Miten saavuttaa sellaisen itsetunnon, ettei oikeasti välitä yhtään siitä mitä muut ajattelee?
Ei välitä ollenkaan siitä mitä muut ajattelee sinun elämäntavasta, elämänvalinnoista, ulkonäöstä, arvoista, kannanotoista, mielipiteistä. Ei juuri edes uhraa ajatustakaan sille, että mitä muut sinusta ajattelevat. Tietenkin siis edellyttäen, että ei tee muille pahaa tai ole ilkeä tms, eli välittää tottakai kuitenkin siitä, ettei loukkaa ketään tai aiheuta kärsimystä muille. Ymmärrätte varmasti mitä ajan takaa. Miten saavuttaa tällaisen hyvän itsetunnon?
Kommentit (488)
Kun ei halua muilta mitään, voi olla just sellainen kuin on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla tuo piittaamattomuus muiden mielipiteistä on lähtöjään siitä, että ihmiset eivät erityisemmin pidä minusta. Ihan sama mitä teen ja millainen olen, katsotaan nenänvartta pitkin aina ja kaikkialla. Olen siis päätynyt olemaan juuri sellainen kuin haluan ja tekemään tasan tarkkaan, mikä minusta parhaalta tuntuu.
Minulla sama. Erityisen karmeaa oli nuorena aikuisena, kun kuuluin vl-yhteisöön. Tuntui, ettei siellä saanut kehenkään kontaktia, moni oli tosi ilkeä, vaikka kyse oli "laupeuden" yhteisöstä. Kun sieltä pääsin irti, mietin elämääni periaatteen, joka minua johdattaisi. Päädyin ikiaikaiseen viisauteen eli voin tehdä kaikkea, kun en loukkaa itseäni enkä muita.
Tällä samalla periaatteella minä olen elämääni elänyt. Jos valintani eivät ole laittomia, eivätkä aiheuta muille vaaraa, teen juuri niin kuin itse haluan, vaikka se jonkun muun mielestä olisikin "väärin" tai "epänormaalia" tai mitä tahansa.
Lainaamasi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täyttää 70v.
Kyllä 50 riittää.
Mulla riitti 55 ja se, että sain asuntovelan maksettua ja säästöön eri koriin vähän pesämunaa.
Voin töissäkin, tehdä toki aina parhaani, mutta sanoa rohkeasti mielipiteeni, vaikka tietäisin, että se ei aina miellytä esimiestä. Jos irtisanominen tulee, kestän sen, sekä taloudellisesti että itsetuntoni puolesta.
Tästä on selvästi hyötyä yrittäjällekin, olen sanonut suoraan, kun minusta joku idea on kuulostanut huonolta ja perustellut sanomiseni. Nuoremmat ja velkaiset vain nyökyttelevät.
Totuus on aikamoinen kainalosauva, siihen kun laittaa koko elämänsä, saattaa hyvinkin pysyä pystyssä.
Pidättäytykää siis totuudessa!
Siten että ymmärrät ihmisten heijastavan omaa itseään sinuun.
Just ne tyypit jotka tulee ns. huumorin varjolla liki eli "hoh-hoh Maarella on taas xx, yy, zz. Katsokaa nyt kaikki, heko heko" ovat just niitä heikompia jotka yrittävät nostaa itsensä suosittujen ja coolien joukkoon.
Näe läpi.
Hiljaisuus on paras. Ja poistuminen. Se ei edes ole puolustus koska osoitat selvästi ettet lähde tohon väsyyneeseen läppään.
Miten saavuttaa? Rakastaminen on tekoja. Myös itseä kohtaan. Tunnista arvosi.
Vierailija kirjoitti:
Mitä vanhemmaksi tulee, sitä vähemmän välittää oikeastaan. Nuorena itsetunto voi olla alhaisempi.
Tämän huomannut.
Nuoruuteni kului hengellisen yhteisön parissa jossa sai olla kaiken aikaa varpaillaan. Erosin alle 30v yhteisöstä.
Taustastani johtuen olen aina tehnyt kaiken oikein ja oli järkytys huomata miten puheet lähtee liikkeelle ei mistään. Eli sitä samaa jota tässä kovin hengellisessä yhteisössä tapahtui omine rajoituksineen ja kyylineen jotka päättelivät jonkun x asian tapahtuneen koska y.
Olen lähemmäs 60v ja antaa karavaanin kulkea ja koirien haukkua.
Kuten joku jo kertoikin, itsellä sama mantra, noudatan Suomen lakia ja en satuta itseä enkä muita.
Yleensä iän myötä näin tapahtuu, viimeistään keski-iässä. T.42v.
Vierailija kirjoitti:
Vaikea vastata kun itsellä se tulee luonnostaan ja on nimenomaan varmasti kiinni siitä hyvästä itsetunnosta. Mulla ei ole koskaan kiinnostanu mitä muut ajattelee minusta perhettä lukuunottamatta. Eikä mulla kiinnosta muut ihmiset, ei pätkääkään. Ainoastaan oma lähipiiri. Oon monesti miettinytkin että ihmiset ois varmasti paljon onnellisempia kun ei miettis muiden mielipiteitä
Kyllä ihminen on ainakin biologien mukaan eläinlaji.
"Further, humans belong to the animal phylum known as chordates because we have a backbone. The human animal has hair and milk glands, so we are placed in the class of mammals. Within the mammal class, humans are placed in the primate order."
https://bio.libretexts.org/Workbench/Principles_of_the_Human_Body/2%3A_…
Ikä auttaa. Estrogeeni lisää empatiakykyä ja saa ajattelemaan toisia. Kun sen eritys loppuu vaihdevuosissa, on ihan oikeasti sellainen olo, että ei todellakaan kiinnostele.
N52
1.Älä käytä somea.2.Älä koskaan katso mitä sinusta joku valopää on maininnut,tekevän,näyttävän netissä.3. Kun kerran sinä,eikä kukaan pääse kenenkään toisen pään sisään,sinunkaan ei tarvitse välittää mitä mieltä sinusta muut ovat.4.Älä seuraa ketään,eihän kukaan kuitenkaan Sinuakaan seuraa jos olet tavis.
Elä eläämääsi nauttien, olethan Sinä kuitenkin tärkein.
Uskon että joillekin rakentuu jo lapsuudessa sellainen hyvä itsevarmuus, kun elävät hyvässä ympäristössä.
Ehkä terapia voisi olla yksi ratkaisu?
Itse olen lapsuudessa ollut kiusattu, vihattu, hylätty jne. ja nyt aikuisena on todella vaikeaa korjata ajatusmaailmaani, koska on jäänyt päälle se että haluaisin vaan niin kovasti kelvata edes jollekin ja siten mietin liikaa muiden mielipiteitä.
Ei sellaista voi saavuttaa. Jokainen ihminen välittää ainakin jonkin verran siitä, mitä muut hänestä ajattelevat. Erityisen paljon siitä piittaavat usein he, jotka hokevat alvariinsa etteivät välitä siitä, mitä muut heistä ajattelevat.
Mutta asian voi ottaa positiivisen kautta. Se, että tunnustaa tämänkin inhimillisyyden itsessään, voi kummasti auttaa kanssaelämään tässä omituisen maailman omituisessa populaatiossa.
Kuinka pitkälle haluat irtautua muiden huomioimisesta. Jos pääset täydellisyyteen siinä niin sinusta on tullut empatiakyvytön psykopaatti. Heitä löytyy esimerkiksi vankiloista - sieltä voisit saada oppia!
Samoin minunkin kohdalla,, Minusta se teki Introvertin ,, En kaipaa
muiden seuraa,, Mutta , KUN tapaan muita ihmisiä , viihdyn
heidän seurassaan !!! Tietenkin sen minulle "soveliaan" ajan !!
Mutta , kun pohdiskellaan sitä , että miten selvitä siintä
että soimataan , arvostellaan , kuten esimerkiksi narsisti
tekee,, Selviytymisen keino on "olla välittämättä" !?!?
Tähän liittyy sitten sellainen äärimmäisen suuri PAHA,,
Muuttuu ajan myötä Tunteettomaksi ,, Mikään ei tunnu
miltään , Mikään ei pääse panssarin läpi ,, sitä ei näytetä ..
Vain lemmikki Eläimet saa omakseen sen paremman puolen,,
Mies Introvertin paras Ystävä on KOIRA ,, ,Kissa,,,,
Ihmisen , Ihmisten "nokitukseen " vain Veren-Paine
reagoi,, (( Olen pian 68v "puoli kuollut" ))
Ikäännyttyäni ja oivallettuani, että muut ovat kiireisiä pohtiessaan, mitä minä heistä ajattelen.
Sellaisen kanssa synnytään. Se tosin ärsyttää ihmisiä, erityisesti miehiä, jos satut olemaan nainen :)
Tuo väittämä on helppo todistaa !! Onko Luojan luoma , vai polveutunut apinasta !!
Naisilla se on vaikeampaa,, Mutta Miehillä hyvin helppo !!
Käske sukulais miesten laskea Housut alas ,, Jos "Häntä" on etupuolella
olet Luojan luomien sukua !! Mutta , jos se on takapuolella ,
niin sukusi on kehittynyt Apinoista !!!
Ikä auttaa. En tiedä onko kyseessä itsetunto, itse en vain enää välitä toisten, suurelta osin kuvitelluista mielipiteistä. Eikä tämä tarkoita huonoa käytöstä, kuten jotkut ymmärtävät väärin. No, tosin feissareille ja puhelinmyyjille teen nopeasti selväksi että ei kannata jatkaa. Tulee myös suoremmaksi ja rehellisemmäksi itselleen: mulla ei ole mitään ongelmaa esim töissä todeta että ei ole kompetenssia johonkin hommaan tms. Todellisuudessa sellainen terävä paskapuhe mitä nykyisin vaaditaan, on ainoastaan typerä peli, jota ei kukaan voita eikä hyödy.
Kyllä me nisäkkäitä ollaan ihan siinä, missä koirat, oravat ja simpanssitkin.