Paljonko saatte säästöön?
Haluaisin todella oppia säästäväisemmäksi, mutta aina kaikki tulot menee. Myönnän olevani surkea rahankäyttäjä. Minulla on vakityö, nettopalkka noin. 2000€/kk. Mitä keinoja olisi, että oikeasti saisin kerrytettyä säästöjä? Käytössä on ollut etutili, mutta koska sieltä pääsee itse siirtoja tekemään niin niitähän tulee sitten aina tehtyä kun tili loppukuusta tyhjänä.
Kommentit (164)
Mulla jää säästöön jatkossa varmastikin 1000 euroa kuussa. Nettotulot n. 2300 euroa ja olen saanut juuri maksettua asunnon pois.
En mitään! Kiitos hallituksen, orpo haista v****
Meillä on nettopalkka yhteensä 3800. Pakollisia menoja on noin 2100, sähkön hinta nostanut tätä tuntuvasti vaikka yritämme lämmittää puullakin.
Laitan säästöön tonnin kuukaudessa. Tarkoitus hankkia sijoitusasunto jossain vaiheessa.
Helmikuussa jää pakollisten laskujen jälkeen 95 euroa, jolla pitää elättää itseni lisäksi teini-ikäinen lapsi. Eipä tuosta kauheasti voi säästää.
Ihan ensimmäinen juttu on selvittää, minne ne rahat tällä hetkellä kuluvat. Tuota kautta selviää, mistä niitä säästöjä on mahdollista saada.
Monesta pankista saa tilitapahtumat CSV-muodossa. Kun nämä iskee Exceliin (tai Googlesheettiin), niistä saa käden käänteessä pivot-taulukon, josta pystyy näkemään paljonko on mennyt yhteensä vaikka sähkölaskuihin. Ruoka ja päivittäistavarat näkyvät luultavasti monessa eri osassa (kun olet käynyt eri kaupoissa), eli näiden kohdalla joudut näkemään hieman enemmän vaivaa. Ja jos pivot-taulukko ei ole tuttu, joudut ehkä etsimään jonkun Youtube-videon, joka neuvoo. Mutta ihan todella nopeasti pystyt saamaan sellaisen ison kuvan.
Sitten jos osoittautuu, että vaikkapa ruokaan menee liikaa, niin sitten voit joutua jo keräämään kaikki kauppakuitit talteen ja jaottelemaan niitä ostojasi hyväksi katsomallasi tavalla, jotta löydät ne heikot kohdat.
Mulla on tilisiirto palkkapäivänä rahastoon ja sääsötilille. Molempiin menee 200 e.
Sitten on oma tili, josta voin tuhlata ja yhteinen taloustili, josta ostetaan lapseen, taloon, autoon, ruokaan jne liittyvät asiat. Taloustilille menee palkkaan suhteutettuna summa molemmilta palkkapäivänä.
Näin sitä säästyy ihan huomaamatta rahaa.
Kuten moni on jo neuvonutkin: seuraa kulujasi. Ihan varmasti sieltä löytyy karsittavaa. Ruokakulut nyt ainakin ovat sellaiset, joista lähes jokainen voi halutessaan karsia. Kilohinnat, kaupan omat merkit, tarjoukset, hävikin ja heräteostosten minimointi... Tilaatko ruokaa kotiin? Syötkö paljon ulkona? Pienet välipalaostokset mehubaarista tai kahvi kiskalta? Niihin voi mennä ihan järkyttäviä summia kuussa. Tarkista myös muut ostokset ja mahdolliset turhat suoratoistopalvelut yms. Jostain voit takuulla karsia. Käy myös läpi mitä vaatteita ja kosmetiikkaa sinulla jo on, voit tehdä yllättäviäkin löytöjä!
Avaa säästötili Sveaan tai Norwegianiin: hyvä korko motivoi pitämään rahoja siellä tallessa ja siirtämään vähä vähältä lisää, mutta jos nyt ihan oikea akuutti rahantarve tulisi, saat parin päivän viiveellä rahat taas takaisin käyttötilillesi. Toisin sanoen, voit siirtää sinne säästöön huoletta isommankin summan ja jättää käyttötilille ihan minimin.
Pitää olla rahasto tms. että rahoja ei saa tililtä.
Vierailija kirjoitti:
2000e/kk.
-vastavalmistunut
Toi on oikeasti timanttinen yhdistelmä, jos onnistuu jatkamaan opiskelijan elintasolla valmistumisen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin sinä käytät rahasi? minulla palkka 1300e, ja saan 500e säästöön
Sulla ei varmaan lainoja ole? Mulla menee asuntolainan lyhennyksiin 1000e/kk.
Ei ole lainoja, siinäkin olen ollut fiksu, en ota koskaan lainaa.
Ostitko talonkin käteisellä? Kyllä lainaa kannattaa ottaa, kun on maksukykyä.
No se on jokiasen oma päätös. Itse en edes pidä sanasta laina. Mieluummin jos ostan jotain maksan heti kerralla..
Eli olet saanut rahat asuntoon joltain muulta tai sitten ostanut erittäin halvalla? Vuokralla nyt ei kannata fiksun ihmisen loputtomiin asua, joten oletan, että fiksuna ihmisenä (niin kuin itse sanoit) et asu vuokralla.
Kannattaa myös pohtia jossain vaiheessa, mitä varten säästät. Taloudellinen turva on kiva asia, mutta se on ihan eri juttu kuin elämän määrittäminen kasvavien säästöjen kautta.
Parasta kuitenkin varmaan aloittaa menojen kartoittamisesta. Meillä kaikilla on kiinteitä kuluja, joihin voi vaikuttaa melko vähän (asuminen, lääkkeet, vakuutukset, netti- ja puhelinliittymät, vesi ja niin edelleen). Näiden lisäksi on paljon arkisia menoja, joissa omilla kulutustottumuksilla voi vaikuttaa paljon, esimerkiksi ruoka, liikkuminen, vaatteet ja sähkö. Monet näistä liittyvät myös osin elämästä nauttimiseen. Ja sitten on loput menot, jotka ovat enemmän mielitekoja.
Jos pakollisten menojen jälkeen jää vain vähän rahaa, tarkoittaa se monesti sitä, että säästäminen nakertaa sinulle tärkeistä asioista. Voi olla toki, että asiat, joiden kuvittelet olevan tärkeitä, eivät sitä lähemmin tarkastellen olekaan. Mutta monesti ne ovat tärkeitä juuri sinulle. Silloin mielestäni on ihan hyvä pohtia kumpi sinulle on tärkeää: elämästä nauttiminen vai säästäminen. Aseta tämän jälkeen säästämisen tavoitteet siten, että se mahdollisimman vähän nakertaa elämäsi tärkeistä asioista. Se on sinulle oikea summa.
Hyviä vinkkejä. Täytyy ehkä avata tuo säästötili eri pankkiin, että olisi poissa näkyvistä eikä rahat noin vaan siirrettävissä. Minulla on olemassa myös s-tili, täytyy tutustua olisiko siellä jotain säästö mahdollisuuksia.
Vierailija kirjoitti:
Mihin sinä käytät rahasi? minulla palkka 1300e, ja saan 500e säästöön
Tuo on jo hatunnoston arvoinen suoritus. Nostan kuvitteellista hattuani.
Mieti mihin käytät kaikki rahasi? Karsi menoja. Ostat vain ruokaa ja maksat laskut. Loput säästöön.
Säästötavoitteessa pysymisessä auttaa, jos on joku konkreettinen lähitulevaisuuden tavoite tiedossa, joka motivoi.
Säästäminen eläkepäiville tuntui liian kaukaiselta ajatukselta. Aloin säästämään lemmikkiä varten.
Laskeskelin, että sen hemmottelukustannuksiin menee ainakin 1 000€/kk, joten en hirveästi pysty törsäämään mihinkään ylimääräiseen. Tein pikku hiljaa tiukan kulukuurin ja sille tielle jäin. Nyt on säästössä puolet sen eliniän aiheuttamista kuluista. Pitää vielä saada toiset puolet säästettyä. Tosin alan muuttua sen verran mukavuudenhaluiseksi vanhetessa, etten välttämättä halua ylimääräistä hoidettavaa, kun saan 120 000 € kasaan. Ulkoilulenkit -30C pakkasessa ei hirveästi houkuta :)
Vaikeinta oli irtaantua vanhoista tavoista ja löytää tilalle joku uusi, halvempi harrastus kuin shoppailu. Aikaisemmin harrastin merkkikäsilaukkuja ja se vasta olikin kallis harrastus, kun juoksin päättömästi luksuksen perään.
-500€/kk keskimäärin
Elän säästöillä.
Yksinhuoltaja nettotulot n. 1500€ (osa-aika palkka). Tasan 0€ jää 3 teinin kanssa. Loppukuu eletään luotolla, jotta saadaan ruokaa. 3 teiniä SYÖ PALJON! EI mitään turhaa ostella. Juuri ja juuri pärjätään.
Tuntuu, että kaikki muut saa isoja summia säästöön paitsi itse :( Pienet on tuloni, mutta pitäisi silti jotain saada sivuun, en vain osaa..
Noin 150 euroa, riippuu kuukaudesta ja onko jotain hankintoja. Olen pienituloinen ja asun miehen kanssa jolla on paremmat tulot ja joka maksaa elämisen kuluista enemmän.