Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi keskiluokan veronalennuksia vastustetaan niin paljon?

Vierailija
01.02.2024 |

Saataisiin taloutta elvytettyä, kun raha alkaisi liikkua. 

Kommentit (146)

Vierailija
81/146 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yrittäkää nyt vi.... ymmärtää että niitä duunipaikkoja ei ole kaikille.

Ei keskiluokkainen työssäkäyvä ymmärrä, ennenkuin kapsahtaa omaan nilkkaan ja joutuu pitkäaikaistyöttömäksi. Kun tippuu ansiosidonnaiselta peruspäivärahalle niin ei paljon naurata. Kaiken lisäksi saat kuulla olevasi ties mikä loinen, pummi, ym

Tekoäly ja robotisaatio tulevat pudottamaan entistä isomman osan ihmisiä työttömiksi tulevaisuudessa

Tekoälyllä ja robotisaatiolla ei ole mitään vaikutusta työpaikkojen määrään. 

Kyllä on villit selitykset. 

Vierailija
82/146 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ens egen kalkyl som gjorde att man emigrerade var 100 € extra i taxi (eller annan) inkomst - 25 % som omkostnader. Kvar 75 € - 61,2 % i marginalskatt = 29 € i handen. Ur kalkylen fattas bränsle, tvätt, värdesänkning, försäkring, däck, service o.s.v. Allt kostar.

Då skatter och avgifter utgör 71 % av extrainkomsterna är det på tok för mycket. Ur den 29 € som blev kvar kunde man bekvämt betala fastighetsskatt, elskatt, bränsleskatt, överföringsskatt, alkoholskatt, tobaksskatt, bilskatt, bruksskatt o.s.v. Jag använde fyrket till att beställa en flyttbil.

Ihminen, joka hankkii ylimääräistä tuloa ajamalla taksia tuskin ajaa omalla autollaan vaan on renkinä. Silloin nuilla laskelmillasi ei ole väliä. Voisit vaihtaa taksin ajamisen vaikkapa ärrän kassalla olemiseksi jos se oloasi helpottaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/146 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siksi että keskiluokan veronalennukset on esim omassa vallan kivassa tuloluokassani noin 400€vuodessa. Veronalennus saadaan sitten aikaa aiheuttamalla pienituloisille useamman tuhannen euron leikkauksia vuodessa. Arvaa kummalle tällä on enemmä nmerkitystä ja kummalla oikeasti olisi hyötyä suomen taloudelle?

Vihje: se ei ole tuo meikäläisen 400 euroa, koska se ei tunnu missään.

Sinulla on aika kovat vuositulot. Laskin itse, että minun tuloilla (n 7500 e/KK brutto) on vaikutus 150 E vuodessa - lapset jo aikuisia, eivät vaikuta tuohon. Kun taas samaan aikaan opiskelevan poikani 25 v asumistuki pieneni joutuu hän pyytämään apua kotoa. Mieluummin soisin pojalle ja muille vähävaraisille kunnon tuet kuin tuollaisen sylkäisyn kokoisen helpotuksen omaan verotukseen.

Juu, mutta vain siksi, että sinun ei tarvitsisi tukea omaa lastasi omista rahoistasi 

Vierailija
84/146 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yrittäkää nyt vi.... ymmärtää että niitä duunipaikkoja ei ole kaikille.

Ei keskiluokkainen työssäkäyvä ymmärrä, ennenkuin kapsahtaa omaan nilkkaan ja joutuu pitkäaikaistyöttömäksi. Kun tippuu ansiosidonnaiselta peruspäivärahalle niin ei paljon naurata. Kaiken lisäksi saat kuulla olevasi ties mikä loinen, pummi, ym

Tekoäly ja robotisaatio tulevat pudottamaan entistä isomman osan ihmisiä työttömiksi tulevaisuudessa

Tekoälyllä ja robotisaatiolla ei ole mitään vaikutusta työpaikkojen määrään. 

Kyllä on villit selitykset. 

Tämä. Ei teknologinen vallankumouskaan ihmisiä työttömiksi tehnyt, työt vain muuttuivat ja elintaso nousi.

Vierailija
85/146 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No 3000e brutto niin siitä jää käteen n.2300e niin eipä tuo verotus nyt mitenkään erikoisen ankaraa ole ainakaan minun mielestä.

Så skatten i den inkomstklassen är 13 % + 10 % i olika avgifter? Av någon anledning är man inte beredd att tro på det.

Vierailija
86/146 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olisin toimittaja kysyisin Orpolta, että millä lailla on/aikoo tukea kansantaloutta nyt niillä veronkevennysrahoillaan. Veikkaan ettei mitenkään, koska eihän Petteri sitä ylimääräistä rahaa tarvitse mihinkään. Eiköhän makaa laiskana vaan siellä tilillä. 

Varför spenderar allehanda fattiglappar tid på att spekulera vad välbärgade eventuellt gör med sina pengar eller låter bli? Skulle det inte vara betydligt produktivare att använda den tiden på att fundera över och förverkliga en höjning av egen levnadsstandard?

Vierailija
87/146 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos olisin toimittaja kysyisin Orpolta, että millä lailla on/aikoo tukea kansantaloutta nyt niillä veronkevennysrahoillaan. Veikkaan ettei mitenkään, koska eihän Petteri sitä ylimääräistä rahaa tarvitse mihinkään. Eiköhän makaa laiskana vaan siellä tilillä. 

Kukaan järkevä ihminen ei makuuta rahaa tilillä, sehän aivan järjetöntä antaa rahan menettää arvoaan! 

No, ehkä hän investoi osakkeisiin sitten. Voi toki siitäkin kertoa, että ovatko varmasti suomalaisia firmoja, ei monikansallista omistusta, eivät tee salaa idän kauppaa. 

Ulkomaisista omistuksista voi saada osinkoja eli raha virtaa Suomeen päin. 

Varför man endast köper finska firmor från utlandet. Finland kommer på så sätt inte åt att beskatta ägandet.

Vierailija
88/146 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, voihan niitä.veroja alentaa, mutta sitten joudutaan varmaan purkamaan osa hyvinvointiyhteiskunnasta. Mikä osa puretaan? 

350.000 offentligt anställda i första omgången och efter det flyttas även operativ arbetskraft från att leva på budget till att skaffa fyrket själva. Sedan kan man köpa sådan utbildning och sjukvård som man vill ha och har råd med.

Vierailija
89/146 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös noista justiin pysty kikkailemaan veronsa ihan nollille? 

Ei. On olemassa maita joiden kanssa Suomella ei verotussopimusta, mutta käytännössä kaikkien länsimaiden (joissa niitä järkeviä sijoituskohteita on) kanssa sopimukset ovat olemassa. 

Veronkiertoa voi toki harrastaa jos on pankkitiliä jossain veroparatiisi-roistovaltiossa, mutta normaalisti ulkomaisia osakkeita ostava veronsa kyllä Suomeen maksaa. Veronkierto on laitonta ja siitä on sen verran tukevat sanktiot että jonkun Stubbin tuloilla ei vielä sellaiseen kannata edes ryhtyä.

Itsekin omistan ulkomaisia osakkeita (jopa ulkomaisen pankin kautta), ja kyllä niistä kaikista Suomeen verotulot lipuu. 

Tjaa, Finland sade ensidigt upp sitt skatteavtal med Portugal, Spanien och Frankrike. Nästa är väl Schweiz. Jag skulle aldrig placera så att jag skulle bli beskattad i Finland.

Vierailija
90/146 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No 3000e brutto niin siitä jää käteen n.2300e niin eipä tuo verotus nyt mitenkään erikoisen ankaraa ole ainakaan minun mielestä.

Så skatten i den inkomstklassen är 13 % + 10 % i olika avgifter? Av någon anledning är man inte beredd att tro på det.

Cirka. Och marginalskatt (skatt+olika) är ~49% om man förtjänar över 38000 per år.

Vierailija
91/146 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ens egen kalkyl som gjorde att man emigrerade var 100 € extra i taxi (eller annan) inkomst - 25 % som omkostnader. Kvar 75 € - 61,2 % i marginalskatt = 29 € i handen. Ur kalkylen fattas bränsle, tvätt, värdesänkning, försäkring, däck, service o.s.v. Allt kostar.

Då skatter och avgifter utgör 71 % av extrainkomsterna är det på tok för mycket. Ur den 29 € som blev kvar kunde man bekvämt betala fastighetsskatt, elskatt, bränsleskatt, överföringsskatt, alkoholskatt, tobaksskatt, bilskatt, bruksskatt o.s.v. Jag använde fyrket till att beställa en flyttbil.

Ihminen, joka hankkii ylimääräistä tuloa ajamalla taksia tuskin ajaa omalla autollaan vaan on renkinä. Silloin nuilla laskelmillasi ei ole väliä. Voisit vaihtaa taksin ajamisen vaikkapa ärrän kassalla olemiseksi jos se

Läs noga: 100 € extra i taxi (eller annan) inkomst. Om det är någon som kalkylerna inte gäller, så är det helt på basen av det du skriver, du själv.

Vierailija
92/146 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap. veroalennukset valuvat kunnallisveron korotuksiin, kun hallitus leikkasi rajulla kädellä kuntien  ja kaupungin avustuksia, kun  laki velvoittaa kuntia ja kaupunkeja järjestämään monia palveluja kansalaisille.  

Näissä kunnissa kunnallisveron noususta ilmoitettiin viime vuonna ja lisää on tulossa, kun kuntien ja kaupungien tilinpäätökset valmistuvat huhtikuussa, näin kuntaliitosta. 

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010013596.html

Vierailija
93/146 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskiluokka on se joka käytännössä maksaa sosiaalietuudet. Rikkaita on niin pieni osa, ettei niillä katettaisi mitään vaikka verotettaisiin 100%. Ja silti aina puhutaan rikkaista 

Harva keskituloinen haluaaparin kolmen prosentin verokiristystä, josta nyt lakkoilevat.. Tuosta lakkoilusta ei jää kuin luu käteen: 

a) jos hallitus perääntyisi, nousisit verotus

b) kun nyt lakkoilevat, jaetaan myöhemmin yt-kortteja, jolloin on aika katsoa peiliin. 

Miten kauan te pöllöt oikein aiotte toistella tätä valhetta siitä, ettei meillä ole rikkaita tai ainakaan omaisuuksia ei ole paljon kertynyt ja kuinka heitä himoverotetaan jo nyt? Ettekö te tosiaan tajua lainkaan realiteetteja? Ei noin t yhmät ole ansainneet mitään lisätuloja, sillä maksaminenhan perustuu kuulemma pitkälti kykyihin ja tuottavuuteen ja sitä teillä ei selvästi ole. Kannatan itse helpotuksia keskiluokalle, mutta ne tekee mieli perua samantien, kun tuo täysin vailla totuuspohjaa oleva ai vokuollut jauhaminen aina alkaa. Ei noin loputtoman va jaat ole mitään korotuksia itsekään ansainneet. Annetaan nekin suosiolla niille teidän hyysämille rikkaille.

Vierailija
94/146 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitatko ap. veroalennuksilla kauppojen olut-alella, joiden verotusta laskettiin rajusti ja on myynnissä kauppojen aukiolojen mukaan?

Toisaalta, harvalla keskituloisella on aikaa ja mahdollisuutta nauttia oluen veroalesta ja halvasta kaljasta, jos aikoo tehdä töitä. Ehkä persuille se sopii. 

Vierailija
95/146 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitatko ap. veroalennuksilla kauppojen olut-alella, joiden verotusta laskettiin rajusti ja on myynnissä kauppojen aukiolojen mukaan?

Toisaalta, harvalla keskituloisella on aikaa ja mahdollisuutta nauttia oluen veroalesta ja halvasta kaljasta, jos aikoo tehdä töitä. Ehkä persuille se sopii. 

Aloituksessa puhuttiin rahan liikkumisesta. Tämän alennuksen tarkoitus oli rahan liikkumisen estäminen naapurimaihin, joissa oluella on edelleen tuntuvasti alempi vero kuin Suomessa. 

Vierailija
96/146 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmasti siksi, että jokainen veroeuro on tarvitaan, jotta erilaisia tukia on mahdollista maksaa niille jotka eivät veroja maksa.

Onko se reilua? Kurjistaa yhtä porukkaa vain sen takia, että mitään tekemättömät eivät ole valmiita pudottaa elintasoaan?

Mitä tässä tapahtuu pitkällä tähtäimellä? Vähentääkö keskiluokka työntekoa, kun kannustin ahkeruuteen puuttuu? Kurjistuuko lopulta kaikki?

Keskiluokka sanoo jo yhä useammin ei lisätienesteille, ja vastuille. Downshiftaa osa-aikatyöhön, koska verotus on liian kovaa. 

Täällä myös yksi downshiftannut keskiluokkainen. Kokoaikatyöstä palkka 4000 euroa, 2pv/vko osa-aikaisena nyt 1700e/kk. (Osa-aikaisena tuntiansio nousi hieman, koska tein sopimuksen, jonka mukaan en saa sijoittaa työpäiviä jp-päiville eli en saa enää muita palkallisia vapaita kuin vuosiloman.) Nettona saan nyt yli 1500 euroa. Nettopalkassa ero aiempaan ansioon on 1100 euron luokkaa eli puolet vähemmän kuin bruttopalkassa. Nykyisellä nettopalkalla elää lapseton ihminen mainiosti, joten ei oikein kiinnosta lisätä työaikaa 250 prosenttiin nykyisestä (eli täyteen 5pv/vko malliin), jos ja kun käteen jäävä rahasumma suurenee vain 167 prosenttiin nykyisestä.

Vierailija
97/146 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnon downshiftaus. Mä olin ajatellut lomarahojen vaihtamista vapaaksi. 😁

Vierailija
98/146 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keskituloisena hävettää se että köyhiltä otetaan ja annetaa minulle. En tarvitse enempää, minulla on jo tarpeeksi, eli kohtuullisesti.

Pienituloiset, keskituloiset ja hyvätuloiset itsekkäät ihmiset käyvät aina kertomassa, että minä minä minä pärjään ja viekää vaan kaikki rahani. 

Helppoa se on olla antelias, jos se ei ole mistään pois. Minulla se on pois meiltä koko perheeltä ja todella tarpeellisista menoista. 

Tää on vähän sama kuin perintövassarit on aina toitottamassa, että tuloveroja voi korottaa, kyllä MINÄ voin maksaa enemmän - unohtui vain se, että kivahan se on maksella kun omilta vanhemmilta on saatu asunnot, autot ja ehkä käyttörahaakin kuukausittain. Toista se on meillä, jotka joudumme ihan itse kaiken hankkimaan...

Vierailija
99/146 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keskituloisena hävettää se että köyhiltä otetaan ja annetaa minulle. En tarvitse enempää, minulla on jo tarpeeksi, eli kohtuullisesti.

Pienituloiset, keskituloiset ja hyvätuloiset itsekkäät ihmiset käyvät aina kertomassa, että minä minä minä pärjään ja viekää vaan kaikki rahani. 

Helppoa se on olla antelias, jos se ei ole mistään pois. Minulla se on pois meiltä koko perheeltä ja todella tarpeellisista menoista. 

No sitten olet itse köyhä jos tarpeelliset asiat kuten lääkkeet ja asuminen jää samatta. Eli sinulta viedään juuri siksi kun olet köyhä.

itsekäs on se joka ei anna omastaan vaikka toisella olisi isompi tarve, mutta en ihmettele että nykyään itsekkyyskin nähdään päinvastoin, eli mitä enemmän ottaa köyhältä sitä vähemmän on itsekäs!

Vierailija
100/146 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sitten olet itse köyhä jos tarpeelliset asiat kuten lääkkeet ja asuminen jää samatta. Eli sinulta viedään juuri siksi kun olet köyhä.

itsekäs on se joka ei anna omastaan vaikka toisella olisi isompi tarve, mutta en ihmettele että nykyään itsekkyyskin nähdään päinvastoin, eli mitä enemmän ottaa köyhältä sitä vähemmän on itsekäs!

Mitäs siltä köyhältä voi ottaa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi neljä