Paljonko saatte säästöön?
Haluaisin todella oppia säästäväisemmäksi, mutta aina kaikki tulot menee. Myönnän olevani surkea rahankäyttäjä. Minulla on vakityö, nettopalkka noin. 2000€/kk. Mitä keinoja olisi, että oikeasti saisin kerrytettyä säästöjä? Käytössä on ollut etutili, mutta koska sieltä pääsee itse siirtoja tekemään niin niitähän tulee sitten aina tehtyä kun tili loppukuusta tyhjänä.
Kommentit (164)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulot 2200€ netto. Aloitin säästämään vuosi sitten sijoitusvakuutukseen, josta voi nostaa rahoja pois ilman kuluja vasta 3v säästämisen jälkeen. Nyt vuodessa säästöä 2200€ ja päälle tuottoa 200€= yht. 2400€. Parasta laittaa säästösumma sivuun heti palkkapäivänä. Puskurirahat mulla erikseen, niitä n. 2000€. Ja lisäksi rahastoja.
Noin hyvät tulot ja 2200€ vuodessa säästöön, vain 😳
Mikäs tuossa nyt ihmeellistä on? Meitä on kaksi ja pidän itseäni kohtuullisen säästäväisenä, mutta vuodessa jää tällä hetkellä säästöön ehkä 3000 euroa. Ja tulot 2300 käteen. Aiemmin jäi enemmän säästöön, mutta asuntolainan korot nousi, sähkön hinta on noussut, lisäksi nykyään menee mökkilainaan myös rahaa. En ole tuo, jolle kommentoit. Ja lapsia on lisäksi.
Viime kesänä kun asuntolainan korko nousi, en ole saanut enää mitään säästöön vaan ihan kädestä suuhun mennään. Tulevana kesänä toivottavasti helpottaa vähän.
Koskaan aiemmin työelämässä oltuani ei ole ollut tällaista tilannetta, aina on ollut tilillä reilusti puskuria.
65-150 euroa menee säästöön ja sijoituksiin kuussa. Lisäksi s-bonukset ja veronpalautukset menee matkakassaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heti kun palkka tulee, siirrän 70% perheen taloustilille. Itselleni jätän omiin "humputteluostoksiin," harrastuksiin, ym. jonkinlaisen pikkurahan tilille. Loput menee korkeakorkoiselle säästötilille Sveaan. Kun en äkkiä pääse niihin käsiksi, rahat saa olla rauhassa (tilille ei ole pankkikorttia.)
Mutta sieltä voi siirtää vasta tilille rahaa.
Kestää useampi pankkipäivä että rahat siirtyvät. Ei minkään päähänpiston takia tule siis siirreltyä.
Mä saan palkkaa n 2100 e ja vuoratuloja n 1500 e, nämä käteen.
Maksan asunnon lyhennystä 1500 e kk, yhtiövastiketta 400 e.
Ruokakassi tulee 3 viikon välein ja summa on n 250 e. Puoliso ostaa loput kaupasta.
Kuun lopussa teen ylimääräisen lyhennyksen niin, että tilille jää tonni rahaa.
Minulla on liian kallis laina ja asun ilmaiseksi miesystäväni luona. Oon täysin etänä, eli omat mm vaatekustannukset ovat vaatimattomat
Minun eläketuloni on netto 1700 euroa. Säästän siitä n. 400 e kuukaudessa. Asumiskulut 440 e.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulot 2200€ netto. Aloitin säästämään vuosi sitten sijoitusvakuutukseen, josta voi nostaa rahoja pois ilman kuluja vasta 3v säästämisen jälkeen. Nyt vuodessa säästöä 2200€ ja päälle tuottoa 200€= yht. 2400€. Parasta laittaa säästösumma sivuun heti palkkapäivänä. Puskurirahat mulla erikseen, niitä n. 2000€. Ja lisäksi rahastoja.
Noin hyvät tulot ja 2200€ vuodessa säästöön, vain 😳
Mikäs tuossa nyt ihmeellistä on? Meitä on kaksi ja pidän itseäni kohtuullisen säästäväisenä, mutta vuodessa jää tällä hetkellä säästöön ehkä 3000 euroa. Ja tulot 2300 käteen. Aiemmin jäi enemmän säästöön, mutta asuntolainan korot nousi, sähkön hinta on noussut, lisäksi nykyään menee mökkilainaan myös rahaa. En ole tuo, jolle kommentoit. Ja lapsia on lisäksi.
No puhumattakaan jos on vielä kaksi tienaavaa eikä silti tuon kummempia jää. Niin minun mielestäni silloin on tehty liian kalliita elämänvalintoja palkkaan nähden.
Olen se jolle vastasit
Minulla ainoa säästötili tällä hetkellä ASP tili. Sinne tallettelen joskus ainoastaan minimin eli 50€/kk ja välillä enemmän. En tiedä aionko edes asuntoa ostaa, mutta pysyy rahat säästössä siellä.
Mitä mieltä voiko 1300e palkasta säästää vuodessa matkaan, ? Ausseihin siis ja käyttörahaa ja lentolippurahat tarvisi. Mutta palkka tuo :-)
Nyt alkamassa uusi duuni ja siihen mahdollisesti muutto. Laskin et yhdessä skenaariossa ei jäisi juuri ollenkaan rahaa säästöön, vaikka en edes tuhlaisi :D Työmatkat veisi vaan niin paljon sekä aikaa että rahaa. Toki voisin asua lähempänäkin jos olisi pakko.
Vierailija kirjoitti:
Aloin vain laittamaan rahaa säästöön ja puolessa toista vuodessa sain säästöön 10 000 euroa. Kyllä se motivoi, kun rahaa alkaa nopeasti kertyä. Saisitko säästettyä esim. 500€/kk, jos jätät turhan kuluttamisen minimiin?
Hieno juttu, jos tuo on totta. Kysymyshän on puhtaasti siitä miten on kouluttautunut, saanut perintöä jne.
Ihmisten tilanteet ja lähtökohdat ovat hyvinkin erilaisia ja minusta on kornia, että joku tulee leveilemään yleiselle palstalle tuollaisilla summilla, jotka saavat vain meidät tavalliset kuolevaiset tuntemaan itsensä täysin syrjäytyneeksi ja sitä kautta ruokkii yhteiskunnan rappiota.
Ajatelkaa oikeasti ihmiset sitä mitä näppiksiltä päästätte, se voi joskus olla tragedian alkusysäys jollekin joka ei pysty muuhun kuin siihen parin tonnin liksaan kuukaudessa, syystä jos toisesta... Siis jos siihenkään. Missä ymmärrys ja empatia toisia ihmisiä kohtaan, joille ei ole suotu yhtä hyviä kortteja kuin jollekulle muulle?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloin vain laittamaan rahaa säästöön ja puolessa toista vuodessa sain säästöön 10 000 euroa. Kyllä se motivoi, kun rahaa alkaa nopeasti kertyä. Saisitko säästettyä esim. 500€/kk, jos jätät turhan kuluttamisen minimiin?
Hieno juttu, jos tuo on totta. Kysymyshän on puhtaasti siitä miten on kouluttautunut, saanut perintöä jne.
Ihmisten tilanteet ja lähtökohdat ovat hyvinkin erilaisia ja minusta on kornia, että joku tulee leveilemään yleiselle palstalle tuollaisilla summilla, jotka saavat vain meidät tavalliset kuolevaiset tuntemaan itsensä täysin syrjäytyneeksi ja sitä kautta ruokkii yhteiskunnan rappiota.
Ajatelkaa oikeasti ihmiset sitä mitä näppiksiltä päästätte, se voi joskus olla tragedian alkusysäys jollekin joka ei pysty muuhun kuin siihen parin tonnin liksaan kuukaudessa, syystä jos toisesta... Siis jos siihenkään. Missä ymmärrys ja empatia
Ööö... Okei 😅😅😅 Jos säästät liian hyvin, nii älä ainakaan tähän ketjuun tule sitä kertomaan...? Ihan realistinen tuo määrä on. Kyllä se säästäjäkin on tuon summan eteen tehnyt hommia, uhrannut mukavuuksia, kävellyt autoilun sijaan jne. ja nyt pitäisi mennä itseensä, koska kaikki ei pysty samaan? 🤣🤣🤣
Jaa, asutko omassa vai vuokra-asunnossa? Kuka sun asumisen ja muut kulut maksaa?
Mistä avustus pisteestä haet ruokaa?
Kertojan juttu ei ole totta.
Vierailija kirjoitti:
Mieti mihin käytät kaikki rahasi? Karsi menoja. Ostat vain ruokaa ja maksat laskut. Loput säästöön.
Kannattaa tehdä niin päin, että ensin maksaa laskut ja sitten laittaa rahaa säästöön. Ja sitten lopuilla ostaa ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajatelkaa oikeasti ihmiset sitä mitä näppiksiltä päästätte, se voi joskus olla tragedian alkusysäys jollekin joka ei pysty muuhun kuin siihen parin tonnin liksaan kuukaudessa, syystä jos toisesta... Siis jos siihenkään. Missä ymmärrys ja empatia
Mutta jotkut kyllä puhtaasti törsää vain ihan liikaa. Yksi tuttu valitti miksei saa koskaan säästöön ja sitten katsoin hänen kulutusta ja kaikki piti olla luksustasoa. Säästäjät on yleensä karsinut kaiken minimiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kyllä tarvii mikään pohatta tai perijä olla. Elää vaan järkevästi ja minimoi kaikki mahdolliset kulut.
Mistähän saisi jotain talousneuvontaa, että saisi raha-asiansa parempaan jamaan? t. työssäkäyvä pa
Totta tuokin, että joillakin ihmisillä ei ole taloushallintaa lainkaan ja ostavat impulsiivisesti sitä mitä mieli haluaa ja sitten ollaankin ongelmissa.
Tämä aika ruokkii pintapuolisuutta ja sitä että on näytettävä hyvältä ja pätevältä riippumatta siitä onko siihen oikeasti resursseja. Huvittaa nämä ihmiset jotka pistävät rahansa ns. luxukseen ja ovat kuun lopussa PA.
Sielua ei ole mutta pääasia, että pinta kiiltää :D
Säästän kaiken mitä voin.
Asuntolaina korkoineen ja vastikkeineen 800kk
Lapsilisä menee säästöön lapselle joka kuukausi
rahastoon 500€/kk
säästötilille menee 100€ (tämä myös kuluu jonkun verran kun sieltä ostellaan lomia yms. Kodin tavaraa)
Kuukaudessa käyttörahaksi jää minulle ja lapselle (vuoroviikkolapsi) 800€ (Mun netto on n. 2200€)
Siitä maksan laskut ja ruuat.
Autoa tai bussia en pikkukaupungissa tarvitse, harrastukset ovat mulla ilmaisia (lapsen harrastuksen maksaa isä)
olen tottunut elämään pienellä rahalla, onneksi asuntolaina on kohta maksettu:)
Osakesäästötili on mun ratkaisu. Sinne olen säästänyt vuodessa 2000€. Sieltä ei tule nostettua rahaa pois. Ja joskus kun tiukempi kuukausi, saatan laittaa vaan 20€. Saatan ostaa vain yhden osakkeen.