Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Paljonko saatte säästöön?

Vierailija
30.01.2024 |

Haluaisin todella oppia säästäväisemmäksi, mutta aina kaikki tulot menee. Myönnän olevani surkea rahankäyttäjä. Minulla on vakityö, nettopalkka noin. 2000€/kk. Mitä keinoja olisi, että oikeasti saisin kerrytettyä säästöjä? Käytössä on ollut etutili, mutta koska sieltä pääsee itse siirtoja tekemään niin niitähän tulee sitten aina tehtyä kun tili loppukuusta tyhjänä. 

Kommentit (164)

Vierailija
161/164 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin samassa tilanteessa vielä pari vuotta sitten. Kyllästyin siihen kolikoiden laskemiseen ennen seuraavaa tilipäivää ja päätin tehdä asialle jotain. Minulla meni monta kuukautta, että opin käyttämään rahaa niin, että tili ei ollut tyhjänä ennen palkkapäivää. Tein Excel-taulukon, minne merkitsin tulot ja menot. Aloin pitämään todella tarkkaa kirjanpitoa raha-asioistani. Jossain vaiheessa tajusin, mihin kaikkeen ylimääräiseen rahat kuluvat. Jätin ne pois. Irtisanoin kaikki suoratoistopalvelut. 

Tämän jälkeen aloin laskemaan, kuinka paljon rahaa on käytettävissä ennen seuraavaa tilipäivää. Tein uuden Excel-taulukon, joka laski käytettävissä olevat rahat ja jakoi rahat palkkakauden jäljellä olevilla päivillä. Opettelin elämään sen mukaan. Siinä meni taas muutama kuukausi opetella elämään sillä rahalla, mitä oli tilillä.

Nyt viime keväänä päätin, että haluan alkaa säästämään. Olin joutunut turvautumaan pari kertaa luottokorttiin ja tajusin, että tarvitsen yllättävien menojen varalta puskurin. Selasin taas kauppakuitteja pitkältä ajalta läpi (Tässä S-mobiili on loistava!) ja seurasin ruokahävikkiä. Huomasin melko nopeaa, mitä sellaista tulee ostettua, mitä en oikeasti käytä ja karsin ne pois. Aloin suunnittelemaan ruokalistaa viikoksi eteenpäin, jossa jokaisen ruoan täytyy riittää vähintään kaksi päivää. Samaa ruokaa syön töissä lounaaksi. (Hyvä vinkki, jos et halua syödä useampaa päivää samaa ruokaa lounaaksi ja illalliseksi, kannattaa pakastaa annosrasioita ja vaihdella lounaita)

Tällä hetkellä elän sellaisella budjetilla, että ruokatarvikkeisiin saa mennä korkeintaan 10 €/vrk ja taloustarvikkeisiin 50 €/kk. Eli kuun pituudesta riippuen 350-360 €/kk. Vaatii harjoittelua, mutta toimii. Minulla on Excel-taulukko, joka laskee käytettävissä olevat rahat ja jakaa ne jäljellä oleville päiville. Tämä taulukko on tilipäivästä tilipäivään. Toinen taulukko on aina kuukauden mittainen, siellä on eri kategoriat menoille, esim. ruoka, talous, laskut, asuminen, ylimääräiset jne.. Ne päivät, joina ei ole mennyt lainkaan rahaa, merkitsen solutyylillä "hyvä", laskut, asuminen, ruoka ja talous merkitään "neutraali" ja turhat "huono". Motivoi olla käyttämättä rahaa turhiin, koska se värjää taulukon punaiseksi sen päivän osalta. Tämä on juuri sitä jossain aiemmin mainittua kilpailua itseä vastaan.

Tulipas pitkä sepostus.. Mutta summa summarun, minulla on nettotulot noin 2000 € ja saan säästöön 400-600 €/kk.

Vierailija
162/164 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä tosi hyviä vinkkejä!

Mulle toimii parhaiten, että mietin, mihin säästän ja merkkaan exceliin joka kuussa näihin tarkoituksiin siirretyt summat. Sitten on tosi kiva esim. ostaa se uusi talvitakki tai käydä fine dining -ravintolassa, kun tietää, että niihin on tosissaan varaa ja jos vaikka sattuisi pesukone hajoamaan, niin mitään huolta ei olisi, koska se tarvittava summa on säästössä jo, ottaa vaan säästötililtä. Matkoihin alan säästää vuoden etukäteen, samoin kesälomaa ja joulua varten. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/164 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän vuoden puolella n. 3000€

Vierailija
164/164 |
13.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avaa uusi korkeakorkoinen tili, jonne laitat säästettävät rahat. Päätä, että niihin ei kosketa kuin äärimmäisessä hädässä. Pidä kirjaa menoista. Mistä voisit säästää? Käy ruokakaupassa aina kylläisenä ostoslistan kanssa. Osta kuitenkin myös tarjouksessa olevia tuotteita eli sovella tarpeen mukaan. Laske, paljonko kuukausimaksulliset palvelut maksavat VUODESSA. Mieti jokaisen kohdalla, ovatko ne hintansa arvoisia. Jos eivät ole, lopeta ne. Kilpailuta vakuutukset, vertaile puhelinliittymät ym. Älä osta uusia vaatteita, jos ei ole pakko. Tee ostoksia tarvittaessa kirppikseltä. Pidä mukana vesipulloa, niin ei tarvitse ostaa pullovettä. Älä käy yksin kahviloissa. Vähennä auton käyttöä, jos mahdollista. Mieti, millaista elämäsi tulee olemaan tulevaisuudessa, kun sinulla on useamman kuukauden taloudellinen puskuri ja voit halutessasi käyttää rahaa juuri siihen, mihin haluat. Ja vielä: älä ikinä ota korkeakorkoiset lainaa, vaan elä tulojesi mukaan. Kaikkea ei tarvitse saada heti.