Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi taas vauva perheeseen, jossa jo aika- ja resurssipulaa?

Vierailija
05.02.2024 |

Ihan fiksuja, koulutettuja, työssäkäyviä ihmisiä.

Lapsia ennestään kolme ja nyt tuli neljäs.

Jo ennen nuorinta ainaista valitusta, ei ehdi sitä, ei tätä, ei tuota, tää elämä on tällasta hulabaloota, voi kun joskus ehtisi hetken olla rauhassa, jne jne. Kolme vanhinta lasta vieläpä jonkin verran vanhempia kuin nyt tämä nuorin, eli pian olisi helpottanut hiukan.

Selittäkää? Jotenkin vaikea oli suhtautua jo aiemmin, saati nyt. Ihan toivottu oli kuulemma tämäkin lapsi. Mistään uskonnollisesta tms. ei kyse.

Kommentit (130)

Vierailija
61/130 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nainen ei käytä pillereitä eikä halua aborttia.

Seksi kuuluu suhteeseen.

Nainen sitä, nainen tätä? Nainenko yksinään seksiä harrastaa? Entä miehen osuus ehkäisystä? 

Parempi (ja poliittisestikin korrekti) muotoilu olisi tietysti ollut *pariskunnalla* ei ole pilleriehkäisyä käytössä (ehkäisyteho yli 99%) erotuksena esim. kondomiehkäisyyn (ehkäisyteho 85%)

Oliko tarpeeksi rautalankaa mukana?

Kondomi on oikein käytettynä varma ehkäisy. Ei se pillerikään toimi jos sitä ei ota.

Vierailija
62/130 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen vaan kommentoin tuohon aloituksen ekaan lauseeseen, että koulutus ja työssäkäynti ei takaa sitä että olisivat fiksuja. Kuten itsekin voit huomata, eivät tee fiksuja päätöksiä.

Koulutuksesta ei koskaan ole haittaa, mutta tässä maassa aivan liian laajasti uskotaan sen tekevän autuaaksi.

Koulutettu voi hyvinkin olla vailla maalaisjärkeä tai jopa vaarallinen, esim. lumivyöryturman opettajaäiti ja Ullalinnan psykiatri.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/130 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä opiskelen nyt työn ohessa ja todella moni luokkakaveri valittaa sitä, kun mitään ei ehdi tekemään ja lapsia pitää kuskata ja yrittää nakittaa kaikki ryhmätyöt meille lapsettomille. Olen ihmetellyt, että miksi sitä sitten nyt on pitänyt tuonne kouluun hakea, jos ajanhallinta on noin vaikeaa ja kaikki kaatuu opiskelijakavereiden niskaan. Myös luennoista itketään kuinka ne on juuri vauvan neuvolapäivänä jne.. 

Vierailija
64/130 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä opiskelen nyt työn ohessa ja todella moni luokkakaveri valittaa sitä, kun mitään ei ehdi tekemään ja lapsia pitää kuskata ja yrittää nakittaa kaikki ryhmätyöt meille lapsettomille. Olen ihmetellyt, että miksi sitä sitten nyt on pitänyt tuonne kouluun hakea, jos ajanhallinta on noin vaikeaa ja kaikki kaatuu opiskelijakavereiden niskaan. Myös luennoista itketään kuinka ne on juuri vauvan neuvolapäivänä jne.. 

Ulkopuolinen painostus voi olla joillakin syynä. Pitää koko ajan edetä elämässä ja olla tehokas, vaikka oikeasti ei tunnit ja jaksaminen  riitä. Oman tien kulkeminen on monelle liian pelottavaa, siitähän tulee sanomista. 

Vierailija
65/130 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, millaiset työajat sinulla on, mutta lapsiperheellisten kanssa täytyy ymmärtää, että opintoja ei voi lykätä ilta-aikaan. Silloin päiväkoti on kiinni. Eli ryhmätyöt kalenteriin heti aamusta ja riittävällä varoitusajalla, niin eiköhän se ala sujua.

Vierailija
66/130 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap tää asia ei kuulu sulle pienimmissäkään määrin. Anna muiden elää omaa elämäänsä ja pidä sä huoli VAIN omastasi.

En ole ap, mutta miksi sitten valittaa asioista ap:lle, jos ne ei hänelle kuulu?

Vttu mitä yksinkertaisuutta.  Kai sitä omista asioistaan saa ystäville puhua. Mutta ei ole ystävän tehtävä arvostella (ainakaan julkisesti) asioita. Vaikeneminen on kultaa. Valitettavasti vaan ei kovin moni ymmärrä sitä.

Vierailija
67/130 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, millaiset työajat sinulla on, mutta lapsiperheellisten kanssa täytyy ymmärtää, että opintoja ei voi lykätä ilta-aikaan. Silloin päiväkoti on kiinni. Eli ryhmätyöt kalenteriin heti aamusta ja riittävällä varoitusajalla, niin eiköhän se ala sujua.

Eli siis työssäkäyvien pitää ottaa palkatonta, jotta voi joustaa lapsiperheellisten takia ja saadaan ryhmätyöt tehtyä. Tuo koulu on nimenomaan suunnattu iltapainotteiseksi, jotta sen pystyy työn ohessa suorittamaan. Nyt järki käteen! Tämä on ihan hakuvaiheessa ollut tiedossa.

Vierailija
68/130 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisilla on tapana valittaa kaikesta. Esim oma äitini valittaa ettei saa viettää tarpeeksi aikaa lapsenlapsensa kanssa. No nyt oli lakon ajan lapsi sielä ja hirveä valitus kun oli "sidottu" lapseen ja ei päässyt minnekään...Ja vastaavia esimerkkejä löytyy. Nuo valitukset siis kannattaa antaa mennä ohi. Voihan sitä todeta että pitikö se iltatähti hankkia....

Vierailija
69/130 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisilla on tapana valittaa kaikesta. Esim oma äitini valittaa ettei saa viettää tarpeeksi aikaa lapsenlapsensa kanssa. No nyt oli lakon ajan lapsi sielä ja hirveä valitus kun oli "sidottu" lapseen ja ei päässyt minnekään...Ja vastaavia esimerkkejä löytyy. Nuo valitukset siis kannattaa antaa mennä ohi. Voihan sitä todeta että pitikö se iltatähti hankkia....

Ei näin. Se valittaminen ei ole tapa. Heillä on tapana syyttää muita milloin mistäkin, eivätkä ota vastuuta omista valinnoista, esim. tuosta että oli valinnut hoitaa lasta. Niiden valitusten EI kannata antaa mennä ohi, sillä vain mahdollistatte vastuuttomien ihmisten toiminnan jatkumisen. Pistä tuollainen ihminen vastaamaan valinnoistaan, ellet sitten halua olla syntipukki aikuislapselle. Tuo on huono malli lapsillekin.

Vierailija
70/130 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli siis työssäkäyvien pitää ottaa palkatonta, jotta voi joustaa lapsiperheellisten takia ja saadaan ryhmätyöt tehtyä. T

Jos kerran opetus on suunniteltu ilta-aikaan ja työssäkäynnin oheen, miten ihmeessä luokkakaverit sitten itkevät lastensa neuvoloista, jotka menevät luentojen päälle? Yleensä viimeiset neuvola-ajat ovat kolmen maissa.

Vierailija
71/130 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei näin. Se valittaminen ei ole tapa. Heillä on tapana syyttää muita milloin mistäkin, eivätkä ota vastuuta omista valinnoista, esim. tuosta että oli valinnut hoitaa lasta. Niiden valitusten EI kannata antaa mennä ohi, sillä vain mahdollistatte vastuuttomien ihmisten toiminnan jatkumisen. Pistä tuollainen ihminen vastaamaan valinnoistaan, ellet sitten halua olla syntipukki aikuislapselle. Tuo on huono malli lapsillekin.

Miten ajattelit konkreettisesti pistää ihmisen vastaamaan valinnoistaan? Avun antamista ei voi lopettaa, kun sitä ei ole koskaan aloittanutkaan. Ja vauvapalstan keskustelut tuskin pistävät ketään vastuuseen, vaikka yritys ehkä kova onkin.

Vierailija
72/130 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap tää asia ei kuulu sulle pienimmissäkään määrin. Anna muiden elää omaa elämäänsä ja pidä sä huoli VAIN omastasi.

En ole ap, mutta miksi sitten valittaa asioista ap:lle, jos ne ei hänelle kuulu?

Vttu mitä yksinkertaisuutta.  Kai sitä omista asioistaan saa ystäville puhua. Mutta ei ole ystävän tehtävä arvostella (ainakaan julkisesti) asioita. Vaikeneminen on kultaa. Valitettavasti vaan ei kovin moni ymmärrä sitä.

Aika ristiriitaista, ei yksinkertaista. Jos minulla on asioita, joita en halua muiden tietoon ja puitavaksi, niin en niitä kerro. Jos minulle joku valittaa ja ulisee vaikka pettävästä kumppanista, niin enkö saa ottaa siihen kantaa rohkaisemalla vaikka eroon? 

Vierailija
73/130 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika ristiriitaista, ei yksinkertaista. Jos minulla on asioita, joita en halua muiden tietoon ja puitavaksi, niin en niitä kerro. Jos minulle joku valittaa ja ulisee vaikka pettävästä kumppanista, niin enkö saa ottaa siihen kantaa rohkaisemalla vaikka eroon? 

Aivan ohis. Onko sinulla ystäviä, ja mitä kerrot heille elämästäsi?

Vierailija
74/130 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli siis työssäkäyvien pitää ottaa palkatonta, jotta voi joustaa lapsip

En ole tuo jolle kirjoitit, mutta ainakin meidän aikuispuolen opinnoissa on luennot esim. klo 14-18 parina päivänä kk:ssa, jotta työssäkäyvät pystyvät nämä järjestämään. Tai sitten välillä on myös esim. 8-16 koko päivän luentoja kerran kk:ssa. Laajemmat ryhmätehtävät on sitten suunniteltu tehtäväksi vapaa-ajalla eli yleensä kyllä iltapainotteisesti.

Vierailija
75/130 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten ajattelit konkreettisesti

Minä en ajatellutkaan laittaa tässä ketään vastuuseen, ehdotin sitä kirjoittajalle. Joten silloin se ei olisi vauvapalstan kirjoitus joka kirjoittajan äidin vastuuttaisi. Mikä auttaminen? Onhan se auttamista jos on lasta hoitanut, voihan sille laittaa stopin jos kerran valitusta seuraa.

Vierailija
76/130 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika ristiriitaista, ei yksinkertaista. Jos minulla on asioita, joita en halua muiden tietoon ja puitavaksi, niin en niitä kerro. Jos minulle joku valittaa ja ulisee vaikka pettävästä kumppanista, niin enkö saa ottaa siihen kantaa roh

On ystäviä, mutta he eivät ole mitään likasankoja. Enkä kerro heille asioita, joita en halua heidän korviin. Ja kyllä, olen valittanut välillä väsymyksestä näin kahden lapsen äitinä, mutta se nyt ei ole mikään salaisuus eikä mitään jatkuvaa ruikutusta :D heilläkin on lapsia ja lapsiarkiväsymystä. Mutta jos jatkuvasti valittaisin, kun on niin kamalaa ja kurjaa, rahat loppu, mutta lapsia tulisi liukuhihnalla, niin enpä ylläty, jos he ihmettelisivät valintojamme... 

Vierailija
77/130 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen tarvitsee jostakin likasankon. Jos ystäviä ei rasiteta ruikutuksella tai ulinalla, niin sitten rasitetaan tätä palstaa.

Mutta hieman enemmän soisin ymmärrystä ja avunantoa läheisiä kohtaan tosielämässä ja tuntemattomia kohtaan täällä. 

Vierailija
78/130 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen tarvitsee jostakin likasankon. Jos ystäviä ei rasiteta ruikutuksella tai ulinalla, niin sitten rasitetaan tätä palstaa.

Mutta hieman enemmän soisin ymmärrystä ja avunantoa läheisiä kohtaan tosielämässä ja tuntemattomia kohtaan täällä. 

Niin, tällä palstalla saa ruikuttaa ihan vapaasti. Lisäksi sen toisen vanhemman kanssa käydään keskustelut jaksamisesta ja raha-asioista ja mitä voisi tehdä toisin jne. 

Vierailija
79/130 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etkö sinä ihmettelisi, jos sinulle valitettaisiin jatkuvasti kuinka kamalaa on lenkkeillä ja imuroida karvoja 24/7 ja koko ajan tulisi uusia koiria taloon? Tai valitettaisiin, kun lihoo koko ajan, mutta samalla suunnitellaan kuinka hakisi taas pizzaa iltapalaksi? Tai rahat on loppu, mutta taas on suunnitteilla uusi lomareissu ja tuli ostettua 200 euron kengät? Et yhtään ihmettelisi valintoja?

Vierailija
80/130 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sinua häiritsee asia? Omapahan on elämänsä ja lapsensa. 

Vaikea suhtautua valitukseen ja siihen että mitään ei saada ikinä sovittua (ollaan kuitenkin ihan suhteellisen läheisiä). Siis valittaa tai tuo esiin asiaa aina. Mitä voin sanoa? Kannattiko tehdä vielä yksi lapsi lisää?

Eihän siinä muuten mitään, totta kai jokainen tekee omat ratkaisunsa. En vain oikein ymmärrä ja haluaisin osata suhtautua paremmin

Ja ovat kyllä hyviä vanhempia ja varmasti rakastavat lapsiaan, siitä ei kyse. Jotenkin vaan tuo kokonaisuus, kun tuntui olevan jo tosiaan ennen tätä uusinta lasta ihan hulabaloota kaikki. Miksi sellaiseen tilanteeseen haluaa lisää lapsia?

Toivottavasti saitte selvää

Ap

Siis on ihan perusfakta että lapsiperheen elämä ON ihan

Ne jotka suunnittelee hankkivansa lapsia ja odottavat että ystävä auttaa lasten kanssa:

Eikö olisi silloin reilua ottaa myös ystävä mukaan perhesuunnitteluun? Että mitäs mieltä olet, jos mieheni ja minä hankittaisiin lapsi, jaksatko SINÄ huolehtia meidän uudesta tulokkaasta? 

Tätä mietin välillä kun sisarilleni (monta) tuli perheenlisäyksiä tasaiseen tahtiin. Pidettiin päivänselvänä että lapsettomana huolehdin heidän lapsistaan aina kun vanhemmilla oli menoja (työ, rakennusprojektit, harrastukset ja huvitukset).

Välillä oli 3 perhettä yhtä aikaa pyytämässä apua. Parhaissa tapauksissa koko talvi-/hiihtoloman tai viikonlopun.

Loppuaikoina melkein parahdin itkuun kun joku heistä ilmoitti, että perheenlisäystä on tulossa. 

Itse kävin samaan aikaan töissä ja opiskelin siinä sivussa uuteen, vaativaan ammattiin.

Toisaalta ihmettelin myös etteivät kysyneet toisiaan apuun, mutta silloinhan olisivat tietysti joutuneet tekemään vastapalveluja ;-) Minun kanssa pääsi helpommalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kaksi