Oikeastiko Suomessa ajatellaan, että Kelan tuilla pitäisi voida elää samaa elintasoa kuin työssäkäyvä keskiluokka?
Kommentit (275)
Vierailija kirjoitti:
Suomesta löytyy paljon keskiluokkaisia jotka luulevat olevansa yhtä köyhiä kuin tukien saajat. Oikeasti ovat tunkeneet rahansa liian kalliisiin asuntoihin ja autoihin niin ettei sitä jää enää normaalielämään.
Juuri tämä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä saan asumistukea 475 euroa, siihen on laskettu myös lasten osuus. Takuueläke on 976 euroa. Elarit tulee vielä toisesta lapsesta, mitä se nyt on 190. Toinen lapsi saa opintorahaa n. 200 ja toinen kuntoutusrahaa n. 690 €. Noilla eletään. Vanhempi saa myös palkkatuloja.
Tsiisus! Ei paljon kannata töitä tehdä, kun saatte nettona yli kaksi ja puoli tonnia!
Myös työssäkäyvä saisi elarit sekä lapsi opintorahan ja kuntoutusrahan.
Vierailija kirjoitti:
Då man ännu bodde i Finland så gick hälften av inkomsterna till direkt löneskatt och marginalskatten var över 60 %. Man undrade, varför man som ung barnfamilj bör betala för familjen och sex andra okända personer till samma levnadsstandard?
Idag undrar man inte längre. Skatten är 10 % och det spelar ingen roll hur lite eller mycket man förtjänar. Finland kör ut alla som kan något av värde ur landet. Diverse fittproffessorskor och annat skit blir kvar och producerar kostnader, liksom pensionärerna som aldrig betalade ens 1/4 av det de får. Det är allt. Vem tror att det är frågan om en framgångssaga?
Miksi puhut itsestäsi kolmannessa persoonassa?
Totta kait sama. Kaikki ovat samanarvoisia. Sama palkka kaikille ja samansuuruiset sosiaaliedut työtätekemättömille. Vapaus, veljeys , tasa-arvoisuus.
Eletäänkö Suomessa sosiaalietuuksilla keskiluokan elintasolla?
"OECD:n mukaan keskituloinen on ihminen, jonka käytettävissä olevat tulot ovat yli 75 prosenttia, mutta alle 200 prosenttia mediaanitulosta.
Kun mallia sovelletaan palkkarakennetilastoon:
Keskituloinen tienaa Suomessa 2 4866 630 euroa kuukaudessa.
Pienituloinen tienaa alle 2 486 euroa kuukaudessa.
Suurituloisen tuloraja on 6 630 euroa kuukaudessa.
OECD:n määritelmää käytettäessä jopa 80 prosenttia suomalaisista kuuluu keskituloisiin."
"Keskituloisuus voidaan määritellä myös jakamalla suomalaiset palkkatulojen suuruuden mukaan viidenneksiin. Tällöin eniten tienaava viidennes muodostaa suurituloisten ryhmän ja vähiten tienaava viidennes taas pienituloisten ryhmän. Kaikki väliin jäävät ovat keskituloisia.
Tällä laskentatavalla tulorajat Suomessa ovat:
Keskituloisuuden raja: 1 8194 330 euroa kuukaudessa
Pienituloisuuden raja: 01 819 euroa kuukaudessa
Suurituloisuuden raja: yli 4 330 euroa kuukaudessa"
Tässä jälkimmäisessä mallissa keskituloisten kesken on suuria eroja, mun mielestä elintaso on jo hyvin erilainen tienaako 1819 tai 4330€/kk.
"Tilastokeskuksen kokeellisen Tulorekisterin palkat ja palkkiot -tilaston mukaan kesäkuussa 2023 palkka- ja palkkiotulojen mediaani oli 3 822 euroa. Alin neljännes palkka- ja palkkiotuloja saaneista sai 2 362 euroa tai vähemmän. Ylin neljännes palkka- ja palkkiotuloja saaneista sai 5 642 euroa tai enemmän."
Minun mielestäni tuo mediaani on kyllä todella suuri, kun ajattelee, että suuri osa amk kouluttautuneista ei koskaan pääse tuollaiseen palkkaan käsiksi.
"Ihmistä pidetään siis köyhänä, jos hänen nettotulonsa ovat alle 60 % keskimmäisen tulonsaajan nettotuloista. Vuonna 2022 pienituloisuusraja oli Suomessa yhden hengen taloudessa 16 910 euroa vuodessa eli noin 1 410 euroa kuukaudessa. Rajan alapuolelle jäi 730 800 henkilöä eli 13,4 % väestöstä."
Siis keskiluokkaan voi päästä jo yli 1819€ bruttotuloilla, mutta köyhyyden yläraja on 1410€ nettotulot.
Eli, päättelen, että sosiaaliturvan ei pitäisi ylittää 1410€ per henkilö. Yksin elävä henkilö saa Suomessa sosiaalituista sen mitä hänen asumisensa maksaa (rajat huomioiden) + muuhun elämiseen 587, 71€/kk.
Suomessa keskimääräinen vuokra on 15€/neliö ja asumisväljyys 41,5 neliöä, eli vuokra 622,5€/kk (asumistuki 315,20€ koska enimmäisasumiskulu on 395€).
Asumiskulut pakottavat hakemaan toimeentulotukea vaikka saisi työttömyysetuutta 595€ ja asumistukea 315,20€.
Tulot laskennallisesti 587,71€+ 315,20€ = 902,91€ + toimeentulotuki 182,8€ = 1085,71€ - 622,5€ vuokra = 463,21€ muu eläminen.
Sosiaalietuuksilla pysytään yleensä köyhyyden määritelmän sisällä. Palkkatyössä pitää tienata enemmän kuin 1410€/netto jotta ei lasketa köyhäksi. Suomessa on paljon ihmisiä jotka tekee tuolla palkkatasolla kokopäivätyötäkin. Tosin velaton yksinelävä ihminen tuolla elää ihan hyvin, vaikka ei keskiluokkaista elintasoa saavutakaan. Keskiluokkainen elintaso 1411€ - vuokra 622,5€ =788,5€ muu.
Vastaus: Ei.
Ei ajatella. Elintaso ei ole sama, eikä pidä olla tietenkään sama. Mutta se ei ole mittatikku kun puhutaan onko kelan tuilla liian helppoa jäädä kotiin jos työt ei huvita. Jotkut ihmiset jäävät kotiin vaikkei elintaso olekaan sama, mikä tarkoittaa että tuet ovat tuolloin silti liian hyvät. Se lienee se pointti.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa keskiluokkaan pääsee 1700 eur/kk nettotuloilla. Eiköhän tukia yhdistelemällä taida päästä aikalailla samoihin lukemiin.
Ei pääse yksi ihminen, ja palkkahan myös maksetaan yhden ihmisen työpanoksesta. Vajaa 600€ + asumiskulut, ja jos on liian kallis asunto, pitää siitä 600 eurosta maksaa loput vuokrasta.
Yleensä tuollaisiin 1700€ lukuihin päästään kun lasketaan useamman henkilön saamat etuudet, kuten lasten lapsilisät ja elarit samaan yhden ihmisen saamaksi tueksi, vaikka ne lasten tuet tulee tasan samat vaikka se vanhempi on töissä ja tienaa miljoonan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä saan asumistukea 475 euroa, siihen on laskettu myös lasten osuus. Takuueläke on 976 euroa. Elarit tulee vielä toisesta lapsesta, mitä se nyt on 190. Toinen lapsi saa opintorahaa n. 200 ja toinen kuntoutusrahaa n. 690 €. Noilla eletään. Vanhempi saa myös palkkatuloja.
Tsiisus! Ei paljon kannata töitä tehdä, kun saatte nettona yli kaksi ja puoli tonnia!
Mutta kannattaa huomioida, että tuo summa on kolmelle. Sitten se ei enää tunnukaan niin isolta. Ja lapsetkin jo isoja, joilla kulurakenne on hyvin eri kuin pikkulapsella.
Eri
Sori vaan, mutta ihmisenä, joka on noussut pienituloisuudesta (puolison nettotulot olivat jotain 1400e/kk ja mulla 1600e/kk) keskituloihin ja -luokkaan, niin sanonpa vaan, että ei muuten kelasta saatavilla rahoilla eletä näin kuin me eletään. Mä en ainakaan tiedä, että kelan tuilla elävät voisivat joka vuosi käydä parilla lomamatkalla, ostaa kesämökin, lapsille mopot/skootterit ja itelleen vielä moottoripyörän. Mä luulen, että ihmiset jotka on aina olleet keskiluokkaa/keskituloisia, ei ihan hahmota että mitä kaikkea heillä on sellasta, mitä pienituloisilla ei ole.
Kelan tuilla elävät voivat varmaan elää sellaista elämää kuin me elettiin noilla pienillä palkoilla, mutta kyllä mä mieluummin kävin töissä ja päätin ite, miten rahani käytän. Me kuitenkin saatiin noillakin tuloilla pieni asuntolaina ja sitä kautta päästiin jonkinlaista omaisuutta kartuttamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Då man ännu bodde i Finland så gick hälften av inkomsterna till direkt löneskatt och marginalskatten var över 60 %. Man undrade, varför man som ung barnfamilj bör betala för familjen och sex andra okända personer till samma levnadsstandard?
Idag undrar man inte längre. Skatten är 10 % och det spelar ingen roll hur lite eller mycket man förtjänar. Finland kör ut alla som kan något av värde ur landet. Diverse fittproffessorskor och annat skit blir kvar och producerar kostnader, liksom pensionärerna som aldrig betalade ens 1/4 av det de får. Det är allt. Vem tror att det är frågan om en framgångssaga?
Miksi puhut itsestäsi kolmannessa persoonassa?
Ruotsin kielessä, kuten suomenkin kielessä, on varsin tavanomaista viitata omaan perheeseen passiivissa.
"Silloin kun vielä asuttiin Suomessa, meni puolet.."
"Tänään ei enää ihmetellä."
Kun kaikki tukeni lasketaan yhteen, saan 1300€. En koe, että elintasoni olisi sama kuin mitä se oli keskituloisena palkansaajan 2700€ palkalla. Mikä on ihan luonnollista, koska tuloni ovat tippuneet alle puoleen tuosta palkkatulosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seuraavaksi tulossa suurlakko joka jatkuu tarvittavan pitkään .ja hallitus eroaa.
Vaikka näin kävisikin, ei seuraava hallitus voi työntää päätään pensaaseen ja jatkaa Rinteen/Marinin hallituksen tyylistä politiikkaa. Olemme oikeasti tilanteessa jossa meidän täytyy vähentää valtion rahan kulutusta.
Esim. investoimalla tunnin junaan. Kyllä ei oo hallituksella enää kauheasti uskottavuutta jäljellä.
Oletko tullut ajatelleeksi että eivät ne investointirahat mihinkään kankkulan kaivoon häviä, vaan ne luovat työpaikkoja. 4 miljardia menee esimerkiksi rakennusmiesten palkkoihin ja aika monelle rakennustarvikkeita toimittavalle yritykselle ja teollisuuden alalle.
Eli kaikkien ansaitsemat verorahat pitäisi persujen mielestä käyttää rakennusmiesten elättämiseen. Voi hemmetti. Perustakaa itse yritykset ja ansaitkaa rahanne ihan yksityisiltä kansainvälisiltä markkinoilta ettekä odota muiden elättävän teitä veroilla. Jotain yhteiskunnan maksamia tukitöitä, hyi hemmetti miten tyhmiä ja ahneita ja moraalittomia olette! Yrittäisitte elättää itsenne.
Kela-tukia saisin ehkä tonnin kuussa. Ansiosidonnaista jonkun vajaan kaksi tonnia. Siis nettosummia. Töissä saan nettona lähes neljä tonnia kuussa ja mahdollisuus nouseviin tuloihin. Joo, tottakai ansaitsen paremmin töissä ja valitsen ne mieluummin jos vain mahdollista. Eiköhän niin tee kuka tahansa.
Kuinkahan paljon niitä kelan tuilla eläviä, "ideologisesti työttömiä" mahtaa olla? Itse veikkaan, että määrä on marginaalinen. Suurin osa työttömistä on aktiivisia työnhakijoita, jotka työllistyvät pian uudelleen. Seuraavaksi tulevat ne, jotka ovat oikeastaan työkyvyttömiä ja joita kukaan ei edes halua palkata. Lisäksi on työttömiä, joita ei palkata puutteellisen kielitaidon tai ihonvärin vuoksi.
Vapaaehtoisesti työttömiä ei todellisuudessa ole yhtään. Vakavasti mt- ja päihdeongelmaiset eivät tule ikinä työllistymään vaikka minkälaisia kurituksia keksittäisiin. He kuuluisivat sairaseläkkeelle. Hallituksen ainoa tavoite on saada lisää rahaa niille jotka siinä jo kylpevät. Itse olen pienituloinen, mutten minkään tukien piirissä ja maksaisin mielelläni lisää veroja jotta saadaan myös heikommassa asemassa olevat elämään ihmisarvoista elämää. On se kumma kun sitä empatiaa ei tahdo ylemmissä tuloluokissa löytyvän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seuraavaksi tulossa suurlakko joka jatkuu tarvittavan pitkään .ja hallitus eroaa.
Vaikka näin kävisikin, ei seuraava hallitus voi työntää päätään pensaaseen ja jatkaa Rinteen/Marinin hallituksen tyylistä politiikkaa. Olemme oikeasti tilanteessa jossa meidän täytyy vähentää valtion rahan kulutusta.
Esim. investoimalla tunnin junaan. Kyllä ei oo hallituksella enää kauheasti uskottavuutta jäljellä.
Oletko tullut ajatelleeksi että eivät ne investointirahat mihinkään kankkulan kaivoon häviä, vaan ne luovat työpaikkoja. 4 miljardia menee esimerkiksi rakennusmiesten palkkoihin ja aika monelle rakennustarvikkeita toimittavalle yritykselle ja teollisuuden alalle.
No, ennemmin rahat rakennusmiehille, kuin sossun eläteille. Mitä useampi on töissä on aina parempi.
No, ennemmin rahat rakennusmiehille, kuin sossun eläteille. Mitä useampi on töissä on aina parempi.
En todellakaan halua elättää yhtään raksamiestä veroillani. Jääköön Kelan tukien varaan ja sitten niiden vastineeksi määrätään ne pakkotöihin. Tosin ulkomaalaisethan ne raksatyöt tekevät joten palaavat kotimaihinsa kun urakka loppuu.
Tuskin kaikki tukiensaajat ovat elämäntapatyöttömiä, joilla ei olisi koskaan ollut ollut kosketusta oikeaan palkkaan.
Itse olen nykyisin kolmekymppinen opiskelija, kahden lapsen yh. Tämän talouden nettotulot on 1350e - aivan erit kuin aikanaan ydinperheessä, jossa oli kaksi täysipäiväisesti työssäolevaa aikuista. Ei minulla kävisi mielen vieressäkään että tässä elämäntilanteessa pitäisi pystyä tarjoamaan lapsille ne samat särkänniemi - ja laivareissut kuin työssäkäyvänä, mutta olisihan se kiva jollei tarvitsisi joka senttiä laskea, että missä vaiheessa kuukautta itse jätän iltaruuan syömättä jotta lapsille riittää ruokaa.
Päkä voi kommentoida. Harmi ettei ole pokkaa mennää televisiohaastatteluihin ylistämään tukiensa ilosanomaa, niiden nostamisen syyhän on herättää keskustelua.