Vaimon eroyllätys
Meillä on kaksi alle kouluikäistä tyttöä ja olemme olleet yhdessä 15 vuotta. Sanomatta selvää, että lasten jälkeen yhteinen aika on ollut kortilla ja jäätyäni työttömäksi viime kesänä, myös taloutemme ob ollut tuuliajolla. Nyt toki takaisin työelämässä, mutta syksy oli kuluttava monella tapaa.
kuukausi sitten vaimoni tiputti pommin ja kertoi, että hänellä ei enää ole romanttisia tuntemuksia minua kohtaan ja muutenkin vikalista oli pitkä.
Aloitimme pariterapian, mutta vaimoni sanoo että tekee sen vain lasten takia. Itse olen sydän vereslihalla, minkä lisäksi huoli lapsista ja mahdollisesta tulevasta arjesta mietityttää.
Suurin ongelmamme on vaimon puhumattomuus ja tämän hän on itsekin myöntänyt. Tunnen surun lisäksi vihaa siitä, miten rakastamani puoliso ja lasteni äiti on niin itsekäs, että ei ole avautunut näin vakavasta asiasta aiemmin ja nyt kaikki on vaakalaudalla. Kyse on siis todella pienistä asioista, jotka ovat kasaantuneet. Asioita, jotka olisin helposti voinut tehdä toisin jos vain olisin tiennyt.
Miten tällaiseen tilanteeseen pitäisi suhtautua? Koen oloni petetyksi ja loukatuksi.
Kommentit (226)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko vaimo saanut yhteisessä seksissä aina orgasmin vai onko hän ollut antavana osapuolena? Tuo on yksi mikä jossakin vaiheessa kyllä ajaa eroon. Miehet eivät aina panosta seksiin sillä tavalla mitä avioliitossa kuuluisi.
Ihan yhtä paha on se, että luulee seksiin panostamisen ratkaisevan kaiken. Itselläni on ainakin mies. joka olettaa, että kun on riittävästi seksiä, kaikki on hyvin, vaikka ei puhuttaisi tai tehtäisi mitään muuta yhdessä.
Miksi sinulla on tuollainen mies?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä provot ovat mammojenherättäjiä.
Provo kuitenkin!
Ennen kaikkea on äitipuolien herättäjiä, alkavat heti riehumaan narsisteista kun joku sanoo suoraan sen, mitä suurin osa ajattele: ei ole kivaa, että vieraat ihmiset sotkeentuvat omien lasten elämään.
Kukaan ei varmasti ole päästämässä VIERAITA ihmisiä sekaantumaan lastensa elämään.
Juuri on oikeudessa murhajuttu, jossa isäpuolta syytetään 4-vuotiaan murhasta ja äitiä taposta. Eerikan murhasivat äitipuoli ja isä yhdessä. Ei näitä olisi tapahtunut, jos VIERAAT ihmiset eivät olisi olleet lapsen el
Eikä näin ollen tietysti mitään olisi ollut tehtävissäkään, eli lapset olisivat kuolleet joka tapauksessa. Nice logic.
Muut aikuiset ovat äärimmäisen harvoin vaara lapselle, jolla on kaksi päästään tervettä vanhempaa. Riskin muodostaa se sairas vanhempi tai vanhemmat ja näiden kautta lapseen pääsee käsiksi myös muita ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Provo kuitenkin!
Ennen kaikkea on äitipuolien herättäjiä, alkavat heti riehumaan narsisteista kun joku sanoo suoraan sen, mitä suurin osa ajattele: ei ole kivaa, että vieraat ihmiset sotkeentuvat omien lasten elämään.
Kukaan ei varmasti ole päästämässä VIERAITA ihmisiä sekaantumaan lastensa elämään.
Juuri on oikeudessa murhajuttu, jossa isäpuolta syytetään 4-vuotiaan murhasta ja äitiä taposta. Eerikan murhasivat äitipuoli ja isä yhdessä. Ei näitä olisi tapahtunu
No tätähän on yritetty sanoa. Aika kamalaa sille tervepäiselle vanhemmalle, joka on yrittänyt sanoa, että ei hyväksy exänsä uutta puolisoa, häntähän syytellään narsistiksi ja konrollifriikiksi. Sitten kun se surma tapahtuu, todetaan, että olisi pitänyt pystyä estämään exän teko.
Enemmän kuitenkin kuin näitä iltalehtien otsikoita on ihan tavallisen elämän tapauksia, joissa ex ajautuu pahimmillaan useisiin toksisiin suhteisiin ja vetää sinne lapsensa mukanaan, koska pitäähän se uusi puoliso/puolisot hyväksyä!
Mulla vaimo ei halunnut enää edes pariterapiaan. Vaimoni ei myöskään avautunut millään tavalla. Kun toinen haluaa yksipuolisesti kasvattaa eroa puolisoon, mikään toisen puolison keino ei auta. Kirjoitin joskus palstalle ja kysyin neuvoja miten saada vaimo kiinnostumaan ja palauttamaan henkistä yhteyttä. Ohjeita oli laidasta laitaan kotiaskereista, ravintoillallisiin. Ihan turhaa kaikki, vaimoa ei kiinnostanut meidän yhteiset hetket. Kokeilin kaikki. Jopa minun kehuni vaan ärsyttivät häntä.
Vaimo ei halunnut pariterapiaan, koska sillä taisi olla toinen kiikarissa. Olin niin täystyöllistetty lapsista, omista töistä ja kodista, että en silloin huomannut mitään pettämisen merkkejä. Ilmeisesti 4 lapsen äiti ei ollutkaan loppupeleissä parisuhde materiaalia tms. Jotain kuitenkin tapahtui. Olemme edelleen yhdessä, vaikka vaimo oli selvästi muihin miehiin päin.
En tiedä mikä ongelma vaimolla oli. Ei ikinä kertonut. Rivien välistä olen havainnut, että halusi kai kokea intohimoa. Intohimoista seksiä. Halusin vaimoa monet vuodet. Hän itse rajoitti seksiä ja esti minun yritykset. Hän varmaan luuli myös, että petän työmatkoilla.
Ensin kipuilin vuosia, että mikä kriisi vaimolla on, nyt kipuilen pettämisiä. En tiedä palaako koskaan ennalleen. Vaimo kieltää kaiken tapahtuneen. Vaimo on jopa sitä mieltä, ettei tiennyt että parisuhteessa oli mitään ongelmia (narsistista puhetta).
Vaimo rakastaa nyt minua ja haluaa olla ja tehdä kanssani kaikkea. Silti olen sisältä rikki.
Tsemppiä AP:lle. Tunnistan sinut hyväksi mieheksi ja isäksi.
Yritä kaivaa se mies esiin jonka kanssa vaimosi meni naimisiin. Laita perheeseen rajat ja samoin vaimollesi. Nyt se selkeästi käyttää tilannetta vaan hyväksi. Vaimoni sanoi hiljattain, että kiva kun osaan laittaa rajat (myös työasioissa) enkä ole enää kynnysmatto. Ilmeisesti oli pitänyt minua sellaisena, koska nyt päästi suustaan tuon kommentin. Mun toiminta johtuu lapsuudesta, koska jouduin aina joustamaan. En saanut puolustaa itseäni. vanhempien ohje oli, että älä välitä. No, opin sietämään kaikkea p*skaa kohtelua. Olen mestari tässä. Harva ihminen saa minut hermostumaan.
Vierailija kirjoitti:
Tiedostan varsin hyvin haasteet mitä meillä on, mutta en minä mikään ajatusten lukija ole. Pidän kohtuuttomana, että näin suurista asioista ei puhuta ääneen.
ap
Oletko aiemmin kysynyt vaimollasi, että onko hän tyytyväinen sinin kanssa elämiseen? Onko kehityskeskustelut jääneet tekemättä? Osa ihmisistä on niin hienotunteisia, että eivät pysty sanomaan suoraan negatiivista toisesta. Sellainen ihminen voi vihjata useampaan kertaan eri tavoilla.
Meillä romanttiset tunteet loppuivat, kun mies haisi pahalle. Sanoin moni eri tavoin, tarjosin pastillia, kehotin hammaslääkäriin, kehotin käyttämään hajuvettä, ostin hajuveden, kerroin olevani tarkka ihmisen tuoksusta, kehotin tekemään alapesu jne. Ei vaikutusta, ei muuttanut käytöstään mitenkään. Olisiko pitänyt huutaa päin naamaan vihaisesti, että haiset niin pahalle, että oksettaa? Ehkä olisi, mutta todennäköisesti ei siltikään mitään vaikutusta, koska väärällä herkkyystasolla olevat ihmiset seurustelivat keskenään. Paukapäälle sopii toinen vastaava.
Vierailija kirjoitti:
Olimme hyvä tiimi. Teimme paljon asioita yhdessä ja viihdyimme toistemme seurassa.
ap
Kuvaat ihmissuhdettasi kuin se olisi työprojekti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olimme hyvä tiimi. Teimme paljon asioita yhdessä ja viihdyimme toistemme seurassa.
ap
Aina joku vääntää asiat väärin. Toimiva parisuhde on toimiva tiimi. Yhdessä sovitaan lasten jutut, matkat, kotityöt, jne ja sovitetaan aikataulut niin että molemmat voi harrastaa myös omia juttujaan. Ei AP.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Provo kuitenkin!
Juuri on oikeudessa murhajuttu, jossa isäpuolta syytetään 4-vuotiaan murhasta ja äitiä taposta. Eerikan murhasivat äi
No tätähän on yritetty sanoa. Aika kamalaa sille tervepäiselle vanhemmalle, joka on yrittänyt sanoa, että ei hyväksy exänsä uutta puolisoa, häntähän syytellään narsistiksi ja konrollifriikiksi. Sitten kun se surma tapahtuu, todetaan, että olisi pitänyt pystyä estämään exän teko.
Enemmän kuitenkin kuin näitä iltalehtien otsikoita on ihan tavallisen elämän tapauksia, joissa ex ajautuu pahimmillaan useisiin toksisiin suhteisiin ja vetää sinne lapsensa mukanaan, koska pitäähän se uusi puoliso/puolisot hyväksyä!
Okei, en todellakaan tajunnut, että kaikilla täällä on persoonallisuushäiriöinen, narkki tms lapsen toisena vanhempana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Aina joku vääntää asiat väärin. Toimiva parisuhde on toimiva tiimi. Yhdessä sovitaan lasten jutut, matkat, kotityöt, jne ja sovitetaan aikataulut niin että molemmat voi harrastaa myös omia juttujaan. Ei AP.
Siinäpä se, kun ei ole. Toimiva parisuhde ei ole yhtä kuin toimiva, tehokas arki. Toimiva parisuhde on välittämistä, lämpöä, yhteistä naurua ja nautintoa, arjen juhlistamista ja juhlan yhdessä viettämistä.
Juuri tämän virheen monet ja erittäin usein etenkin miehet tekevät. Eli kuvitellaan, että kun saadaan arki rullaamaan, muu tulee sitten itsestään. Mutta itse asiassa se on juuri päinvastoin: kun parisuhde on oikeasti toimiva, arki suttaantuu kyllä itsestään eikä siinä harmita niin kovasti pienet kuprutkaan.
Nimittäin tuollainen käsitys parisuhteesta = tärkeintä on olla tiiminä, hoitaa asioita tehokkasti, mieluiten vielä kustannustehokkaasti ja kuin töissä neuvotellen, on erittäin haavottuvainen. Jos muuta ei ole, se kosahtaa heti kasaan ensimmäisten ongelmien tullessa, niiden arkisten. Kun ei tunne kannattele, parisuhde alkaa kerryttämään tappiota samalla tavalla kuin toimimaton tiimi.
Sama koskee sitä iänikuista elättämistä: on aivan sama, miten paljon rahaa kotiin kannat, jos toistuvasti perut perheen yhteisiä menoja, sanot, että menkää keskenänne, unohtelet, että olet sopinut yhteistä aikaa, jne. Se kaikki raatamasi työ on mitätöntä, jos se samalla mitätöi parisuhteen merkityksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Provo kuitenkin!
Juuri on oikeudessa murhajuttu, jossa isäpuolta syytetään 4-vuotiaan
Ei tietenkään ole, vaan päinvastoin on sanottu, että muunkinlaista haittaa ja traumaa voi lapselle aiheuttaa kuin ainoastaan näitä pahempia ääripäitä. Minä esimerkiksi joudun katselemaan sitä miten exän "uudesta" tulee vanha hyvin nopeasti ja taas on uusi kehissä. Jokainen näistä on esitelty lapsille, myös ne vähän epävakaammat tapaukset, jotka pyörivät kuvioissa muutaman kuukauden.
Voin ihan suoraan sanoa, että en hyväksy. En häpeä sanoa, etten hyväksy, vaikka miten haukutte narsistiksi ja kontrollifriikiksi. Mitään en toisaalta mahdakaan, on annettava vain tapahtua mitä tapahtuu ja toivoa parasta ja itse yrittää parhaansa.
Satavarmasti AP on trollaava nainen. Kaikki tuo analysointi ja vatvominen... Ja asiantuntijatehtävissä, mutta kuitenkin työttömänä oli... Ei mies tuollaisia kirjoittele, tuossa tyylilajissa.
Joopa joo. Hyvin sä vedät.
11 sivua tunteista vatvomista, mitä palstalla roikkuvat naiset rakastaa yli kaiken. AP todella tietää mistä narusta vetää.
Kiinnitin huomiota siihen, että AP kertoo, miten suhde ennen eroilmoitusta oli toimiva, vaikka vaimolla selkeästi ongelmia puhumattomuuden kanssa. Eikö tämä puhumattomuus ole siis aikaisemmin aiheuttanut ongelmia suhteessa? Etkö ole aiemmin huomannut, ettei vaimosi puhu ongelmistaan sinulle?
Jos näin tosiaan on, niin se on kyllä merkki siitä, ettei se teidän suhde ole ollut niin toimiva, ainakaan kommunikaation osalta, kuin ap haluaisit uskoa.
Muutenkin voisit ap pyrkiä miettimään, että oliko eron taustalla kuitenkin ehkä jokin selkeä ongelma parisuhteessa, sen sijaan että pistät eron vaimosi ongelmien syyksi. Ainakin siinä tapauksessa, jos haluat suhteenne korjata. Esim. voisiko niiden pikkuongelmien taustalla olla jokin yleinen toimintamalli/kaava, jonka jatkumoa nuo ongelmat ovat ja johon vaimosi oikeasti on suhteessanne tyytymätön?
Tarkoitukseni ei ole syyllistää sinua tai vähätellä vaimosi osuutta, vaan nostin nämä asiat esille sen vuoksi, jos suunnitelmasi on yrittää korjata suhteenne.
Vierailija kirjoitti:
Satavarmasti AP on trollaava nainen. Kaikki tuo analysointi ja vatvominen... Ja asiantuntijatehtävissä, mutta kuitenkin työttömänä oli... Ei mies tuollaisia kirjoittele, tuossa tyylilajissa.
Joopa joo. Hyvin sä vedät.
11 sivua tunteista vatvomista, mitä palstalla roikkuvat naiset rakastaa yli kaiken. AP todella tietää mistä narusta vetää.
Hah, oikeastiko luulet, että asiantuntijatehtävissä ei työttömyyttä voi olla??? Niissähän sitä nykyään onkin, organisaatiot turbulanssissa koko ajan, mulla ei ole yhtään kaveria, jolla ei olisi vähintään 3-6 kk työttömyysjaksoa takana. Itsekin tässä kirjoittelen 25 v asiantuntijatehtäväkokemuksen kanssa varmaan viidettä kymmennettä hakemusta. Tuskin vaan enää näin vanhempana naisena tärppää, miehillä voi tärpätäkin.
Q
Ei tietenkään ole, vaan päinvastoin on sanottu, että muunkinlaista haittaa ja traumaa voi lapselle aiheuttaa kuin ainoastaan näitä pahempia ääripäitä. Minä esimerkiksi joudun katselemaan sitä miten exän "uudesta" tulee vanha hyvin nopeasti ja taas on uusi kehissä. Jokainen näistä on esitelty lapsille, myös ne vähän epävakaammat tapaukset, jotka pyörivät kuvioissa muutaman kuukauden.
Voin ihan suoraan sanoa, että en hyväksy. En häpeä sanoa, etten hyväksy, vaikka miten haukutte narsistiksi ja kontrollifriikiksi. Mitään en toisaalta mahdakaan, on annettava vain tapahtua mitä tapahtuu ja toivoa parasta ja itse yrittää parhaansa.
Lainaus ei toiminut
Sori, mutta sun eksä kyllä juurikin vaikuttaa narsistilta eikä turvalliselta ja normaalilta vanhemmalta. Lisäksi narsistin unelmakumppani on epävakaa nainen, ruokkivat toistensa hulluutta. Ota selvää asioista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysymyksesi siis on, että miten tulisi suhtautua. No, suhtaudu siihen, että ero tulee. Mieti lapsi-ja rahakuviot kuntoon. Eipä siinä muuta voi.
Raha-asiat ja käytännön kuviot saa toki järjestettyä. Se kannattaako yrittää vai heittää ydinperhe roskakoriin ensimmäisen kriisin kohdalla on asia minkä kanssa painiskelen. Jo pelkästään lastenkin takia haluaisin uskoa, että asioihin voi aina vaikuttaa. Tai ainakin, että kannattaa taistella. Se mikä käytännössä on paras tapa lähestyä asiaa, kun puolisosta paljastuu tällainen puoli, on asia erikseen.
Ollakko itsekin viileä ja antaa puolison maistaa omaa lääkettä vai yrittää olla entistä lempeämpi.
ap
Sun lääkkeesi ei sun puolisoasi liikuta, ihan sama kaltaisellesi jolle olisi pitänyt kaikki sanoa. Olet tyypillinen mies, keskittynyt itseesi ja sitten ihmettelet kun vaimo ei ole sinua jaksanut.
vaimolle terkut, että hyvää seksiamjammukavia miehiä löytyy, penikat viikko-viikko systeemiin niin on aikaa aina viikko nauttia oikean miehen seurasta.
Vierailija kirjoitti:
Q
Lainaus ei toiminut
Sori, mutta sun eksä kyllä juurikin vaikuttaa narsistilta eikä turvalliselta ja normaalilta vanhemmalta. Lisäksi narsistin unelmakumppani on epävakaa nainen, ruokkivat toistensa hulluutta. Ota selvää asioista.
Ota itse. Elämässä tapahtuu kaikenlaista ilman että siihen heti liittyy joku diagnoosi. Jotkut ihmiset ovat myös epävakaita, epävarmoja, kuspäitäkin, kaikenlaisia. Kaikki hänen naisensa eivät myöskään ole olleet epävakaita, yksi suhde (se, jonka takia ero tuli) kesti pidempäänkin.
Kyse oli nyt siitä, onko vanhempi, joka ei hyväksy sitä, että lapsensa elämään tulee vieraita ihmisiä aina joku kontrollifriikki ja narsisti. Minusta ei ole, vaan olen edelleen sitä mieltä, että minun ei tarvitse tätä nyt hyväksyä (mitä vaadittiin), vaikka estääkään en voi.
Muutoin voit mennä diagnosoimaan vaikka omia ystäviäsi ja puolisoasi, rasittaa tommoiset, jotka tietää aina jonkun leiman ihmisten elämälle.
Ihan vapaasti. Mun elämässä tervepäisillä ihmisillä ei tule ja mene kumppaneita, joita esitellään lapsille. Jokainen näkökantansa valitkoon.
Tuossakin kuitenkin ongelma on se isä, hän tekee hallaa lapsilleen.
Naisella pysyvä rakkaus kohdistuu lapsiinsa. Kun mieheen tylsistyy eikä hänen hyödyt enää riitä on aika kalastaa toinen tilalle ja jättää hänet. Elämän on oltava jännää, säännöllisesti muutosta ja ylläreitä. Vanha mies ei ole mysteeri. Uuden kanssa ainakin voi kuvitella millainen hän on kunnes on oppinut tuntemaan. Ehkä uusi mies myös antaa naisen ymmärtää ja tuntea että on erityisen erityinen ja hurjan älykäs ja seksikäs. Se on imartelevaa.
Se on myös heippahei sitten.
"Juuri tämän virheen monet ja erittäin usein etenkin miehet tekevät. Eli kuvitellaan, että kun saadaan arki rullaamaan, muu tulee sitten itsestään. Mutta itse asiassa se on juuri päinvastoin: kun parisuhde on oikeasti toimiva, arki suttaantuu kyllä itsestään eikä siinä harmita niin kovasti pienet kuprutkaan."
Aivan hel vetin hyvin sanottu! Monessa näissä jutuissa, että ero tuli puskan takaa korostetaan sitä, miten toimiva arki meillä oli, miten hyvä tiimi oltiin. Niin tulee tulemaan meilläkin, kun eron otan.
Olen ihan samaa mieltä, että ei se vaan riitä pisemmän päälle. Mä voisin hyvin muodostaa hyvän tiimin siivoojan ja autokuskin kanssa, siitä olisi enemmänkin etua kuin tässä nykyisessä tilanteessa, jossa meillä ei mitään muuta yhteistä enää olekaan kuin se toimiva arki. Alkaa tuntua, että tunnenkin työkavereita paremmin kuin tuota miestä.
Nämä on aina yhtä huvittavia arvauksia. Ihanko totta teillä on täällä joku sairas kuvitelma, että miehet eivät tekisi kotitöitä ja se olisi syy eroon? Nykyään tuntuu enemmänkin siltä, että naiset jäävät somettamaan ja sohvalle makaamaan ja siitä aiheutuva paha olo puretaan mieheen. Toki varmasti mieskin voisi tehdä asioita toisin ja ehkäpä tunteiden tasolla kohtaaminen jää, mutta hyvin usein mies pyörittää koko palettia ja nainen jää somen ja pahan olon kierteeseen ja se johtaa lopulta eroon. Jopa hieman huvittavaa tässä on se, kun vaimolla tulee huono omatunto siitä, että hän ei tee mitään minkään eteen, sekin on miehen vika - sen miehen, joka pyörittää koko palettia.
Joo, miinustakaa vaan, ei paljoa tunnu. Mutta aikaansaavia ja ahkeria miehiä ystäväpiirissä omaavana, tämä näyttää olevan paljon enemmän trendi, kuin sika mies joka makaa sohvalla ja teettää vaimolla kaiken. Ehkä naisenkin tulisi ymmärtää, että et sä mieheltä voi saada kaikkea. Mutta kun pitäisi olla menestyvä uraihminen jolla on varaa kaikkeen kivaan ja sen lisäksi aikaa kaikkeen kivaan - senkin jälkeen kun on ensin hoidettu työt ja koti. Vähän realismia peliin.
Tämäkin saisi peukkuja kymmenittäin jos sukupuolet olisi toisin päin. Mutta kun ei ole, niin näpytä sitä miinusta sitten. Ja siirry taas seuraavaan kaskusteluun ja roiku netissä sen sijaan, että hoitaisit oman osuutesi kotitöistä.