Miksi keskiluokan veronalennuksia vastustetaan niin paljon?
Saataisiin taloutta elvytettyä, kun raha alkaisi liikkua.
Kommentit (146)
Vierailija kirjoitti:
Pienemmällä palkalla saa itsekin jotain vastinetta verorahoille. Jos tarvitset vaikka jotain vaativampaa sairaanhoitoa ja sinulla on kohtuullinen palkka, on sinun mentävä yksityiselle ja maksettava itse. Yhteiskunnan tarjoama hoito menee pienituloisille. Vaikka maksaisit palkasta puolet veroja ja ylläpitäisit yhteiskuntaa, et saa vastineeksi muuta kuin kulkea päällystettyä tietä, kaiken muun hankit itse itsellesi omilla rahoillasi.
Missähän mielikuvitusmaailmassa mahdat elää.
Lääkäriin on saanut pahimmillaan jonotella neljä kuukautta. Siinä joko kärsii tai maksaa pienituloisena itsensä yksityiselle. Itse maksoin opintolainasta.
Töissä käyvillä on sentään työterveydenhuolto. Yhteiskunnan sairaalapalveluitakaan ei ole korvamerkitty pienituloisille.
Priorisointia kyllä tehdään. Lapsiperheiltä kysytään terveyskeskuksessa, että eikö teillä ole vakuutusta. Keinonivelleikkauksissa siirretään jonon hännille paremmin ansaitsevat ja toivotaan, että menevät yksityiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei suurin keskiluokan kevennyksiä vastustaakaan, vaan kaikista rikkaimpien. Niiden rikkaiden verojen keventäminen ei edes hyödytä meidän yhteiskuntaa, ovat vaan kädenojennus päättäjien uran tukemisesta/edistämisestä.
Tässä pitää ottaa huomioon verotus kansainvälisesti. Viimeisetkin rikkaat häipyy, jos verotus ei ole yhtään linjassa muiden maiden kanssa.
No tapetaan sitten köyhät, niin saadaan rikkaat ja keskituloiset pysymään täällä. Hieno homma ja varmasti yhteiskunta pysyy kasassa ilman pienituloisten töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei suurin keskiluokan kevennyksiä vastustaakaan, vaan kaikista rikkaimpien. Niiden rikkaiden verojen keventäminen ei edes hyödytä meidän yhteiskuntaa, ovat vaan kädenojennus päättäjien uran tukemisesta/edistämisestä.
Tässä pitää ottaa huomioon verotus kansainvälisesti. Viimeisetkin rikkaat häipyy, jos verotus ei ole yhtään linjassa muiden maiden kanssa.
No tapetaan sitten köyhät, niin saadaan rikkaat ja keskituloiset pysymään täällä. Hieno homma ja varmasti yhteiskunta pysyy kasassa ilman pienituloisten töitä.
Haluatko perustella mikä kirjoituksessa sai sinut tulkitsemaan sen noin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmasti siksi, että jokainen veroeuro on tarvitaan, jotta erilaisia tukia on mahdollista maksaa niille jotka eivät veroja maksa.
Onko se reilua? Kurjistaa yhtä porukkaa vain sen takia, että mitään tekemättömät eivät ole valmiita pudottaa elintasoaan?
Kun ei OLE mistä pudottaa enää!
Kyllä monilla on. Esimerkiksi useimmat tukien varassa elävät sinkut asuvat yksiössä. Siitä on varaa pudottaa ja muuttaa asumaan kimppakämppään tai vaikka kaverin kanssa kolmioon.
Vierailija kirjoitti:
Olen keskituloinen, eikä veronalennukset kyllä saa rahojani siirtymään kulutukseen yhtään enempää kuin aiemminkaan, sillä laitan kaiken ylimääräisen säästöön. Niille säästöille voi tulla näinä aikoina yllättävä tarve.
Keskituloiset joutuvat tietenkin sopeutumaan näihin muutoksiin, mitä on tulossa työttömyysturvaan ja asumistukeen. Jos aikaisemmin pystyi laskeskelemaan, että saa tietynsuuruista työttömyysturvaa ja asumistukea, niin jatkossa pitää laskea, että työttömyysturvan taso tippuu portaittain ja asumistukea ei saa ollenkaan. Tämä tekee tietenkin sen, että työttömyyden varalta pitää olla entistä suuremmat puskurit.
Kyllä nämä muutokset tekee varmaan sen, että keskiluokka vetää kulutuksen suhteen liinat kiinni pitkäksi aikaa, kunnes ovat onnistuneet kasvattamaan itselleen sellaisen puskurin, jonka kanssa pärjää työttömänä ilman asumistukea.
Nyt nimenomaan ei kannata laittaa rahaa kulutukseen, vaan varautua tulevaan, jos hallituksen leikkaukset toteutuvat.
Tulevaisuudessa kuka tahansa voi tulla lomautetuksi tai irtisanotuksi ja työttömyys turvaa heikennetään, samoin jos sairastut, sairastat omalla kustannuksella, lääkkeiden Kela korvausta alennetaan ja omavastuuta lisätään, hoitomaksuja korotettu ja kattoa nostettu.
Nyt pitäisi olla vähintäin 6-12kk puskurirahasto säästössä, jos työt loppuvat, sairastuu ja vähintäin 2v puskuri, jos hankkii lapsia tai aikoo lisätä koulutusta tai vaihtaa ammattia.
Itse olen laittanut jo lähes vuoden kulutuksen minimiin ja kotimaisen matkailun sijaan suosin halppis lomakohteita ja vaatteita en ole juuri ostanut.