Mistä jatkuvat lihasnykäykset voi johtua?
Vapinaa ja lihasnykäyksiä, erilaisia elohiiriä ja yksittäisiä on ihan ympäri kroppaa ja lähes koko ajan. Enmg oli normaali, tehtiin koska vapinaa esiintyi etenkin käsissä. Nyt tehty myös pään ja kaularangan magneetti. Hiljaisuudesta päätellen ei ole mitään hälyttävää sieltäkään löytynyt..
Mutta häiritsevää on kun nukkumaan mennessäkin nykii siellä täällä. Ohimo, oikean käden sormi, vasemmassa reisilihaksessa, oikeassa olkapäässä, joka puolella.
Magnesiumia ja kalsiumia otan, juon tarpeeksi, en käytä alkoholia, eikä nykiminen riipu siitä olenko rasittanut enemmän vai vähemmän. Onko kellään ollut samanlaista?
Kommentit (92)
Kyse on "tutkitun ja turvallisen" aiheuttamasta haitasta, pösilöt lääkärit eivät saa asiaa tutkia, lääketeollisuus eli heidän työnantajansa on kieltänyt tutkimasta.
Jos "tutkitut ja turvalliset" ovat jääneet välistä, ns. shelling eli suomeksi "hilseily" piikitetyistä piikittämättömiin. Nano-kokoinen jäte, jota erittyy piikitetyistä, aiheuttaa piikittämättömille ja myös piikitetyille lisää haittavaikutyuuksia
En halua pelotella.
Mieheni sairastui ALSiin ja ensi oireet oli tuollaisia muutaman vuoden.
Ei näkynyt ensimmäisessä enmg testissä juuri mitään poikkeavaa. Parin vuoden päästä oireiden alusta kun jalka alkoi läpsymään tehtiin toinen enmg ja siitä paljastui diagnoosi.
Hei! Minulla on ollut jo 12 vuotta nykinää ympäri kehoa. Eilen nyki reisilihas monta tuntia putkeen. Toisena päivänä hauis, kolmantena nimetöntä liikuttava kämmenen pikkulihas jne. Selässä nykii usein. Jossain nykii joka tapauksessa koko ajan. Näkyy päälle päin ja on häiritsevää. Lisäksi kausittain jalkojen lihakset menevät aivan jäykiksi ja kävely on vaikeaa. Vähän kuin olisi jalat täysin maitohapoilla. Käsissä aktiovapinaa runsaasti. Kuitenki lihasvoimat ihan hyvät. Käyn juoksulenkeillä ja salilla.
N. 10 vuotta sitten suljettiin monta tautia pois mm. aivojen MRI, ENMG, laajat verikokeet. Mitään ei löydetty. Pidän oireilua nykyään harmittomana, joskin häiritsevänä. Kuitenkin olen sisimmissäni varma, että joku lievä häiriötila kehossani on, jota vaan ei osata diagnosoida.
Mulla nykii tuo kolmas jalkaa ainakin öisin ja myös aamuisin se lihas on jäykkänä.
T:mies
Vierailija kirjoitti:
Hei! Minulla on ollut jo 12 vuotta nykinää ympäri kehoa. Eilen nyki reisilihas monta tuntia putkeen. Toisena päivänä hauis, kolmantena nimetöntä liikuttava kämmenen pikkulihas jne. Selässä nykii usein. Jossain nykii joka tapauksessa koko ajan. Näkyy päälle päin ja on häiritsevää. Lisäksi kausittain jalkojen lihakset menevät aivan jäykiksi ja kävely on vaikeaa. Vähän kuin olisi jalat täysin maitohapoilla. Käsissä aktiovapinaa runsaasti. Kuitenki lihasvoimat ihan hyvät. Käyn juoksulenkeillä ja salilla.
N. 10 vuotta sitten suljettiin monta tautia pois mm. aivojen MRI, ENMG, laajat verikokeet. Mitään ei löydetty. Pidän oireilua nykyään harmittomana, joskin häiritsevänä. Kuitenkin olen sisimmissäni varma, että joku lievä häiriötila kehossani on, jota vaan ei osata diagnosoida.
Voisko olla ihan vaan urheilun vaikutusta? Lihas pyrkii rentoutumaan, mutta se on maitohapoilla.
Ei ole, koska nykii, vaikka olisin kaksi viikkoa urheilematta. Nykinä tosin loppuu, kun liikutan raajaa/lihasta. Se on muistaakseni "hyvä merkki".
Itsellä alkoi myös koko kropan elohiiret, lihasnykimiset ja ihon kihelmöinti yli puolitoista vuotta sitten. Silloin tehtiin vain ENMG toiseen jalkaan (jossa oli pahimmat tunto-oireet), tulos oli normaali. Neurologi ei osannut selittää syytä oireille. Sitten loppuivat puoleksi vuodeksi, kunnes alkoivat taas. Eivät suostu tutkimaan enää, elleivät oireet pahene merkittävästi.
Itseäni ainakin edelleen häiritsee tosi paljon jatkuvat elohiiret/lihasnykäykset, koska ylläpitävät samalla sitä pelkoa, että jos se onkin ALS tms lihasrappeuma..
Minulla on lihasten ja kehon nykymistä sekä elohiiriä viimeisten 30 vuoden ajan.
Liittyvät itselläni erittäin selkeästi stressiin.
Silloin kun ei ole huolia, työkiireitä tms, ei ole edellä mainittuja oireita.
Elohiiret keholla ovat minulle hyvä stressinsietokyvyn ylittämisen mittari.
Jos elohiiri vaiheessa en osaa tai ymmärrä rauhoittaa mieltäni, alkavat kehon nykinät ja ne ennen nukahtamista tulevat voimakkaat säpsähdykset, jotka saattavat estää jopa nukahtamisen.
Kannattaa googlata bening fasciculation syndrome
Jos vauva on ollut jo vuosikymmeniä, niin en usko että on kyse mistään vakavasta.
Vierailija kirjoitti:
B vitamiinin puute
Minullekin tuli mieleen, että jonkun vitamiinin tai mineraalin puute.
Vierailija kirjoitti:
Jos vaihdat johonkin aivan muuhun ympäristöön, menet vaikka viikoksi mökille/maaseudulle, niin jatkuvatko oireet silti samanlaisina?
Kyllä jatkuu. Oireet siis alkaneet jo ennen viime kesälomaa. Ollaan lomalla käyty pohjoismaissa, oltu hotellissa ja mökillä ja ystävien luona ja kotona. Joka päivä on oireita.
---
Kaikki verikokeet ok, myös ferritiini. Mielialalääkkeitä en käytä. Magnesiumtablettien määrällä ei eroa, ihan magnesiumsitraatti käytössä. Kalaöljyä en syö.
Ja stressiä ei tosiaan ole. Ap
Mulla tuollaista aiheutti raudanpuute. Jatkuva lihasten nykiminen raajoissa, elohiiret molemmissa silmissä ihan koko ajan. Loppui kun aloin syömään rautaa. Ferritiini oli alhainen, hemoglobiini normaali.
Parkinson yksi mahdollisuus.
Dopamiinin puutos näkyy aivokuvassa, joka tehdään juomalla ensin radioaktiivinen aine.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Matala ferritiini. Jos hemoglobiini on ok, se ei kerro vielä mitään ferritiinistä. Onko koe otettu?
Ferritiini on näköjään muoidssa, kun sitä tuupataan joka vaivaan täällä. Lakatkaa lukemasta niitä naistenlehtiä ja vastaavia.
Eikö saa siis kertoa kun on samat oireet jotka rautaa syömällä poistui? Raudanpuute näkyi verikokeissa. Se on hyvin yleinen naisten vaiva, jota ei tutkita tarpeeksi.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kommentista, juuri samanlaista minullakin eli välillä tuntuu kuin jalat olisi ihan maitohapoilla ym.
Erilaisia neurologisia tutkimuksia on mullekin tehty vuosien varrella paljon, kun ollut muita oireita. Ekat taisi olla 2009. Mitään ei löydy. Yksi lääkäri joskus totesi että jotain on kehittymässä mutta ei vielä näy, tai on jotain mistä ei vielä tiedetäkään. Tsemppiä. Ei kivaa. Ap
Parkinson. Se ei näy verikokeissa, eikä kuvantamisissa.
Hei ap! Tässä minä, jolla 12 vuotta ollut oireita.
Itse en osaa enää stressata asiaa, koska lihasvoimat ovat säilyneet hyvinä. Ajattelen, että joku, mikä mahdollisesti kehittyy, onneksi kehittyy hyvin hitaasti. Ja minun oireeni vaihtelevat, lihasten jäykkyyttä on vain ajoittain. Viime aikoina käsien aktiovapina on kyllä häirinnyt.
Sen jälkeen, kun ALS pois suljettiin, en ole enää osannut pelätä.
Oletko pluskokoinen nainen eli ylipainoinen? Jos olet niin ylipaino aiheuttaa valtavasti terveyshaittoja.