Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Määräaikainen 8-9 sentin sähkösopimus olisi tullut halvemmaksi kuin pörssisähkö.

Vierailija
05.02.2024 |

Onko tämä "pörssisähkö on aina halvin" -hokema kusetusta? Tammikuu oli n. 14 senttiä kWh ja nyt tulee taas kalliit hinnat. Huomenna 30 senttiä. Hyvä alkaa nostaa pörssihintoja, kun on saatu ihmiset pakotettua asiakkaiksi. 

Kommentit (1238)

Vierailija
421/1238 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tammikuussa 11,02 c ja helmikuussa 5,91 c oli sähkö meillä. Keskiarvo 8,47 c. Sinällään ymmärrän harmistuksen, kun syksyllä oli tarjolla 8,5 c soppareita. Odotin suoraan sanottuna paria senttiä halvempaa. Maaliskuu näyttää huonolta.

Laskepa huviksesi lasku koko kahden vuoden jaksolta, jonka mittaisia ne määrikset yleensä tuppaa olemaan.

Tammikuu sitä ja helmikuu tätä,  voi että kun se maaliskuu näyttää huonolta.

Laske koko vuosi ja vielä siihen toinen vuosi päälle, eli 24 kk jakso ja katso, mitä viivan alle jää.

Varsinaista kylmää pakkasjaksoa on kuitenkin vain nelisen kuukautta vuodesta ja se loppuaika on sitä edullista sähköä.

Mitäpä veikkaat, kumpi tulee edullisemmaksi, pörssisähkö, vai määräaikainen?

Vierailija
422/1238 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maaliskuun keskihinta alkaa jo olla kalliimpi kuin 8-9 sentin määräaikainen. Nyt keskihinta on 8.74, huomenna varmasti yli 9 sentin mennään. 

Maaliskuu on vasta ihan alussa. Heti kun alkaa tuulemaan hinnat tulee muuttumaan ihan merkittävästi mikä näkyi jo hyvin helmikuussa minkä markkina keskihinnaksi tuli vain 6,4 snt. Oma arvio maaliskuun lopullinen keskihinta 7-8 snt tietäen kuinka tuulisia kuukausia maaliskuut kokonaisuutena on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
423/1238 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tammikuussa 11,02 c ja helmikuussa 5,91 c oli sähkö meillä. Keskiarvo 8,47 c. Sinällään ymmärrän harmistuksen, kun syksyllä oli tarjolla 8,5 c soppareita. Odotin suoraan sanottuna paria senttiä halvempaa. Maaliskuu näyttää huonolta.

Laskepa huviksesi lasku koko kahden vuoden jaksolta, jonka mittaisia ne määrikset yleensä tuppaa olemaan.

Laske koko vuosi ja vielä siihen toinen vuosi päälle, eli 24 kk jakso ja katso, mitä viivan alle jää.

Varsinaista kylmää pakkasjaksoa on kuitenkin vain nelisen kuukautta vuodesta ja se loppuaika on sitä edullista sähköä.

Edelleen, tämä on jokaisen itse laskettava omalla kulutusprofiililla, vain täysi pösilö vetää mutkat suoriksi ja julistaa yhden sopparin olevan toista parempi oman ja (imaginäärisen) kaverinsa kokemuksen perusteella.

Toteutumista laskien 2023 oli mulle määriksellä n. sentin/kwh halvempi, kuin pörssillä. Jos olisi parempi taloautomatiikka, nykyinen on EyeBall Mk.1, niin silloin voisin paremmin hyödyntää halpoja tunteja, ja tällöin tilanne voisi kääntyä pörssin eduksi. Mutta edelleen, 20-30 MWh vuosikulutuksellakin tommonen 1 snt/kwh suuntaan tai toiseen kuitenkin häviää taustakohinaan.

Vierailija
424/1238 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös tulossa 2 viikon lakot mitkä tulee laskemaan sähkönhintaa, koska sähkönkulutus vähenee

Vierailija
425/1238 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle pörssisähkö on ollut todella hyvä. Oon lähes vuoden pystynyt lataamaan sähköautoa öisin lähes ilmaiseksi.

Vierailija
426/1238 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pörssisähköön ns pakon edessä 2022 talvena. Pörssin piti olla lyhyt visiitti, mutta nyt puolitoistavuotta takana ja säästöä on tullut hyvin. Ei pääse määräaikaiset lähellekään vuositasolla joten ei järkeä enää ottaa määräaikaista. Viimevuoden oma toteunut keskihinta 6,65 snt. Tämä vuosi sitten johonkin 6 snt mikäli ei mitään yllätyksiä ole luvassa.

Vierailija
427/1238 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pörssisähköön ns pakon edessä 2022 talvena. Pörssin piti olla lyhyt visiitti, mutta nyt puolitoistavuotta takana ja säästöä on tullut hyvin. Ei pääse määräaikaiset lähellekään vuositasolla joten ei järkeä enää ottaa määräaikaista. Viimevuoden oma toteunut keskihinta 6,65 snt. Tämä vuosi sitten johonkin 6 snt mikäli ei mitään yllätyksiä ole luvassa.

Ei huono, mulla oli 2023 kaksi eri määräaikaista. Lokakuusta eteenpäin vaihtui määräaikaiseen kulutusvaikutuksella.

2023 toteutunut keskihinta näillä oli 5,97 snt/kWh.

Vierailija
428/1238 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helmikuu 22 ja 23   noin 65€ 7snt määräaikaisilla ja perusmaksuilla. Nyt 2024 pörssisähkö 55€ ( 6 kk ilmainen perusmaksu)    Tarjolla olisi ollut 9 snt määräaikainen ja toteutunut helmikuun hinta 6,22 snt säästöä 32€

Mökillä kesän 23 aikana säästöt sähkössä 128€ ja säästin itseäni kun ei tarvinnut klapien kanssa hääriä niin paljoa.

Ehkä 2 m3 säästyi klapeja, kun halvoilla yöhinnoilla lämmitettiin sähköpattereilla ja lämminvesiboileri lämpeni 01-06 kellokytkimellä. Klapit tulee tehtyä omalta tontilta , mutta on niiden teosta ja käytöstä oma työnsä. Ei ole kiva herätä kun keittiö on kylmä ja pitää heti laittaa hellaan tulet, ennen aamupalan syöntiä. Okt odotan alittavani 9snt kiinteän sopimuksen.

Vierailija
429/1238 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helmikuu 22 ja 23   noin 65€ 7snt määräaikaisilla ja perusmaksuilla. Nyt 2024 pörssisähkö 55€ ( 6 kk ilmainen perusmaksu)    Tarjolla olisi ollut 9 snt määräaikainen ja toteutunut helmikuun hinta 6,22 snt säästöä 32€

Mökillä kesän 23 aikana säästöt sähkössä 128€ ja säästin itseäni kun ei tarvinnut klapien kanssa hääriä niin paljoa.

Ehkä 2 m3 säästyi klapeja, kun halvoilla yöhinnoilla lämmitettiin sähköpattereilla ja lämminvesiboileri lämpeni 01-06 kellokytkimellä. Klapit tulee tehtyä omalta tontilta , mutta on niiden teosta ja käytöstä oma työnsä. Ei ole kiva herätä kun keittiö on kylmä ja pitää heti laittaa hellaan tulet, ennen aamupalan syöntiä. Okt odotan alittavani 9snt kiinteän sopimuksen.

"odotan alittavani 9snt kiinteän sopimuksen." Tuosta sun helmikuusta päätellen voit alittaa hyvin jopa 6 snt tänävuonna.

Vierailija
430/1238 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on sellainen, noin kahdeksan sentin määräaikainen sopimus. Aina kun olen tarkistanut "pärjäämiseni" pörssisähkölle, olen ollut voitolla muutaman sentin. Sitä paitsi laiskana ihmisenä en jaksaisi kyylätä sähkön hintaa koko ajan ja elellä sen mukaan. 

Tämä. Pörssissä olin yli vuoden, kun vuodenvaihteessa 22/23 ei ollut tarjolla mitään järkevää vaihtoehtoa. Maalämpö okt, eli pakko on lämmittää erityisesti silloin kun sähkö maksaa paljon. Nyt nappasin 7 snt tarjoukseen, joka on voimassa 6/25 asti. Ei tarvi enää hytistä kylmässä kodissa silloin, kun (ei jos) sähkö maksaa 1-2 €/kWh. Ihan sama, olisiko pösä lopulta sentin halvempi. 

Vierailija
431/1238 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on sellainen, noin kahdeksan sentin määräaikainen sopimus. Aina kun olen tarkistanut "pärjäämiseni" pörssisähkölle, olen ollut voitolla muutaman sentin. Sitä paitsi laiskana ihmisenä en jaksaisi kyylätä sähkön hintaa koko ajan ja elellä sen mukaan. 

Tämä. Pörssissä olin yli vuoden, kun vuodenvaihteessa 22/23 ei ollut tarjolla mitään järkevää vaihtoehtoa. Maalämpö okt, eli pakko on lämmittää erityisesti silloin kun sähkö maksaa paljon. Nyt nappasin 7 snt tarjoukseen, joka on voimassa 6/25 asti. Ei tarvi enää hytistä kylmässä kodissa silloin, kun (ei jos) sähkö maksaa 1-2 €/kWh. Ihan sama, olisiko pösä lopulta sentin halvempi. 

Mistä sait 7 snt tarjouksen? Vai onko tuo joku kulutusvaikutuksellinen?

Vierailija
432/1238 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tampereen Energian lyhytaikainen tarjous, ei kulutusvaikutusta.

Vierailija
433/1238 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omakotitaloon ei yleensä saa noita, halvin (sekin kulutusvaikutuksellinen) on ollut joku 8,7cnt

Vierailija
434/1238 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

8-9 snt määräaikainen ei varmasti tule halvemmaksi kuin pörssisähkö. Viime vuonna päästiin jo alle 7 snt ja tänävuonna päästään vielä alemmas. Se näkyi jo helmikuun hinnassa mikä oli vain 6,4 snt. Edessä on monta tosi halpaa sähkökuukautta. Nyt vielä kun Viron toinen siirtolinjakin on huollossa elokuun loppuun niin saamme siihen asti vieläkin halvempaa sähköä, kun lisätuotantoa on yli 630MW käytössä nyt syksyyn asti. Plus siihen melkein tuplat aurinkovoimaa vs viime vuosi ja tuulivoimakapasiteettia sellanen vajaa 2000MW lisää.

Tältähän se toistaiseksi näyttää, että tuollaisella 8-9 snt määräaikaisella tullee hieman kalliimmaksi, kuin pörssillä.

Tosin jos määräaikaisellakin ohjaa kulutustaan edelleen pörssisähkön mukaan, niin määräaikaisen kulutusvaikutuksella saa määräaikaisen hinnasta pois suht helposti 1-2 snt/kwh, eli reaalisesti esim. minu

Jos aiot sillä määriksellä kytätä sähkön käyttöä kuin pörssisähköllä, niin eikö se nyt kannattaisi se pörssi sitten laittaa saman tien.

Vierailija
435/1238 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä merkitystä sillä on, paljonko on maksanut muina vuosina? Viikko mennyt maaliskuuta ja säpön hinta on jo kalliimpi kuin 9 sentin määräaikaisen. 

Vierailija
436/1238 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maaliskuun keskihinta alkaa jo olla kalliimpi kuin 8-9 sentin määräaikainen. Nyt keskihinta on 8.74, huomenna varmasti yli 9 sentin mennään. 

Maaliskuu on vasta ihan alussa. Heti kun alkaa tuulemaan hinnat tulee muuttumaan ihan merkittävästi mikä näkyi jo hyvin helmikuussa minkä markkina keskihinnaksi tuli vain 6,4 snt. Oma arvio maaliskuun lopullinen keskihinta 7-8 snt tietäen kuinka tuulisia kuukausia maaliskuut kokonaisuutena on.

Seuraaville 10 päivälle on luvattu n. 3 m/s tuulta. Ei tule vaikuttamaan sähkön hintaan laskevasti, vaan tulee pysymään reilussa 10 sentissä, valitettavasti. 

Vierailija
437/1238 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pörssi tuo ja pörssi vie.. tein kiinteän 24 kk 6,99 snt sähkösopparin 1.2 2022 alkaen ja oli hyvä juttu. Marraskuussa 2021 avasin OST-tilin ja miinuksella on lähes kaikki osakkeeni. Onneksi valikoin hyviä osinko-osakkeita ja tänävuonna taidan päästä plussalle. Siskoni asunnot Helsingissä laskivat hinnoiltaan n 50.000 parissa vuodessa. Inflaatio syö säästöistä 10% vuosittain. Pakkokin on jotain tehdä, vaikka ei keppiköyhiä ollakkaan. Keplotella osakkeilla ,pörssisähköllä, kauppareissut fillarilla, lisätä edullisia kasvisproteiineja, käyttää tarjouksia ja metsän antimia, ompa jotain mitä harastella ;)

Vierailija
438/1238 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajat ovat muuttuneet. Vuonna 22 pörssisähkön keskihinta oli n. 19 c ja vuonna 21 n. 9 c. Molemmat olivat selvästi kalliimpia kuin silloinen määräaikainen sopimukseni eli 5 c. 

Nyt vuoden keskihinta on n. 9 c eli kalliimpi kuin tarjolla olleet määrikset.

Vierailija
439/1238 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä merkitystä sillä

Mikä sillä määriksellä nyt taas on hätänä 

Vierailija
440/1238 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä merkitystä sillä on, paljonko on maksanut muina vuosina? Viikko mennyt maaliskuuta ja säpön hinta on jo kalliimpi kuin 9 sentin määräaikaisen. 

No eikä ole. Meillä maaliskuu 7,8cnt tällä hetkellä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kolme