Paljonko saatte säästöön?
Haluaisin todella oppia säästäväisemmäksi, mutta aina kaikki tulot menee. Myönnän olevani surkea rahankäyttäjä. Minulla on vakityö, nettopalkka noin. 2000€/kk. Mitä keinoja olisi, että oikeasti saisin kerrytettyä säästöjä? Käytössä on ollut etutili, mutta koska sieltä pääsee itse siirtoja tekemään niin niitähän tulee sitten aina tehtyä kun tili loppukuusta tyhjänä.
Kommentit (164)
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa myös pohtia jossain vaiheessa, mitä varten säästät. Taloudellinen turva on kiva asia, mutta se on ihan eri juttu kuin elämän määrittäminen kasvavien säästöjen kautta.
Parasta kuitenkin varmaan aloittaa menojen kartoittamisesta. Meillä kaikilla on kiinteitä kuluja, joihin voi vaikuttaa melko vähän (asuminen, lääkkeet, vakuutukset, netti- ja puhelinliittymät, vesi ja niin edelleen). Näiden lisäksi on paljon arkisia menoja, joissa omilla kulutustottumuksilla voi vaikuttaa paljon, esimerkiksi ruoka, liikkuminen, vaatteet ja sähkö. Monet näistä liittyvät myös osin elämästä nauttimiseen. Ja sitten on loput menot, jotka ovat enemmän mielitekoja.
Jos pakollisten menojen jälkeen jää vain vähän rahaa, tarkoittaa se monesti sitä, että säästäminen nakertaa sinulle tärkeistä asioista. Voi olla toki, että asiat, joiden kuvittelet olevan tärkeitä, eivät sitä lähemmin tarkastellen olekaan. Mutta monesti ne
Näinhän se on. Mitä varten säästät? Rehellisesti sanoen, jos pystyy säästämään vain satasen kuussa, on se yhtä tyhjän kanssa. Kuitenkin kolmen kuukauden nettotulot on säästettävä puskuriksi ihan jokaisen. Tämä elämä on tehty elettäväksi ja koettavaksi, monet täällä kilpailevat pienistä säästöistään ja elävät niukasti ja säästöliekillä, askeettinen luostarielämä sopii hyvin harvalle ja myöhemmin harmittaa, kun jätit pihiydessäsi menemättä ja kokematta, ja elämä on muodostunut kapea-alaiseksi ja virikkeettömäksi.
Kannattaa tehdä työnsä hyvin ja kunnianhimoisesti, että etenee urallaan ja samalla kasvattaa tulojaan. Älä tyydy tuohon kahteen tonniin! Isommasta palkasta jää sitten säästöön. Sinulla on köyhän ihmisen mentaliteetti, kun mietit kuinka säästät ja sopeudut huonoon palkkaasi. Kannattaisi miettiä, kuinka nostat elintasoasi ja jätät niukkuuden taaksesi.
Minun pitäisi kanssa oppia säästämään. Tulot samat kun AP:llä. Minulla tosin velkaa luottokortti sekä kulutusluotto yhteensä melkein 6000€. Tuntuu, että tämä loputon suo, korot kun juoksee niin velka lyhenee liian vähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa myös pohtia jossain vaiheessa, mitä varten säästät. Taloudellinen turva on kiva asia, mutta se on ihan eri juttu kuin elämän määrittäminen kasvavien säästöjen kautta.
Parasta kuitenkin varmaan aloittaa menojen kartoittamisesta. Meillä kaikilla on kiinteitä kuluja, joihin voi vaikuttaa melko vähän (asuminen, lääkkeet, vakuutukset, netti- ja puhelinliittymät, vesi ja niin edelleen). Näiden lisäksi on paljon arkisia menoja, joissa omilla kulutustottumuksilla voi vaikuttaa paljon, esimerkiksi ruoka, liikkuminen, vaatteet ja sähkö. Monet näistä liittyvät myös osin elämästä nauttimiseen. Ja sitten on loput menot, jotka ovat enemmän mielitekoja.
Jos pakollisten menojen jälkeen jää vain vähän rahaa, tarkoittaa se monesti sitä, että säästäminen nakertaa sinulle tärkeistä asioista. Voi olla toki, että asiat, joiden kuvittelet olevan tärkeitä, eivät si
Mielestäni, jos satasenkin saa säästöön se ei todellakaan ole yhtä tyhjän kanssa!
En käy kauppakeskuksissa huvin päiten pyörimässä enkä selaa verkkokauppoja, ja kaikissa laitteissani on täydet mainosestot päällä. Ruokaostoksille menen markettiin, jossa myydään pelkkää ruokaa ja taloustarvikkeita, en esim Prismaan, jossa on heti portilla tilpehööriosasto. Näin ei tule itse keksittyjä tarpeita saada asia x, kun ei edes tiedä asian x olemassaolosta. Vaatteet ostan yleensä kirppikseltä, pois lukien sukat ja alusvaatteet. Eikä uusia vaatteita tarvi kuin pari kertaa vuoteen ollakaan. Kirppiksillä ei-houkuttava esillepano vähentää heräteostoksia.
Noista on mulla tullut suurimmat säästöt kategoriassa "ei-pakolliset menot". Pakollisia menoja sitten olen karsinut esim. ruokalistoja suunnittelemalla tai etätöitä tekemällä (työmatkoista säästyy).
Palkkani on viimeiset 6 vuotta ollut keskimäärin 1500e/kk brutto, netto on vaihdellut vuosittain. Yksi vuosi valmistumisen jälkeen oli, jolloin sain bruttona 4000 euroa kuussa.18-vuotiaana mulla oli säästössä 24 000 euroa. Nyt 25-vuotiaana on 150 000, josta tosin 30 000 on opintolainaa. Olen tiputtautunut osa-aikatöihin, brutto 1600e/kk/netto 1400/kk, koska olen mielestäni saanut säästöön sen verran, että voin alkaa himmailemaan säästämistä. Tällä hetkellä lyhennän opintolainaa 500e/kk ja säästän 500e/kk. Tosin yksi iso vaikuttava tekijä varallisuuden kerryttämiseen on ollut se, että olen viimeiset 5 vuotta asunut puolisoni omistusasunnossa ja maksanut asumiskuluina vain puolta vastiketta. Useimmilla ikäisilläni on joko asuntolaina tai vuokra maksettavana, mikä syö säästökapasiteettia, minulla ei kumpaakaan.
Säästäminen on siitä hassua, että kun sitä tekee ja tilin saldo kasvaa, niin ei raaski käyttää enää sitäkään vähää.
Itsellä oli just aika paljonkin säästöjä, mutta tuli odottamattomia kuluja yllättäen yksi toisensa perään ja nyt ei ole säästössä kuin reilu 5000€ ja kyllähän tuo harmittaa, mutta nyt vaan jatketaan säästämistä.
Tarkoitus olisi säästötilille laittaa n. 500€/kk ja lisäksi on "sivukäyttötili" minne kasvatetaan puskurirahastoa, että säästörahoihin ei tarvitsisi koskea.
Sitten on vielä rahastot, joihin laitetaan 50-100€/kk
Mutta, onneksi oli nuo säästörahat, vaikka niitä on huvennut se n.12000€ parissa kuukaudessa, ilman niitä olisi pitänyt ottaa luottoa ja se on aina kalliimpaa.
Sanokaa nyt joku, että teillä ei ole mitään jäätäviä säästöjä :D
Heti kun palkka tulee, siirrän 70% perheen taloustilille. Itselleni jätän omiin "humputteluostoksiin," harrastuksiin, ym. jonkinlaisen pikkurahan tilille. Loput menee korkeakorkoiselle säästötilille Sveaan. Kun en äkkiä pääse niihin käsiksi, rahat saa olla rauhassa (tilille ei ole pankkikorttia.)
750€/kk. Niistä toki vähentelen kerran vuodessa asuntolainaa hieman ylimääräistä. Noin 20000€ pidän hätävarana. Etutilillä säästetään molemmat pari sataa kuukaudessa, mutta sieltä myös menee rahaa mm. Vakuutus, sakpkaivon tyhjennys ym. Talon kuluja. Vain sähkö ja vesimaksut maksetaan "omasta pussista".
Vierailija kirjoitti:
Tulot 2200€ netto. Aloitin säästämään vuosi sitten sijoitusvakuutukseen, josta voi nostaa rahoja pois ilman kuluja vasta 3v säästämisen jälkeen. Nyt vuodessa säästöä 2200€ ja päälle tuottoa 200€= yht. 2400€. Parasta laittaa säästösumma sivuun heti palkkapäivänä. Puskurirahat mulla erikseen, niitä n. 2000€. Ja lisäksi rahastoja.
Noin hyvät tulot ja 2200€ vuodessa säästöön, vain 😳
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulot 2200€ netto. Aloitin säästämään vuosi sitten sijoitusvakuutukseen, josta voi nostaa rahoja pois ilman kuluja vasta 3v säästämisen jälkeen. Nyt vuodessa säästöä 2200€ ja päälle tuottoa 200€= yht. 2400€. Parasta laittaa säästösumma sivuun heti palkkapäivänä. Puskurirahat mulla erikseen, niitä n. 2000€. Ja lisäksi rahastoja.
Noin hyvät tulot ja 2200€ vuodessa säästöön, vain 😳
Näppiin joka kuukausi 2200 ja 183€ kuukaudessa on jääny törsäämättä. Ei millään pahalla, mutta pystyisit todennäköisesti paljon parempaan, ellet elä itsellesi liian kalliissa kodissa, omista tuloihisi nähden liian kallista autoa, jne.
Noin 300€ kuussa jää yli. Tuloni ovat noin 1100€/kk, jäin pois työelämästä kun sain asuntolainani maksettua. Elän oikein mukavasti, matkustelen ja syön hyvin mutta en ostele turhaa tavaraa.
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu, että kaikki muut saa isoja summia säästöön paitsi itse :( Pienet on tuloni, mutta pitäisi silti jotain saada sivuun, en vain osaa..
Pidä aina vähintään se summa tilillä joka kuluu yhteen kauppareissuun, tai pyri tähän. Hieno tunne kun pitkän aikaa p a, sitten jää jotain.
Elätän vain itseni, netto noin 2000 eur kk ja yleensä 1000 eur kk säästöön. Pienet asumiskulut, ei työmatkakuluja koska kävelen tai teen etätöitä, teen itse ruokani ja shoppailu ei kiinnosta. Kyllä silti reissaan, harrastan yms mutta edullisesti.
Minä opin säästämään vasta 34-vuotiaana.Tällä hetkellä säästössä vasta 1,5kk nettotulot, mutta pikkuhiljaa..
Meillä jää säästöön joku pari tonnia kuussa, nettopalkat 4000€ ja 2200€.
Tai no, sijoituksiin tuo menee tällä hetkellä.
Jos tulee jotain äkillistä menoa, niin sitä varten on luottokortit keksitty.
Vierailija kirjoitti:
En mitään! Kiitos hallituksen, orpo haista v****
Hallituksen vika, jos sinä et osaa säästää rahaa?
Vierailija kirjoitti:
Heti kun palkka tulee, siirrän 70% perheen taloustilille. Itselleni jätän omiin "humputteluostoksiin," harrastuksiin, ym. jonkinlaisen pikkurahan tilille. Loput menee korkeakorkoiselle säästötilille Sveaan. Kun en äkkiä pääse niihin käsiksi, rahat saa olla rauhassa (tilille ei ole pankkikorttia.)
Svean tilissä on sekin hyvä puoli, että koko ajan näkee paljonko säästöille on kertynyt korkoa. Vähentää houkutusta siirtää rahaa pois säästötililtä käyttötilille, ellei ole aivan pakko.
Täytyy tutustua tuohon svean säästöhommaan
Vierailija kirjoitti:
Mutta sieltä voi siirtää vasta tilille rahaa.
En mitään. Ennen sain 170 euroa kuussa, mutta kun nuoremmastakaan lapsesta ei saa enää lapsilisää, niin en pysty säästämään. Ja kun hän täyttää 18, niin miinukselle mennään, kun asumistuki ja elatusmaksu lähtee. Kusessa ollaan ja kun säästöt on syöty, niin vielä pahemmassa.