Kela: Muutoksesta huolimatta osa-aikaisen työn tekeminen on jatkossakin taloudellisesti kannattavaa.
Voisiko joku viisaampi selittää yllä olevan toteamuksen? kun itse en tajua.
"Työttömyysturvan 300 euron kuukausittainen suojaosa poistuu 1.4.2024. Suojaosa tarkoittaa sitä rahamäärää, jonka työttömyysturvaa saava voi ansaita ilman, että se vähentää työttömyysturvaa.
Muutoksesta huolimatta osa-aikaisen työn tekeminen on jatkossakin taloudellisesti kannattavaa."
Kommentit (164)
Vierailija kirjoitti:
Et ole töihin ajatellut mennä?
Olen, jos se on taloudellisesti kannattavaa
Kyllä täällä nyt niin nohevina lasketaan ja lukuja pyöritellään.
Siitä vaan perustamaan laskentatoimistoja ja voitte antaa itsellenne ihan niin paljon työtunteja, ihan niin kovalla palkalla kuin haluatte. Osaamista ei selvästi nyt puutu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse jää käteen osa-aikatöistä 1300 euroa, mitenköhän muuttuu että onko enää sit kannattavaa vai täytyykö ottaa loparit
Sun täytyy sit pärjätä sillä palkalla. Asumistuki pienenee 200-300 €/kk ja soviteltua saat jatkossa muutaman kympin, jos sitäkään. Riippuu sun vuokrasta/vastikkeesta. Omistusasujat eivät saa asumistukea jatkossa lainkaan. Jos vuokrasi on 300€ jossain korvessa, osa-aikatyö kannattaa. Helsingissä se ei tosiaan kannata.
No miun asumistuki on jo tuo, eli en saisi mitään?
Asumistuesta poistuu suojaosa myös. Eli keskimäärin se putoaa 100€/kk. Jos tekee töitä, se putoaa vielä enemmän. Ja sulta viedään se suoja-osa siitäkin. Eli sellaiset 300-500€/kk leikkaukset osa-aikatyönteijöille on tulossa, yksinhuoltajilta Purra leikkaa jopa yli 600€/kk lapsikorotusten poiston takia.
Kannattaa ottaa ne loparit. Toimeentulotuki sen sijaan nousee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse jää käteen osa-aikatöistä 1300 euroa, mitenköhän muuttuu että onko enää sit kannattavaa vai täytyykö ottaa loparit
Sun täytyy sit pärjätä sillä palkalla. Asumistuki pienenee 200-300 €/kk ja soviteltua saat jatkossa muutaman kympin, jos sitäkään. Riippuu sun vuokrasta/vastikkeesta. Omistusasujat eivät saa asumistukea jatkossa lainkaan. Jos vuokrasi on 300€ jossain korvessa, osa-aikatyö kannattaa. Helsingissä se ei tosiaan kannata.
Asumistuesta poistuu suojaosa myös. Eli keskimäärin se putoaa 100€/kk. Jos tekee töitä, se putoaa vielä enemmän. Ja sulta viedään se suoja-osa siitäkin. Eli sellaiset 300-500€/kk leikkaukset osa-aikatyönteijöille on tulossa,
En ole koskaan mitään suojaosaa käyttäny
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asumistuesta poistuu suojaosa myös. Eli keskimäärin se putoaa 100€/kk. Jos tekee töitä, se putoaa vielä enemmän. Ja sulta viedään se suoja-osa siitäkin. Eli sellaiset 300-500€/kk leikkaukset osa-aikatyönteijöille on tulossa,
Lapsikorotuksen saa myös ihan parisuhteessa. Mutta yksinhuoltajiin tuo korotuksen vieminen taitaa iskeä eniten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi asua Helsingissä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi asua Helsingissä?
On mullaki vuopkra 500e ja en edes asu Hesassa ja pieni yksiö
Vierailija kirjoitti:
Helsinki on kusessa, kun kassat, tarjoilijat, lastenhoitajat ym. pienipalkkaiset pakenevat joukolla Orpo-Purran hirmuvaltaa. Odottavat, että Salosta tai Lahdesta tulee omalla kustannuksella väkeä keikkatöihin, vaikka työmatkakulut ovat enemmän kuin päivän palkka, ja palkka pienentää vielä työttömyyskorvausta 50%.
Eiköhän ostareilta löydy joutilaita duunareita. Töihinhän tänne kaikki ovat tulleet, parempaan maailmaan.
Vierailija kirjoitti:
Töissäkäynti lisää kuluja, eli suht plus miinus nolla, nostaako toimeentulotukea vai tekeekö osa-aikatyötä jatkossa. Toimeentulotuen nostaminen on kannattavampaa, koska lääkkeet ja sähköt maksaa silloin Kela, palkasta voi pitää huimat 150 € itse.
Jos saa tt-tukea.
Kympin tuntipalkalla neljän tunnin vuorojen tekeminen kaksikymmentä kertaa kuukaudessa ei enää houkuttele kun suojaosa poistuu.
Kela = valtion ylläpitämä lahtaamo
Vierailija kirjoitti:
Jos kaupan kassa saa 2 000 nettona/kk, 30 h viikkotyötunneilla, siihen työhön olisi ruuhkaa. Veroprosentti täytyy olla siis 0.5 - 1 tienoilla.
Veroprosentti on tänä vuonna 7. Tuntityö 2290
Työttömyysvak.maksu -22,85
Työeläkemaksu -175
Ennakonpidätys -336
Sairauskassamaksu -20
Siitä voi laskea.
Ei muuten kannata.
Oikea paikka minulle olisi työkyvyttömyyseläke, olisi ollut jo reilun 10 vuoden ajan.
Olen kuitenkin tehnyt palkkatukijaksoja (tiedostaen että kunto ei siihen ihan riittäisi, mutta mielestäni pitää kuitenkin tehdä se minkä jaksaa ja vähän ylikin), joiden jälkeen onkin sitten mennyt toipuessa useampi kuukausi. Kun olen vähän toennut työrupeamasta, olen tehnyt satunnaista keikkatyötä ansiosidonnaisen päälle. Tällöin ei tarvitse toimeentulotukea hakea.
Uudistusten myötä palkkatuki ei kerrytä työssäoloehtoa, suojaosuudet lakkautetaan. AIoinkin nyt pyrkiä eläkkeelle, missä paikkani olisi ollut jo monta vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Jos kaupan kassa saa 2 000 nettona/kk, 30 h viikkotyötunneilla, siihen työhön olisi ruuhkaa. Veroprosentti täytyy olla siis 0.5 - 1 tienoilla.
Kaupan "kassa", eli myyjä, saa nettona tuon vain täysillä kokemusvuosilla (yli 8. kaupan alan töissä) ja 38 viikkotunneilla ja sunnuntai-/ pyhälisillä. Mulla vero% 7,5.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkottaako se sitä, et kannattaa ottaa töitä vastaan, jotta sais ees satasenkin enemmän käteen kuussa kun pelkästään kotona olemalla.?
Ei. Se tarkoittaa sitä, että sun tuet viivästyvät viikkotolkulla ja palkkasi pienentää tuen määrää 50 %.
Eli jos tienaat satasen, sun tuista otetaan pois 50 €, tuet tulevat kahden viikon sisällä eikä parissa päivässä.
Osa-aikatyöstä harvemmin saa 100 € päivässä, joten saat sen eteen tehdä 2 päivää töitä, jolloin busseihin menee rahaa noin 10 €. Työttömyystukesi pienenee 50 €, parin päivän bussirahat ja eväät maksavat kaiketi 20 €, joten sulle jää 30 € voittoa kahdesta työpäivästä. Toivottavasti pärjäät sillä sen 2 viikkoa, kun Kela arvioi työttömyystukesi määrää (voi kestää 2 viikkoa).
Mutta työssä ollessasi eläkkeesi karttuu, saat ilmaisen työterveyshuollon, liikunta- ja kulttuurisetelit, työkokemusta ja siitä seuraa palkkaa lisää, osalla on lisäksi ruokaetu, autoetu, ilmaiset työvaatteet, sosiaalinen elämä paranee, jonka myötä myös mielenterveytesi paranee, on tyhypäiviä, työyhteisökokouksia kahvitarjoiluineen, on säännölliset ruoka- ja kahvitauot ( itsestäsi riippuu pidätkö niitä, lakisääteisiä ovat), saat palkalliset kesälomat, jos lapsia haluaa ( nainen) niin saat paremman äitiyspäivärahan, jos jäät työttömäksi, saat ansiosidonnaisen päivärahan ja ehkä jopa terveemmän elämän, kun et vain sohvalla päivät möllötä ja murehti turhaa elämääsi.
Työssä on ehdottomasti mukavampi olla kuin työttömänä. Ei aika jouten kulu. Älkää opetelko sohvaperunoiksi ja yökukkujiksi, jotka nukkuvat pitkälle päivään ja valvovat yöt, se ei ole terveellistä. Liikkeellä pysyt terveenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmeellisiä tyhmiä vinkujia se leipä elättää. Missä vaiheessa suomalaisten työmoraali on romahtanut näin pahasti?
Missä vaiheessa on romahtanut työnantajien halukkuus maksaa sellaista palkkaa, jolla tulee toimeen ilman sosiaalietuuksia?
Tämäpä juuri. Nytkään näiden lakkojen ja leikkausten yhteydessä ei puhuta ollenkaan siitä, mikä ihmiset ajaa hakemaan tukia: se, että työnantajat ei tee kokoaikaisia työsopimuksia. Työsuhteet on määräaikaisia, jolloin on hyvin suuri riski joutua työttömäksi ennen kuin uusi työsuhde löytyy - joka todennäköisesti myös on määräaikainen. Palkkoja maksetaan tessin minimi ja se on sitä kirjaimellisesti.
Paskointa on ehkä nämä 30h/ vko sopimukset, koska tuo tuntimäärä tarkoittaa, että olet viitenä päivänä viikossa töissä. Perheellisen ihan mahdotonta sovittaa tuohon toista työtä ja käytännössä sen toisen työn pitäisi olla sellainen, että käyt tekemässä max yhden päivän viikossa. Mistä sellaisen saa? Ja se lisätyöpäivä pitäisi saada vielä sattumaan vapaapäivälle, joka vuorotyössä vaihtelee viikottain. Ei ole mitään kiinteää vapaapäivää. On ihan lottovoittoon verratavaa löytää sellainen toinen työ, jossa sille toiselle työnantajalle sopii, että käyt sen yhden päivän tekemässä ihan milloin vaan. Tai noh, edes löytää sitä työtä, jota voi tehdä vain kerran viikossa.
Käytännössä siis kituutat sitten sillä 30 h/ vko palkalla. Joskus on hyvä tsäkä ja saat lisätunteja. Soviteltua päivärahaa et saa, koska tuntiraja on silloin 25 h/ vko.
Tervetuloa vaan tosielämään.
Mutta työssä ollessasi eläkkeesi karttuu, saat ilmaisen työterveyshuollon, liikunta- ja kulttuurisetelit, työkokemusta ja siitä seuraa palkkaa lisää, osalla on lisäksi ruokaetu, autoetu, ilmaiset työvaatteet, sosiaalinen elämä paranee, jonka myötä myös mielenterveytesi paranee, on tyhypäiviä, työyhteisökokouksia kahvitarjoiluineen, on säännölliset ruoka- ja kahvitauot ( itsestäsi riippuu pidätkö niitä, lakisääteisiä ovat), saat palkalliset kesälomat, jos lapsia haluaa ( nainen) niin saat paremman äitiyspäivärahan, jos jäät työttömäksi, saat ansiosidonnaisen päivärahan ja ehkä jopa terveemmän elämän, kun et vain sohvalla päivät möllötä ja murehti turhaa elämääsi.
Työssä on ehdottomasti mukavampi olla kuin työttömänä. Ei aika jouten kulu. Älkää opetelko sohvaperunoiksi ja yökukkujiksi, jotka nukkuvat pitkälle päivään ja valvovat yöt, se ei ole terveellistä. Liikkeellä pysyt terveenä.
Voi miten ihanaa yleistystä. Se oma luontainen rytmi kun ei muutu mihinkään oli työtä tai ei.
Muut väittämäsi:
Kyllä eläke karttuu, mutta se ei ole pienipalkkaisella juuri kansaneläkettä suurempi.
Mininityöterveys kuuluu.
Yksikään työnantaja ei ole tarjonnut liikunta-ja kulttuuriseteleitä.
Kyllä, työkokemus karttuu, mutta palkkaa se ei nosta enää tietyn ajan jälkeen ja on silloinkin pieni.
Ruokaetu on, mutta ei silti varaa maksaa lounaasta, vaan kotona tuodulla ruoalla mennään.
Työvaatteet plussaa.
Sosiaalinen elämä kuolee töissä ollessa, vuorotyö ei kauheasti sitä tue.
Mitä tyhyjä ja kokouksia?
Kahvitauot jos ehtii, ruokatauko kyllä, mutta en ihan heti keksi mikä näistä voittaisi kotona rauhassa syömisen? Suurella todennäköisyydellä vielä kuuntelet jonkun papupatatyökaverin pälätystä koko tauon.
Ei kesälomaa, koska määräaikaiset työsuhteet. Päinvastoin kesäisin on paljon töitä, koska kesälomasijaisuuksia.
Lapset tehty jo.
En möllöttä sohvalla.
Olen työttömänä terveempi kuin töissä ollessa, koska silloin on aikaa ja voimia harrastaa liikuntaa, kuormittava työ on pois, nukun paremmin ilman stressiä.
Vierailija kirjoitti:
Mä ainakin häviän reilu 200e kun suojaosuus ja lapsikorotus poistuu. As.tukea ei saada.
Mutta kyllä, työtön tuossa kyllä häviää vaikka kuin kauniisti siitä puhuisi.
Toki eläke karttuu ja mahdollisuus päästä joskus ansiosidonnaiselle hetkeksi.
On mun palkka ja soviteltu päiväraha yhteensä silti enemmän kuin pelkkä työttömyysturva
Miten? Jos jokainen tienattu euro vähentää soviteltua.
Itse osa-aikainen. En nosta tukia. Vaan teen töitä vaikka kahtakin tarvittaessa. Ei tämä maa laiskoja pysty elättämään. Mihin on hävinnyt suomalaisten ahkeruus ja työmoraali? Lorvimisesta tullut joku uusi muoti-ilmiö vai? Minulle tarjotaan töitä niin paljon kuin jaksan tehdä.
Hankala paikka maksaa jokaiselle palkkaa sen mukaan mitä on lainat, ulosotot, kulutusluotot. Itseaiheutettuja menoja.