Eivätkö ihmiset ymmärrä, että ansiosidonnainen romuttui lähes täysin?
...jos hallituksen esitykset menevät läpi. Tosi monissa keskusteluissa uhotaan kuinka 'sitten jään kyllä ansiosidonnaiselle, jos tapahtuu sitä ja tätä'.
Ansiosidonnaista leikataan neljäsosalla alkuperäisestä miinus siitä vielä iso veroprosentti. Työttömyysturva siis heikkenee aivan valtavasti. Siksi mm. lakkoillaan.
Koko ajan työpaikkoja lähtee alta kun yritykset kaatuvat tai saneerataan. Työttömäksi voi jäädä ihan kuka tahansa. Kun työttömyysturvaa leikataan näin rajusti voi siitä työttömyyskuopasta ylös kömpiminen olla erittäin haastavaa tai mahdotonta, jos uuden työn löytyminen pitkittyykin.
Kommentit (946)
Vierailija kirjoitti:
Niin ja moni keskusteluissa tuntuu myös luottavan tes:iin eikä ymmärrä, että mitään tes:ejä ei välttämättä jatkossa enää ole, kun liittojen valta vähenee, paikallinen sopiminen lisääntyy ja ei ole liitolla ketään kenen kanssa neuvotella kun työnantaja ei kuulu työnantajajärjestöön.
Paikallinen sopiminen = alistu tai lähde.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä ansiosidonnaisessa on sellainen loukku, että varsinkin +50-vuotiaana saneerattu tyyppi viettää mielellään pari vuotta ns. ansaittua lomaa hyvällä korvauksella. Sen jälkeen työn saaminen on hankalaa. Eli ryhdytään odottelemaan eläkettä. Lapset on maailmalla, talo maksettu ja vähemmällä rahalla pärjää oikein hyvin.
Toisaalta rakennusalalla on paljon niitä kirvesmiehiä, jotka tekee hulluna duunia ja jää sitten tarkoituksella ansiosidonnaiselle. 10kk hyvällä korvauksella lomaa, eli pimeät bisnekset pyörimään tai jokin myyntiin tarkoitettu mökkiprojekti käyntiin. Sitten taas virallista työnsarkaa 10kk jne.
Ansiosidonnaisen muutoksilla pyritään tekemään hommasta reilumpaa kaikille.
Ehkäpä sun kannattaisi kokeilla työnhakua yli 50-vuotiaana ja kertoa sitten, miten paljon ans
Ei yli 50-vuotias työllisty ihan helpolla, vaikkei pitäisi lomaa ollenkaan!
Eläkeläisiltä ei voi leikata; he eivät ole työttömiä, he ovat jo työnsä tehneet. Mistä +65 vuotiaat eläkeläiset saisivat töitä? Mikä taho heitä palkkaisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö ihmiset tajua että ansiosidonnaisesta 5% tulee liitolta ja loput yhteiskunnalta?
Miten se vaikuttaa mihinkään? Jatkossa sillä ei pysty kattamaan edes minimikustannuksia, eli työttömyysturva käytännössä poistetaan.
Sinusta on ihan ok että joku entinen toimitusjohtaja nauttii tuhansien ansiosidonnaista monta kuukautta edes ilman aikomusta mennä töihin?
Suurin osa työttömistä ei ole entisiä toimitusjohtajia eikä todellakaan saa tuhansia euroja ansiosidonnaista. Keskiverto työntekijä saa työttömäksi jouduttuaan ansiosidonnaista sen verran, että sillä parhaassa tapauksessa pärjää juuri ja juuri ilman muita tukia. Kokeile huviksesi, jos et usko tai jos sinulla ei ole omaa kokemusta.
Vierailija kirjoitti:
On noi leikkaukset todella törkeitä, varsinkin niiltä ketkä ovat pitkään tehneet töitä ja maksaneet veronsa. Ja jos sattuu oleen säästöjä niin ei tukiakaan tule. Leikkaukset pitäs jotenkin saada kohdistettua ammattityöttömiin ja loisijiin.
ne jätetään rauhaan on kiva hakee aamu oluet ja lorvia kotona kun normaali ihmiset on töissä.
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläisiltä ei voi leikata; he eivät ole työttömiä, he ovat jo työnsä tehneet. Mistä +65 vuotiaat eläkeläiset saisivat töitä? Mikä taho heitä palkkaisi?
Eläkeläisiltä leikellään tänä vuonna Purra ilmoitti jo.
Vierailija kirjoitti:
Ei liikuta minua mitenkään kun en aio jäädä työttömäksi.
Aikomushan siinä auttaakin kovasti.
Minusta se on ollut aina aika romu, kun sen lisäksi olen joutunut hakemaan asumis- ja toimeentulotukea. Viime vuosina en ole edes kuulunut kassaan, koska on helpompaa hakea tuet yhdeltä luukulta.
Ei muuta kuin säästämään ja lento pois ja kauas. Pian on sota, joten te työssäkäyvät päädytte polvilleen tekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläisiltä leikellään tänä vuonna Purra ilmoitti jo.
Niin: esimerkiksi yritys- ja puoluetuet Purra jättää rauhaan, mokoma takinkääntäjä ja Petterin sylirakki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten se vaikeuttaa työttömyydestä eroon pääsemistä jos ei enää voi köllötellä kahta vuotta ansiosidonnaisella vaan ansiosidonnaisen määrä alkaa pikkuhiljaa laskemaan ensin 2kk työttömyyden ja sitten 8kk:n kohdalla? Eikö se nimenomaan kannusta ottamaan työtä vastaan?
Sinällään olen kyllä itsekin sitä mieltä että tuo 2kk porras tulee vähän turhan nopeasti, koska ainakin itselläni saattaisi kestää 3-4 kk löytää uusi työpaikka. Parempi olisi mielestäni että ensimmäinen alennus olisi esim 6kk kohdalla.
Ja kai huomioit myös sen, että ei se hallitus lakeja voi muuttaa vaan eduskunta? Ja eduskunnassa on kansan demokraattisesti sinne valitsevat edustajat asioista päättämässä. Suomalaisten enemmistö haluaa karsia sosiaaliturvaa ja luoda enemmän kannustimia työntekoon ja työllistymiseen.
<
Tuo aikuiskoulutustukiesto tuli siksi, koska haluttiin estää sairaanhoitajapako, jos eivät suostu ottamaan mitä tahansa pistoksia ja niin paljon kuin määrätään.
Vierailija kirjoitti:
Miten se vaikeuttaa työttömyydestä eroon pääsemistä jos ei enää voi köllötellä kahta vuotta ansiosidonnaisella vaan ansiosidonnaisen määrä alkaa pikkuhiljaa laskemaan ensin 2kk työttömyyden ja sitten 8kk:n kohdalla? Eikö se nimenomaan kannusta ottamaan työtä vastaan?
Sinällään olen kyllä itsekin sitä mieltä että tuo 2kk porras tulee vähän turhan nopeasti, koska ainakin itselläni saattaisi kestää 3-4 kk löytää uusi työpaikka. Parempi olisi mielestäni että ensimmäinen alennus olisi esim 6kk kohdalla.
Ja kai huomioit myös sen, että ei se hallitus lakeja voi muuttaa vaan eduskunta? Ja eduskunnassa on kansan demokraattisesti sinne valitsevat edustajat asioista päättämässä. Suomalaisten enemmistö haluaa karsia sosiaaliturvaa ja luoda enemmän kannustimia työntekoon ja työllistymiseen.
Miksi sä tarvitset kannustusta? Itse olen ottanut heti aina työn vastaan kun olen töitä saanut. Olen ollut työttömänä useamman kerran ja uuden työn saanti on vienyt useimmiten 3-6 kk. Kerran meni se 500 päivää, mutta ei mua mikään kannustus olisi auttanut siinäkään. Oltaisiin vaan lasten kanssa oltu pahassa pulassa jollain 580 eurolla.
Et tarvitse ansiosidonnaista päivärahaa jos etsit itsellesi työpaikan.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän hyvin, että se heikkenee merkittävästi, SILTI auttaako lakkoilu asiaan. En ole lakkoja vastaan, mutta en pidä lakkoilua tehokkaana keinona, jotain muuta pitäisi keksiä. Vrt. traktorimarssit eduskuntatalon edessä aikoinaan. Jotain raflaavampaa siis tarvitaan.
Itse olen ollut ansiosidonnaiselka, bruttotulo töissä 4000e, netto työtulosta 2500 ja netto ansiosisonnaisella 1400e. Kyllä se ansiosidonnainen merkittävän paljon heikompi on vs. palkkatulo jo nyt. Asumismenojen ( sähkö, vesi, vakuutukset) ja lainanlyhennyksen jälkeen tuo raha riitti itselläni hädin tuskin ruokaan. Ymmärrän, että suuri osa ihmisistä Suomessa tienaa nettona tuon 1500, mutta vertaan tässä tuota summaa siihen nettoon mitä sain työelämässä. Ja samoin tietysti ansiosidonnainen 1500 e bruttotuloilla on alle tonnin, ei silläkään pärjäile jos on aiemmin saanut 1/3 enemmän käteen.
En ole kyllä kenenkään kuullut kehuskelevan sillä, että jää ansiosid
Kiva kun saat noin paljon, mää saan 800 e eikä muita tukia. Arvaappa paljonko mulla riittää ruokaan?;)
Vierailija kirjoitti:
Ne ymmärtää vasta sitten jos osuu omalle kohdalle. Hallituspuolueita äänestivät hyväosaiset jotka eivät osaa kuvitella työttömyyttä omalle kohdalle, mutta kyllä se voi joskus iskeä. Leikkauksia kyllä varmaan pitää tehdä jonkun verran, mutta miksi juuri työttömyystuesta? Eläkeläisiltä ei leikattu yhtään.
Puhut työttömyystuesta. Tarkoitat kai ansiosidonnaista. Sen kestoa lyhennetään, koska työssä ollut ja hiljattain työttömäksi jäänyt saa helposti uuden työpaikan. Tämä on tunnettu tosiasia. Mitä kauemmin työtön saa tätä isomkpaa korvausta, sitä pitempään hän oleilee kotona ja "nauttii" vapaa-ajasta. Kun korvauksen loppu lähenee, työtön etsii reippaasti uutta työtä, jotta elintaso ei laskisi liikaa. Toivottavasti hallitus jatkossa päättää maksaa kaikille työttömille ansiosidonnaista. Se raha maksetaan yhteisistä verorahoista, joten korvaus kuuluisi jokaiselle työttömälle. Siihen voi panna jonkun ehdon, jonka mukaan pitkän työuran tehnyt saisi vähän isompaa ansiosidonnaista.
Aina voi hakea harkinnanvaraista toimeentulotukea. Jos sitä osaa hakea ulkomaalaiset, niin pitäisi olla liian vaikea proceduuri Suomalaisellekaan?
Tässähän se on sanottu: työpaikat ovat yrityksissä.
Onhan se erikoista että sellainen järjestelmä luotu, missä työttömänä oleminen on lähes yhtä kannattavaa kuin töissä käynti. Ja kyllä, olen ollut työttömänä n. vuoden. Toki silloin tein pätkissä mitä hanttihommia vain.
Vierailija kirjoitti:
Et tarvitse ansiosidonnaista päivärahaa jos etsit itsellesi työpaikan.
Ja mistähän se työpaikka loytyy? Laitoi n tuohon yläpuolelle tietoja avoinna olevista työpaikoista. Lue siitä ja pinnistele, että ymmärtäisit.
Katsaus työvoimapulaan: tällä hetkellä te-toimiston sivuilla avoimia työpaikkoja, joissa työn kesto on yli 3kk, työ on palkkatyötä ja työ on kokoaikatyötä tai vuorotyötä on 13853. Näistä hakusanalla
lähihoitaja on 1238, sairaanhoitaja 1256 ja lääkäri 1008. Muita työpaikkoja jää siis 10351.