Kela: Muutoksesta huolimatta osa-aikaisen työn tekeminen on jatkossakin taloudellisesti kannattavaa.
Voisiko joku viisaampi selittää yllä olevan toteamuksen? kun itse en tajua.
"Työttömyysturvan 300 euron kuukausittainen suojaosa poistuu 1.4.2024. Suojaosa tarkoittaa sitä rahamäärää, jonka työttömyysturvaa saava voi ansaita ilman, että se vähentää työttömyysturvaa.
Muutoksesta huolimatta osa-aikaisen työn tekeminen on jatkossakin taloudellisesti kannattavaa."
Kommentit (164)
Kyllä, lääkkeet maksaa..ja 100e on pieni raha niissä. Tammikuussa meni 200e reseptilääkkeisiin kun koko perhe käytiin vuorollaan samaa tautia läpi..
eihän se taida kannattavaa olla kun pitää itse maksaa sähkö kotivakuutus yms yms lääkkeet lisäksi bussikortit yms yms ja PALKASTA että on ollut TÖISSÄ pitäisi saada nauttia ja jäädä säästöönkin!!
Vierailija kirjoitti:
eihän se taida kannattavaa olla kun pitää itse maksaa sähkö kotivakuutus yms yms lääkkeet lisäksi bussikortit yms yms ja PALKASTA että on ollut TÖISSÄ pitäisi saada nauttia ja jäädä säästöönkin!!
Heh. Noin se menee.
Näköalaton jengi vinkuu satasista, kun mistä tahansa työstä saa vähänkään tosissaan sitä tekemällä tonneja :D
Olen 61v. ja takana yli 40v. työelämää. En ole päässyt syrjäytymään.
ap
Työnteko kannattaa aina, vaikka ei saisi edes palkkaa.
Kokeilepa huvikseen katsoa kannattaako osa-aikaisten töiden vastaanottaminen silloin, kun on työmarkkinatuki, asumistuki ja vielä joutuu ottamaan toimeentulotukea. Ennen pääsi suojaosien vuoksi edes vähän plussan puolelle. Nyt on tt-tuen mukaanottamisen ansiosta tasan 100% tai joskus isompikin "kelavero". Eli käteen ei jää yhtään mitään vaikka tulisi tuloja.
Joskus tavoitteena oli yrittää estää tukiloukkujen muodostuminen. Nyt hallitus tarkoituksellisesti ja tietoisesti sellaisen rakensi. Tavoitteena rikollisuuden ja harmaan talouden kasvu?
Mä teen 97 tuntia /kk
Saan palkkaa bruttona reilu 1200€ ja soviteltua pvrahaa huhtikuusta alkaen n. 150€/kk.
Tällä hetkellä saan palkan lisäksi hetkellä soviteltua pvrahaa n. 570€/kk, kolme alaikäistä lasta.
Veropros on 2%, eli palkasta menee yhteensä n. 10% veroihin, Kelan pv rahasta vain tuo 2%
On silti enemmän kuin pelkkä työttömyysturva.
Onneksi pääsen kävellen töihin ja syön myöhäisen lounaan kotona.
As.tukea emme saa koska puolisolla on nippanappa rajan ylittävät tulot
Sitten kai pitää lopettaa osa-aikatyö huhtikuussa :-)
Vierailija kirjoitti:
Työnteko kannattaa aina, vaikka ei saisi edes palkkaa.
No en kyllä menisi jos en saisi palkkaa. Todella raskasta varsinkin asiakaspalvelutyö jos ei ole oikeasti sosiaalinen henkilö.
Vierailija kirjoitti:
Kokeilepa huvikseen katsoa kannattaako osa-aikaisten töiden vastaanottaminen silloin, kun on työmarkkinatuki, asumistuki ja vielä joutuu ottamaan toimeentulotukea. Ennen pääsi suojaosien vuoksi edes vähän plussan puolelle. Nyt on tt-tuen mukaanottamisen ansiosta tasan 100% tai joskus isompikin "kelavero". Eli käteen ei jää yhtään mitään vaikka tulisi tuloja.
Joskus tavoitteena oli yrittää estää tukiloukkujen muodostuminen. Nyt hallitus tarkoituksellisesti ja tietoisesti sellaisen rakensi. Tavoitteena rikollisuuden ja harmaan talouden kasvu?
Riippuu paljonko saa osa-aikaitöistä palkkaa
Vierailija kirjoitti:
Näköalaton jengi vinkuu satasista, kun mistä tahansa työstä saa vähänkään tosissaan sitä tekemällä tonneja :D
Tonneja? Siivoomalla saa tonnin hädin tuskin brutto ja valtiolla sihteerinä jokin noin 2500 brutto miinus verot on reippaasti alle kaksi tonnia miinus ulosotto on nolla euroa miinus työmatkat miinus ruoat menee reippaasti miinuksen puolelle tili. Sen lisäksi henkinen kärsimys, sitä ei voi edes rahalla mitata eikä millään korvata. Koko elämä on pilalla.
Kaikista passivoivan tt-tuen saajien määrä nousee. Ja tt-tuella ei töitä kannata tehdä. EU:lle vaan ilmoituksia, jos sysimusta hallitus yrittää pakottaa orjatyöhön täysin riittämättömien sosiaalitukien vastikkeeksi.
Toteamus tarvitsee jatkokysymyksen: Taloudellisesti kannattavaa kenelle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tonneja? Siivoomalla saa tonnin hädin tuskin brutto ja valtiolla sihteerinä jokin noin 2500 brutto miinus verot on reippaasti alle kaksi tonnia miinus ulosotto on nolla euroa miinus työmatkat miinus ruoat menee reippaasti miinuksen puolelle tili. Sen lisäksi henkinen kärsimys, sitä ei voi edes rahalla mitata eikä millään korvata. Koko elämä on pilalla.
Ulosotto ja mitään ei ole itsessä vikaa tietenkään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen lisäksi mitään sivutyötä ei saa tehdä millään työnantajalla koskaan joten tili on reippaasti miinuksella koko ajan.
Osa-aikainen voi ollakin kannattavaa, mutta itse teen kokopäiväisesti töitä ja palkka on yhtä huono kuin osapäivätöissä. En saa edes soviteltua päivärahaa.
Vierailija kirjoitti:
Osa-aikainen voi ollakin kannattavaa, mutta itse teen kokopäiväisesti töitä ja palkka on yhtä huono kuin osapäivätöissä. En saa edes soviteltua päivärahaa.
Mitä sinun palkka on`?
Muutos ajaa ison määrän väkeä toimeentulotuelle..
Joopa joo. Siellä voi lukea ihan mitä tahansa ilman perusteita. Eihän Orpon mukaan heikennyksistä ole mitään haittaa työntekijöille.
Itse asiassa, jos asumistukesi tarkistus on edessä lähiaikoina, ei kannata tehdä yhtään mitään töitä. Koska suojaosat poistuvat sieltäkin, ja jo 300 € tulot leikkaavat sitä merkittävästi. 1300 €/kk tuloilla tuskin saa asumistukea jatkossa.