin.
Antaisin tälle 100 peukkua jos voisin. Tämä on niin rasittavaa, kun itsellä on valtava työkuorma odottamassa ja kaikki muut yrittävät tehdä parhaansa että palaverit saadaan pakettiin kohtuuajassa, niin sitten on se yksi jonka mielestä palaverit ovat kivoja kun saa jutella mielin määrin ja kommentoida jokaista asiaa. Ihan oikeasti voisi joskus miettiä antaako se kommentti nyt todella asiaan jotain panosta vai onko se tuotu esiin vain siksi että tykkää tuoda itseään esiin.
Nämä on muuten samoja tyyppejä jotka kommentoi joka viestiin vaikka whatsapp-keskustelussa. Kun joku kysyy, voiko joku hoitaa jonkun homman, he näkee tärkeäksi ilmoittaa että eivät voi ja vielä syyt perään kun ovat juuri silloin hammaslääkärissä. Ei ilmeisesti käy mielessäkään, että riittää kun se ilmoittaa joka pystyy asian tekemään. Säästytään kymmeniltä turhilta viesteiltä ja keskeytyksiltä.
Kyllä se riippuu mistä henkilö puhuu ja osaako hän myös kuunnella. Huomaan nopeasti kuka on aito ja kuka ei. Joidenkin kanssa vain tulee toimeen heti ja joidenkin kanssa ei ikinä. Töissä toki pakko tulla kaikkien kanssa toimeen.
Komppaan kaikkia edellisiä. Lisäksi ärsyttää se että esim töissä tällainen puhelias kovaääninen työkaveri tuntuu ajattelevan että hänen kommenttinsa tarvitaan KAIKKEEN. Ja siksi palaverit ym venyy, kun tämän täytyy päästä joka väliin sanomaan jotain asiaan liittymätöntä. Kun "hänellä vaan tuli mieleen" hihhihhihhih. Kaikkien olisi hyvä opetella edes joskus olemaan hiljaa ja antamaan tilaa muillekin.