Paljonko saatte säästöön?
Haluaisin todella oppia säästäväisemmäksi, mutta aina kaikki tulot menee. Myönnän olevani surkea rahankäyttäjä. Minulla on vakityö, nettopalkka noin. 2000€/kk. Mitä keinoja olisi, että oikeasti saisin kerrytettyä säästöjä? Käytössä on ollut etutili, mutta koska sieltä pääsee itse siirtoja tekemään niin niitähän tulee sitten aina tehtyä kun tili loppukuusta tyhjänä.
Kommentit (164)
Minäkin haluan olla ex pa, jonka tilin saldo näyttäisi kymppitonnia :D Ei ole muuten koskaan vielä näyttänyt.
Mihin sinä käytät rahasi? minulla palkka 1300e, ja saan 500e säästöön
Ei niitä vaatteita, meikkejä ja krääsää tarvitse ostaa joka kuukausi. Ne on vain kaupoissa esillä, jotta ihmiset tuhlaisivat rahansa. ainostaan silloin ostat, jos jotain oikeasti tarvitset
Aloin vain laittamaan rahaa säästöön ja puolessa toista vuodessa sain säästöön 10 000 euroa. Kyllä se motivoi, kun rahaa alkaa nopeasti kertyä. Saisitko säästettyä esim. 500€/kk, jos jätät turhan kuluttamisen minimiin?
Mä en itte oo saanu noi pal palkkaa ku sinä, ni kumminki täl hetkel laitan rahastoon pääl 100 euroo joka kuukausi.
Se ku vaa päättää ni siitä lähtee!
Ryhdy minimalistiksi, ON oikeasti rauhoittavaa
Vierailija kirjoitti:
Sulla ei varmaan lainoja ole? Mulla menee asuntolainan lyhennyksiin 1000e/kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole lainoja, siinäkin olen ollut fiksu, en ota koskaan lainaa.
M44 tyotön ja säästöön jää joka kk 140€
Mulla on nettopalkka 1400 - 1600 kk. Palkkapäivänä maksan laskut ensin ja jätän käyttötilille 800 - 1000 euroa, sillä on pärjättävä kuukausi. Säästöön laitan siis joka kuukausi useamman satasen. Näin olen saanut säästettyä kunnon puskurin, ennen tili meni kokonaan käyttöön.
Minulla ei ole mitään osamaksulla eikä yhtäkään suoratoistopalvelua. 3800 e/kk tuloista jää säästöön noin 2000 e/kk.
Käy kaupoissa mahdollisimman vähän ja suunnittele etukäteen mitä ostat. Niin ruokakaupassa kuin vaatekaupassakin. Esim. jos olet ostamassa talvitakkia, et osta muuta vaikka mieli tekisi. Jos ostat ruokatarpeet viikoksi, mieti etukäteen mitä ruokia syötte ja ostat vain ne etkä sitä, mitä mieli tekee. Yllättävän nopeasti kertyy tilille rahaa säästöön pantavaksi tällä tyylillä, ainakin jos taloutesi "iso kuva" on tulojen ja menojen suhteen tasapainossa. Jos siis asut liian kalliisti tai maksat liikaa lainanlyhennyksiä kuussa, ei siitä yhtälöstä vain jää yli säästettäväksi asti.
Kannattaisi varmaan laittaa osakkeisiin tai rahastoihin, niiden muuttaminen käteiseksi on isomman kynnyksen takana.
Joillain toimii kisa itseään vastaan. Osallistu vaikka viiden vaatteen vuosi haasteeseen jos vaateostokset on sun ongelma ja/tai aloita mikrosäästäminen (jokaisesta ostoksesta tietty ennakolta sovittu summa sivuun) jne
tottakai vaatii vähän tahdonvoimaa mutta kokeile pikkuhiljaa. Ja palkitse itsesi tavoitteen saavuttamisesta jotenkin kivalla tavalla vaikka hemmottelu spa hoito tms mikä sulle nyt oliskaan mieluisa juttu itsellesi.
Riippuu tietysti tuloista ja menoista. Nykyisestä noin 4000€:n nettopalkasta on viime vuosina jäänyt noin 2100€/kk säästöön ja sijoituksiin. Sitä ennen paljon vähemmän, kun oli asunto- ja sijoituslainoja. Puhumattakaan, kun palkka oli pienempi.
Tulevaisuudessa jää varmaan vähemmän, koska auto pitää vaihtaa ja aion matkustella enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostitko talonkin käteisellä? Kyllä lainaa kannattaa ottaa, kun on maksukykyä.
Mieti mitä OIKEASTI tarviat. Ihminen pärjää oikeasti aika vähällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostitko talonkin käteisellä? Kyllä lainaa kannattaa ottaa, kun on maksukykyä.
No se on jokiasen oma päätös. Itse en edes pidä sanasta laina. Mieluummin jos ostan jotain maksan heti kerralla..
Ala kirjaamaan ylös, niin näet mihin se raha valuu. On todella simät avaavaa kun näkee lukuina kaikki ostoksensa. Pienistä puroista tulee iso virta. Pystyt sitten paremmin harkitsemaan rahan käyttöä. Mietit, tarvitsenko tätä oikeasti.
Säästöön menee 3000 euroa, tulot 3500 euroa
Helppoa elämää!
Ala vaan päättäväisesti säästää. Luulisi että se motivoi kun näkee miten summa alkaa kasvaa. Jos tili on loppukuusta aina tyhjänä, pitää jotain muutoksia tehdä. T. Entinen persaukinen, nykyisin en päästä tilin saldoa alle kymppitonniin.