Paljonko saatte säästöön?
Haluaisin todella oppia säästäväisemmäksi, mutta aina kaikki tulot menee. Myönnän olevani surkea rahankäyttäjä. Minulla on vakityö, nettopalkka noin. 2000€/kk. Mitä keinoja olisi, että oikeasti saisin kerrytettyä säästöjä? Käytössä on ollut etutili, mutta koska sieltä pääsee itse siirtoja tekemään niin niitähän tulee sitten aina tehtyä kun tili loppukuusta tyhjänä.
Kommentit (164)
Itse aloitin säästöprojektin laittamalla aina sunnuntaisin 10-50 euroa erilliselle säästötilille. Laitoin sellaisen summan, mikä ei tuntunut liikaa, ja arvioin aina loppukuun varat niin, että en joudu koskemaan säästöihin. Laitoin säästötilille myös lähes kaikki ylimääräiset satunnaiset tulot, kuten lahjakympit ja pienet torimyynnit, mutta tärkeintä oli pitää kiinni viikkorutiinista. Kun säästösumma alkoi lähennellä tonnia, sen kasvattamisen motivaatio kasvoi, ja aloin karsia menojani saadakseni viikottaisen säästösumman suuremmaksi. Tällä systeemillä säästin reilussa vuodessa 5000 euron puskurin noin 1800 euron nettituloista.
Asumiskulut noin 600€/kk, velkoja ei ole. Tuon lisäksi pikkukuluja mm. puhelinlasku sekä harrastukset.
Pari-kolme tonnia kuukaudessa. Menee erilaisiin sijoituksiin.
Olen ihan vastakohtasi, aina jää säästöön. Perhevapaillakin jäi. En tykkää käydä kaupoissa enkä ostaa mitään, kulutan lähinnä matkailuun ja palveluihin. Niinpä talo ja mökki ovat velattomia, ja säästöjä + sijoituksia kertyy.
Säästöön suurinpiirtein 1200 euroa. Sijoitan sen lisäksi, kai nekin voi tavallaan laskea säästöiksi.
Maksa aina ensin itsellesi, eli siirrä rahaa säästötilille ja sijoituksiin. Jos pakollisten menojen ja säästöön/sijoituksiin menevän summan jälkeen jää jotain niin sitten voi ostaa jotain ekstraa tai hemmotella itseään, muuten ei.
On tosi palkitsevaa nähdä kun sijoitukset tekevät rahaa ja ymmärtää että kaikkea rahaa ei itse tarvitse omalla fyysisellä työllä ansaita.
Lopetat vaan rahan tuhlaamisen, niin yksinkertaista se on. Varmaan auttaisi, jos avaisit, että mikä siinä on vaikeaa ja mihin rahat menee.
Itse olen tarkka rahan käyttäjä ja rahaa jää aina reippaasti säästöön. Ostan vaatteita vain tarpeeseen eli silloin, kun vanhoihin alkaa tulla reikiä ja kengistä hajoaa pohjat. Ruokakaupassa seuraan alennuksia ja katson kilohintoja ja ostan edullista ja suurimmaksi osaksi terveellistä ruokaa. En tilaa mitään suoratoistopalveluita tai lehtiä, enkä käy baareissa.
Tuhlaan kyllä välillä rahaa ostamalla kosmetiikkaa tai käymällä ulkona lounaalla ihan omaksi ilokseni. En kuitenkaan käytä mitään järjettömiä summia.
Voisi auttaa, jos pidät kirjaa siitä, mihin rahat menee. Pakollisten kulujen jälkeen siirrä aina tietty summa säästötilille ja päätä, että siihen et sitten kajoa. Voit vaikka miettiä, mihin isompaan ostokseen haluaisit rahat tulevaisuudessa käyttää, esim. taloon tai yllättäviin menoihin yms. Jos shoppailu on sinulle ajanvietettä, hanki jokin uusi ja hyvinvointia lisäävä ajanviete, kuten lenkkeily tai lautapeli-illat ystävien kanssa. Koska loppupeleissä tavaran ostaminen ei tuo onnea.
Minulla on käyttötilin lisäksi puskuritili sekä tilit matkustelua ja auton huoltokuluja varten. Näin ei tarvitse ottaa puskuritililtä huomattavaa summaa kun kuitenkin haluan matkustella ja autolle tulee pakollisia huoltoja, renkaiden uusimisia tms.
Niiden lisäksi varsinaiseen säästämiseen itselläni toimii parhaiten osakkeet ja rahastot. Kuten sanoit, etutililtä rahaa on helppo siirtää jos käyttötilin rahatilanne alkaa loppukuusta harmillisesti estämään mielitekojen toteuttamista. Puskuritilini summa ei ole niin valtava että katsoisin 'kyllähän sitä rahaa on, voi käyttää', vaan pitkäkestoiset säästöt on muissa omaisuusmuodoissa.
Vierailija kirjoitti:
Mihin sinä käytät rahasi? minulla palkka 1300e, ja saan 500e säästöön
Minäkin saan tuon verran ansiosidonnaista ja 500 € laitan joka kuukausi säästöön.
Tulot 2200€ netto. Aloitin säästämään vuosi sitten sijoitusvakuutukseen, josta voi nostaa rahoja pois ilman kuluja vasta 3v säästämisen jälkeen. Nyt vuodessa säästöä 2200€ ja päälle tuottoa 200€= yht. 2400€. Parasta laittaa säästösumma sivuun heti palkkapäivänä. Puskurirahat mulla erikseen, niitä n. 2000€. Ja lisäksi rahastoja.
Voisitko avata eri pankkiin säästötilin, jolle sinulla ei olisi verkkopankkitunnuksia eikä korttia? Rahojen nostaminen edellyttäisi pankkikonttorissa vierailua. Siirrät tilille rahaa heti palkan tultua eikä niin, että vasta ennen seuraavaa palkkaa siirrät käyttötilille jääneet rahat säästötilille.
rahastot ja/tai säästötili muussa pankissa, esim. norwegianilla taitaa olla ihan hyvä säästötilin korko ja nordnetissä on kuluttomia rahastoja. eli pois silmistä pois mielestä, jos laitat näihin kumpaankin vaikka 50e-100e/kk, niin vuoden päästä on ihan mukava säästösumma jo kasassa. Saman pankin etutililtä säästöjen siirtely on tosiaan vähän liian helppoa. Kannattaa myös ottaa käyttöön hupirahasto eli summa jonka voit kuukausittain käyttää kivaan, sitä voi ehkä pitää siinä etutilillä.
Vierailija kirjoitti:
Voisitko avata eri pankkiin säästötilin, jolle sinulla ei olisi verkkopankkitunnuksia eikä korttia? Rahojen nostaminen edellyttäisi pankkikonttorissa vierailua. Siirrät tilille rahaa heti palkan tultua eikä niin, että vasta ennen seuraavaa palkkaa siirrät käyttötilille jääneet rahat säästötilille.
Tätä keinoa minäkin suosittelen. Ei kannata ylimitoittaa säästösuunnitelmiaan, vaan tärkeintä on että diihrn säästämiseen oppii.
Viime vuonna sain säästöön sellaisen 44497,42 €.
Eli kuukautta kohden pyöreät 3708,12 €.
Vierailija kirjoitti:
Itse aloitin säästöprojektin laittamalla aina sunnuntaisin 10-50 euroa erilliselle säästötilille. Laitoin sellaisen summan, mikä ei tuntunut liikaa, ja arvioin aina loppukuun varat niin, että en joudu koskemaan säästöihin. Laitoin säästötilille myös lähes kaikki ylimääräiset satunnaiset tulot, kuten lahjakympit ja pienet torimyynnit, mutta tärkeintä oli pitää kiinni viikkorutiinista. Kun säästösumma alkoi lähennellä tonnia, sen kasvattamisen motivaatio kasvoi, ja aloin karsia menojani saadakseni viikottaisen säästösumman suuremmaksi. Tällä systeemillä säästin reilussa vuodessa 5000 euron puskurin noin 1800 euron nettituloista.
Tämä on hyvä vinkki. Säästämisen aloittamisessa rutiini on tarkeää. En tiedä minkälainen elämäntilanne sinulla on tai minkä ikäinen olet, mutta omalta kohdalta voin sanoa, että ikä vie shoppailuinnon. Toki aina on houkutuksia, mutta sellaisiin rutiini on hyvä lääke. Mieti, mihin rahasi menevät, mistä voit tinkiä, kuinka paljon kk-budjetti sallii säästämiseen. ryhdy antamaan itsellesi vaikka viikkorahaa. Itselläni on käyttötili, johon kortti, toinen käyttötili ilman korttia, joka on arjen puskuri ja säästötili, jonne onkin jo kertynyt jo mukavasti rahaa. Lisäksi kuukausittain säästän passiivisiin rahastoihin. Tsemppiä!
Talvella muutama satanen jää kuukaudessa ja kesällä menee säästöt dieseliin.
Rahaa on kulunut paljon matkusteluun sekä ruokaan. Pitäisi joku tasapaino löytää, että voisi tehdä mielekkäitä asioita sekä säästää. Olen aina ollut joko tai ihminen ja kultainen keskitie ei ikinä missään tunnu onnistuvan.