Määräaikainen 8-9 sentin sähkösopimus olisi tullut halvemmaksi kuin pörssisähkö.
Onko tämä "pörssisähkö on aina halvin" -hokema kusetusta? Tammikuu oli n. 14 senttiä kWh ja nyt tulee taas kalliit hinnat. Huomenna 30 senttiä. Hyvä alkaa nostaa pörssihintoja, kun on saatu ihmiset pakotettua asiakkaiksi.
Kommentit (1238)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maaliskuun keskihinta alkaa jo olla kalliimpi kuin 8-9 sentin määräaikainen. Nyt keskihinta on 8.74, huomenna varmasti yli 9 sentin mennään.
Maaliskuu on vasta ihan alussa. Heti kun alkaa tuulemaan hinnat tulee muuttumaan ihan merkittävästi mikä näkyi jo hyvin helmikuussa minkä markkina keskihinnaksi tuli vain 6,4 snt. Oma arvio maaliskuun lopullinen keskihinta 7-8 snt tietäen kuinka tuulisia kuukausia maaliskuut kokonaisuutena on.
Seuraaville 10 päivälle on luvattu n. 3 m/s tuulta. Ei tule vaikuttamaan sähkön hintaan laskevasti, vaan tulee pysymään reilussa 10 sentissä, valitettavasti.
Onneksi automatiikka poimii halvemmat 8c tunnit lämmitykseen. Muu kulutus niin pientä että ei vaikuta mihinkään.
"Määräaikainen 8-9 sentin sähkösopimus olisi tullut halvemmaksi kuin pörssisähkö."
Vastikään tuli joulu- ja tammikuun sähkölasku. Sähkön keskihinta siinä 5,51 c/KWh, mikä on n. 1,5 c/KWh vähemmän kuin edellisessä. Tuohon toki päälle verot ja siirtohinnat.
Vierailija kirjoitti:
Nyt tuli Heleniltä tarjous 7,99cnt + kallis perusmaksu 5,99e 1,5v.
Ei käy ilmi onko kulutusvaikutuksrllinen.
Jos noin halvalla myydään niin pösä tulee putoamaan tuon alle
No selvähän se on, että pörssi tuon alle menee, viimevuonnakin meni reippaasti kun oli 6,7 snt. Tänävuonna mennään lähemmäks 6 kuin 7. Jos oikeen hyvin käy voi mennä jopa alle 6 snt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
8-9 snt määräaikainen ei varmasti tule halvemmaksi kuin pörssisähkö. Viime vuonna päästiin jo alle 7 snt ja tänävuonna päästään vielä alemmas. Se näkyi jo helmikuun hinnassa mikä oli vain 6,4 snt. Edessä on monta tosi halpaa sähkökuukautta. Nyt vielä kun Viron toinen siirtolinjakin on huollossa elokuun loppuun niin saamme siihen asti vieläkin halvempaa sähköä, kun lisätuotantoa on yli 630MW käytössä nyt syksyyn asti. Plus siihen melkein tuplat aurinkovoimaa vs viime vuosi ja tuulivoimakapasiteettia sellanen vajaa 2000MW lisää.
Tältähän se toistaiseksi näyttää, että tuollaisella 8-9 snt määräaikaisella tullee hieman kalliimmaksi, kuin pörssillä.
Tosin jos määräaikaisellakin ohjaa kulutustaan edelleen pörssisähkön mukaan, niin määräaikaisen kulutusvaikutuksella saa määräaikaisen hinnasta pois suht helposti 1-2 snt/kwh.
Jos aiot sillä määriksellä kytätä sähkön käyttöä kuin pörssisähköllä, niin eikö se nyt kannattaisi se pörssi sitten laittaa saman tien.
Ehkä, mutta pidän sähkölämmitteisen okt:n omistajana, että minulla on suojaus hintojahuippuja vastaan, samalla kun pystyn nauttimaan kuitenkin negatiivisten hintakuoppien eduista. Todennäköisesti nykysopparilla tulen pääsemään n. 1 sentin sisään pörssiin verrattuna, jolloin pari hunttia vuodessa on kuitenkin edullinen diili mielenrauhasta.
Minun kokemus kulutusvaikutuksellisesta nääriksestä on se, että tämä on hyvä hybridi kohtuullisen hinnan ja hintahuippu-suojauksen suhteen.
Lämmitän tällä hetkellä pelkillä puilla, niin ei juurikaan kulu sähköä - takka on onneksi sen verran massiivinen ja keskellä rakennusta, että lämmittää koko kämpän ilman sähkölämmityksen apuja.
Tämä on vähän sama asia kuin auton valinta. Riippuu täysin omista tarpeista ja mahdollisuuksista. Jos ajaa paljon ja sattuu olemaan paneelit ja aikaa latailla , niin täys-sähköauto on paras valinta. Jos ajaa vähän, niin vanha bensa-auto on paras. Minulla on mahdollisuus lämmittää `ilmaisilla`klapeilla jos pösä- hinta pomppaa, on varavirtalähteet ja valot 12v systeemissä. vuorokauden pärjään helposti 1-2 kwh kulutuksella. Taasen hlö joka ei voi siirtää kulutustaan ja ei halua kytätä kulutusta ja pösä-hintoja , niin varmasti määräaikainen on huolettomin. Sama juttu ruuan kanssa jos ostaa ruokaa hetken mielijohteesta ja ei muutenkaan suunnittele asiaa niin kalliimmaksi tulee. Sama terveyden kanssa, makkaraa ja roiskeläppiä colan kera. Sitten tulee suonet tukittua ja diabetes kaveriksi.
Mainittakoon että ajan E85 kesät, okt vie 8-9000kwh/v ja olen lisännyt kasvisruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on vähän sama asia kuin auton valinta. Riippuu täysin omista tarpeista ja mahdollisuuksista. Jos ajaa paljon ja sattuu olemaan paneelit ja aikaa latailla , niin täys-sähköauto on paras valinta. Jos ajaa vähän, niin vanha bensa-auto on paras. Minulla on mahdollisuus lämmittää `ilmaisilla`klapeilla jos pösä- hinta pomppaa, on varavirtalähteet ja valot 12v systeemissä. vuorokauden pärjään helposti 1-2 kwh kulutuksella. Taasen hlö joka ei voi siirtää kulutustaan ja ei halua kytätä kulutusta ja pösä-hintoja , niin varmasti määräaikainen on huolettomin. Sama juttu ruuan kanssa jos ostaa ruokaa hetken mielijohteesta ja ei muutenkaan suunnittele asiaa niin kalliimmaksi tulee. Sama terveyden kanssa, makkaraa ja roiskeläppiä colan kera. Sitten tulee suonet tukittua ja diabetes kaveriksi.
Mainittakoon että ajan E85 kesät, okt vie 8-9000kwh/v ja olen lisännyt kasvisruokaa.
Miksi varavirtalähteet ja 12v sähköt!?? Eihän valaistus ja laitteiden lataus vie juuri mitään sähköä! Sulla on puurot ja vellit sekaisin päässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostat joltain hoomoilaselta. Oletko yhtään katsonut, mitä modernit led-valot vievät sähköä? Ja tämä määräaikaisen sähkösopimuksen huolettomuus taas tarkoittaa automaattisesti isompia sähkölaskuja! Hesari teki tutkimuksen vuoden yli. Siinä ole viisi erilaista määräaikaista sähköasiakasta. Ja tammikuun alun yli kahden euron hinnat mukana, jolloin nämä kuluttivat sähköä normaalisti. Siltikään ei heille tullut se määräaikainen halvemmaksi vuoden yli laskettuna. Eli heidän jokaisen olisi kannattanut olla pörssisähkössä. Ja vaikka pörssisähkön hinta olisi huidellut kahdessa eurossa olisi voinut huolettomasti kuluttaa ihan normaalisti sähköä, koska vuoden yli laskettuna kwh hinta halvempi kuin määräaikaisessa sopimuksessa!
Vierailija kirjoitti:
Kuulostat joltain hoomoilaselta. Oletko yhtään katsonut, mitä modernit led-valot vievät sähköä? Ja tämä määräaikaisen sähkösopimuksen huolettomuus taas tarkoittaa automaattisesti isompia sähkölaskuja! Hesari teki tutkimuksen vuoden yli. Siinä ole viisi erilaista määräaikaista sähköasiakasta. Ja tammikuun alun yli kahden euron hinnat mukana, jolloin nämä kuluttivat sähköä normaalisti. Siltikään ei heille tullut se määräaikainen halvemmaksi vuoden yli laskettuna. Eli heidän jokaisen olisi kannattanut olla pörssisähkössä. Ja vaikka pörssisähkön hinta olisi huidellut kahdessa eurossa olisi voinut huolettomasti kuluttaa ihan normaalisti sähköä, koska vuoden yli laskettuna kwh hinta halvempi kuin määräaikaisessa sopimuksessa!
Kuten jo tuossa aiemmilla sivuilla kerrottu, niin tällaiset tutkimukset ovat ns. nolla-tutkimuksia. Suomessa on lukemattomia erilaisia kulutusprofiileja sähkölle ja jotta voidaan päätellä, kumpi on itselle halvempi, niin laskelma on tehtävä käyttäen omaa kulutusprofiilia. Ja samalla on muistettava, että menneet tuntihinnat eivät ole tae tulevasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tämä pörsseily on niin halapaa lystiä, kun lämmitän "ilmaisilla puilla" ja lisäksi olen maksanut 50 tonnia varavirta-järjestelmästä, 20 tonnia aurinkopaneeleista, 10 tonnia kuupaneeleista ja lisäksi olen laittanut tönön täyteen 12V ledejä.
Varavirtalähteet ja 12v valot on sähkökatkoja varten, marraskuussa 22 meni alueeltani sähköt poikki. Oli täysin pimeää, kun katuvalotkaan ei toiminut. Oli todella kiva laittaa valot ylä ja alakertaan ja hampaiden pesu, sekä pukeminen onnistui kivasti ja muutkin toimet ennen töihin lähtöä. Jos pösä hyppää 2,5€ kwh niin varmasti pidän kenraaliharjoituksen sähkökatkojen varalta. Juu, osaan todella laskea 10w lamppu vie 100h aikana 1 kwh. Jos on pidempi sähkökatko niin kaasulla saan lämmintä ruokaa ja juomaa. Käteistäkin on paritonttua jotta saa lähikaupasta makkaraa tai kanaa krilliin ;)
12v ledvalot on maksanut n 20€ ja lisävaloina akkukäyttöiset työvalot 3w led polttimoilla. Akkuporakoneen akkuilla toimivat ja niitä on 5 kpl ihan remontti ja harraste käytössä muutenkin alle 100€ mennyt siihen että saan ladattua kännykät ja tabletin kymmeniä kertoja sekä valoa kahteen kerrokseen 100h . Ei tarvitse kadehtia 10.000 investointeja
Kuulin huhua, että pörssisähkö halpenee kun lakko alkaa ja teollisuutta ajetaan alas.
Vierailija kirjoitti:
Kuulin huhua, että pörssisähkö halpenee kun lakko alkaa ja teollisuutta ajetaan alas.
Näinhän se tosiaan käy ihan kuten jokaisessa lakossa on käynyt.
Vierailija kirjoitti:
Sunnuntai iltana dippaa jo 6c, alkaa taas halvat ajat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sunnuntai iltana dippaa jo 6c, alkaa taas halvat ajat.
Se on heti ku alkaa vähänkin tuulee ni hinta heti putoaa. Ens viikon puolivälissä palaa kunnon tuulet, torstaille näyttää tällä hetkellä 6000MW
Monet ei hiffaa pörssisähkön osalta sitä, että pelkkä kuukauden tai vuoden keskihinta ei yksin kerro mitään, tuleeko pörssisähkö halvemmaksi kuin määräaikainen. Katsokaas kun niissä laskelmissa ei ole otettu sähkönkulutusta eikä sen vaihteluja lainkaan huomioon. Kylminä ja pimeinä vuodenaikoina sähköä vaan tuppaa kulumaan enemmän mm. lämmitykseen ja valaistukseen, kun sähkö on silloin muutenkin kalliimpaa.
Monet ei hiffaa myöskään sitä, ettei miinushintaisilla pörssisähköpäivillä välttämättä voita mitään, koska pörssisähkön hinta määräytyy kysynnän ja tarjonnan mukaan. Jos miinuspäivinä on kulutus suurempaa, se tarkoittaa kalliimpaa hintaa seuraaville päiville.
Vierailija kirjoitti:
Lihansyönnistä en tule koskaan luopumaan, miksikään ituhipiksi en ala. Sekasyöjä tulen olemaan aina. Tietyistä makuelämyksistä kun en tule luopumaan. Mitä tulee sähkösopimuksiin, niin minulla on parempaakin tekemistä päivilleni, kuin kytätä tunneittain muuttuvia sähkön hintoja tai istua talvella pimeässä ja kylmässä kämpässä silloin, kun sähkön hinta on pilvissä. Siksi määräaikainen sähkösopimus. Eikä se muuten ole edes paljonkaan kalliimpi, ellei vuosikulutus ole mikään tosi iso. Paljon enemmän saa rahaa säästettyä muilla valinnoilla.
Mjaa, ylläoleva tarkoittaa että, tein 7% naudajauhelihasta 350g lihaperunasoselaatikon ja lisäsin 30snt 280g pussin Kidneypapuja lihan sekaan alkuviikosta. Eilen laitoin salaatin sekaan 234g paahdettuja Kikherneitä ( joita juuri tilasin 1,2€ kg hinnalla 5 kg) Nämä ovat hyviä ja terveellisiä proteiinin lähteitä. Jos nyt olen sitten `idunpurija` josta lihaani närkästyy niin minkäs voin;) Ja on minulla pösäkin....
Tuolta Kikherneet nopeimille>https://fitnessfirst.fi/tuote/pe-kikherne-luomu-raaka-500g/
Nyt tuli Heleniltä tarjous 7,99cnt + kallis perusmaksu 5,99e 1,5v.
Ei käy ilmi onko kulutusvaikutuksrllinen.
Jos noin halvalla myydään niin pösä tulee putoamaan tuon alle